Jag vill älska det urgamla kors

En klassisk sång om korset, som jag älskar.

Här är det Guy Penrod som sjunger.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Tord Ivarsson

    När man tittar exakt vad texten säger i denna traditionella sång, blir man ganska oroad.

    Jag satt förvisso själv och sjöng denna sirap i kyrkan när jag var ung.

    Om man menar vad sången säger så är det skrämmande. Jesus avrättades på ’stavros’ dvs romarnas avrättningsmedel. Tänk tanken att romarna istället vid denna tid, hade för vana att avrätta de dödsdömda med motsvarigheten till ett gevär. Sitter vi då och sjunger ”Ååååå vad jag äääälskar det urgamla gevär….” ??? Eller kanske ”Ååååå vad jag äääälskar den urgamla giljotinen….”

    Jag älskar Honom som lät sig upphängas på trädet (träet) och ta mina synders rättmätiga straff, på sig själv.

    Jag älskar inga avrättningsredskap, och jag sjunger inga sånger som jag inte menar (inte utan dåligt samvete i.a.f.). Det är även svårt att tolka om texten så att den stämmer imed verkligheten.
    Sången är religiös och själisk. Den sjungs inte utifrån anden/Anden.

    Korset är INTE Guds kraft. Bibeln säger aldrig så i skriften.
    Så här säger bibeln, ”TALET om korset, är Guds kraft till frälsning”.

  • kjell

    Jag älskar denna text som får mig att minnas vad Jesus gjort för mig,

    1 Kor 1:17f
    Ty Kristus har icke sänt mig till att döpa, utan till att förkunna evangelium, och detta icke med en visdom som består i ord, för att Kristi kors icke skall berövas sin kraft. Ty talet om korset är visserligen en dårskap för dem som gå förlorade, men för oss som bliva frälsta är det en Guds kraft

  • Tord Ivarsson

    Just det, ”Talet om korset”!

  • kjell

    Vill du ädelt syfta,
    göra människor gott,
    fallna bröder lyfta
    ur fördärv och brott.
    Grip med ena handen
    själv om korset då,
    och en jättes styrka
    skall den andra få.
    K.L.

    Många av dessa sånger kan inte förstås av den som inte tror, vi sjunger också om blodets kraft, vi sjunger om nåd som strömmar från golgata, alla dessa sånger kan inte förstås av den som inte tror, därför, för oss som bliva frälsta är det en Guds kraft, och absolut ingen sirap.

  • Läsare

    Så grymt onödig kommentar, hur orkar man? Sirap kallar du denna sång då undrar jag vad du kallar 75 % av psalmbokens sånger.
    Måtte denna sång aldrig tysta, så mycket styrka den givit människor över hela vår gjord.
    Ps skulle Jesus dödats i en giljotin och den(giljotinen) blivit likadant omskriven i GT samt NT så hade vi säkert sjungit som du beskrev det. Sången hade förmodligen varit lika härlig då.

  • Tord Ivarsson

    Poängen är förstås att korset kan bli en avgud (med magiska krafter). Tänk på vad som hände med ormen som sattes upp i öknen. Till slut dyrkade israeliterna ormen och kallade den ’Nehustan’. Läs vad Gud sa om detta.

    Men ’Talet om korset’ är den dårskap genom vilken Guds Ande kan bekräfta sin frälsande kraft, så att människor blir förlösta om de låter köttet dö, och de tar emot Kristi liv istället.
    Förslag till ny text på denna sång: ”Jesus jag älskar vad du gjorde på det urgamla kors…”. Det verkar vara DET som flera av er menar den säger, när ni försvarar denna sång. Det sägs att författaren av detta stycke, slutade i avfällighet.

  • kjell

    Mark 5:30
    Men strax då Jesus inom sig förnam vilken kraft som hade gått ut ifrån honom, vände han sig om i folkhopen och frågade: ”Vem rörde vid mina kläder?”
    Varför gick kraft ut från Jesus, jo för att kvinnan rörde vid hans kläder ”I tro” jag rör vid korset i tro var gång jag påminns genom den sången.
    Dikten ovan är skriven av KA Lundin, lärare på missionsskolan för många år sedan.