Reflektioner över vad vi kan lära oss från Bibelns släkttavlor

Jag har ägnat hela mitt liv åt att studera och läsa Bibeln. Jag har dessutom lyssnat på ett antal tusen predikningar under detta liv, samt själv hållit tusentals predikningar. Jag älskar Bibeln. Den är Guds ord och tilltal. Det är dock inte allt i Bibeln jag förstår. En del kapitel i Bibeln innehåller släkttavlor. Dessa tyckte jag tidigare var hopplöst tråkiga att läsa. De finns framförallt i första delen av 1 Krönikeboken, delvis i 1 Moseboken, och Jesu släkttavlor i i evangelierna, som dels går tillbaka till Adam, dels till Abraham. Här är ett enda exempel från 1 Krönikeboken 7:

20 Efraims söner var Shutela, dennes son Bered, dennes son Tahat, dennes son Eleda, dennes son Tahat, 21 dennes son Sabad och dennes son Shutela samt Eser och Eled. Män från Gat som var födda i landet dödade dem, för de hade dragit ner för att ta deras boskapshjordar. 22 Då sörjde deras far Efraim länge, och hans bröder kom för att trösta honom. 23 Han gick in till sin hustru, och hon blev havande och födde en son. Honom gav han namnet Beria, därför att det hade hänt under en olyckstid✱ för hans hus.
24 Hans dotter var Sheera. Hon byggde Nedre och Övre Bet-Horon, likaså Ussen-Sheera.
25 Hans son var Refa. Hans son var Reshef och dennes son Tela, dennes son Tahan, 26 dennes son Ladan, dennes son Ammihud, dennes son Elishama, 27 dennes son Non och dennes son Josua.
I den fullständigt patriarkala värld som präglade världen för tusentals år sedan, kan man notera i vers 24: ”Hans dotter var Sheera. Hon byggde Nedre och Övre Bet-Horon, likaså Ussen-Sheera”. Denna Sheera var uppenbarligen en handlingskraftig och driftig kvinna, som Gud särskilt vill lyfta fram i Bibeltexterna. Jag har dock aldrig någonsin hört en predikan om Sheera.
Vad vill Gud säga oss med dessa uppräkningar?

Med åren har jag kommit till insikt om vilka djupheter dessa släkttavlor inrymmer. Här är några reflektioner.

  1. Gud bryr sig om enskilda personer. Många namn är nämnda. De flesta finns bara namnen kvar på. De är nämnda i Bibeln, Guds ord. En påminnelse om att Gud känner oss alla vid namn. Den enskilde individen räknas, även den breda majoriteten, massan, som aldrig har nått något genomslag i historien och blivit omnämnda långt efter sin död.
  2. Släkttavlorna påminner oss om att Gud är generationernas Gud. Släkte avlöser ett släkte. Det påminner oss om vår dödlighet och förgänglighet. Vi finns i ett stafettlopp som har pågått länge. Släkttavlorna påminner oss om dem som har gått före, att hedra dem som har gått före. Det påminner oss om att generationer kommer efter oss.
  3. Som kristna tror vi på Jesu tillkommelse och uppståndelsen och det eviga livet. Det kommer att innebära ett trendbrott i släkttavlorna. Men ingen vet dagen eller stunden. Jesus kan komma mycket snart, men det kan också dröja, och det kan komma ett antal generationer efter oss. Det innebär att vi som lever idag har ett ansvar för dem som kommer efter oss. I samhällsdebatten har den aspekten framförallt lyfts fram i klimatfrågan. Lämnar vi en fördärvad planet efter oss, det är ett ansvar för varje generation som nu lever.
  4. Släkttavlornas budskap manar oss till ödmjukhet. Vi har en benägenhet att tro att just vår tid är den bästa, klokaste. Vi blir påminda om att många har gått före och har rika livserfarenheter. Rent vetenskapligt och tekniskt är vår tid den främsta, det kan ingen förneka. Men moraliskt tycks inte utvecklingen ha gått framåt. Den ondska som manifesterats senaste 100 åren har i vissa lägen varit grotesk.
  5. Släkttavlorna påminner oss om Guds handlande genom historien. Gud har inte bråttom. Det finns en linje genom allt. Det som händer nu är kopplat till det som har hänt förr. Gud är historiens Gud.

 


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Mikael Svensson

    Vad tycker du som självutnämnd profet, invandringsapologet, ”god kristen” etc. etc. om det som nu sker kring de s.k. koranbränningarna.
    Skrev för flera år sedan vad som väntar Sverige kring ekonomi, våld och islamististisk påverkan, men ” profeten” som dessutom hade fräckheten att skriva en bok tillsammans med kommunisten Grenholm

  • Mikael Svensson

    En så stor ”andeuppfylld profet” som Svärd borde i en rimlig värld ha miljontals, kanske miljarder följare som bejakar hans budskap om det positiva med massinvandring från muslimska länder till den s.k. västvärlden.
    Samtidigt är Swärd profet för och tjänar stora pengar som konsult åt och genom den nya ’klimatreligionen”.
    Men det råder total stiltje i kommentarsfältet.
    Inte för att att jag egentligen bryr mig om alla galenskaper som ingår i denna ” religion”, men personligen skulle jag skämmas om jag bodde på Östermalm, satt på en massa fastigheter och ideligen flög mellan länder, levde lyxliv och samtidigt ha fräckheten att peka finger åt betydligt fattigare som inte har råd att ens spy ut bråkdelen av den koldioxid du trots ditt förhävande spyr ut.
    Swärd är allt som oftast vettig och klok och värd beundran, men diskreta sen är skriande. Det är något som inte stämmer.
    /Mikael Svensson

  • Mikael Svensson

    Diskrepansen istället för diskreta skulle det naturligtvis vara! Autocorrect sometimes sucks.