Om gudstjänsters anpassning – ledare i Världen idag

Här är en länk till min ledare i Världen Idag idag. Det handlar om i vilken utsträckning kyrkans gudstjänster ska anpassas efter nya besökare. Ämnet har ju diskuterats i Världen Idag i flera veckor efter Niklas Piensohos inlägg på Pingströrelsens medarbetardagar. Världen idag gör också intervjuer med Anders Gerdmar som leder Livets Ords teologiska seminarium och Ulrik Josefsson som leder ALT-utbildningen.

Synpunkter?


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • ulrikajansson

    Saxat från din ledare i tidningen Världen idag:

    ”Jag kan till exempel inte se några skäl till varför vi skulle tona ner
    nattvard, dop, förbön, lovsång i offentliga gudstjänster, där vi möts
    som församling men dit vem som helst är välkommen. Däremot är det
    viktigt att vi förklarar för nya besökare vad vi gör.”Slutcitat

    Bra. Då får jag som varit omvändelsedöpt i endast 4 år äntligen en förklaring till varför din församling har samma tro som den katolska kyrkans dop, nattvard och bön.

  • ulrikajansson

    Saxat från din ledare i tidningen Världen idag:
    ”De första generationerna av kristna fick bokstavligen ge sitt liv för
    sin tro, därför att man vägrade att anpassa sig efter romarrikets krav.”Slutcitat

    Ja, och hundratusentals för att de vägrade lyda påven.

    http://www.kristenmp3.se/StigAndreasson/2.Katolska%20kyrkans%20syn%20p%C3%A5%20kyrkan%20och%20f%C3%B6rsamlingen.mp3

  • Micael Gustavsson

    Men ta och ge dig. Vill du missförstå med flit? Elimkyrkan har aldrig hävdat sig ha samma tex dopsyn som RKK. Inte heller som barndöpande metodister. Men delar ändå samma tro, dvs Jesus som Herre och frälsare, utan att dela varje lära eller praxis. Läs innantill!

  • ulrikajansson

    Ja, jag har synpunkter.
    Både nya och gamla besökare ska få höra om Guds egna ord.
    Om några veckor har din församling en helandeskola efter new wines idéer.

    ”I denna modul kommer du att lära dig mer om betydelsen av helande i Guds
    rike, den auktoritet vi fått för helande, kunskapens ord och praktisk
    träning att be för sjuka.”Slutcitat

    Detta är inte bibliskt varken för den inbitne församlingsmedlemmen eller för den sökande. Endast Gud har auktoritet att hela och när vi ber skall vi gå in i vår kammare i betydelsen ”inte demonstrera likt de skriftlärda som stod i gatuhörnen för att alla skulle se dem”.
    Gud läser dina tankar och vet vad du behöver innan du ens har börjat be om det. Bönen är mer av en bekräftelse att man vill ta emot hjälpen. New wine får helandet och bönen att låta som om vi besitter en särskild kraft att lära och använda kraften vilket är ett sätt att trilla rakt ner i syndafallet.

    Extra tråkigt att han som håller i kursen tidigare var en förebild, en herde för mina vänner.

  • ulrikajansson

     Tror också att vi finner de som söker Jesus som sin Herre i ”alla läger” men det är inte det som det handlar om.
    Katolska kyrkan är väl ganska tydlig med att frälsningen snarare sker
    genom deras kyrka och inte genom Jesus Kristus? Det är alltså inte vad
    som sägs som är det mest intressanta utan hur det levs?

  • ulrikajansson

    Varför lyfter du fram Livets Ords teologiska seminarium=Oral Roberts?

    ”Undersökning vid Grand View University

    År 2000 gjorde Grand View University
    i Iowa, USA, en undersökning om hur mycket av sin TV-tid olika
    TV-förkunnare i USA spenderade på olika ämnen. Oral Roberts
    (trosrörelsen) och hans son Richard lade så mycket som 27% av sin TV-tid
    på att be om pengar (eng. fund raising) som är ganska högt
    ovanför hela undersökningens genomsnitt på 11% . Men även 11% är en
    enormt hög siffra för dessa förkunnare som predikar TRO. Siffrorna tyder
    ju mer på både otro och girighet.
    Källa: http://faculty.gvc.edu/swinzenburg/tv_ministers_study_2000.html

    Det blir alltså en mängd gåvor i form av pengar utöver det
    tionde som de flesta ger i dessa sammanhang. Räknar vi dessutom med
    försäljning av CD, video, böcker samt olika religiösa manicker (smycken,
    bönedukar, krucifix, statyer, smörjelseolja, m.m.) så är det en enorm
    ekonomisk ruljans i dessa sammanhang, och allt detta för att sprida
    villoläror!!!

    Jag tror att följande Bibelord säger något om dessa förkunnare som har så stort fokus på dina pengar:

    Fil 3:19: De får sitt slut i fördärvet. De har buken till sin gud
    och sätter sin ära i det som är deras skam, dessa som bara tänker på
    det jordiska. Slutcitat

    Saxat ur http://bibelfokus.se/givande

  • http://profiles.google.com/stig.melin.vasteras Stig Melin

    Apropå gudstjänsters utformning

    Vill vi ha en gudstjänst för församlingen låt oss då ha det, men då skall vi räkna med att det blir en församlingens angelägenhet bara. Då når man en mindre grupps personliga vana, smak och tradition. Man har utgått från sig själva i den inomkyrkliga gruppen i stället för från människor i det omgivande samhället.
    Då har man samtidigt förlorat det perspektiv som Jesus uttryckt i det vi kallar missionsbefallningen.

  • Bo Lönegren

    Mark 16:15-18
    Och han sade till dem: ”Gå ut i hela världen och predika evangelium för hela skapelsen. 16 Den som tror och blir döpt skall bli frälst, men den som inte tror skall bli fördömd. 17 Tecken skall följa dem som tror detta. I mitt namn skall de driva ut onda andar. De skall tala med nya tungor. 18 De skall ta ormar i händerna, och om de dricker något dödligt gift skall det inte skada dem. De skall lägga händerna på sjuka, och de skall bli friska.”
    Om inte detta är att ha fått auktoritet vet jag inte vad som krävs!
    Betr. Referensen till LO så är det ju Världen i Dag som i sin artikel frågar några representanter. Men det såg du väl inte. Sedan förstår jag inte vad du menar undersökningen av olika amerikanska församlingars förkunnelse, jag trodde vi var i Sverige.
    Slutligen, Matthew 7:1-4
    1 Döm inte, så blir ni inte dömda. 2 Ty med den dom ni dömer med, skall ni bli dömda, och med det mått ni mäter med, skall det mätas upp åt er. 3 Varför ser du flisan i din broders öga men märker inte bjälken i ditt eget öga? 4 Eller hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga, du som har en bjälke i ditt eget öga?

  • ulrikajansson

     Kan inte se i texten att vi fått auktoritet. Texten beskriver ju hur Jesus givits all makt i himmelen och på jorden.

    Om vi är i Sverige kan man fråga sig varför LO,s ledare studerat och studerar hos amerikanarna.

    Jag dömer inte. Jag bedömer. Och du?

  • O P

    Mark 16:15-18   Dessa gåvor har jag fått uppleva i funktion i bland kristna i min ungdom, men idag saknar jag dom.
    Läser du 1 kor 5:12 så kan du se att Ulrika har rätt att reagera utan att du ”dömer” henne, mycket av det hon skriver kan kanske få oss att tänka till, men istället använder du Matt  7:1-4  för att döma henne då binder du ris till din egen rygg.

  • http://twitter.com/Heawenson Jimmy Heawenson

    För att leda tillbaka kommentarstråden till ämnet:
    Jag tycker det var mycket bra skrivet i Världen Idag.
    När det refererades till Oktoberdagarna i Världen idag så blev jag förvånad över att det var så knäpptyst i kristenheten kring denna fråga (var vi för trötta efter Derringer-debatten måhända?) Jag hade velat se reaktioner från läsarna, kommentarer på bloggar. Men istället ser jag att inte ens Dagen bryr sig om att ens nämna detta. Jag tog och skrev en debattartikel på Världen Idag,
    http://www.varldenidag.se/debatt/2012/10/12/Vagen-framat-leder-inte-bort/
    Jag kan dock i efterhand se att det finns en alltför agressiv ton i det jag skrev, men det var nog ett resultat av att jag kände frustration över att inte fler verkade tycka att frågan var viktig (oavsett sedan vilken syn man har i frågan)
    Känns kul att det nu är flera ledare som har uttalat sig, och återigen: väldigt bra skrivet Stefan!
    /Jimmy

  • http://profiles.google.com/stig.melin.vasteras Stig Melin

    Om vi vill nå människor utanför våra kyrkor måste vi, som jag
    ser det, omforma gudstrjänsterna

    Det personliga mötet är det viktigaste för en människa, skriver du, Hur kan en sekulär människa möta Jesus till omvändelse? Jo, genom att Guds ord predikas till omvändelse från den sekulära vägen. En gudstjänst som inte innehåller denna
    predikan utan fokuserar på dop, nattvard, lovsång och bön når inte fram till den människan. Därför tror jag vägen framåt måste leda tillbaka till denna typ av gudstjänst. Tron kommer av predikan står det.

    Om vi fokuserar på sekundära detaljer, får vi också sekundära resultat.

  • http://twitter.com/Heawenson Jimmy Heawenson

    Absolut! Jag håller helt med dig om detta!
    Jag menade inte på något sätt att dop, nattvard, förbön, lovsång mm skulle stå i centrum. Tvärtom håller jag med dig om att ordet, det rena oförfalskade förkunnandet av ett naket evangelium, är det enda som bör stå i centrum. MEN jag tror samtidigt inte att en gudstjänst ska bantas ner till att enbart innehålla detta enda (om än så avgörande!) element.

  • Bo Lönegren

    Jag dömer inte men tydligen tar du åt dig. Bedömer – dömer? Om omdömena enbart är negativa?

    Vore det inte intressantare att samtala om gudstjänstformerna som Svärd tar upp? Utan att haka upp oss på enskilda församlingar. Idag ser vi hur många försöker popularisera (=släta ut) för att nå människor. Själv tycker jag att Svärd anger viktiga ståndpunkter. Ska vi vinna människors förtroende så är inte utslätade gudstjänster vägen, då fordras att vi betyder något ute i samhället och att vi har styrkan av ett andefyllt evangelium med under och tecken i våra gudstjänster.

  • Wildwest63

    Jag tror helt enkelt att om den Helige ande får leda gudstjänsten så blir den intressant både för den mångårige gudstjänstbesökaren som den tillfällige gästen. En enkel, uppfordrande och retoriskt bra predikan, sånger med lite mer språklig finess än rabblandet av en ramsa 22 gånger uppblandat med fria lovsånger. Släpp alla nådegåvor lösa! Paulus varnar förvisso att vi inte ska skrämma bort besökare med för mycket tungotal, men jag tycket inte precis det har varit problemet i svenska kyrkor senaste decennierna.

    Dom som kommer till en gudstjänst vill vara med om nånting annat än en teaterpjäs, en tv-show. Dom vill uppleva Gud på något sätt. Även de som slinker in från gatan. Annars går man inte till en kyrka. Det finns pubar, discon, caféer, Michelinstjärneförsedda restauranger, jag tror ingen som hamnat i en kyrka hamnat där av rent misstag. Sker det nåt i kyrkan kommer folk, så har det varit genom hela historien!

    Det går inte anpassa gudstjänsten för oinvigda så att den blir totalt ointressant för alla andra. Jag har tagit med kamrater under min ungdom, ingen reagerade negativt på något av det karismatiska. Det var snarare det som var ”kul”, det var annorlunda, jag fick förklara. Om jag blir hembjuden till en filmälskare så tittar vi väl inte på filmen via en iphone, vi bänkar oss i hemmabion med en 60 tums skärm. Filmälskaren drar på, visar det bästa han har, för att jag ska bli imponerad, berörd. Men vi gör tvärtom i kyrkan. Visar filmen ruta för ruta i en liten display, så det inte ska bli för mycket.

    Som det nu är trivs ingen, varken långåriga besökare eller nyinskuttade från gatan. Det är för utslätat och för förutsägbart, för torrt. Andens liv saknas helt enkelt.

  • UlrikaJansso

    Ja, ändå uttrycker jag mig ganska milt i jämförelse med min vän som precis definierade Swärd som ”pseudointellektuell egobooster med skygglappar.”

    Det kanske får vara tillräckligt för den här gången.

  • Trötter

    Hur länge ska Ulrika Jansson tillåtas sprida galla här? Bra med generositet och öppenhet från Swärds siuda men UJ börjar bli väldigt tröttsam.

  • ulrikajansson

    Apg 4:19
    Men Petrus och Johannes svarade dem: ”Döm själva om det är rätt inför Gud att lyda er och inte Gud? 
    Apg 4:20
    Vi för vår del kan inte tiga med vad vi har sett och hört.” 
    Slutcitat

  • Bo Lönegren

    Men snälla nån. Dessa verser handlar om att få föra ut evangelium. INTE om att ständigt kritisera Elimkyrkan och dess pastor. Kom med något positivt förslag i sakfrågan nu! Hittills kan jag inte minnas en enda gång där du diskuterat vad det verkligen handlar om i något ämne.

  • http://leonardo34.wordpress.com/ Lennart O

    Anpassning är likvärdigt med eftergifter. Skräckexemplet är Svenska kyrkan, vars tro och ideologi idag är densamma som den allmänna opinionen . Kyrkan undviker på detta sättet att komma i konflikt med samhällets världsbild.

  • ulrikajansson

     Bibelverserna är hämtade från en berättelse där stora rådet (de lärda) ville få tyst på lärjungarna.

    Mitt positiva förslag är att vi anpassar församlingen och därmed Gudstjänsterna till evangeliet.

  • Anders Gunnarsson

    När har folk avrättats av Kyrkan, för att de inte lydde påven???

  • Anders Gunnarsson

    Du är sannerligen oerhört tröttsam…

  • Birgit Hedstrom

    Ulrika!
    varför använder du Stefans blogg för att sprida din bittra galla på? söker du med förstoringsglas och ljus och lykta för att hitta saker hos Stefan eller hans församling som du kan kritisera? som du sett är vi flera som är ytterst trötta på att behöva läsa allt negativt, och anklagande som du skriver!!

  • UlrikaJansso

    Reaktionerna är i sig avslöjande och stärker den tämligen synliga sanningen som jag försöker hjälpa er att se. Om man behöver ljus och lykta för att se haverierna i läran och dess tillämpning är man blind. Om man upplever sanningen negativt kan jag inte göra något åt det. 

    Förövrigt är jag och de mina kanske mer involverade i ”Stefans församling” än vad som framgått. Den kanske rent av inte endast tillhör honom?

    Så, vad tycker du Birgit? Ska vi som vill söka och behålla det goda och sanna evangeliet anpassa oss till de vägar som för vilse och alltid fört vilse sedan tusentals år tillbaka.   Eller har du något annat förslag?  

  • UlrikaJansso

    Sanningen kan vara påfrestande och  jag förstår att det kan ta på krafterna.I synnerhet om man vill hålla den på avstånd.

  • UlrikaJansso

    Lyssna på predikan som är länkad ovan.

  • Haning Burseryd

    Jag tycker att det mest väsentliga om gudstjänster har sagts av den respekterade frikyrkoprofilen Sigfrid Deminger. Att förändra lite musikstilar och anpassa sej till olika individers behov är ganska ovidkommande. Såsom Deminger konstaterade, att frikyrkliga gudstjänster har blivit ytliga och saknar vördnad inför det heliga och det viktigaste har blivit trivsel.

    Gudstjänsten är församlingens absolut viktigaste funktion. Utan gudstjänst finns ingen biblisk församling. Sedan reformationstiden har man betonat predikans plats som det centrala och man kan inte fira gudstjänst utan predikan. Detta var självklarhet för hela frikyrkligheten, när den växte upp. Detta har man börjat ifrågasätta i praktiken och EFKs gudstjänsthandbok skriver om ”tilltal”, som kan vara profetia, upplevelse eller predikan.

    Den kristna församlingen är inte skapad av människor och deras tyckanden, utan av Gud. När vi går till kyrkan, går vi till att möta Gud i Ordets förkunnelse, men också i nattvardens vin och bröd samt i dopets vatten. Att gudstjänsten har olika områden är inte bara, att ”det blir så”. Gudstjänsten bör motiveras från bibeln och kyrkans historia.

    Det idealiska i frikyrklig gudstjänst är fasta former, Herrens bön, trosbekännelsen, gemensamma böner, församlingssånger, kombinerad av ”friare delen”, vittnesbörd, profetia, eller annat uppbyggligt. Att ha en helt fast gudstjänstordning utan friheter är inte bra, likaså helt fri form utan fasta punkter gör gudstjänsten osäker och ibland vanvördig.  

  • http://bengtwikstrom.blogspot.com/ Bengt Wikström

    Är du ”Guds dotter”? Du argumenterar ju som den Gud jag sökte i kristendomen men aldrig fann.

    Varför  tänkte jag aldrig på att ”Stefans församling” inte endast tillhör honom? Församlingarna tillhör Kristus och ingen annan. Här är Bibeln glasklar: ingen har rätt att säga ”min församling” som ett possessivt pronomen (uttrycker ägande). Det blir ju lika galet som att säga ”min Kristi kropp”.

    Fortsätt bry dig om alla kyrkor och alla församlingar i hela världen! Det gör du bättre än jag. Du som är bekännande kristen.

  • UlrikaJansso

    Mitt svar till dig har blivit bortplockat liksom en annan kommentar från en man som berättade att han funnit någonting i mitt skrivande som han saknat i sitt sökande.
    Förmodligen kommer även detta att tystas ned.

  • UlrikaJansso

    Mitt svar till dig är bortplockat och därför kommer även du att vara oemotsagd.

  • UlrikaJansso

    Även detta svar är bortplockat.  

  • UlrikaJansso

    Vi kan inte själva avgöra hur väl vi känner Jesus bara att vi gör det. Det avgörande är att Jesus känner oss.

  • http://bengtwikstrom.blogspot.com/ Bengt Wikström

    Ingen kan ”känna” Jesus idag eftersom han är i himlen (enligt Nya testamentet). Du får vänta på hans återkomst. Då kan ni presentera er för varandra!
    Däremot kan alla känna och uppfyllas av den helige Ande som hjälper oss att leva som vi lär.

    Kyrkornas notoriska oenighet är ett förakt för den helige Ande, ropar Skriften till mig. Det grekiska ord som evangeliernas författare använde och som vi har översatt med hädelse, blasphemein, betyder att ”avsiktligt skymfa”, ”håna”, ”förtala”, ”förakta”, ”vanhelga”, ”kränka” eller ”förolämpa” Gud eller heliga ting. Jag tvekar inte att beskriva de ständiga kyrkostriderna som avsiktlig hädelse.

    Jesus Kristus hatar den rådande kyrkoordningen:
    ””Allt skall förlåtas människorna, deras synder och hädelser, hur de än hädar. Men den som hädar den helige Ande får aldrig någonsin förlåtelse utan är skyldig till evig synd” (Mark 3:28-29)

    Jag tror att du är uppfylld av den helige Ande i Kristi kropp. Men akta dig för att bli uppfylld av kyrkan.

    Ett ord på vägen är Ordspråksboken 30:7-9.

  • S-E Sköld

    Det var en skrämmande läsning, Gerdmar och Josefsson, tillståndet i kristenheten är värre än jag kunnat föreställa mig; människotankar har helt övertagit huvudets Kristus uppgift; att tala till -och leda Sin kropp; varje lem.

  • ulrikajansson

     Skriver ut Ordet du valde:
    ”7 Två ting ber jag dig om, neka mig dem inte intill min död:
    8 Håll falskhet och lögn fjärran ifrån mig.
    Ge mig varken fattigdom eller rikedom,
    men låt mig få den mat jag behöver.
    9 Annars kan jag bli så mätt att jag förnekar dig och säger:
    ”Vem är HERREN?” eller så fattig att jag stjäl
    och vanhelgar min Guds namn.” Slutcitat

    Den Helige Ande vittnar om Jesus. Ja, när vi påstår att andra andar vittnar om Jesus så vanhelgar vi Honom.

  • S-E Sköld

    Församlingenär Kristi kropp, och en frisk kropp styrs av sitt huvud.