Det passar bra att på nyårsafton berätta om ett nytt projekt jag kommer att jobba med nästa år. Min ambition är att skriva en ny bok, som kommer att bli en form av fortsättning på ”Efter detta”.
Niebuhrs klassiska definition av en liberalteolog är: “A God without wrath brought men without sin into a kingdom without judgment through the ministrations of a Christ without a cross.” Att tona ned Guds vrede, synden, Guds dom och korsets betydelse – det är kännetecknen för en urvattnad, tandlös och kraftlös kristendom som tyvärr är alltför utbredd i Sverige.
I boken ”Efter detta” har jag lyft fram frågan om Guds dom, försökt förklara vad det är, och att det är en del av det kristna evangeliet. Frälsning är att inse att Jesus har burit domen på sig för att vi ska bli frikända.
Nästa bok kommer att handla om korset. Varför behövde Jesus dö på korset? Vad innebär den kosmiska seger han har vunnit genom sin död på korset och sin uppståndelse. Och hur är Jesu seger kopplad till mitt liv idag. Hur kan det ha betydelse för mig idag det Jesus gjorde på korset för 2000 år sedan.
Jag tror inte att det finns olika försoningsläror i Bibeln. Det finns bara ett budskap om Jesu seger och vår frälsning, men den innehåller många olika nyanser och perspektiv.
I boken ska jag försöka förklara vad det innebär att vara frälst, frikänd, förlossad, försonad, återlöst, rättfärdiggjord – och hur blir man det. Kan vi inte bli frälsta om inte Jesus dog på korset? Om inte – varför då? Den typen av frågor kommer jag att brottas med i boken.
Jesus har vunnit seger över alla fördärvsmakterna, synden, djävulen, döden, förbannelsen, m.m. för att vi skulle bli frälsta, benådade och befriade. Ju större synd, ju större dom, ju större förbannelse, ju större blir nåden, ju större blir frälsningen, ju större blir upplevelsen av Guds kärlek.
En kristendom utan synd, skuld, dom, och kors, det blir också en kristendom med lite nåd, det blir mest morallära.
I nästa blogginlägg senare idag delar jag ett profetiskt ord inför år 2012.