Jonasq har ställt en fråga till mig här på bloggen som jag har lovat att svara på. Han skrev så här: ”Frågan är om de som här på Stefans Blogg, inklusive Stefan Själv, som har velat problematisera den akademiska teologin för att ”intellektualisera bibeln”, ”ta den ur vanliga fromma människors händer” och liknande saker kan acceptera att exegeter arbetar med historisk-kritiska redskap UTAN att vara liberalteologer, vilja förneka något i Guds Ord eller ha några andra otrevligheter för sig? Och min andra fråga är: Kan det vara viktigt för pastorer, som står i predikstolen och undervisar Guds församling i Ordet, att ha kännedom om historisk-kritiska synsätt, kanske till och med behärska dem i någon mån? Att känna till åtminstone det elementära i exegetiskt arbete och tänkande, även om de själva inte är professionella exegeter? Vad säger Stefan Swärd om detta? Och hur ”evangelikalt” tycker han att ett sådant synsätt är?”
Jag ska göra ett försök att svara på Jonas frågor. Nu är Jonas betydligt mer bevandrad i akademisk teologi än vad jag är, så mina kunskaper inom området är bristfälliga, men självklart har jag gjort en del reflektioner. Svarar i punktform för att det inte ska bli för rörigt.
1. Mitt första konstaterande är att den här typen av frågor diskuterades en hel del på min blogg i somras, då jag drog igång en debatt om statliga pengar och Högskoleverkets värderingar styr för mycket över frikyrklig teologisk utbildning.
2. Bibeln är en unik bok, Guds tilltal och uppenbarelse till mänskligheten, vilket jag och Jonas är helt överens om. Det medför enligt min mening att den troende behöver förhålla sig till Bibeln på ett helt annat sätt än den icke troende.
3. Som jag sade i somras tror jag att en hel del vanlig akademisk forskning om Bibeln och dess bakgrundshistoria och omvärld, kan vara till hjälp för Bibelläsaren i fördjupad bibelkunskap. Bibeln är skriven på gamla klassiska språk. En forskning med fokus på Bibelns språkbakgrund är mycket relevant och motsäger inte att utgå från Bibeln som Guds ord. Jag söker som pastor och bibelutläggare konstant hjälp i bibelkommentarer och teologiska referensverk för att förstå orden i Bibeln. Det handlar ju om att fördjupa sig i att förstå vad Bibeln faktiskt säger, det är ju inte självklart att svenska språket och våra aktuella bibelöversättningar har rätt nyanser här.
4. Jag tycker också att det kan vara värdefullt med forskning om Bibelns tillkomst och historiska bakgrund. Om det hjälper till med att förstå bibeltexten och vad budskapet är i den. Om det förtydligar vad bibeln påstår så har jag inga problem med det. Kan forskningen hjälpa oss på traven med genrefrågan, som vi har diskuterat i Jona-debatten, den typen av synpunkter kan man hantera utan att krocka med sin grundläggande Bibelsyn. Jag försöker själv tillägna mig sådan information genom bibelkommentarer och andra teologiska arbeten, som underlag för predikningar och bibelutläggningar. Att använda utombibliska historiska källor för att belysa vad Bibeln påstår har jag inga problem med.
5. Jag tycker dock att man måste vara mycket ödmjuk inför mänsklig forskning som försöker klarlägga vad som hände för 2000 år sedan eller ännu längre tillbaka i tiden. Det akuta problemet blir när forskningen säger något helt annat än vad Bibeln påstår. Då måste man någonstans ta ställning, är Bibeln auktoriteten, eller finns det någon högre auktoritet än Bibeln, som ytterst avgör vad som är sant, då i detta fall modern akademisk forskning. Här menar jag att en evangelikal bibelsyn leder till ett tydligt ställningstagande i den frågan, Bibeln är högsta auktoriteten. Här är modern akademisk forksning en bristfällig vägvisare, vad som är populära hypoteser vid en viss tidpunkt, kan vara passé hundra år senare.
6. Man skulle kunna formulera den målkonflikten, vad är högsta instans, Guds ord, Guds uppenbarelse, eller människans förstånd. Här är jag också inspirerad av Calvinsk teologi som gör tydligt tesen om att människan i sitt naturliga tillstånd är förmörkat till förståndet, det är bara Guds ljus, Guds uppenbarelse som kan ge oss insikt i de frågor som Bibeln vill ge oss klarhet. Den inställningen medför att jag har ett visst mått av kritisk distans till sekulär akademisk forskning på detta område, men notera att jag är inte helt avvisande mot vad allmän akademisk forskning kan bidra med. Någon konsekvent Calvinist är jag nog inte. Den fråga vi har diskuterat i Jona-debatten är just detta när Bibeln påstår att den uttrycker och skildrar Guds ingripande i mänsklighetens historia, och när forskningen ifrågasätter detta. I ett sådant läge relativiserar och problematiserar jag forskningen, och lyfter fram Bibelns auktoritet.
7. Jag vill återigen stryka under att Bibeln är en unik bok. Vi behöver Andens hjälp för att förstå den. Den innehåller inte bara texter, det är en uppenbarelse om Gud. Läser jag Bibeln rätt lär jag känna Gud, jag får veta något om Guds tankar och Guds planer. Bra teologi syftar till att lära känna Gud bakom Bibeln. Här kanske jag skiljer mig från delar av mycket konservativ teologi som inte lyfter fram andliga dynamiken i bibelstudiet och att lära känna personen som inspirerat skrifterna. Det här gör att enkla människor som lever i Andens uppenbarelse bättre kan förstå Bibeln än vissa akademiska teologer.
8. Bibeln är inte bara en teoretisk lärobok för mig, utan Guds tilltal och redskapet för att bygga församling. Teologin och bibeltolkningen, tillämpningen, utformas i församlingsmiljön, i den gemensamma efterföljelsen. På denna punkt är jag skeptisk till akademisk teologi, därför att den kan skapa för mycket av elfenbenstorn och för mycket intellektualisering av bibelstudiet. Akademisk teologi har också problem att fånga upp och greppa bibelns inre dynamik, den handlar om under, Guds uppenbarelse, Guds övernaturliga ingripande i mänsklighetens historia. Akademin har brister att tolka och förstå den typen av fenomen. Och som jag försökte säga ett antal gånger i sommaren debatt, upplysningsparadigmet och en materialistisk inomvärldslig världsbild definierar bort under. Och då är Jona bok en sagoberättelse, Adam och Eva är en gammal myt, Exodusundret har inte inträffat, och Jesus är inte Gud inkarnerad och har inte uppstått från det döda, och gick aldrig på vattnet. Då krockar världsbilderna. Det handlar inte om man tror på forskning eller inte, problemet är betydligt djupare än så.
Ett försök att svara kortfattat, på några viktiga frågor. Har svårt att se annat än att jag och Jonasq är överens om detta, men våra meningar kanske går isär kring några detaljfrågor – jag vet inte.