Rob Bell om sex och Gud

Rob Bell är en av de mest inflytelserika bland den yngre generationen pastorer i USA. Och enligt amerikansk kutym har han förstås grundat sin egen ”mega-church”, församlingen Mars Hill. Han har inte minst gjort sig känd som författare, TV-personlighet och kommunikatör av kristen tro. Bell brukar ofta förknippas med den nya kristna trenden som kallas för ”emerging church”, som handlar om att hitta nya vägar att vara kyrka idag, och ett visst mått av omprövning av traditionell evangelikalism.

Jag har nu läst min första bok av Bell, ”Sex Gud – på upptäcksförd i gränslandet mellan andlighet och sexualitet”. Jag tycker att boken är helt lysande. Bell har en fantastisk förmåga att skriva, och hittar ett språk som är relevant i vår tid. Jag skulle till och med kunna tänka mig att sätta boken i näven på någon som inte alls är kristen. Så klart och tydligt, förklarande, målande, beskriver han grundläggande kristet tänkande, och Bibelns sanningar. Och han skapar helhetssyn, delarna av våra liv hänger ihop, och vi människor hänger ihop, och vi hör samman med Gud. Och därför konklusionen, vår sexualitet hör samman med vår relation med skaparen.

Och som evangelikal är jag starkt tilltalad av bokens Bibelnförankring, Bibelcentrering och hans förmåga och utlägga skriften, och göra det begripligt för vår tids människor.

Om man jämför Bell med andra företrädare för en så kallad postmodern kristendom, t.ex. Olle Carlsson i Allhelgonakyrkan i Stockholm, så är det ljusår dem emellan i tänkande och teologi. Där andra bara tänjer gränser, och utmanar och ifrågasätter det kyrkan har stått för i två tusen år, försöker Bell att förklara det, men på ett nytt sätt och med ett nytt språk. Bell har också förmågan att presentera kristen etik och kristet tänkande så att det ger ljus och klarhet, mer än bara pekpinnar, skapa ångest, och bara tala om gränserna. Han talar om själva poängen med sexualiteten, själva poängen med äktenskapet, och jag tycker inte att det är luddigt eller sprider en massa oklarheter. Det finns ingen oklarhet om idealen, om var skåpet ska stå, men med en djup medmänsklig förståelse av hur människor brottas med sina liv, och kommer tillkorta. Jag är tilltalad av tonfallet och anslaget.

Jag föreställer mig att boken är ämnad för en bred allmänhet. Både vägledning för kristna, men också en bok skriver för människor som är nyfikna på kristen tro och som vill veta hur vi kristna tänker. För undervisning och pastoral vägledning i en lokal församling behövs det mer än vad Bells bok ger, och kanske ännu konkretare vägledning. Men jag uppfattar inte bokens syfte att gå så pass långt.

Jag tycker också att det är skönt att boken inte innehåller de ständiga slängarna mot evangelikal kristendom, och etablerade kyrkor, som man har mött från andra ”emerging church”-författare.

Är också tilltalad av Bell därför att han kommer inte med en massa skåpmat, ett omtuggande av sådant man har hört en massa gånger tidigare, det finns ett stort mått av originalitet och kreativet i hans tänkande, i hans språk och i hans sätt att presentera urgamla kristna doktriner.
Nu går jag vidare med nästa Bell-bok, men än så länge är mitt betyg, mycket väl godkänt.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Christer Roshamn

    Jag får väl också läsa den…

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com/2009/02/tid-for-vackelse-del-1.html Michael G. Helders

    På vilket sätt uppfattar du honom som Bibel förankrad? Jag har mycket svårt att se att Bell någongång utgår ifrån Bibeln- snarare populär psykologi…

    Urgamla doktriner?- Måste vara Pelagius, Erasmus & Co då i så fall…

    Suck!

    2 Thess 2:13
    Kallade att vinna Kristi härlighet
    Men vi måste alltid tacka Gud för er, bröder som Herren älskar. Ty Gud har utsett er att vara de första som skall räddas genom att ni helgas i er ande och tror på sanningen.

    2 Thess 2:14
    Till detta har Gud kallat er med vårt evangelium, för att ni skall vinna vår herre Jesu Kristi härlighet.

    2 Thess 2:15
    Stå alltså fasta, bröder, och håll er till de läror som vi har fört vidare till er, muntligen eller i brev.

    2 Thess 2:16
    Må vår herre Jesus Kristus själv och Gud, vår fader, som älskar oss och i sin nåd har gett oss evig tröst och säkert hopp,

    2 Thess 2:17
    uppmuntra och styrka er till allt gott i gärning och ord.

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com/2009/02/tid-for-vackelse-del-1.html Michael G. Helders

    Stefan, ber dig snällt att ta lite tid och ljusna 10 min på min blogg- tänk över om detta är något du önskar att sprida och välsigna.

  • http://www.barnabasbloggen.blogspot.com/ Jonas Melin

    Michael, vilka böcker av Rob Bell har du läst?

  • http://mattiasneve.wordpress.com mattias

    Instämmer med Jonas fråga, vore väldigt intressant att veta.

    Michael, kom med mer konstruktiv kritik, för att bara slänga ur sig några Bibelord och skriva som du gör är väldigt ytlig argumentationsteknik. Och dömande. Och vi vet ju alla vad Jesus sa om att döma människor, eller hur?

    Jag ber dig, kom med konkreta exempel, tack.

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com/2009/02/tid-for-vackelse-del-1.html Michael G. Helders

    Jonas Melin:

    Konstruktiv kritik hör politiken till- åtminstone i det här sammanhanget.

    Har inte läst några böcker av Bell, men hört och ljusnat genom flertal predikingar (de finns på netet), min fru har också arbetat på L’Arche (Jean Vanier) som EC hemtar en hel del av sin spiritualitet ifrån- detta är inte kristen spiritualitet utan blandings religion som har sitt ursprung i RKK…sen ska vi inte börja tala om va som framställs i förkunnelsen- köp vilken populär New-Age bok som hällst (exempel ”Samtal med Gud” böckerna) och se vilka likheter det finns!

    Tycker det är oerhört tragiskt och hycklete att pastorer som påstår sig stå för en väckelse kristendom (omvändelse och tro) kan stödja den här form av villfarelser. Man visar då att man på inget sätt och vis önskar att betala kostnaden för väckelse, utan önskar bli omtyckt av alla- anpassa kyrkan till världen, ha kyrkan på värdslig vilkor- och det är inget jag önskar bidra till. Nej, tycker det hela är tragiskt!

    Som du Jonas Melin, varför overhuvud taget läsa om Michael Sattler osv? Är det bara fiction eller förebilder i den kristna tron? Säger inte att jag är mer radikal eller mindre radikal, det handlar inte om det. Det handlar om va man önskar att mata sig själv med, och vilka ansvar man har som ledare- för den mat som serveras i våran kyrkor. Läs exempel bloggen på pingst egen hemsida- man vet ju inte ens va evangelium är längre!- Tragiskt att man har fallet så långt bort ifrån sina rötter!

    Mattias:
    Tror du för läsa hela Matt 7 igen innan du försöker med ”du ska inte döma”.

    Guds frid,
    Michael

  • Robert L

    Stefan

    Vad glad jag blir när du skriver ”förklara det, men på ett nytt sätt och med ett nytt språk” – kristen på nytt sätt, med andra ord. Jag tror du börjar förstå det här.

    Allt gott och guds frid till dig

  • http://mattiasneve.wordpress.com mattias

    Michael, då EC är ett väldigt brett fenomen och väldigt mångfacetterat (något jag försökt förklara i tidigare inlägg) – vilken del hämtar insperation från L’Arche?

  • http://www.kolportoren.com/ Joachim Elsander

    Stefan: Roligt att du gillar boken!

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com/2009/02/tid-for-vackelse-del-1.html Michael G. Helders

    Mattias:

    Du kan ta en titt här: http://jdfk-kefas.blogspot.com/2008/11/bibeln-ekumenik-rkk-och-ny-andlighet.html så finns det en liten video genomgång.

    MVH
    Michael

  • http://mattiasneve.wordpress.com mattias

    Michael, videon är 52 min, vore tacksam om du med dina egna ord skulle kunna redogöra för detta.

  • Jonas E

    Michael

    När vi lever i en oerhört spännande ekumenisk tid där det finns en nyfikenhet kring hur andra kristna medvandrare genom årtusenden funnit uttryckssätt för sin bön som jag kanske inte är van vid, men som därigenom inte behöver vara oevangelisk eller osund är det tråkigt att ana en så bakåtsträvande hållning som din. Besök någon av de verkligt ursprungliga kyrkorna t ex den koptiska och den arameiska så tror jag att du skulle bli sunt förvirrad i det som tycks vara din syn på vad ursprunglig kristendom är. Jag unnar dig ett vidgat perspektiv. Om du hade vetat lite mer om Bell och det dagliga livet i Mars Hill hade du nog inte behövt vara så snabb med ditt Anatema. Åk dit om du har möjlighet så skulle du i alla fall vinna i trovärdighet när det gäller dina bestämda uppfattningar.

    Allt gott / jonas

  • Emelie Rönnerfors

    Hej Stefan!

    Kikade in på din blogg och blev mer än glad att hitta en så trevlig recension på Rob Bells bok. Har själv läst den och går ständigt tillbaka till den. Precis som du skriver så är hans sätt att skriva kreativt, berörande och väldigt kommuikativt när han förklarar och formulerar grundläggande sanningar. Det har blivit alldeles för enkelt att placera allt nytt och odefinierbart i ”emerging church” facket. Därför är det extra roligt att du belyser skillnaden mellan det han skriver och annat. Jag anser själv att det han skriver är väldigt bibelförankrat, lite utmanande, men verkligen inte flummigt, det är spännande att läsa och utmanar en till att fördjupa sig och upptäcka urgamla sanningar igen. Precis som du, skulle jag utan att skämmas sätta hans böcker i handen på en som inte mött kristen litteratur förut, och gärna i händerna på dem som gjort det också för den delen :)

    Allt gott!
    Emelie Rönnerfors (SEA)

  • Christer Roshamn

    Jag väntar på 2 Bell böcker som kommer med posten i morgon. Jag ser fram emot en fredag med massa läsning av hans böcker!