Stefan Swärd

Allt mellan himmel och jord

Rekommenderar varmt New Wine-konferensen i Vänersborg som börjar 26 juni, här är länk till anmälan och info. Jag kommer att medverka under torsdag förmiddag och hålla ett seminarium så då kan du få möta bloggaren live.

Nästa vecka är det bl.a. EFK:s största konferens Torpkonferensen, jag kommer att vara där under onsdagen, och är bl.a. medverkande i ett seminarium om kommunikation och sociala medier, tillsammans med Emanuel Karlsten, Eleonore Gustafsson – pastorn i Ryttargårdskyrkan i Linköping, med David Gelinder som moderator. Här är en länk till Torps seminarieprogram. För övrigt mycket allsidigt och intressant program, kan varmt rekommenderas.

Veckan efter New Wine blir Almedalsveckan, där jag är mycket engagerad, trivs mycket bra i gränszonen kyrka – samhälle.

I Folkungakyrkan, det som hette Elim till för några veckor sedan, första söndagsgudstjänsten i vår nya kyrka 30 juni, också ett historiskt ögonblick. Komma att hålla predikan då, är du i Stockholm då, missa det inte. Folkungakyrkan, f.d. Salem, på Folkungagatan 90 på Södermalm.

  • Kajsa

    Har tittat på seminarelistan och blir jätte, jätteledsen över det jag ser. Bland namnen finns pastorer som jag delat bibelstudier med, som jag lyssnat till och som jag med deras församlingars hjälp tagit emot dopet. Nu, bara några få år senare, har de valt den multireligiösa vägen. Det gör mig jätte, jätteledsen.

    Som vi sett hittills av new wine går det mycket ut på att få människor till tro genom ”helandeunder” Konkret har man teorikursen, hur man helar, första dagen för att nästa gå ut bland människor och praktisera. Den som har ögon, öron och hjärta med sig hör, ser och känner hur illa tokigt det är med ett sådant tillvägagångssätt. Kan man lära sig att hela? (Ja, men inte med hjälp av den Helige Ande, då är det andra andar) Kan man lära sig att be? Enligt NW behöves det tekniker….

    En fullständigt relevant fråga: Om det verkligen är Gud som helar varför måste man då inleda med ett ”teoripass”?

    Å, Herre, förbarma dig över oss! Förbarma dig över denna gråa, blinda massa!

    Och nu är jag ett satansverktyg? Så som man genom alla tider blivit kallad när man går emot….

  • Nils

    Inte alls Kajsa !
    Tack för din frimodiga reflektion.
    I vissa stunder kanske vi inte uppfattar mångfalden & nyanser som andra ser.
    Men det är ALDRIG fel att vara trogen sin egen kallelse & hörsamma samma direktiv som Paulus gav till Timoteus:

    ”Du vet från vilka du lärt – håll fast vid det”.

    Tyvärr, tyvärr har det varit ett uppblåst fenomen i kristenheten en längre tid att vissa församlingar profilerar företeelser som ”Helandeskola”, Profetlärjungaskola” etc.

    Möten varudeklareras som ”Mirakelmöten” etc.

    Många ggr vill säkert inte kristna ledare markera mot teologiska avarter, med risk för att bli stämplad som ”oandlig” eller annat…
    Men att sökande människor förleds in i ”svärmiska” sammanhang kan vara förödande för den sunda andliga tillväxten.

    Samtidigt så förstår de äldre som längtar & sett väckelseyttringar i deras egen ungdom, att dagens unga kristna har ”nya” kulturyttringar i sin kristna gemenskap/mötesform.
    Det som behövs är äldre andliga pelare som bär upp det brådmogna, så att det succesivt får stadga och mognad.

  • Stefan Swärd

    Kajsa,
    Vad menar du med att välja multireligiösa vägen? Det finns mycket undervisning i Bibeln om helande, och vi kristna är uppmanade att bota de sjuka. Menar du att det inte behövs någon undervisning om sådant? Eller menar du att Bibeln inte lär om helande och att vi kristna är uppmanade att be för de sjuka och bota de sjuka?
    När du skriver om gråa blinda massa. Menar du då vissa kategorier av kristna? Det är ju en mycket allvarlig anklagelse i så fall? Det här får du förklara lite närmare.
    hälsn
    Stefan Swärd

  • Evelina Lundkvist

    Hej Kajsa! Teoripassen om helande brukar handla om Jesus och hans exempel. Om vad som är möjligt av Guds rike här och nu. Det enda ”teknikerna” jag känner till undervisas om helande: gör det i kärlek eller gör det inte alls, visa respekt och fråga personen om de vill ta emot bön för helande. Ha respekt för deras kropp och integritet. De predikar att Jesus tog alla förbannelser på korset och att vi kan vara vissa om att Gud vill hela och upprätta. Och att Jesus har gett oss auktoritet att göra Hans gärningar. Därför behöver vi inte be ”snälle Helige Gud, om Du vill, gör x lite friskare…” Eller liknande. Därför kan vi deklarera hälsa eller förvisa sjukdom från andra. Gud kan så klart i sin suveränitet hela människor utan andras inblandning. Men jag tänker att Bibeln visar att Gud vill samarbeta med människor, att vår uppgift är att ”lyfta staven”.
    Varför skedde det så mycket under och tecken bland de första kristna? Varför uppmanades lärjungarna att följa Jesu exempel? Varför helade Jesus människor i mängder? Varför ser vi inte mer av det i vår kyrka idag? Den dissonansen är anledningen till varför det behöver undervisas om helande idag.

    Menar du att Gud och Bibeln motsätter sig det här?

    Evelina

  • Kajsa

    Ja, Jesus botade människor från sjukdomar då och nu men det är inte det som frälsningen och evangeliet handlar om. ”Var inte glada över att andarna lyder er, sade Jesus, utan för att ni står med i livets bok”

    Omvändelsen börjar med syndanöd och erkännandet Jesus som kristus (Messias) När vi dör kommer vi att dö av någon sjukdom, för att få evigt liv måste vi överlåta allt i Herrens ledning.

    Jesu tid på jorden och den första pingsten var en rejäl Andenärvaro för att Anden skulle göra sig tydlig men om vi ser vad apostlarna säger och gör efter att Jesus for tillbaka är det inte alls fokus på att hela sjukdomar. Det handlar om att människor längtar till Gud och hela hans evangelium. Allt i Bibeln kan missbrukas genom en överbetoning som leder till felfokus med högrisk för ”så väl vi ville så fel det blev”

    Kort sagt, om du med den auktioritet som du hävdar att du har, botar en människa från en sjukdom så är inte den människan frälst.

  • Kajsa

    Skulle jag undervisa en ledare som själv är ansvarig i New Wines arbete? Vem är jag att göra det? Du är ansvarig inför Översteprästen.

    Liksom jag.

  • Andreas Froset

    Evelina skrev: ”Och att Jesus har gett oss auktoritet att göra Hans gärningar. Därför
    behöver vi inte be ”snälle Helige Gud, om Du vill, gör x lite
    friskare…” Eller liknande. Därför kan vi deklarera hälsa eller förvisa
    sjukdom från andra.”

    Så du menar att det inte längre behövs Andens ledning och Guds ”godkännande” för att någon ska bli helad? Att vi nu bara kan komma och kräva av Gud?

    Det är fel! Ingen kan inte kräva något av Gud. Visst har Herren tagit alla sjukdomar på sig men Gud har inte lovat att hans barn blir fria från krämpor denna sidan graven. Det är först när kristna får sina nya uppståndelsekroppar som de har en 100% frisk kropp.

    Är det som du menar, att kristna kan komma och begära av Gud, då kan man verkligen fråga sig varför det finns så mycket elände i Kristi kropp? För är det bara att kräva så borde de flesta vara helade.

    Denna lära funkade/funkar inte inom Trosrörelsen och fungerar inte heller hos New Wine.

  • Hannu Ruokola

    Bra skrivet! Sådan här verksamhet visar hur man har tappat en sund evangelisk kurs i frikyrkan.
    Om helandet och mirakel blir huvudsak i den kristna verksamheten, blir det spiritualism och det har funnits och alltid finns marknad för denna sorts verksamhet. Frikyrkoledarnas ansvar är att leda frikyrkokristna till en sund och levande kristendom bort från det subjektiva sökandet efter mirakel som grunden för den levande kristendom, som finns i Guds Ord.
    Om det är så att vi kan fixa helande och mirakel, när vi blir sjuka, då finns det ingen fysisk död. Dessa mirakelförkunnarna menar att vi ska dö friska?
    Stefan Swärd, hur mycket har man hållit på med dessa lyckopiller? Framgångsteologi, Toronto, Pensacola, skrattväckelse, tacksägelsemetoden, positivt tänkande och just nu New Wine. Att du inte tröttnar på detta? Samtidigt när kristenheten går bakåt i vårt land. Både kvalitativt och kvantitativt.

  • uffe L.

    Jag tycker att det är tragiskt att så många kristna fastnat i detta jagande efter känslor och upplevelser. Frågan är om det på djupet förändrar en människa eller om det bara blir en kick. Och noterbart är, att dessa känsloyttringar, inkl. helande, kan man uppnå på andra sätt.

    Jesus är inget lyckopiller, snarare kostar det att följa honom. Han ger mig sin frid och det räcker för mig.

  • Evelina Lundkvist

    Jag tror att vårt bud är älska Gud och människor. Evangeliumet, Guds försoning med människan genom Kristus, är något vi förkroppsligar och talar. Att vara en lyft stav för Jesus uppståndelsekraft som helar och upprättar oss till ande, kropp och själ kommunicerar det evangeliumet.
    Likväl som folk inte omedelbart blir frälsta för att en kristen hjälper dem med tak över huvudet, delar med sig om vad Jesus gjort, förklarar Guds kärlek, är en vän genom livet, eller på andra sätt visar Kärlek blir människor inte Jesu efterföljare på en gång bara för att de blir helade. Även om ettstort antal helade också vill ta emot det ultimata helandet, dö från sig själv och leva genom Jesus. Bibeln säger att det är Guds godhet som leder till omvändelse. Syndanöd kommer av att det är Helig Ande som överbevisar om synd och visar på räddningen i Kristus.

    Tror du att det finns sjukdom i himlen? Varför ska vi be att Guds vilja sker på jorden såsom i himlen om det inte är möjligt att himlens verklighet kan övertrumfa den här världens villkor?

    Jesus säger åt lärjungarna att inte ha sin glädje i att demonerna lyder dem. Men han säger inte åt dem att sluta med det han tidigare uppmanade dem. Det är stor skillnad! Jag vet ingen som undervisar helande som inte sätter frälsningsundret högst med hästlängder. De vill bara leva liv som på alla sätt visar Guds kärlek.

    ”Överlåta allt i Herrens ledning” betyder det att jag bara ska acceptera allt som händer mig som Guds vilja? Jag ska inte gå till doktorn om jag blir sjuk? Hjälp mig förstå hur det är emot Herrens ledning att be för sjuka och se Jesus hela dem?

  • Evelina Lundkvist

    Jag kräver inte av Gud. Jag vet vilket pris som Jesus betalade med sitt blod och vilken typ av seger Han vann. Jag vet Vem som bor i mig och jag lär känna hans hjärta. Och har blivit undervisad mycket av Gud om Hans vilja här på jorden. Och jag vet en del om hur jag är kallad att leva i den viljan. Jag vet alltså vad jag redan har fått. Då behöver jag inte kräva ett jota!
    Att tala Jesu uppståndelsekraft på olika sätt över människor är ett sätt av alla sätt jag visar kärlek. Sedan vet inte jag, och behöver inte veta varför människor inte alltid blir helade. Ibland kanske Gud berättar mer om det. Ibland förblir det ett mysterium. Jag tror inte jag ska sluta för att det ”inte funkar”. Blir människor alltid frälsta när du gör de saker du gör för att vara evangelium för dem? Funkar det alltid att be som du gör?
    Ja, 100% blir helandet i Himlen. Amen! Vilka är vi att begränsa vilket procenttal som är möjligt på den här sidan? Är vi kallade till Jesu efterföljare och göra Hans gärningar eller inte?

    Hanna: hur ser kristenheten som växer ut i världen? Är den full av Helander och mirakel eller inte?
    Uffe L: vilka är alla dessa kristna som bara har Jesus som ett lyckopiller och inte har betalat och offrat något? Inte känt smärtan i att vara människor som älskar och ger sitt liv för andra? Jag vet INGA av de jag hört predika helande och mirakel som Inte lever liv som kostar. Jag undrar hela tiden när jag ska träffa på dessa människor?

  • Kajsa

    Fortsätt att be och älska så som du är och som Gud tänkt. Utifrån var varje människa som du möter befinner sig. Det som ska förändra oss, växa i oss, får Gud ge.

    Enligt Bibeln föredrar Gud enskilda bönerum bakom stängda dörrar framför ”torg” där man syns. Be i det fördolda, står det.

  • Stefan Swärd

    Andreas,
    Jag tycker att kräva av Gud är fel ordval. Däremot har Gud befullmäktigat sina lärjungar att sprida Gudsrikets gärningar. Sedan har han valt att samarbeta med oss, han har t.ex. lovat att svara på våra böner. Inte för att vi kräver av Gud men han vill att vi som hans barn ska uttrycka vår längtan och våra önskningar inför Gud.
    hälsar
    Stefan Swärd

  • Stefan Swärd

    Hannu Ruokola,
    jag tror knappast att helande och mirakler blir huvudsak, evangeliet om frälsningen i Jesus Kristus och att vi får eviga liv och inte går evigt förlorade, förlåtelse och rening från vår synd är grunden. Men NT talar om helande och mirakler och det är en del av sund och balanserad kristendom, annat är osunda och svärmiska obalanser och överdrifter.
    Att hävda att under och miraklar inte gäller i vår tid, är tveksam teologi.
    hälsar
    Stefan Swärd

  • Andreas Frost

    Att sprida evangeliet är en sak, att proklamera Jesu seger ska kristna absolut göra. Men som jag tolkade Evelina behöver vi knappt be Gud att hela någon utan bara begära. Kanske menade hon inte så.

  • Andreas Frost

    Ok, när du skrev proklamerade antog jag du menade att vi bara kan ”hämta ut” helande hos Gud, som att det vore vår rättighet.

    Fokus ska inte vara under och tecken, inte mirakler och helande. Skriften säger:

    Mat 24:24 Ty falska messiasgestalter och falska profeter skall träda fram och göra stora tecken och under för att om möjligt bedra även de utvalda.

    2Te 2:9 Den laglöses ankomst är ett verk av Satan och sker med stor kraft, med lögnens alla tecken och under
    2Te 2:10 och med all slags orättfärdighet som bedrar dem som går förlorade, eftersom de inte tog emot sanningen och älskade den, så att de kunde bli frälsta.

    Därför, när det är så stort fokus på tecken och under i vissa sammanhang finns det risk att bli bedragen.

  • uffe L.

    Jag har mött dem lite överallt i olika församlingar och sammanhang jag varit med i.

  • PatrickOelund

    Kajsa, men helande är ju en del utav evangeliet så då måste vi förkunna det.



Subscribe to Stefan Swärd