En stor del av mitt liv har jag levat i olika varianter av kommunitetsliv. Det betyder att man som kristen lever tillsammans med, och bor tillsammans med andra kristna. Riktmärket är den första kristna församlingen som ”varje dag var de endräktigt tillsammans i templet, och i hemmen bröt de bröd och höll måltid med varandra i jublande, innerlig glädje”. Apg. 2:47. ”Alla troende var tillsammans och hade allting gemensamt”. v. 44. Kommunitetslivet har sedan funnits som en röd tråd genom hela kyrkans historia, framförallt genom klosterväsendet.
Under sjuttiotalet lyftes kommunitetsfrågorna upp på agendan, och många varianter av Jesus-hus och kristna storfamiljer formades både i USA, i Sverige och i England och på många andra platser.
En positiv trend är att intresset för kommunitetslivet börjar komma tillbaka igen bland unga kristna. Jag tycker att det är en utveckling som det finns all anledning att stödja.
Den mest överlåtna formen av kommunitet är att bo tillsammans under samma tak och ha allting gemensamt, en gemensam ekonomi. Ett gift par och en familj kan även i den boendeformen ha utrymme för ett viss avskildhet. Det finns också olika grader av gemensam ekonomi. I mitten av sjuttiotalet besökte jag en kommunitet väster om London, som bodde i ett stort slott, 110 personer. Där hade kärnfamiljerna som smålägenheter och vissa avskilda ytor inom ramen för det stora slottet. Men alla måltider hade man gemensamt.
Det kan dock finnas praktiska problem med den renodlade storfamiljen, då det kräver mycket stora hus. En modifierad variant är att en kärnfamilj lever med flera inneboende som delar familjelivet, eller att flera kärnfamiljer bor tillsammans.
När vi började Söderhöjdskyrkan på åttiotalet, med småbarnsfamiljer som grundstomme, praktiserade vi att bo i samma bostadsområde och att kärnfamiljerna i regel hade någon mer som bodde med dem. I mitten av sjuttiotalet var jag med och byggde upp en kommunitet i Järfälla med singlar, och vi bodde i större lägenheter i samma bostadsområde, vi hade helt och hållet gemensamma måltider, och delvis integrerad ekonomi.
Det centrala med kommunitetslivet är dock inte den yttre formen, utan det inre livet. Att mötas dagligen för gemensam andakt, bibelläsning och bön är centralt. Att arbeta med lärjungaformande i det gemensamma livet är en annan viktig princip. En grundbult är också att man delar varandras liv, och lever i en överlåten gemenskap, därför att man tillhör samma kropp i Kristus, och är en Guds familj.
En vanlig cellgrupp eller husförsamling kan röra sig i riktning mot kommunitetsliv, genom att börja dela varandras liv mer aktivt, t.ex. genom gemensamma måltider flera gånger i veckan. Det är en bra modell när det finns praktiska svårigheter med att bo tillsammans.
Pingback: Albykollektivet. » Blog Archive » Här vare tomt… - Vägen i ett kollektiv..()