Bibeln innehåller knivskarp kritik mot despotiska härskare. Vi möter det i Gamla Testamentet, t.ex. i Danielsboken. Denna världens härskare och stormakter liknas vid vilddjur. Daniels profetior pekar dock på hoppet, dessa despotiska världsmakter och dess härskare är vilddjur som är temporära, de kommer inte att bestå i längden. Kristus är den som ska segra. Ondskan kommer att dömas, både här och nu, och i mötet med Jesus när han kommer tillbaka till jorden.
Nya testamentet talar om Antikrist. Vilddjuret som stiger upp ur avgrunden. kallas för den laglöse, laglöshetens människa. 2 Tess. 2 talar om den laglöse, antikrist som fördärvets man, som bedrar och ljuger. Samarbetar med den som Bibeln kallar för djävulen, som stjäl, slaktar och förgör.
Putin är ett vilddjur. Han ljuger och bedrar, han stjäl, slaktar och förgör. Han är en fördärvets man. Han fattar beslut som leder till många tusen människors död. Bibelns klassiska analys av ondska och despotiska härskare, är tillämpbart på en despot som agerar i vår tid. Bibeln pekar på perspektivet att antikrists ande råder i vår värld, och det är många antikrist. Bibeln pekar på perspektivet att detta kan kulminera i samband med Jesu andra tillkommelse.
När dessa despoter, antikrist, uppträder, är det kristna hoppet att de aldrig har sista ordet. Ondskan döms redan här och nu och slutgiltigt i samband med att Jesus kommer tillbaka.
Bibeln säger också om antikrist att från oss har de utgått. Antikrist liknas i Nya testamentet i religiösa dimensioner. Putins nära förbindelser med kyrkan förstärker de antikristliga dragen, de försvagar det inte.
Som kristna ska vi ha en profetisk-kritisk analys av makterna och herrarna i denna världen.
Det är nödvändigt att ta avstånd från antikristliga system. De som lojalt stöttar Putin blir en del av systemet och kommer att dras med i fallet. Det gäller även härskare och nationer som stöttar Putin.