Stefan Swärd

Allt mellan himmel och jord

Jag är just nu i Rio de Janeiro, och fullt upptagen av FN-konferensen där vi dygnet runt diskuterar lösningen på världens miljöproblem. Kommer att skriva korta glimtar i Världen Idag härifrån.

Här är länken till min ledare i Världen Idag igår. Den handlar om sexuella revolutionens effekter på västvärlden och som även numera påverkar kristna kyrkan. Gillar du artikeln, rekommendera och länka. Gillar du den inte, du får gärna argumentera varför.

Jag har doktorerat på ämnet sexuella revolutionen, eftersom jag skrev en doktorsavhandling som blev klar 1984, som handlade om hur Sverige kunde få fri abort – så i avhandlingsarbetet jobbade jag med hela frågan om detta paradigmskifte. Sexuella revolutionen förutsatte att den gamla abortlagstiftningen övergavs. Så var det. Så det här är ett ämne som inte är så lätt att slå mig på fingrarna.

  • Mikael

    Hej Stefan!
    Vi slutade använda bibeln som grund för familjebildning långt innan 1970.

    Det var två unga vuxna med samtycke som valde att bli ett par!
    Nog har väl alltid föräldrar varit inblandade, men det var länge sedan de valde partner till sina barn!

    Visst det finns väldigt få samkönade äktenskap, men det var den valda grund för bibelsynen som styrde det.

    Inte bygger vi väl upp familjen med en älste huvudansvarig som bibeln talar om och då är det inte han längre som ser till att äktenskapet grundar sig i en sund ekonomisk och politiskt val.

    Och kusingifte råder, men detta är lagligt även i Sverige till och med mina fars syskon går bra att gita sig med!

    Vi kristna är emot så mycket men i lagen är det okej att gå i brudsäng med föräldrarnas syskon och deras barn.

    Jag trodde att detta hörde Faraonernas tidsålder men vissa tokigheter är okej enligt bibeln.

    Eller är det?

    Är det inte detta val av tolkade Gudsord som hela tiden väljer den bästa lösningen för de som har makten!

    Att katolska Präster hade en egen bordel i Rom när Martin Luther på 1500-talet var där.
    Skall det få oss att reagera, inget förvånade oss då och jag tror att vi bryr oss inte så mycket nu heller.

    Om vi lägger bara in kvinnan i ”Den som är utan synd kastar första sten”, har nog inte tänk igenom helheten och om vi säger det är bar de med makt som får synda!

    Vad händer med Jesu undervisning då?

    /Mikael
       

  • Pingstvännen

    Är inte p-pillret det största som har hänt inom den sexuella världen. Aborter har man väl gjort med örter osv i alla tider. Kvinnans frigörelse innebar att synen på henne som fri individ. En kvinna kunde skaffa sig en partner och ha sex för att hon var kåt. Det hade mannen svårt att acceptera hon skulle vara madonnan. Idag vet vi att både män och kvinnor har lika stark sexdrift. P-pillret har frigjort kvinnan från mannens syn på sexualitet och kontroll.

  • Pingstvännen

    jo sen en doktorsavhandling 1984, säger inte mycket 2012. kunskap är färskvara för världen är ej statisk.

  • David Wedegard

    Hej Stefan.
    Tyvärr gillar jag inte det du skriver, särskilt inte eftersom du redan här ovan gör klart i att du vet bäst. Du skriver annat som är bra, men av det här kan jag inte berömma dig.

    Du skriver att vi borde ha Bibeln som rättesnöre, men Bibeln är ju inte alltid så enkel och Gud verkar vara lite otydlig i äktenskapsfrågan. Bibeln är full med polygami då stora män i GT har väldigt många fruar. Gud verkar inte ha något större problem med det, förutom när fruarna förleder mannen till andra Gudar (ex. Salomo). 

    När det gäller ekumeniken så är jag hyfsat säker på att du själv inte är överens med Katolska kyrkan om hur en präst/pastor borde leva som gift eller inte. Varför är det problemet mindre i detta sammanhang. För att ta ett annat exempel om kvinnornas funktion som präst/pastor så hör väl den diskussionen också till den sexuella revolutionen. Kvinnans frigörelse har också lett till mycket gott som jag tror är helt på Guds linje. Men återigen tror jag inte du är överens med varken ortodoxa kyrkan eller den katolska. 

    NT innehåller dessutom lite olika syn på skilsmässa. I Markus är Jesus kategoriskt emot skilsmässa. I Matteus verkar otukt vara ett giltigt skäl, medan Paulus har ytterligare skäl för skilsmässa. Vad gäller? Självklart är inte skilsmässa något positivt och kanske behöver vi tala om det mer, men jag tror inte på ditt sätt. 

    Problemet som jag ser det är att ända sedan Augustinus har kyrkan sett ner på kroppen och sexualiteten. Med skuldbeläggning och helvetesvarningar har människor förtryckt det goda som sexualiteten innebär. Det var dömt att misslyckas och en sexuell revolution var nog väntad. Sexualitet är en gåva från Gud, självklart skall den förvaltas på ett gott sätt men kyrkans varningar har inte alltid varit god. Den talar ibland emot vad människors egna upplevelser bekräftar.

    Vad är dina konkreta förslag på hur vi då kommer på rätt linje i dessa frågor? Hur ska du bli överens med ortodoxa och katolska kyrkan i frågor där ni inte står enade? Det ligger i tiden att fajtas över sexuella frågor mellan kyrkor och samfund. För några år sedan var det nattvard och dop. Kanske du har anpassat dig lite väl till tidens drabbningar?
    Vilka är dessa ledare och dessa samfund som du vill ska stå upp för en ”ren” sexualitet?  

  • Anders G

    Vad är Kyrkans syn när det gäller gifta präster?

  • Anders G

    Vad är bra med P-piller???

  • AndErs G

    Vem tolkar Skriften autentiskt? Riksdagen, Svek:s kyrkomöte eller frifräsarstyrelsen?

    Och Varför är Fr Martin trovärdig, när det gäller sexualitet? Var det ok att hans kurfurste hade två fruar (omm det skedde i hemlighet), så att hans huvud inte rullade (jmf More o påvens agerande i Spanien o England)!

  • pingstvännen

    Kvinnan kan ha sex enbart för det är skönt. Utan att behöva tänka på barn



Subscribe to Stefan Swärd