Stefan Swärd

Allt mellan himmel och jord

Sitter och grubblar över Gregers texter, både här och hos Världen Idag. Försöker också förstå kommentarerna. Greger är inte lättläst, så det kräver viss reflektion innan man kommenterar.

Leif GW Persson är för mig det akademiska idealet, han är duktig forskare, men uttrycker sig så att vanligt folk förstår. Vad är teologins motsvarighet till GW Persson? Förslag?

  • johnny lithell

    NT Wright har väl en ganska lättillgänglig och folklig sida, särskilt i sina kommentarer om evangelierna. Jag tycker också att Ben Witherington skriver folkligt och bra på http://www.patheos.com/blogs/bibleandculture/. En annan teolog som skriver bra, men med mer tuggmotstånd, är Paul Helm på http://paulhelmsdeep.blogspot.se.   

    Däremot håller jag inte med dig om GW Persson. Enligt min uppfattning uttalar han sig som auktoritet snarare än akademiker – svepande, slagfärdigt och kategoriskt – vilket stänger dörren för andra uppfattningar. Blir bra TV och tacksamt för journalister att ringa och be om kommentarer. En god akademiker däremot lyssnar, förstår och ger väl grundade skäl för sitt resonemang. Men jag kan ha fel om Persson, det är bara så jag uppfattat honom i media. 

  • Jonas Rosendahl

    Egentligen behövs bara en bra apologet typ William Lane Craig som också har både ett andligt djup och teologisk kunskap, slår vilken professor som helst inom andra områden . Det är också detta som behövs i Sverige apologetik, men de finns naturligtvis inte i våra lärosäten. Annars är Gleason L. Archer så lättläst men med djup. Men han är ju hos Herren nu. 
    Tycker också att G.W persson går mkt på sin pondus, sedan är han både egensinnig , smart och väldigt självutlämnande på ett prestigelöst sätt, det ger hos en svensk respekt.

  • 00DaT00

    Det kanske krävs vissa förkunskaper för att förstå tänket.

  • O P

    ”Vad är teologins motsvarighet till Leif GW Persson var frågan” då borde väl svaret vara någon Svensk? 
    Jag är Svensk och lever i Sverige men det sjungs på Engelska i våra kyrkor, och snart måste man väl kunna Engelska  för att kunna lyssna på predikan också. 

     

  • http://www.teologicafet.tk Andreas Engström

    Det finns faktiskt en kurs i apologetik på ÖTH. 

  • AlmaM

    Tips på goda svenska apologeter, bland en hel hoper akademiker: Annika Borg, Ann Heberlein, Owe Wikström och Anders Piltz. Det finns högvis med dem om man vill lyssna. Ta tillfället i akt varje gång Teologiska rummet sänds på P1 så får du en bättre provkarta på svenska teologer och religionsvetare än man får av att surfa runt lite planlöst på internet. Förresten är väl du, Stefan, själv akademiker? Du kan ju uttrycka dig i tal och skrift. Det kan nog faktiskt de flesta akademiker, det är ju det man gör hela tiden på akademierna och övning ger färdighet.

  • AlmaM

     Tips på goda svenska apologeter, bland en hel hoper akademiker: Annika Borg, Ann Heberlein, Owe Wikström och Anders Piltz.P1 är livlinan för den som vill lyssna på svenska språket. Där sänds teologiska rummet och filosofiska rummet-lyssningstips för dig som saknar svenska apologeter och akademiker.

  • Andreas Holmberg

    Jag vet inte, Stefan, men det där känns lite som en onödig släng mot Greger Andersson, att han skulle vara för svårbegriplig liksom. Jag tycker nog att han, vad man än kan säga om hans jona-tolkning eller bibelsyn ö.h.t., är ganska tydlig och nöjsam att läsa, och själve C S Lewis tycker ju (i ”Kan man vara kristen”) att folk är jobbiga när de först kritiserar honom och kristendomen för otillständiga förenklingar, och sedan klagar på omständlighet och svårbegriplighet när han försöker reda ut begreppen. Jfr den klassiska lärarrepliken: ”Ni tycker att detta verkar enkelt? Vänta bara tills jag har fått förklara det!”)

    Däremot känns faktiskt idén om Jona-boken som – enligt sin egen intention! – något slags sedelärande saga väldigt gripen ur luften; om Jona-boken är det kan hela bibeln vara det, vilket vad jag förstår är mycket av poängen bakom en god del av den s.k. narrativa teologin – ja, det spelar egentligen ingen roll om berättelserna är historiskt sanna eller ej, det är själva sensmoralen eller poängen som är det viktiga. I min frus Tro och liv – numera nedlagd tidskrift – kunde t.o.m. den från fysiska mirakel helt fria Sackaios-berättelsen av Hanna Stenström beskrivas som presumtivt legendarisk, ett möjligen helt påhittat exempel för att vi skulle lära oss om Jesus´ attityd till människor (varför då inte ta ett äkta exempel? ifall nu Jesus alls har funnits?).Men att se bibeln som i huvudsak historisk (allegoriseringar av de uttalat historiska böckerna är bara att smita undan problemet) är inte mindre jobbigt och svårt, precis. Allmänt har vi just läst 1 Samuelsboken med barnen, och den blir faktiskt bara jobbigare och jobbigare, även om David uppträder schysst mot Saul (men nästan inte mot några andra). Kapitel 15 är naturligtvis gräsligast och det läste jag som flera andra enbart i en censurerad version – det var det som fick mej att lämna tron på 90-talet; även alla kvinnor och barn skulle enligt Herrens befallning (enligt Samuel) dödas, och det gjorde Saul hyfsat noga, men han tyckte det var synd på boskapen. David gör en del liknande grejor (så att ingen ska överleva och skvallra på tillvägagångssättet) men har ingen direkt befallning av Gud, förutom att han skulle kunna påstås fullfölja det Saul slarvade med eftersom det åtminstone delvis verkar handla om amalekiter, se http://www.bibeln.se/las/2k/1_sam#q=1+Sam+27%3A7-9  SÅNT tycker jag är en mycket större utmaning för ”klassisk bibelsyn” än den på alla sätt sympatiska Jona-boken, även om jag visst inte finner Jona-diskussionen irrelevant.

  • Westinbo

    En apologet som kan förklara lättsamt är Stefan Gustavsson. Herr Johansson på ÖTH (bror till Bengt?) är  duktig har jag för mig. Sedan tycker jag att de kan halka ner i nördträsket ibland när de fösöker att pejla ”djupen” i Narniaböckerna t.ex. Jag läste tidningen NOD förut och nu kan jag inte längre läsa Dagen på nätet så det är inte så lätt längre att hålla sig ajour om man måste räkna på sekinerna.   

  • O P

    Det var ju Stefan som undrade var dom fanns, men han fick bara hänvisningar till ”utlänningar” det var därför som jag svarade.

  • UlrikaJansso

    Hej,

    Går det att jämföra kriminologi och teologi?
    Om teologi är detsamma som läran om Gud kan vi aldrig bli professorer i det ämnet?

    Finns det inte endast en kandidat, den Helige Ande?

    Hebr 10:15,16
    Om detta vittnar också den helige Ande för oss. Först säger han: 
    Detta är det förbund som jag skall sluta med dem efter denna tid
    säger Herren. Och sedan: Jag skall lägga mina lagar i deras hjärtan och
    skriva dem i deras sinnen,

  • AlmaM

     Så intressant med någon som vågar sig på de riktigt svåra texterna i Bibeln. Under är inget problem för mig, men varför Gud räddar Isak från sin mordiske far men låter Jeftas dotter dö, dessutom gör Jefta det i tron att han måste uppfylla sitt löfte till Gud är mycket svårare än mirakel.

    Allt i skapelsen är ju mirakel som jag ser det, så varför störa sig på det? Det man måste fundera på är hur Gud låter vissa bete sig värre än värst, medan andra, enligt texten, straffas för rena småsaker av Gud. Och då spelar det ingen roll ok vi menar att allt i Bibeln är historiska dokument eller om vi ser dem som sedelärande berättelser.

    Ja om man ser Bibeln som sedelärande berättelser blir det riktigt problematiskt. David är  ett bra exempel på det, Saul straffas men David kommer undan med folkmord, mord, ständiga otroheter m.m. och är ändå favoriten. Vill Gud att vi ska leva som David?

     Jag älskar Bibeln och ser dessa inslag som bevis på dess trovärdighet. Ingen skulle sätta ihop en skrift som Bibeln för att göra reklam för en religion. Men det är ett stort ansvar att med varandra och den heliga Ande förstå vad Bibeln kan ge oss som vägledning i tro och liv.

  • AlmaM

     Helt rätt! Men jag gjorde ingen som helst jämförelse med kriminologi, ville bara tipsa om goda akademiska apologeter i Sverige idag.

  • AlmaM

     Okej!

  • O P

    Gud vill inte att vi skall leva som David, vi som har mött skilsmässor och otrohet har ofta gått tillbaka och läst (2 sam 11)  men om vi går vidare och läser (2 sam 12) så får vi läsa om hur Gud reagerade mot Davids synd, ånger, och straff.
    Men det var inte bara David som handlade fel, Bat-Seba verkade rätt så ”lättfotad”

  • AlmaM

     Självklart tror inte jag att Gud vill att vi ska leva som David. Men det är en svår fråga varför Bibeln skildrar allt detta och dessutom  låter det gå honom väl, medan andra, exempelvis Saul, som lever mer återhållsamt, straffas av Gud.

    David handlade fel många gånger, enligt gängse kristen moral, inte bara med mordet på Uria. Men bara då får han ett profetiskt budskap om att han gjort fel. Sådant är det verkligt svåra med Bibeln, inte under och mirakel.

  • uffe_lundberg

    Det jag saknar är en andlig ledare, typ en kristen Dalai Lama. 😉

  • UlrikaJansso

    Okej.

    (Fast jag vet inte vad en apologet är)

  • O P

    http://www.brobyggarna.org/659.david.html

    Bra sammanfattnig Saul/David



Subscribe to Stefan Swärd