Joakim Hagerius om nattvarden

Gillar Saronpastorn Joakim Hagerius krönika i Dagen om nattvardens betydelse. Per Harlings bön som citeras är mäktig. Förundras konstant över nattvardens betydelse i våra Stockholmskyrkor, en liten bit brön och vin, tillsammans, bön, lovsång, och den mäktiga, majestätiska, förunderliga närvaron av Herren själv, gång på gång.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Anonym

    Jaaaa, när Ordets Kyrka har blivit ordens (ord, ord & tre ack-ord), när talet tröttar, när livet tynger och när mediebruset sköljer över oss allt snabbare, då är det skönt att få vila kropp och själ vid urgamla symboler proppfyllda av liv.

    Eukaristin har framtiden för sig, se Upp 19:9; ”Saliga de som är bjudna till lammets bröllopsmåltid.”.

  • Anonym

    Nattvarden är verkligen väldigt viktig, och något frikyrkor borde fira oftare. Det är viktigt att betona att när Nattvarden firas på rätt sätt har den helande egenskaper, men när man missbrukar den kan det leda till sjukdom och död, enligt 1 Kor 10. Kristi kropp och blod är högheliga och underbara.

  • kjell

    Det vore bra med en särskild dag som det varit förut, då det är lättare att ta med icke kyrkvana, grannar eller kolleger, så som det är i saron idag så upplever många det som slentrian eller som att stå i bambakön. Ni borde göra ett studiebesök i saron och få uppleva det själva. Jag saknar den heliga gemenskap, när vi ”alla troende och döpta” samlades och bröt brödet och delade vinet, då det uppstod en stund av helig gemenskap, den som hade ett profetiskt budskap delgav oss alla det, eller någon som helt spontant tog upp en lovsång, det fungerar inte på det sättet i dag i saron, (min uppfattning är) att allt handlar om att Hagerius vill komma med i historieböckerna, med alla dom förändringar som han ligger bakom.

  • Anonym

    h: ”…missbrukar den kan det leda till sjukdom och död”

    AG: Kanske dags för biktens renässans i frikyrkan, se 1 Kor 11:28? Fast det är klart det kanske inte är Herrens kropp och blod ni äter (enligt klassisk pingstdogmatik), eller? Då vet jag inte hur man ska göra alls! :-(

    Ja hur ska man handskas med symboler som egentligen inte betyder vad Matt 26:26-29; Joh 6:47-63; 1 Kor 1 Kor 5:7f; 10:14-22; 11:23-29 och Hebr 13:10-15 verkar lära? Och vad ska vi göra med folk som inte är värdiga? Och vad har Gud sagt om liturgin och dess handhavande? Kan 4 Mos 16:41ff vara ett avskräkande exempel på de som inte följer Kyrkornas tro? Kan frifräsare missa något av den helighet och urgamla rit som eukaristin utgör? Många frågor, inga svar!

  • Anonym

    Håller med, det var en bra text av Hagerius.

  • Carl

    Tråkigt att det upplevs som slentrian och kanske kunde man göra det lite olika från gång till gång. Däremot tycker jag inte att spontaniteten och öppenheten försvunnit. För en tid sedan frågade en person om det var ok att komma ned från läktaren och sjunga en spontan sång och det fanns utrymme för det och det händer ibland att någon har ett profetiskt budskap att dela under nattvarden eller tar upp en spontan sång.

    Allt gott / Carl

  • kjell

    Är man spontan så är man det där man sitter, men idag tror alla att man måste använda mikrofon till allt, men då är det inte spontant. Hur många Mikrofoner tror du att Jesus använde. Dessutom sa han så ofta ni äter och dricker det gör det till minne av mig, han sa inte ”ät och drick det ofta”.