Jag har grubblat lite mer på frågan ClasN ställt till mig om min syn på evangelikalism kontra fundamentalism. Vi har i diskussionen utgått från John Stotts 8 kritierier på fundamentalism.
Dels är John Stotts teser inte helt självklara. Och flera av dem är vaga. T.ex. om synen på vetenskap, är en luttrad forskare som läst mycket vetenskapsteori, och kommit till insikt om forskningens begränsningar, som t.ex. Peter Stenumgard, som han har uttryckt i sin bok, är en sådan person fundamentalist? Eller är en kalvinist med automatik fundamentalist därför att man betonar mänskliga förståndets begränsningar.
Bara ett exempel på att Stotts teser kan behöva problematiseras.
Ett skäl till varför jag gör mer gränsdragningsdiskussioner gentemot liberal teologi mer än fundamentalism, är att jag ser det som ett större bekymmer i en svensk kontext. Hade jag varit amerikan skulle jag kanske se det på annat sätt. Jag tycker att det är svårt att peka på vilka rörelser, strömningar och kristna ledare i Sverige idag som man skulle kunna kalla för fundamentalister enligt John Stotts negativa kriterier.
Det finns en tredje aspekt av detta som jag tycker är viktig. I storstadsmiljön formar nu församlingar i framkant globala, multikulturella och multinationella församlingar. Det skapar helt nya utmaningar i att bygga kyrka, i jämförelse med att bygga homogena svenska församlingar. Det är en avgörande Gudsrikesfråga att bygga en gränsöverskridande församling, i ett samhälle där främlingsfientligheten breder ut sig. Personer som kommer från andra världsdelar kan i vissa fall uppfylla vissa västerländska fundamentalistkriterier mycket lättare än en traditionell svensk. I vissa Stockholmskyrkor jobbar vi mycket med muslimer t.ex., och som stegvis rör sig i riktning mot kristen tro. De har en bakgrund i tron på koranen som diktamen-inspirerad. I mötet med öststatskristna kan dessa frågor bli aktuella, även i mötet med människor med afrikansk bakgrund.
Tydliga gränsdragningar mot fundamentalism, tror jag kan försvåra ett sådant arbete, det kräver lyhördhet, kulturell kompetens, för att bygga denna typ av församling.