Dramatiskt dygn och nya försök i teologidebatten

Ska göra ett nytt försök att knyta ihop teologidebatten och kommentera frågor som ställts. Notera gärna att disputerade kyrkohistorikern David Nyström har skrivit om detta på sin blogg och katoliken Bengt Malmgren har också kommenterat detta på sin blogg. Malmgren skriver bl.a. så här: ”I sitt synsätt på kyrkan och behovet av teologisk ihopsamling tycker jag att Swärd inte ligger så långt från Ulf Ekman. Ekman är ju betydligt mer teologisk utbildning och håller nu på senare år på med fördjupade teologiska studier.”

Malmgren lyfter upp frågorna i ett bredare perspektiv. Han är en av de mest intressanta kristna lekmännen i Sverige, djupt förankrad i Katolska kyrkan men ofta med ett mycket brett och kunnigt ekumeniskt perspektiv i sina analyser.

Senaste dygnen har varit dramatiska med hot om hjärtoperation för yngste sonen, med mobilisering av förbön bland kristna i hela Sverige, och sedan blev han helt friskförklarad i går. Något hände – första EKG-testet i måndags var betydligt sämre än det som uppmättes i går. Har upplevt kristenheten som allra mest positivt senaste dygnet, vad mycket engagerade människor det finns överallt. I går träffades Elimkyrkans pastorsteam efter semestrarna, vi planerar nu spännande start inför hösten. Celebration-gudstjänst söndag 26 augusti 11.00 då ska jag predika om kristen syn på sex och samlevnad. Lördag 8 september har vi församlingsdag, den planerade vi i går, vi ska då vara i nya Salemkyrkan för första gången. Ett inslag i programmet den dagen blir att jag leder en historisk bönevandring på östra Södermalm, i Fogelströms fotspår. Det kommer att bli oslagbart intressant.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • ulrikajansson

    Bengt Malmgren låter oss enligt rubriken på sin blogg välja mellan läroämbete eller teologiska spekulationer. Som katolik lär han mena ett katolskt ämbete.
    Då väljer jag ingetdera. Finns det inte andra alternativ.
    Vad säger du Swärd?

  • ulrikajansson

    Undrar vad EFK,s missionärer i Brasilien anser om att pastorerna här hemma numera försöker vilseleda människor in under katolicismen medan de själva lagt ner större delen av sina liv för att hjälpa människor ut ur detsamma i Brasilien.

  • ulrikajansson

    Nu har jag börjat titta på påvestrutens historia. I stora drag verkar det handla om Babylonien, de sju kungarna-satans-fisk-havsgudar och annat. Struten och kläderna symboliserar fiskkung/havskung någonting. Jag är så förfärande dålig på engelska. Någon kanske kan berätta för oss.

    Under tiden kan vi lyssna till en havskung med distans:
    http://www.youtube.com/watch?v=UfPHH69iIDo

  • http://twitter.com/davidwillgren David Willgren

    Du skulle behöva kontrollera dina källor.

  • ulrikajansson

     Eller så berättar du vad du vet om saken.

  • http://metanoiablog.wordpress.com/ David Nyström

    Väldigt roligt att läsa om bönesvaret med din son, fantastiskt. Ser fram emot att läsa dina kommentarer också. Dock hoppas jag att du tar bort personangreppet på Bengt Malmgren här ovan; sån’t tycker jag vi ska sätta nolltolerans för i den kristna bloggosfären…

  • Sward

    David,
    Har tagit bort ett inlägg av Ulrika Jansson. Jag vill inte ha personangrepp på min blogg.
    hälsar
    Stefan Swärd

  • Jonas

    Uppskattar att du tar bort den typen av inlägg, Stefan!

  • De Dego

    Bra att du tog bort kritiken. Ta bort all kritik mot moderskyrkan. Hödelse mot den välsignade Jungfrun och helgonen är skrämmande och ovärdigt.

    Bäst vore om alla ni ”protest-andar” böjde er under Kristus och gick tillbaka till urkyrkan.

    Dörrarna står öppna flr er alla!

  • Sward

    De Dego,
    onödigt polemiskt och inte kopplat till mitt blogginlägg. Låter det stå kvar men med en varning av detta slag.
    hälsn
    Stefan Swärd

  • ulrikajansson

     Är det De Dego eller mig som du varnar?

  • ulrikajansson

     Eftersom funktionen att ta bort kommentarer inte verkar fungera så har jag nu redigerat bort den del som jag tror att ni vill ha bort.

  • Sward

    I detta fall var det De Dego, tyckte det var onödigt polemiskt, och hade ingen koppling till mitt blogginlägg.
    Stefan Swärd

  • ulrikajansson

     Tack för svar.

  • Ps23enkristens

    Jag tycker också att kompromisser med de sammanhang och enskilda ,som är villfarna, eller på fel väg i någon menning,  inom  kristenheten är fel ,och då bådde när det gäller ledarskapet och det vanliga folket ,inkluderat  mig själv och min egna felsteg…. Istället för samtal och undervisning och  uppmuntran  till Guds Ord ,och omvändelse till Gud , och  sinnets förnyelse ,och helgelse och förändring och bättring som Gud vill,och Andens enhet i tron…Genom Guds nåd och sanning och till en tro som är verksam igenom Kärlek …Med integritet och barmhärtighet efter behov ..

    .För några dagar sedan blev jag vid två tillfällen dåligt behandlad av en människa och skarpt tilrättavisad  …För att jag inte var säker på om det är rätt att säga att nattvarden också förvandlas ,vid välsignelsen till kristi kropp och blod med …Som man sedan äter och driker…

    Och inte bara som jag tror det är, i åminnelse om Jesu död ,med hans närvarande enbart Andligt, i nattvarden…Som gör att vi kan emota försonningen i kristus Herren, med  kristus med Gud och nästan och anhöriga och oss själva och livet och Guds församling, igenom tron på Gud och Guds Ord bibeln i kristus med Gud, och genom bön om hans nåd för kristi kors och uppståndelses skull till evigt liv med Gud igen …Och frälsningen och helande och upprättelse och befrielse och liv och övernog med Gud , och skydd emot ,och frälsning från djävulen och lögn och synd och allt villfaret och ont och elände och fruktan och förkastelse ,och allt inte Gud vill…Och hans välsignelse och frid med Gud och om det hela som Gud vill och om allt och för tid och evighet, i tron på Gud och Ordet och Guds vilja nåd och sanning …Som han förmår att uppenbara för oss så vi kan veta vad vi ska tro på honom och Ordet bibeln hans nåd och sanning och vilja om allt under vårt liv…Och igenom tro och tålamod får man vad utlovat är säger heb 5 …Så vi kan veta Guds vilja,och  att han vill vi ska veta han finns, och hur han och Ordet är, och hans vilja, och även hans vilja om det som inte är han vilja med …Och kunna klart lära och förstå skillnaden emellan med ,och kunna välja att vilja komma till tro på Gud med om…Och ta emot hans nåd och sanning om allt ,och det allmänna ,och särskilda, och personliga…Så mycket vi själva vill och är reddo för …Som det står i en av psalmerna i Bibeln Herrens nåd ska komma över er så mycket ni förtröstar på Herren…Så det är vårt eget val att lära och göra …Och nån annastans att man måste lydda Gud mer än människor … Sådan nåd och alla Guds nåd och sanning med tro hopp och kärlek och Guds vishet och kraft och gott mod och kristi sinnelag allteftersom under vårt liv …Kan komma till oss i en Guds tjänst och predikan och i tjännade i en församling/Kyrka och under Nattvarden…Frid Ronny

  • Ps23enkristens

    Men även utanför kyrkan ,och förutom nattvarden med förstås ,anser jag kan vi få all Guds nåd och sanning om Gud och livet och bibeln och frälsningen igenom tron…Som i privatlivet, eller var som helst ,eller genom mötten i kyrkan som sagt , eller i samtal med kristna ,eller en präst eller hjälp tjänst diakon tex. i kyrkan/församlingen eller äldste eller personlig bön och bibellsänning och igenom kristen litratur etz. av nåd från Gud … Och man kan i bön och tro och tålamod , om man inte ger upp ,även om så sker ibland men inte för gott …Utan återvänder till Gud och Ordet och Guds vilja ,nåd och sanning ,och till tron,och om och med allt …Och igen och igen genom hela livet, facktis få frid med Gud i kristus Jesus vår Herre tillslut, och om allt och till sist helt och för evigt hos Gud i himlen där man får se honom som han är som man trodde på här , fint vad …

    Fast det kan vara svårt att tro ibland med det går, om man inte ger upp den möjligheten genom Guds hjälp och kraft nåd och sanning bara…Och ömsesidg frid med Gud ,och alla som frivilligt vill det för eller senare förhoppningsvis , och okunniga i någon trosfråga , kanske man själv…Tills kunskapen och insikten ökat i Gud och Guds Ord i tron och ödmjukheten i kristus för Gud och Guds Ord och vilja …Om vad det än är frågan om och tillslut få ro om det hela med Gud och trots allt för inget kan skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus vår Herre ….Om vi kommer till Gud och tron på Gud och vill det och förblir i tron och trots allt… Så mäcktig är Gud och Guds nåd och sanning och vilja och godhet, och kraft och vishet och kärlek som aldrig förgår, och Guds Ord bibeln, tron på vår Gud och Fader i himlen… Igenom tro på Honom, och hans nåd och frälsning / räddning av oss var och en och livet ,om vi vill, i hans kärlek till dig och alla och mig och livet och honom och Ordet Bibeln… Och hans vilja blott därefter och för tid och evighet…

    Men hur skulle vi kunna tro förän vi hört en predikan i kraft av kristi Ord… Efter som tron kommer av hörande och ett hörande i kraft av en predikan av kristi Ord , som sagt, Rom 10…

    Jag har sett att ibland blir det som en religös Jante lag som tar över och pressar på med den allmänna uppfattningen… Vare sig det är om de aktuella frågorna Nattvarden eller enhet/ Ekumenik i dagens Kristenhet , eller artikelämnet Teologi och pastorsutbildning…Som låter lite inflättat i nåt tro inte du är nåt och vet bättre än oss…Men Gud säger den som har öron att höra med ,hör vad anden säger till församlingen… Så det kan verkligen var så att nån annan vet bättre än vår kyrka och än oss…Om Gud och Guds tilltal och vilja i olika frågor och Guds Ord bibeln och enligt bibeln…Frid Ronny

  • Ps23enkristens

    Och för min del tror jag att kompromisserna om tron som ökat över gränserna beror på mindre trohet och hörsamhet mot Gud och Guds Ord …Märkligt nog i dessa informations samhällets fotspår …Men på vissa områden sker och skett positiva förändringar pågrunda informations samhället med …Men samtidigt som det postiva vunnit ny teräng, har tyvärr det negativa gjort det också…Som att man komprisar med villfarelser och moral ,från olika håll inom och utom kristenheten från histioren och samtiden…Men det går att komma till bättring och insikt om det hela med Guds hjälp…För Jesus Herren sa en gång till lärejeungarna , det är omöjligt för människor att bli frälst men för Gud är allt möjligt…. Så misströsta inte eller bli upprörd kära medmänniska och kristne…Det är fullständigt normalt att vi inte kan tro på Gud och Guds Ord bibeln och vilja göra det och det Gud vill och att andra har det så med ….Det är vårt normal tillstånd för oss alla när inte Gud får endast och den använd och det använt av Gud hjälpa oss med det…Så i det är vi alla licka…Guds frid och Gud välsigne er !!!Och predikaren 3 säger allt har sin tid….Och ps 62:1 Endast i Gud min själ har du din ro… Så låt oss låta Gud hjälpa oss med det och tro på Gud och leva och tjänna med Gud nästan och livet och Guds församling med och i tron hans nåd och sanning och om det hela som han vill…Och hans kärlek som aldrig förgår 1kor 13 …. Och få ro om allt som Gud vill i Gud i tron, för , för Gud är allt möjligt… Din tro har hjälpt dig sa han till kvinnan som trodde på honom och blev botad av honom…Och Heb 5 Igenom tro och tålamod får man vad utlovat är …Vad ,Jo Guds löften i bibeln för allt, uppfyllda som Gud vill, och att när man dör och vårt liv är slut på Jorden …Guds slut frälsning och eviga nåd …Då vi får komma till Gud till himlen in i hans eviga härlighet och gemmenskap med Gud där och så väl det ändock kan bli på Jorden …Det är det som ska ge oss ro och frid med Gud och hopp och framtidstro här på Jorden i Gud med Gud , som Gud vill ,att alla, och vi, om vi vill,får nåd av Gud , och trots allt här på Jorden, tillslut hos Gud i himlenFrid Ronny ps 103

  • http://twitter.com/davidwillgren David Willgren

    Hej!

    Absolut. Det första jag skulle vilja tipsa om då är att internet ofta är en väldigt dålig informationskälla. Här finns en massa skräp, konspirationer, påhitt o.s.v. blandat med riktiga guldkorn. Man behöver alltså vara otroligt källkritisk. Ständigt fråga sig var det man läser kommer från, oavsett om det är snyggt presenterat eller inte. Verkar informationen komma från en seriös, ansedd, etablerad källa, eller är det rena spekulationer? Jag skulle därför råda dig, om du lära dig någonting på riktigt, att först titta i böcker som är skrivna på ämnet du vill fördjupa dig i. Vill du t.ex. veta vad Mitran symboliserar bör du då först kika på vad de som använder den har skrivit om den, vad de säger. Rimligtvis vet de bäst vad den är tänkt att symbolisera. Försök alltså att unvika andras spekulationer.

    Frid!

  • ulrikajansson

     Självklart ska källor kollas men att enbart lyssna till dem som använder sig av prylen blir inte särskilt objektivt. I detta fall så är jag beredd att sträcka mig till att de (lekmännen på golvet) omedvetet ev. inte vet vad den egentligen symboliserar och att den med tidens gång blivit legitim med nya innebörder.
    Historielösheten verkar vara en avgrund. Det finns många icke-bibliska saker av vikt som med tiden blivit legitima pga. denna historielöshet, tillvänjning utan avvänjning och nya egna påhittade innebörder av saker o ting.
    Med lekmännen på golvet i detta sammanhang menar jag tex. de stackars människor som fick tillåtelse av sin kyrka att själva läsa bibeln först i mitten på 60-talet. Vilka det är vet ju du.

  • http://twitter.com/davidwillgren David Willgren

    Hej!

    Får jag nyfiket fråga dig hur du avgör om en källa är tillförlitlig eller inte?

    Frid!

  • ulrikajansson

    Intressant fråga som inte är glasklar att kunna svara på. Kanske för att det skulle vara detsamma som att behöva redogöra för alla sina uppfattningar, samvete, bibelkunskaper/icke kunskaper, den Helige Andes hjälp/andra andars påverkan med mycket mera. Är det inte så att vi hela tiden under vägens gång får avväga för och emot, trovärdigt och mindre trovärdigt, bibliskt och inte.

    En kanske simpel men ändå sann detalj i saken är att se hur Jesus och apostlarna var klädda och jämföra med hur våra biskopar klär sig.

    Jesus talar om ett barnaskap, hur vi måste bli som barn, detta är också en säker spegel när vi lyfter blicken och ser hur saker ser ut och fungerar både till det yttre och till det inre i kyrkans värld?

  • Anders Gunnarsson

    Ulrika

    Om man förnekar ”Petri ämbete” sätter man onekligen sig själv på en hög stol.
    Antingen finns det EN påve eller >43 000 småpåvar.

    Tolkningsrelativismen i protestantismen är djup, månghundraårig o okontrollerat accellerande.

    Det finns inget motgift mot det, annat än Guds egen urkyrkliga; ”Du är Pethrus (=Kepha) och på den Kepha (=klippa på arameiska) skall jag bygga MIN Kyrka.”

    Kristi Kyrka är EN, helig, katolsk o apostolisk! Ni har del i henne (genom bl à dopet), men hon existerar i fullhet på ETT ställe överallt; runt påven, biskoparna o konciliernas gemenskap.

  • ulrikajansson

    Hej Anders.

    Det är inte en människa som är klippan.
    Klippan är den bekännelse som Petrus gjorde och som vi alla får göra när vi vill ta emot Jesus som Messias och vår ende Herre, vår ende Klippa.

    Jesus frågade:
     ”Och ni, vem säger ni att jag är?” 
    Simon Petrus svarade: ”Du är Messias, den levande Gudens Son.
    Jesus sade till honom: ”Salig är du, Simon, Jonas son. Ty kött och
    blod har inte uppenbarat detta för dig, utan min Fader som är i himlen. 
    Slucitat

    Det är när du och jag svarar på den frågan till Jesus Kristus som vi blir frälsta. Inte ska vi svara inför en människa.

    Jag säger dig: Du är Petrus*, och på denna klippa* skall jag bygga
    min församling, och helvetets* portar skall inte få makt över den.

  • Anders Gunnarsson

    Ulrika

    Om du läser texten utan den antikatolska förförståelsen =(för-missförståelsen) ser du att bekännelser inte kan ha t ex nycklar.

    Texten har ALLTID tolkats som syftande på Petri ämbete.