Stefan Swärd

Allt mellan himmel och jord

Vi har kikat lite på en hemsida som drivs av en kongolesisk människorättsorganisation. Alla dokument är på franska men stort tack till Lena Andersson som ägnar massa tid dessa dagar åt att översätta dokumenten till svenska. Här är ett till chockerande dokument som visar hur regimen i Kongo systematiskt terroriserar kongoleser som bor eller har bott utomlands, det ger en antydan om vad som kan möta pastor Jean när svenska myndigheterna skickar tillbaka honom.

Här följer dokumentet:

Pressmeddelande
nr. 021/RDC/ VSV/CE/2011

 

En
britt med kongolesiskt ursprung förbjuden att lämna RDCongo av kongolesiska
migrationsverket.

Rösten
för dem utan röst för de mänskliga rättigheterna (VSV) uttrycker sin oro
angående att säkerhetstjänsten, både den civila och den militära grenen,
fortfarande låter utlänningar med kongolesiskt ursprung och andra kongolesiska
medborgare som lever i västvärlden lida.

Det
senaste exemplet på detta är till dags dato en brittisk affärsman på besök i
Kinshasa, Hr. Georges Botamba Ekofos Golgata-vandring.

Torsdag
2 den juni 2011 mottog Hr. Georges Botamba Ekofo ett muntligt beslut om att han
är förbjuden att lämna DR Kongos territorium. Beslutet fick han av en
tjänsteman vid Kongolesiska migrationsverket (Direction Générale des
Migrations) på den internationella flygplatsen I Kinshasa/N’djili.
Tjänstemannen hindrade honom att gå ombord på sitt Ethiopian Airlines-flyg till
London, Storbritannien, utan att ge någon förklaring till varför han hindrades
att gå ombord.

Efter
att han fått reseförbudet beslagtogs Hr. Georges Botamba Ekofos pass, biljett
och andra resedokument av tjänstemän vid flygplatsens migrationsmyndigheter
(DGM/Aéro innan de bad honom att infinna sig på Migrationsverkets Huvudkvarter
i Kinshasa/Gombe fredagen den 3 juni för att där bli informerad om motivet till
reseförbudet från DRkongo.

Fredagen
den 3:e juni 2011 anmälde sig Hr. Georges Botamba Ekofo vid direktionen vid
migrationsverkets huvudkontor (DGM) där han ställdes under bevakning hela dagen
utan att bli informerad om varför han hindrats att resa. Kring 20.00 fördes han
bort i ett fordon till Departementet för inre säkerhet, underrättelsetjänsten
på Rue Baudoin(ex 3Z) i Kinshasa/Gombe där han omedelbart blev fängslad med
restriktioner som förbjöd honom att äta, ta emot besök av sin familj, sina
advokater och medlemmar i människorättsorganisationer.

Måndag
den 6 juni 2011, omkring 3.00, eskorterades Hr. Georges Botamba Ekofo av flera
polismän och andra civilklädda poliser med tre fordon till sitt hotell som
ligger i Kintambo kommun, Kinshasa, DRKongo. Väl komna till den platsen satte
poliserna igång att, utan husrannsakningsorder eller andra fullmakter, att
genomsöka offrets rum  från golv till tak
innan de förde bort några personliga tillhörigheter bland dem en attachéväska
och två brittiska flaggor…

Det
framgår av informationen som nått VSV att det finns en lista över utlänningar
med kongolesiskt ursprung och kongoleser som bor utomlands, avsedd för att
spåra och arrestera dem när de någon gång vistas i DR Kongo.

VSV
fruktar att säkerhetstjänstens stigmatisering av kongoleser boende i utlandet
och utlänningar med ursprung i Kongo, har till syfte att utgöra en repressiv
maktapparat. En maktapparat som inrättats som ett svar på aktioner utförda av
kongoleser i diasporan mot vissa kongolesiska myndigheter under deras vistelser
i Europa.

Dessutom,
ser vi att man fortsatt använder tortyr och grym och förnedrande omänsklig
behandling på häkten i RD Kongo, VSV fruktar för Hr. Georges Botamba Ekofos liv
och fysiska och psykiska integritet.

Enligt
information som nu finns hos VSV skulle Hr. Georges Botamba Ekofo återvända
till Dr Kongo i maj 2011 för att inviga sitt hotell vid vilket byggarbetet just
avslutats.

Angående
ovanstående kräver VSV av kongolesiska myndigheter att:


det blir slut på ofredandet av utlänningar med kongolesiskt ursprung och andra
kongoleser som bor utomlands när de vistas i DR Kongo.

-beordra
villkorslös och omedelbar frigivning av Hr. Georges Botamba Ekofo eller att han
åtalas av en kompetent domstol angående de allvarliga anklagelserna mot honom.

–  Återkalla
reseförbudet som pålagts Hr. Georges Botamba Ekofo.

–  Ersätta
Hr. Georges Botamba Ekofo för den skada han lidit.

–  Ständigt
och under alla omständigheter garantera Hr. Georges Botamba Ekofos fysiska och
psykologiska integritet.

 

Upprättad
i Kinshasa 8 juni 2011

La
Voix des sans-voix pour les droits de l’homme (VSV)

  • Pingback: Varsågod och läs, Migrationsverket « fjärde väggen()

  • Pingback: Att fånga den vanliga svenskens sympati och kämparvilja — Josefine Arenius()

  • Nils

    Nej Stefan !
    Visst kan man bli besjälad av något som berör ens hjärta. Speciellt då man berörs av människors vittnesbörd & livssituation.
    Men det är ändå tveksamt om kristna ledare i Sverige ska driva personärenden gentemot myndigheter som har till uppgift att verkställa det som demokratiskt valda politiker lagstiftat om.
    Visst kan det ibland finnas ömmande fall, men det är inte säkert att de besjälade befrämjar svensk migration generellt.
    Ibland blir det lite väl ensidigt fokus & tappar proportioner…
    Läs gärna Lukas Lundins svar när en journalist tar sig ned till Kongo för att ställa honom till svars för familjen Lundins företaganden… ett spörsmål som medialt drivs t.ex. mot utrikesminister Carl Bildt:
    http://di.se/Artiklar/2011/10/26/248991/Vad-ska-vi-gora—stoppa-evolutionen/

     – de svenska rättfärdighetsprinciperna är inte så svartvita som många ggr görs gällande.

  • O.P

    Varför skall inte Stefan kunna driva ett ärende för en ”kollega” en pastor som skall verka under samma tak som han själv, och som dessutom fungerat i Sverige sedan 2003 och har tre barn som alla är födda här, om han utvisats vad får vi då istället, blir det möjligen ”Barrabas” som får stanna.

  • O.P

    Detta var svar till Nils inlägg,men det hamnade på egen plats hoppas att det går att förstå.

  • Olivia Sjöwall

    Håller helt med O.P. Beslutet att korsfästa Jesus och frige Barrabas var mycket mer demokratiskt än beslutet att utvisa pastor Jean.

    I det förra fallet avgjordes saken genom att folket fick bestämma direkt.

    I fallet med Jean så är det myndighetspersoner som ska tolka lagar och tillämpa dem efter eget huvud. De kan vara styrda av personliga åsikter, fördomar och motiv samt av brist på insturktioner, utbildning och tid. Lagarna i sin tur är ofta en kompromiss mellen olika partier i riksdagen. Partierna i sin tur gick till val på en rad olika frågor. Flyktingpolitiken är bara en fråga av många. Dessutom finns det olika åsikter inom varje parti. 

  • Nils

    Är det mer speciellt med predikanters sociala patos gentemot kollega än ex.vis andra yrkesgrupper ?

    Eller än värre, någon som inte har en social plattform upprättad, som kanske t.o.m. gömmer sig illegalt.

    Visst kan man driva ärenden med frågeställningar, men är gränsöverskridande som gränsar till drivande vendettor rättfärdigat ?

  • Nils

    Jag gav ett förtydligande svar till O.P….
    tyvärr anmälde någon inlägget & det togs bort.

    Jag tycker det är allvarligt när kristna inte klarar av att samtala om svensk migration & invandringspolitik.

    Alltför ofta är engagemangen kopplade till individuella hjärtknipande fall – men samtidigt försätter det myndigheter i svåra avväganden då lagstiftare avgivit ett regelverk som är vid handen för en sann demokrati. Det vet Swärd väl med sin utbildning.

    Tänjer vissa (kristna) på dessa gränser, så blir givetvis konsekvensen ett försvårande för myndigheter att utöva sin tjänsteutövning.

    Historiskt så har detta varit ett fenomen i frikyrkligheten som mest utpräglat av den tidigare Maranatarörelsen med Arne Imsen i spetsen…

    Sedan måste man tillåta sig spegling av frågeställningen:
    Är det mer behjärtansvärt att stå upp för en kristen pastor alt. någon annan utan kristen förankring eller andra sociala förhållanden ?

  • O.P

    Det är något fel här på bloggen mina inlägg syns bara ibland så det är nog ingen som tagit bort ditt inlägg.    Men det förvånar mig att du inte ser det tokiga i att låta människor leva och bo här i så många år och sedan bara kasta ut dom jag tror att du själv skulle känna dig lurad om du råkade ut för samma sak.  fortfarande tycker jag det är naturligt att Stefan agerar för en ”broder”

  • http://pulse.yahoo.com/_4CQF54K3CDY5XWEUXN2IWVQWUU Robert

    Bra text, men tyvärr är det lite svårt att läsa på grund av upprepande radbrytningar mitt i meningarna.

  • Pingback: Efter tortyren – pastor Jean tillbaka i Sverige | Jonas Bergström()



Subscribe to Stefan Swärd