Om församlingsmedlemskap

Har fått frågor om den bibliska förankringen kring min processmodell när det gäller församlingsmedlemskap. Jag skrev om tre nivåer av församlingsmedlemskap. Det kanske låter för hierarkiskt. Man skulle kunna använda sig även av olika cirklar som modell.

Tankegången är inte särskilt unik. Frälsningsarmén har ju ett utvecklat system för detta. Det finns sådana inslag i Katolska kyrkan. Och i praktiken har Svenska Kyrkan liknande typ av modell.

Ska försöka ge en biblisk förankring – kortfattat.

Frälsningen och tron beskrivs dramatiskt i nya testamentet. Från död till liv. Omvändelse från döda gärningar. Född på nytt. Bibelns grundmodell är att det bara finns två stadier. Guds barn och djävulens barn. Innanför eller utanför. (jag vet att det låter förskräckligt i en sekulariserad svensk miljö, men jag har inget mandat att ändra på vad som står i Bibeln, så står det)

”Också er har Gud gjort levande, ni som var döda genomera överträdelser och synder.” Ef. 2:1

”också när vi ännu var döda genom våra överträdelser, att han har gjort oss levande tillsammans med Kristus”. Ef. 2:5

”Han har frälst oss från mörkets välde och fört oss in i sin älskade Sons rike.” Kol 1:13

”Hur ni omvände er till Gud, bort från avgudarna, för att tjäna den levande och sanne Guden.” 1 Tess. 1:9

”På samma sätt är det uppenbart vilka som är Guds barn och vilka som är djävulens barn.” 1 Joh. 3:10

”Vår gamla människa har blivit korsfäst med Kristus, för att syndens kropp ska berövas sin makt.” Rom. 6:6

Det är bara exempel på några Bibelreferenser som lyfter fram den tydliga distinktionen mellan att vara ett Guds barn eller inte, död eller levande, etc. Det är något dramatiskt som händer med en människa som börjar tro, och Bibeln använder ord som omvändelse, pånyttfödelse, att bli ett Guds barn, att få evigt liv – för att markera den dramatiska skillnaden. Dopet är en central del i denna process.

Att tala om flera nivåer av församlingsmedlemskap, efter frälsningen, omvändelsen, pånyttfödelsen, det handlar då om andlig mognad, att växa upp, att bli andlig förälder – och inte längre vara barn i Kristus, i vissa fall kan det innebära att man går in i olika former av ledarskap. Bibelreferenser är bl.a. Ef 4, 1 Joh 2, 1 Kor 3, 2 Tim. 2:2. Men en strikt lära kan inte göras kring tydliga steg, utan det finns antydningar i Bibeln, om att det kristna livet är en process, ett livslångt lärande, ett ständig utveckling i likhet med Kristus m.m.

Sedan handlar det om det första steget. De som bara är med utan att ha gått igenom omvändelsen, en medveten upplevelse av frälsning och vara Guds barn, kanske inte har kommit fram till en formulerad tro än. Och här tror jag att det inkluderande tänkandet är så viktigt. I evangelierna var det många sorts människor som rörde sig kring Jesus, det var både lärjungar i inre cirkeln, lärjungar i yttre cirkeln, beundrare, nyfikna, kritiker – om vartannat.

Och processen att bli kristen kan ta olika lång tid för olika människor. Och vi får inte vara för strikta när det gäller att bedöma vilka som är Guds barn eller inte, ytterst är det bara Gud som har koll på sådant.

Läser vi i Apostlagärningarna ser vi i vissa fall en process när människor kommer till tro, och där de delar en gemenskap, för att få mer undervisning, innan de har tagit steget fullt ut i kristen bekännelse. Man ser det mönstret t.ex. i Apg 19 när Paulus börjar sitt arbete i Efesus. I Apg 10 möter oss också en process, i Kornelii hus fanns det sökande människor, men när de får möta Petrus och höra ”hela” evangeliet läggs pusselbitarna på plats, och deras Jesustro blir mer uttalad och bekräftad.

Så min modell med flera cirklar tror jag inte man kan göra en strikt doktrin omkring, utan det handlar mer om ett arbetsredskap när man bygger en församling, att både ta emot nya människor och vara en öppen gemenskap, för dem som är sökande, och ännu inte fullt ut kommit fram till en kristen tro och liv, och det handlar också om att utmana de troende att växa, utvecklas, ta mer ansvar, och koppla församlingsmedlemskapet till olika utvecklingssteg.

  • Ronny

    Du mennar man kan var räknas som Kristen och en meddlem när man blivit troende och frälst enligt bibelns kreterier om det .Och först då kan man gå med i en av Guds församlingar om vi som Kristna skulle rätta oss efter Bibeln. Vilket är min uppfatning med och att vi efter vi blev en troende är i olia mognads nivå som människa och kristen . Som olika personner med olika liv och olika ålder och samhang och hälsa och status . Som sammlas till en försammling ska nu vävas sammans av Gud till en levande enhet som Gud vill som Guds församling som lär och vill och mognar i att tro och lydda Gud och följa sinn nya Herre Jesus med ett av honom enligt Bibelns Mönster utvalt ledarskap. Som församlar med Jesus Herren människor till att bli troende och välkommen med i en av hans församlingar att mogna i och leva med Gud och varandra och församlingen och livet i övrigt som Gud vill . Vilket kommer att innebära bla. att man avanpassar sig sittgammal liv utna Gud och anpassar sig sitt ny i Gud och igenom Gud blott .Och den mognadsprocess som Hör till Gud angående sundheten

  • Mikael

    Hej Stefan!
    En fråga om djävulens barn!
    Jag anser att vi är inne i mycket farligt område nu.
    I Rowanda valde de Hutuiska (odlande bönder) majoriteten, att
    Totsier (boskapsägande bönder) bara var kackelackor och djävulens barn, och detta beroende på att de ville reformera landet så svälten blev mindre och naturligtvis var de kommunister för den viljan.

    Och resultatet vet vi i dag ett krig som förs av Jesu arme än idag. Massmördare som har ingen ånger för de utförde Guds vilja.

    I det ljuset måste vi vara väldig klara vid, att var avfälld från Gud inte är ett evigt tillstånd utan man kan räddas närsomhälst.

    Och då vore det bättre att byta ut Djävulens barn till de som inte nåtts av Herren än!

    Mikael

  • Ronny

    Ursäkat min föra kommentar.Den råkade komma med av misstag helt oredigerad mens jag skrev på den råkade jag trycka iväg den . Ber om ursäkt för det ,den var inte ens klar, men den kanske är begriplig ändå .Det mesta jag mennade står där . Och jag tycker det är ett myket viktigt ämne du tar upp .För det vore bra för allmänheten och kristna och Kristna församlingar att kunna förstå vad den Kristna tron och gemmenskapen med Gud egentligen innebär enligt Guds Ord .Om vi verkligen vill följa Guds Ord med Jesus som Herre. Frid Ronny

  • Helen

    När jag blev frälst och döpt så kände jag mycket starkt att det var vissa saker som jag inte kunde fortsätta med jag kände syndanöd och en stark känsla att jag måste vända om ifrån synden till Gud.

    Så det mesta som var helt fel i mitt liv bröt jag med med en gång sedan är det saker som man arbetar på som kristen i en process i riktning mot Gud.

    När jag var sökande så gick jag på många möten för att jag var intresserad av Gud. Jag hade inget intresse att gå med i en församling på en gång utan det var Jesus som drog mig närmare sig i mitt hjärta.

    Därför har jag har inte så stor förståelse mot de som är t.ex. homosexuella som lever helt emot vad bibeln lär och som ändå vill tillhöra en församling som medlemmar.

    Varför är de inte intresserade av att lära känna Gud först och ta itu med synden innan de ska vara medlemmar? De är ju välkommna till möten och gudstjänsten för att på så sätt lära känna Gud. Församlingen är ett Gudsverk.

    Kan det vara så att de vill känna sig accepterade av andra kristna och Gud och att de känner sig accepterade om de får bli medlemmar?

    Om det är fallet så är det så att Gud inte kommer acceptera synd hur mycket än andra människor än gör det. Vi måste alla vända oss bort ifrån synden det kan vara tufft men det är den enda vägen ut i frihet. Och genom vad Jesus har gjort för oss om vi tror på honom kan vi få kraft att stå emot och avskilja oss ifrån synden och dess makt.

  • Helen

    Ps. Det är viktigare att bli accepterad av Gud än av människor.

    Jesus blev hyllad av samma människor i Jerusalem som sedan ropade korsfäst honom. Tänk om hans mål bara skulle ha varit att bli accepterad av människorna? Men han älskade oss ändå så mycket så att han dog för oss.

    Han är ett verkligt föredöme som alltid hade blicken riktad mot Gud fader i himmelen. Jag ber att vi också ska ha det i Jesus namn Amen

  • wildwest

    Jag förstår inte Mikaels inlägg ovan! Hutuisk milis eller Herrens motståndsarmé eller andra knasrörelser som påstås sig ledda av den kristne guden har inte det ringaste att göra med honom! Man kan kalla sej allt möjligt men inte ha ett uns av kristen tro i sej. Det gäller definitivt mordmaskiner som de vi sett i Uganda o Rwanda. Det gäller dessvärre även en del amerikanska presidenters tal om att Gud är med när man bryter varenda mänsklig rättighet som finns. Det gäller även halvt helgonförklarade svenska kungar som av egna maktbegär drar ut i t ex 30åriga kriget och inte agerar enbart i självförsvar.

    Jag väsnas hela tiden om att det måste finnas nån slags definition på kristna, i alla fall i samtal inom de evanglikala leden. Vi kan inte springa runt och kalla folk kristna som med ord och handling visat att de inte alls är det. Jag kan, trots Stefans fina samtal, inte kalla Gardell kristen, när han offentligt genom sin bok och efterföljande debatter förnekar kristendomens grunder. Om han i sin ensamhet tror nåt annat så är han ändå inte trovärdig om han basunerar ut ett rent antikristet budskap. Sen må han vara hur snäll som helst i interna samtal (som jag inte har nåt emot).

    Man ler ju ändå lite när Bibelns sylvassa och krassa språk presenteras i det puttinuttiga och relativistiska Sverige där man inte får säja att nån nånsin haft fel. Det finns en högst påtaglig skillnad mellan troende och icke-troende. Är det inte så, vill jag inte vara med, då finns ingen rättvisa.

  • http://mikaelkarlendal.pingstkyrkan.net/ Mikael Karlendal

    Jag anser att den här debatten måste ta hänsyn till fler faktorer än de enbart bibliska aspekterna om att man måste vara omvänd. Och jag är emot alla tankar på nivåindelning av medlemskapet av bibliska skäl.

    Jag har kommenterat detta lite mer på min blogg: http://mikaelkarlendal.pingstkyrkan.net/?p=212#more-212

  • http://efsidag.blogspot.com Andreas Holmberg

    Nåja Wildwest, jag håller med om mycket av vad du skriver, men vi hoppas väl ändå att alla blir frälsta till slut? (Djävulen också? Ja, gärna för mej). Men inte utan ånger och tro, givetvis – för då skulle ju även himlen bli ett helvete. Det är nåd om du och jag blir evigt saliga, lika stor nåd som om Hitler och Stalin blir det. Och vi ska ju inte inta den hemmavarande sonens attityd om Gud frälsar fler än vi vågat tro – det tror jag att vi är helt överens om.

    En annan sak är, Mikael, att varken du eller jag har rätt att dissa uttrycket ”djävulens barn” som nån sorts folkmordsideologi! (Det är däremot viktigt att se upp för missbruk). Aposteln Johannes, kärlekens apostel, använder det ju faktiskt – men anbefaller INTE utrotning utan evangelisation! ”Vi var av naturen vredens barn”, skriver Paulus. Jesus använder ett liknande i samtal med skriftlärda och fariséer: ”Ni har djävulen till er fader”. Både fromma och ofromma kan alltså de facto – och ofta utan att det syns – ha lämnat sitt liv i satans händer istället för i Guds. Så allvarligt är det. Den moderna satanismen har f.ö. inte så mycket med slaktade katter o dyl att göra utan mer med förnekande av syndens verklighet och ”jag-gör-väl-vad-jag-vill-attityd”. På det sättet är satanismen troligen en av de mest spridda religionerna idag, både inom och utom kyrkan. När (Svenska) kyrkan utan vidare spisning kallar alla för Guds barn är den farligt ute. Aposteln talar visserligen om ”en Gud som är allas Fader”, men kallar aldrig vem som helst ”Guds barn”. Bibeln är nämligen också tydlig med att vi måste födas på nytt för att få del av det barnaskapet.

  • David Axelsson

    Såg att det fanns en plats ledig som ordförande i Bajen!
    Dags att söka den Stefan?

  • wildwest

    Andreas 8: visst vill vi att alla ska bli frälsta, men uppenbarligen kommer det inte att ske eftersom det finns ett helvete, ett tillstånd skilt från Gud, som beskrivs i Jesu liknelse om Lasarus och den rike mannen m fl ställen. Om Hitler o Stalin verkligen omvände sej på sitt yttersta så får dom gärna vara med i himlen, det är inte min sak att bestämma. Dock synnerligen svårt att tro i just dessa fall. Hitler sköt sej utan ett ord av ånger, jag blir enormt förvånad av att träffa på honom däruppe.

    Om djävulen själv blir frälst till slut kan vi inte ha en aning om. Det sträcker sej nämligen långt utöver det Bibeln lär och beskriver. Och är inte särskilt intressant i sej, för nu går han omkring som ett rytande lejon och är nån man ska ta sej i akt för. Att alla knä ska böjas är sant, men det behöver inte betyda att man automatiskt blir en tillbejdare, bara att man tvingas underordna sej segraren.

    Nog finns det även sataniströrelser som håller på med praktiska liturgier och ritualer. Även om dom som intervjuas låter påskina att det bara handlar om att framhäva egot (vilket ju är nog så allvarligt) och annars är s k vanligt folk.

  • http://himmelochjord.swedmedia.se stefan

    David Axelsson,
    Du kan gärna diskret tipsa mitt namn för berörd valberedning. Det finns nog också folk som hellre skulle vilja se mig som ordförande i Bajen än i EFK.
    hälsar

    Stefan Swärd

  • O.K

    Tack stefan nu närmar vi oss det som vi gått efter i många år och att varken du eller någon annan har mandat att ändra

    Det står att man inte skall flytta råmärken och ve den genom vilken förförelse kommer
    I vår församling finns det i dag medlemmar som öppet säger att dom ”är”homosexuella
    dessutom har det tagits in människor på enbart barndop och vi har inte kunnat var med
    och påverka.Dessutom förväntar jag mig att våra ledare handlar efter bibeln.

    Jag fick i dag mitt röstkort till europaparlamentet där ges alla rätt att rösta oavsett var dom befinner sig.Det saknar jag i våra församlingar det finns många som inte kan gå till kyrkan av olika orsaker äldre sjuka handikappade och många arbetar inom sjukvård och dyl med alla sortes arbetstider så alla kan inte gå på det speciella församlingsmötet (detta borde väl efk kunna ta tag i ) Dessutom läggs ofta församlingsmöten efter Gudstjänsten och då finns det människor som inte orkar gå p.g.a dessa fel som ledningen gjort

    Någon reagerade mot ”djävulens barn”det är farligt att inte kunna tala i klartext i våra församlingar det står att att antikrist skall komma men om någon reagerar så blir den inte populär utan anses vara en knäppskalle

  • http://mikaelkarlendal.pingstkyrkan.net/ Mikael Karlendal

    Jag vill gärna förtydliga vad jag har skrivit om detta, här och på min egen blogg.

    Jag tycker detta Stefan-inlägg är mycket bra. Har precis läst Paulus tal i Apg 26, där han klart och tydligt talar om hur Herren sänt honom att predika, och föra människor från mörker till ljus, från Satans makt till Gud. Hur Paulus predikar att man måste ångra sig och omvända sig och göra sådana gärningar som hör till ångern.

    Detta är för mig väldigt grundläggande. Vi kan ha alla möjliga cirklar och kretsar och ”vänner” osv, runt omkring oss som församling. Men medlem blir man först efter det att man omvänt sig. (Detta säger inte att man tror sig vara fullkomlig eller att man är färdig och inte lever i en mognadsprocess, mm). Efter att någon omvänt sig och blivit medlem i församlingen, finns såvitt jag kan se i Bibeln, inga fler nivåer varken relaterat till lärjungaskap, tillväxt, förmåga till ledarskap eller något annat.

    Gud kallar vissa människor till någon form av ledarskap. Man bör inte gå in i detta för tidigt, men efter en viss tillväxt och mognad kan man göra det. Detta betyder dock inte att man är mera medlem, eller medlem på högre nivå, eller något liknande. Jag tycker sånt prat är missvisande och luktar av den elitism som gnosticismen stod för. OBS! Jag anklagar ingen här för detta. Jag bara påpekar att vissa tankegångar är lite olyckligt formulerade. Församlingen ska kräva omvändelse, men inte ge intrycket av att vara någon sorts samling kring ”de extra upplystas inre krets”.

    Det är bra, enligt min mening, att aktualisera tanken på att man regelbundet måste medvetet förnya sitt medlemskap, dock. Hur, är en annan fråga.

    Jag tar inte upp dopfrågan i detta sammanhang, men den kan diskuteras.

  • O.K

    Mikael Karlendal

    Skriver att dopfrågan kan diskuteras det håller inte jag med om

    Matt 3:15 Det höves oss att så uppfylla all rättfärdighet

    Apg 2:41 Ta emot hans ord döpa sig =församlingsökning

    Ef .4:5 En Herre en tro ett dop en Gud som är allas Fader

    Kol 2:12 I haven ju med honom blivit begravna i dopet

    Apg 19:3-5 Handlar om omdop …sedan läto de döpa sig i ”Herren Jesu namn”

  • http://mikaelkarlendal.pingstkyrkan.net/ Mikael Karlendal

    O.K., jag kan också citera bibelversar. Men vad jag menade var, att det pågår en diskussion i flera troendedöpande sammanhang huruvida man skulle kunna välkomna som medlemmar en troende kristen som bara är spädbarnsdöpt. Den saken kan diskuteras. Men jag väljer att inte blanda in det här.

  • O.K

    Mikael Karlendal

    Jag vet att det har diskuterats jag vet också beslutet hos pingst men i vår församling har dom tagit in som medlemmar sådana som ej är troendedöpta och det + homosex har resulterat i att många lämnat församlingen Apg 19:3-5 var ändå vuxendop
    s.k.barndop är inget dop alls dopet som bibeln beskriver handlar om hel nedsänkning =begravning

    Det är märkligt att när vi närmar oss att Herrens kommer så skall många försöka att röra till det och förvilla

  • Kamau Mweru

    Mikael (2), helt off topic, men jag kan inte låta bli.

    Jag råkar bo bara några tiotal mil från Rwanda (som du kallar Rowanda). Jag har 40 års praktisk erfarenhet av Öst-Afrika och Afrikaner.

    Din tolkning av massamordet och dess orsaker stämmer nog ganska dåligt med den faktiska situationen.

    Humanism och Socialism och Allförsoning hör nog till de saker som åsyftades med ” Är det nu så, att ljuset, som du har i dig, är mörker, huru djupt bliver då icke mörkret!”

    Att börja stryka ur Bibeln är inte vägen till Sanningen. Talar Bibeln om ”djävulens barn” så är det för att sådana finns.

    Konflikten i Rwanda var ingen religionskonflikt.

  • Tea Gustavsson

    Ett område som jag gärna skulle se utvecklas är dopundervisningen. Jag skulle hellre se att man träffas vid flera tillfällen och diskuterar dopet, vad det innebär att leva som kristen osv. Nu verkar ju folk ha döpts på stubben i de nytestamentliga texterna vilket gör mig lite kluven till om det ska ”krävas” lite längre förberedelser för dop eller inte. Å andra sidan ser man ju människor som döpts och som ganska snart efter det återgår till sina gamla liv och då undrar iaf jag om de verkligen förstod vad de gav sig in på från början?

  • O.K

    Helen 4

    Dom homosexuella är inte intresserade att ta itu med det bibeln kallar synd dom säger att dom ”är”homosexuella.Det handlar om att övertyga oss och att tränga in i våra församlingar för att fördärva.Först partnerskapslag sedan äktenskapslag sedan kyrkor

  • O.K

    Tea 18

    Jesus kom till människor som antagligen hade mycket förkunskap bland annat uttryck som (skriftlärd och farise )ger oss en fingervisning om att dom kunde mer än medelsvensson.Sedan var det nog inga 2 timmars möten människor förflyttade sig långsamt och samtalade under tiden

  • Helen

    O.K. 19

    Det är nog så att demonerna som får dem att synda har lurat dem så att de tror att de bara är ”så”. De tror att det tillhör deras personlighet när det i själva verket är demoner som tagit dem i besittning. Det är en andemakt, jag har märkt att de flesta homosexuella talar och beter sig på samma sätt.

    Jag hörde en före detta homosexuell som vittnande om att han hade blivit befriad. Flera kristna hade ställt sig i ring runt honom i kyrkan och bett i flera dagar tills han hade blivit fri, sedan hade han kontakt och gick mycket ofta till kyrkan och hade mycket kontakt med kristna så att han inte återföll i synd, jag ska säga att när man nu såg honom när han var befriad var det som om jag såg en mycket smord ande fylld predikant evangelist jag såg.

    De homosexuella vill kanske inte alltid vända om men vi kristna behöver be mycket för dem att de ska vakna upp och att de ska inse att de är grund lurade av satan.
    Att det finns alternativ för dem och att de kan bli fria. Det kanske krävs mycket bön och kamp från de kristnas sida. Kanske kan vi förändra deras situation från helvete till himmel om vi ser det på det sättet.

    Kanske de som ville tränga sig in kan bli omvända….hoppas det….de får ju skylla sig själva om de går till en församling som tror på Gud och Guds kraft då är demonerna på farligt territorium de kan ju bli ut kastade. Tänk på att det inte är människor av kött och blod som vi strider mot utan andemakter och furstar över himlarymderna…

    Men Jesus har vunnit seger över dem alla Halleluja!!!!

  • O.K

    Helen 21

    Det finns en grupp som kallar sig kristna homosexuella i gbg dom utgår ifrån att dom har rätt min tanke går ibland till satans änglar som blev utkastade tillsammans med honom.

    I våran församling har det tagits in homosexuella som medlemmar som dessutom arbetar med tonår och där öppet deklarerar sig vara det resultatet har blivit att medlemmar går ur församlingen så risken är uppenbar att det är vi som går

  • Helen

    O.K 22

    Om de har tagit över församlingen så skulle jag också gå därifrån. Men finns det fortfarande hopp om att det ska vända så kanske jag skulle stanna kvar, annars är det som att acceptera och tillåta medvetet syndande utan ånger i församlingen. Medvetet uppror emot Gud.

  • Helen

    Någon skulle behöva predika radikal förkunnelse där.

  • O.K

    Det är ledningen som handlar fel då är det inte lätt att predika du får gärna försöka

  • Helen

    Hänvisa dem i ledningen och församlingsmedlemmarna till:
    DIVINE SPIRITLESSONS HEAVEN SV.
    Det är radikala budskap. Och försök få dit någon evangelist som är radikal t.ex.
    Roger Larsson.
    Annars om det inte fungerar så kan du alltid borsta av dig dammet från skorna och gå vidare.

  • Mikael

    Hej! Det är fantastiskt man slänger in ett debattinlägg och vad händer!

    Min största reaktion på ”djävulens barn” är inte att det står i bibeln och ens att den texten används.

    Nej det är när man låter tolkningsfriheten få råda fritt.
    1 joh 3:10 ”… Den som lever ett liv i synden och inte älskar sin bror visar att han inte tillhör Guds familj.” Ja texten fortsatte och helt plötsligt blev nyanserna lite anorlunda.

    Tänk på att den andre rövaren på korset svarade den första och blev lovad en plats i
    paradiset näst efter det han gick igenom på korset.

    Och Kamau Mweru du har rätt det stavas Rwanda och på svenska uttalas Rov-anda.
    Detta land var ett försök att få Guds Rike på Jorden. Du har rätt jag har inte kollat alla källor men jag har sett en utmärkt dokumentär som visar historien från den Belgiska ledningen till hur kyrkornas makt ökade, då var de totsier som ledde landet efter Belgarna fört in apartheid i landet kunde totsierna fortsätta leda landet i Minoritet.

    Kyrkan köpte in nästan all mark och Befolkningen ökade och behövde mer att äta,
    Då svarade Totsierna med att försöka reformera landet så folk inte skulle behöva svälta.
    Svaret lät inte vänta på sig, de vackra intelligenta totsierna blev helt plötsligt falska och opålitliga. Medan Hutuernas fel och brister togs bort och man vände på det hela.

    Hutuer och totier var båda av slumpen vald till sin grupp och båda grupperna mycket för Kristus. Man kan påstå att båda grupperna var bejakande KRISTNA.

    Detta föranleder mig till att se fanatism som väljer att ta fram sin egen vilja till livsfarlig.

    Men Kamau Mweru det kanske är bättre att för mig påvisa ett tydligare fel som inte påverkar den konflikt mellan Afrikaner och övriga världen.

    George W Bush, startade ett krig i Irak anledningen till kriget var av helt fel orsak,
    men nu visste ju CIA hur mycket farliga biokemiska vapen Irak hade och även andra vapen som Amerika sålde till Irak när de slogs emot Iran.
    Så FN:s vapeninspektörer måste ha fel. Det hade de nu inte, för Saddam hade i stort sett utrotat by efter by som inte föjlde hans vilja.

    En sådan tyrran bör inte sitta i ledningen för ett folk. Nu är inte Irak ett folk utan minst tre och hans metoder hade grund för att kväsa en katastrof. av likhet den som hände i Jugoslavien.

    Nog med det, Det blev ett Krig efter George W Bush blivit bejakande kristen och lovat ut oljemiljoner höger och vänster (något som man talar väldigt tyst om idag).

    Nu står vi med en väpnad front i Irak en i Afganistan och en i Pakistan.

    Men vad sa Jesus om att föra krig och om sin fiende. Tänk lite på det!

    Mikael

  • Helen

    Jesus var tydlig med sitt budskap. Sanningen sätter människor fria. Sanningen är att vi ska älska varandra och det betyder att man ska varna människor som håller på att gå evigt förlorade.

    Rövaren på korset bekände sin synd för Jesus innan han dog, tack vare det blev han räddad. Om inte vi kristna varnar medvetna syndare så har vi deras synd på vårt samvete. Jag ber att både jag och andra kristna får frimodighet att stå för det vi tror på och att rädda människor från det brinnande gehenna. Amen

  • Mikael

    Hej Helen!
    Klarar du leva utan synd. Och om inte, kan du vara säker på att du inte lever ett liv i synden.
    Och har du då råd att rätta din broder på annat sätt, än att med ditt liv som exempel visa en bättre väg att leva.
    För hur kan du visa att du älskar din broder på annat sätt än till fullo acceptera brodern, och med ditt fina exempel i livet be för dina bröder i Kristus.

    Om du har fel och gör på annat sätt så är du inte längre Guds barn, utan djävulens!
    Det är vad som står i Joh 1 3:10.

    Jag personligen är övertygad att så syndfri blir jag aldrig och med det försöker jag inte
    döma min broder, men du har rätt jag försöker rädda de jag kan från djävulens släktskap.

    Mikael

  • Helen

    Hej Mikael!

    Jag är verkligen inte helt syndfri men jag är heller inte djävulens barn. Jag försöker verkligen att ta itu med synder i mitt liv, däribland som jag bad innan att försöka vara mer frimodig i mitt liv att leva för sanningen.

    Det jag menar är att människor som medvetet är upproriska mot Gud och inte har någon ånger utan tror de kommer till himelen ändå måste varnas och det är kärleksfullt.

    Annars om vi inte säger något till dem utan låtsas hålla med att det är ok att leva hur man vill och ändå vara kristen, så är vi en del av orsaken att de kommer på fel väg om man säger som så, jag dömer inte.

    Om du var ute på fel väg, en väg som ledde till fördärv skulle du vilja att människor skulle stå på sidan och klappa i händerna. Skulle det vara kärleksfullt?
    Eller skulle du vilja att någon kom fram och varnade dig?

    Jag skulle i alla fall bli mycket tacksam om någon vågade säga sanningen i kärlek så att jag skulle komma in på rätt väg i livet. Det är som en bra förälder de tillrättavisar sina barn, barnen kanske inte tycker om det för stunden men sedan när de växer upp så är de så tacksamma att de har haft bra föräldrar.

    Det betyder inte att de dömer sina barn bara för att de tillrättavisar dem. Och det gör de därför att de älska barnet och vill att det ska gå dem väl.

    Jag dömer inte heller dig Mikael och jag hoppas bara att du hittar fram till vägen sanningen och livet och jag ber att du ska hålla dig på den smala vägen intill slutet i Jesus namn. Amen

  • Mikael

    HEJ HELEN!
    Jag håller med dig, men den diskussion du landade i gäller hur vi utnyttjar 1 JOH 3:10.

    I 1 JOH 3:9 står det ”Den person som blivit född in i Guds familj kan inte fortsätta att synda, för Guds liv finns i honom. Det nya livet behärskar honom. Han har blivit född på nytt.” 1 JOH 3:10 Nu kan vi alltså säga vem som är ett Guds barn och vem som tillhör Satan. Den som lever ett liv i synden och inte älskar sin bror visar att han inte tillhör Guds familj.

    Jag måste leva i Guds nåd och välkomna mina bröder fast det smärtar då de använder bibeln till tillhygge av de som anser vi måste leva som Guds barn och de som inte kan det är djävulens barn. När sanningen är att de som anväder bibeln på detta sättet visar att de själva är på väg emot att bli avfällingar!

    Men vem kan leva som Guds barn i ett samhälle där vi är beroende av alla smärtsamma beslut, några exempel: Alla transporter som görs i dag består av
    cirka 10 % etanol. När 1 miljard går och lägger sig hungriga så bränner vi upp maten.

    AP fonderna som ligger till grund för våra pensioner finns det över 50 företag som är inte etiskt godkända ändå handlas de med dem.

    Sverige för krig genom EU i flera länder och det är krig som inte längre behöver FN:s mandat.

    Det finns många olika platser där du och jag syndar och kan inget göra.

    Att sedan säga ”Den person som blivit född in i Guds familj kan inte fortsätta synda.”.
    Det kanske gick på Jesu tid, men nu måste jag leva under nåden och försöka leva som ett gott exempel, ser jag någon som går iväg ifrån den smala vägen, kan jag gå vid hans sida och stötta och försöka förstå hans situation. Kanske nämna hur jag ser det och sedan får jag gå hem och be för honom/henne.

    Diskutionen om Jonas Gardell som varit i tidigare diskutioner förklarar ganska väl min inställning till den debatten också i denna artikel.

  • Helen

    Hej Mikael!

    Jag diskuterar inte, du kanske gör det men det får stå för dig.

    Jag vill bara varna dig för att om du går iväg från den smala vägen för att gå följe med den som avvikit ifrån vägen kan du tillsist komma fel själv och ha svårt att hitta tillbaks.

    Och i bibeln står ju en varning att inte gå in på syndarens väg. Jag ber att du får uppebarelse från Gud angående det här och vänder om i Jesus namn Amen

  • Mikael

    Hej Helen!

    Det är min inställning också!
    Men när människor väljer att visa på bibelställe för bibelställe där man varnar för att det finns de som gått fel, även visar på hur fel det är att inte visa sin broder kärlek!

    Min största reaktion på det är att hela tiden mötas av misstro bara för du inte är med oss är du emot oss, och det har haglat Bibelställen som visar hur fel jag har och än har betydelsen blivit det raka omvända när man läser bibelställena i sin kontext och då vet inte jag riktigt hur jag skall göra för att påvisa för med det visar jag predikanter, församlingsledare att de är förledda av fel krafter.

    Och sådant gör ont!

    Mikael

  • Helen

    Det som gör ont är inte att vi kristna inte håller med dig om allt utan innerst inne är det din egen synd som gör ont.

    Du känner dig dömd utan att jag dömt dig, det är min rättighet som kristen att tro på och följa bibeln. Jag älskar dig men jag älskar Gud mest och står ändå för att man som kristen ska försöka att leva rent och vända om ifrån synden för det är det som Gud vill.

    Man kan inte inte tro att man kan ha kakan kvar och ändå äta upp den.

    Man kan inte ha ena benet här och andra benet där.

    Man kan inte kalla sig kristen utan vilja att vända om ifrån synd.

  • Helen

    Visst gör det ont när knoppar brister, varför skulle annars våren tveka varför skulle annars vinterns bleka bytas mot knoppar…..

    Ångesten är frihetens yrsel…..

    Ser du ljuset i tunneln?

  • Mikael

    Hej Helen!

    Du har inte förstått riktigt!
    Jag har sett att flera på denna blogg vill få Jonas Gardell att vara fallen under
    2 JOH 1:7-9.

    Jag påvisade faller inte ni då under Luk 6:37-38, sen kom en kanonad av platser där jag hade helt fel enligt bloggarna men samtliga slog tillbaks på dessa bloggare med sina inlägg.

    Till sist hände det att jag diskuterade 1 JOH 3:10, och då fick jag bannor för min okunskap och då skrev jag texten från 1 JOH 3:9 och hela 1 JOH 3:10.

    Nu svarar du att jag har ont och det smärtar i mig. Jo det är för mig jobbigt, när jag ser den våndan som flera förkunnare får ta åt sig, som med sina bannor är uppskrivna i bibeln på 1 JOH 3:10 som de med sådan klarhet använt för andra kristna.

    Du skriver: ångesten är friheten yrsel…
    Ser du ljuset i tunneln?

    Sedan citerar du även Karin Boye en kvinna vars sexuella läggning troligtvis förde henne till döden.

    Vad vill du säga, jag har funnit mitt kall och försöker att gå den smala vägen som kristus påvisat oss.

    Är det högmodigt att svara för sig när påhopp haglar och du blir beskylld för det ena och det andra.

    Eller är det att visa civilkurrage att ta fram sanningen om bibeltexten och ge ett försvar.

    Kan det inte vara så att jag våndas med de som påstår att jag tolkar fel och när jag visar textens betydelse slår det upp i ansiktet på de som anklagar mig för okunskap.

  • Mikael

    Hej Helen!
    Ditt inlägg på 35. kan ju läsas så att du visst förståt och då förstår du min känsla.

    Mikael

  • Helen

    Antingen så ser de kanske inte Jonas Gardell som sin broder utan som sin fiende. Det står ju i och för sig att vi ska älska även vår fiende.

    Jag tycker att Stefan gjorde rätt som tog ett samtal med honom däremot så ska man inte låta han förkunna i kyrkor eftersom han inte tror på vissa grundläggande saker i bibeln.

    Som sagt vi ska inte heller döma någon utan det ska Gud göra.

    Du hade rätt jag försökte bara muntra upp dig.

    Angående Karin Boye så visste jag inte om hennes sexuella läggning men jag tycker versen är fin den beskriver för mig ett nytt liv och att våga lägga av det gamla för att gå in i något nytt som t.ex. frälsningen.

    Den var riktad till alla som läser den här sidan för även om man brottas med sin sexuella läggning så finns det hopp, hopp om ett nytt liv i Kristus och man behöver inte sluta det så tragiskt som Boye gjorde utan man kan bli fullständigt fri i detta livet, fri från sina bojor.

    Det är bara att ta emot Jesus Kristus som sin frälsare och herre och erkänna att han har tagit dina synder på korset och uppstått för din rättfärdighets skull.

    Och det var riktat mot alla som läser denna bloggen.

    Frid broder!

  • O.K

    Helen

    Läs (12) 19 + 22 men tack för att du försökte

  • Mikael

    Hej O.K!
    Jag tycker inte det är OK att läsa bibeln som du gör. Om du läser 1 JOH 1:10
    ”Om vi säger att vi inte har syndat, så ljuger vi och påstår därmed också att Gud ljuger.
    Det bevisar att vi inte har gemenskap med honom.”

    1 JOH 2:7-11 ”Kära bröder, det är inte något nytt bud jag skriver till er om. Det är ett gammalt bud, som ni alltid har haft, ända från början. Ni har hört det förut. 8 Ändå är det nytt, för genom Jesus och hans exempel blev det verklighet och så är det också i era liv.
    När vi Älskar varandra försvinner mörkret i våra liv, och det nya ljuset från livet i
    Jesus Kristus har börjat lysa. 9 Den som säger att han vandrar i det ljuset men hatar sin kristne bror, han är fortfarande kvar i mörkret. 10 Men den som älskar sin kristne bror
    ’vandrar i ljuset’ och kan se hur han går och behöver inte snubbla i mörkret och falla i synd. 11 Den som hatar sin kristne bror vandrar däremot i andligt mörkrer och vet inte var han går, för mörkret har förblindat honom så han kan inte se vägen.”

    Tja så står det i den bibeln jag använder för tillfället men det är nog fel på den.
    Och det leder i sin tur till 1 JOH 2:19 + 22.

    Du O.K som väljer att skapa argument för att peka ut mig som inte värdig i din församling borde du inte dra dig till minnes orden: 1 JOH 3:10-11
    ” Nu kan vi alltså säga vem som är ett Guds barn och vem som tillhör Satan. Den som lever ett liv i synden och inte älskar sin bror visar att han inte tillhör Guds familj, 11 för det budskap som vi hört från början är att vi skall älska varandra.”

    Mikael

  • O.K

    Mikael

    Med din inställning kan inte jag kalla dej broder att vara homosexuell är helt klart mot Guds skapelse.När Gud skapat träd och växter djur och människor som sedan fortsätter att fortplanta sig till man och kvinna gjorde han oss Och kan du inte förstå det så är det ingen mening att fortsätta här.
    Men kom ihåg att vara en kristen handlar om överlåtelse vi lämnar våra synder och går vidare i Jesu Kristi namn
    Kristendom är inte en religion det är en relation

  • Mikael

    O.K!
    Du dömer den synd du själv föraktar och resten är O.K att leva med!
    Jag personligen läser i bibeln att den varnar mig för dig, och om du inte vill ha mig som broder bekräftar du det hela tydligt!

    Men jag hoppas att vi kan bli bröder igen för annars vinner splitraren (Satan) igen

    Mikael

  • O.K

    Mikael

    Läs Rom 1 1 Kor 5 och 6

  • Mikael

    Angående rom 1:1- 11:36 Hur vi ska tro! 12:1-16:27 Hur vi skall handla!
    Det finns få ställen jag studerat så noga som detta brev, och jag kommer alltid tillbaka till det.
    Angående 1 kor 5 Det finns väl alltid något jobbigt med incest!
    Angående 1 kor 6 Ingen som som tillber Avgudar, otrogen i sitt äktenskap eller ägnar sig åt sexuella perversiteter kommer att få del i Guds rike.
    Inte heller tjuvar och rånare, giriga människor, drinkare och förtalare.

    När jag ser en vacker kvinna måste jag erkänna reagerar jag syndigt för jag ser henne med ett visst begär. Jag försöker att vara varlig i mitt sätt och möta henne med respekt, ändå har jag syndat!
    När jag får mycket pengar, blir jag glad och tänker på vad roligt jag kan ha för pengarna och Mammon är ett bekymmer för mig.
    Jag är måttlig med sprit men jag pladdrar nog lite för mycket.

    Du kan nog se fler saker jag inte följer Guds vilja helt, tycker bland annat om mat…

    Men om jag kan dölja min synd är den då O.K för dig!

    Du kanske själv äger en fin bil som står utanför där du bor, även du kan kanske reagera för en fin kvinna.

    Gör detta min synd mindre syndaktig, än den som väljer att leva med någon av samma kön.

    Nej, Jag måste leva under nåden och aktivt sträva för att bli lik Kristus.

    Och så vet jag att det finns sådana som du som klarar av att bo i vårt samhälle
    syndfri, för hur skulle du annars våga svara emot 1 JOH 3:10!

    Mikael

  • O.K

    Du får fortsätta att studera tills du förstår läs

    1 Kor 6:9-11+13

    2 petr 2:6-7

    Detta är sista gången som jag svarar

  • Mikael

    O.K!
    Jag förstår nu hur hårt splittraren håller om ditt hjärta.
    Det finns nog inget hopp om dig.
    Jag kommer att ha dig i mina tankar och be för dig,
    och att ditt hjärta skall bli helt igen.

    Det är tråkigt att missa en broder till fel sida!

    Men rövaren fick en sista chans på korset,
    jag hoppas att det gäller dig med.

    Mikael

  • Johan

    Nu blev det lite låg nivå här tycker jag. Nu slutar vi denna tråd.?

  • Mikael

    Hej Johan!
    Om du ser att folk väljer sida och de inte ens vet vilken sida de valt.
    Man rangordnar sina favoritställen och helt plötsligt kommer man in i en dogmatisk troslära som är hårt straffande.

    Fast bibeln säger tydligt att det är den som vill straffa sin broder som har fel, och den som inte har överseende med sin broders fel och brister, är den som bryter emot det viktiga i en relation med Gud!

    Det finns undantagsfall men den som gör undantagsfallen till regel har gått över till fel sida!

    Mikael

    PS. Nu kommer jag sluta debattera på detta inlägget också. DS.

  • Mikael

    Hej jag kunde bara inte hålla mitt löfte!

    Tänkte bara reflektera över vad som sagts på detta inlägg.
    En troligtvis djupt troende har förklarat för mig att han inte vill ha mig till sin bror.
    Han har satt sig på åklagarens plats och ratat min närvaro.
    Detta efter att jag påvisat honom om tolkning på 1 JOH 3:9-11 och dess verkningar.
    Ändå visar han sin inställning.
    Hoppas att sanningen från Jesus får råda i framtiden.

    Det finns en liten tolkningsfråga på att leva eller inte leva i synden.
    Jag anser att vi kan bara sträva efter att inte leva i synden.
    Vi vet vad som är synd och inte, ändå finns det ställen där vi får arbeta med varandra. Även om vi lyckas leva utanför synden måste vi lära oss att älska vår broder!
    Så jag accepterar min broder för jag vill inte bryta emot JOH 1:10 för då lämnar jag allt liv med Jesus och vore jag en endast en ljudande malm eller en skrällande cymbal.

    Mikael

  • Olof Lundgren

    49,

    Det är komiskt vilken dårskap som ibland röjer sig på denna blogg (Stefan Swärds). Vet inte kommentator 49 att Predikaren säger att det är bättre att inte lova något än att lova för mycket?

    Dessa bibeltrogna som TALAR om Bibeln och dess ”integritet”, men bryter udden av Bibelns styrka genom deras egna brister.