Om Joachim Elsander

Vi är många som följer Joachims Elsanders dramatiska sjukdomsprocess, min pastorskollega inom Evangeliska Frikyrkan. Mänskligt sett är han nu döende i en mycket svår cancerform och han skriver korta notiser dagligen på Twitter om denna process. Han vårdas i hemmet och kan vara tillsammans med hustrun och de fem barnen. Joachims reflektioner är mycket värdefulla, döden och dödsprocessen kan inte någon av oss undvika i längden. Hans tro är något som bär även i dödsskuggans dal, ett fantastiskt vittnesbörd för oss alla.

Jag och Joachim har ju under ett antal år varit de mest aktiva bloggarna inom Evangeliska Frikyrkan och hans bloggtexter har nu i redigerad form kommit ut i bokform, utgiven av Marcus förlag.

De som läst både min blogg och Joachims blogg vet att vi representerar lite olika teologiska inriktningar, vi har kommenterat varandras texter, ibland varit överens, ibland inte. I detta läge är dessa skillnader ointressanta. Jag har uppskattat Joachims nyfikenhet och vilja till teologiskt nytänkande, att kommentera aktuella händelser, och reflektera utifrån ett bibliskt-teologiskt perspektiv.

För att göra något konstruktivt av denna smärtsamma process har jag ett konkret förslag. Att det bildas en stiftelse, ”Joachim Elsanders stiftelse för att främja teologiska studier och reflektion”. Stiftelsen skulle kunna dela ut stipendier till pastorer och teologistudenter, syftande till teologisk fortbildning och tid för teologisk reflektion. Pengar skulle kunna delas ut till litteraturinköp, besöka konferenser, studieresor, arrangera teologiska konferenser m.m. Ett förslag är att Evangeliska Frikyrkans styrelse förvaltar stiftelsens tillgångar, kanske i samarbete med tidningen Dagen där Joachim varit skribent, Marcus förlag som nu gett ut hans bok skulle också kunna vara involverad. Örebro missionsskola där Joachim har studerat, skulle naturligtvis vara inblandad i denna sak.

Det skulle skapa möjlighet att Joachims teologiska nyfikenhet, att den skulle kunna leva vidare.

Jag skickar iväg denna utmaning till omnämnda organisationer, men det är fritt fram för vem som helst att engagera sig. Första steget är ju att samla in rejält med kapital till stiftelsen. Och där är alla idéer välkomna. Sofia Lilly Jönsson som redigerat boken är en kreativ person, och har ett stort kontaktnät. Hon kanske har uppslag.

Jag släpper nu denna idé så får vi se vilka som tar tag i bollen, jag är gärna involverad och stöttar de aktörer som tar tag i bollen.

För er kännedom har jag haft kontakt med Joachim flera gånger senaste veckan och bollat dessa tankar med honom. Han ger sitt fulla stöd för dessa tankar, och tycker det är spännande. Han ger sitt fulla stöd att jag går ut med detta förslag.

 


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • http://www.andraget.blogspot.com Andreas Holmberg

    Eller också: i detta läge är vissa skillnader, t ex i synen på evigheten, intressantare och relevantare än någonsin! Jag delar förstås ALL sympati för Joachim, som nu liksom aposteln Petrus och Siwert Öholm (utan alla jämförelser i övrigt) får nåden att förhärliga Gud också genom sin död. Men jag kan bli lite orolig att hans teologi, som jag på några punkter betraktar som oroande svag (”den andra naiviteten” kan ibland tyckas stå alltför öppen även för Hammar et consortes), ska ses som ”sakrosankt” eller åtminstone helt godkänd nu (i EFK m fl samfund). En sak är att han nu måste få vila (i Gud, redan här), liksom det ju knappast är schysst att adressera just honom när han gått hem heller. En annan sak är att den ”teologiska nyfikenheten” knappast bör förhindra, tvärtom uppmuntra, oss att fortsätta gå i clinch med en del uppfattningar som nu får vid och rent mänskligt välförtjänt spridning.

  • stefanswrd

    Det blir fler timing att ta den diskussionen i nuvarande läge

  • https://nyttliv.home.blog Tony Malmqvist

    Antar du menar fel tajming där Stefan? I så fall har du helt rätt. Har själv haft en del diskussioner med J E, sen tidigare, men som läget är nu och med tanke på vad som har hänt så är det ingen tråd jag kommer att nysta i nu.

  • FjodorD

    Märkvärdigt att du lyckats identifiera en konfliktdimension även i detta förslag Andreas. För mig blir dylikt flisletande en varningsflagg att det tillämpas en lite väl monokrom syn på tillvaron och dess medresenärer. En hypotes (pröva den gärna!) är att Joachims ”svaga” teologi finner resonans i svaga människor. Jag antar att jag är en av dem. Det är underbart att se hur Joachim tar med sig en brokig skara av gammelkristna, tvivlare och ateister på sin Emmaus-vandring i skymningsljus. Som kontrast vore det intressant att höra din formulering av en ”stark” teologi, och minst lika intressant att höra hur den tänkta målgruppen ser ut. Hur ska vi övertygas – och om vad?

    Frånsett detta lilla stickspår vill jag berömma Stefan för ett utmärkt förslag, väl motiverat enligt ovan. Förhoppningsvis är någon/några villiga att springa med bollen en bit. Vem vet vart det kan leda?
    ”Likt en vig katt hoppar vår Herre ur teologernas fångstnät” – O. Wikström

  • http://www.andraget.blogspot.com Andreas Holmberg

    Men visst gjorde jag själv en viss distinktion i mitt inlägg ovan? Och visst skrev jag att Joachim har all rätt att vila i Gud – och vila från alla våra diskussioner sin sista tid i detta livet. Om han ändå mot förmodan och på eget ansvar läser det här, så tror jag att han förstår min poäng. För det jag reagerade på var påståendet att skillnaderna i teologi blir ointressanta i detta läge. Det blir de ju verkligen inte – tvärtom! – annat än på ett rent vänskapsplan. Och det var väl det du Stefan egentligen menade. Men jag menar att du lätt missförstås här – som att själva diskussionen rört teologiska skillnader som vi nu inser inte spelar någon roll. Fast det har ju inte precis bara handlat om påvens skägg – eller motsvarande frikyrkliga fisfrågor – utan även om den största fråga en människa kan ställas inför, den om det finns en risk att gå evigt förlorad och om det vi då riskerar – jfr C S Lewis ”LIdandets problem” och ”Den stora skilsmässan” – inte är något mer än det utslocknande varje vanlig ateist (och många fler) tar för givet (det problem du Stefan tog upp i ”Efter detta”).

    Jag är så klart för Joachims skull jätteglad att han fick vara med om ”boksläppet” (fantastiskt kul; jag gillar Sofia Lilly Jönsson med!). Men tidpunkten har INTE varit lycklig när det gäller uppriktiga recensioner och diskussioner – precis som du Stefan så riktigt påpekar här ovan – eftersom det ju knappast är möjligt att ge boken På väg, eller podden om helvetet, allvarlig kritik på något enda plan i den här situationen, av hänsyn till författaren, som vi alla beundrar och många av oss håller med – och håller av! – i så många avseenden. Det lär inte bli lättare de närmaste 20-30-40 åren heller, och så oerhört sympatisk som han – och hans barn! – är i sin uppriktighet (alltid bra! även Olle Carlssons och Hammars!) blir nog genomslagskraften för hans tankar – som ju delvis påminner om Rob Bells – enorm. (Vi kan då bara hoppas och be att de också stämmer, även om jag befarar att C S Lewis´ – trots en fantasi som påminner om Dantes! – är mer i överensstämmelse med Jesus´ och Uppenbarelsebokens undervisning om de yttersta tingen).

    Samma problem – med alltför stor hänsyn till drabbade författare med hög profil i debatten – har jag noterat kring K-G Hammar (som jag beundrar på så många sätt, inte minst för hur han avgick som ärkebiskop när hustrun blev svårt sjuk) och Torsten Nilsson i mitt Efs (som vid sin död knappast kunde annat än hyllas – just för att han var död och inte kunde försvara sej). Naturligtvis vore det svårt även för dina kritiker, Stefan, att i samband din framtida död eller allvarliga sjukdom betona att du helt oförsvarligt skrämt människor för en osalig evighet som inte finns. (Även om en bok som ”Efter detta” nog ur andra synvinklar passat bra att ge ut i samband med den egna döden). DET är min poäng. Värdet av en stiftelse för ”teologisk nyfikenhet” och fortbildning i största allmänhet kan jag inte riktigt bedöma även om jag sympatiserar med tanken. Välsignelsen lär bero på vad som studeras – och om meningsutbytet i avgörande frågor blir på allvar och med Nya testamentets undervisning som grund.

    Men Joachim önskar jag får vila i frid – både redan här och efter detta. Tacksam för hans vittnesbörd!

  • http://www.andraget.blogspot.com Andreas Holmberg

    Klart vi inte ska diskutera med Joachim nu. Men just där ligger en viss problematik, som givetvis inte var uträknad av Joachim: att det blir svårt att ens diskutera en nyutgiven bok eller gamla blogginlägg som den består av – eller nyare poddar, om helvetet t ex – pga fullt berättigad hänsyn till författaren och hans speciella situation. Får se om det blir lättare framöver. Kanske tveksamt. (Men jag betvivlar inte att Joachim gärna skulle önska det).

  • http://www.andraget.blogspot.com Andreas Holmberg

    Nå, det var ju inte precis Stefans förslag jag vände mej mot, utan en i sammanhanget inbjudande tolkning av vad som menas med ”teologiska skillnader som i detta läge blir ointressanta”.

    Jag påstod inte heller att Joachims teologi är svag rakt av, verkligen inte! Men jag noterar att han, precis som mitt Efs, är betydligt klarare i sin kritik av s k framgångsteologi eller trosförkunnelse (Efs-förlaget gav ju ut boken ”Varför är trosförkunnelsen farlig?”) än mot den bredkyrkliga tendensen att, trots NT:s allvarsord i frågan, upphöra med varningar för att gå evigt förlorad (eller t o m som ärkebiskopskandidaterna i Gottsunda närmast utfästa att alla blir evigt saliga till slut).

    Det kan bero på en vilja att i första hand markera mot det egna (f d) sammanhanget. Men också på att man faktiskt inte tycker att det andra sammanhanget eller det andra diket är lika farligt eller farligt alls. Och det oroar mig mycket, om man får säga det även i dödens närhet. Men all välsignelse över både dig och Joachim (med familjer). Jag tror inte att han eller du lever på någon falsk tröst! ”Så finns nu ingen fördömelse för den som är i Kristus Jesus”. (Den falska trösten är ju: ”så finns nu ingen fördömelse”). Och jag respekterar helt och fullt om du/ni inte vill föra den här diskussionen just nu – bara den förblir möjlig framöver utan att ses som hugg på någons minne. Jag tackar Gud för Joachim.

  • Kjell

    Vi lever i en tid när SD och Brexit och många rörelser i många länder vill ha “nationalism”.

    Bygga murar mellan människor.

    En tv-predikan om integration har rört upp en hatstorm i Härnösand, riktat mot pingstpastorn Christian Mölk och mötesledaren vid den gudstjänst som tv-sändes.
    – Jag blev väldigt ledsen över att mötesledaren blev hotad. Samtidigt tänker jag att om det blir uppmärksammat kan man försöka vända det till något positivt, säger Christian Mölk.

    Jesus sade Joh. 8:44-45 Ni har djävulen till far och vill följa er fars begär. Han har varit en mördare från början och har aldrig stått på sanningens sida, för det finns ingen sanning i honom. När han talar lögn talar han utifrån sig själv, för han är en lögnare och lögnens fader. Men jag säger sanningen, och därför tror ni mig inte!

    Fundera lite på citatet och den fetstilade biten! (Om citat och fetstil funkar, annars den sista meningen i citatet.

    Jag ser en hård och otäck nationalism vinna mer och mer anhängare. Politiskt är vi tillbaka till ungefär 1920.

    Det är kusligt!

    Jesus talade sanning och DÄRFÖR blev han attackerad.

    Må Herren näpsa nutida hjärtlösa, vinningslystna politiker och deras egoistiska hejjarklubb!

    /Kjell

  • kjell

    Varför kan du inte hålla dig till en egen signatur, så länge det är en diskusblogg så gäller diskus regler, att det går att starta en blogg, för att sedan byta namn på den är tokigt, men jag har haft Kjell som signatur i många år, så här borde det inte gå till bland kristna.

  • Kjell

    Till Gnäll-kjell med liten bokstav.

    Innan förra seklets första halva var slut gav mina föräldrar mej namnet Kjell (med stor bokstav).

    Sedan 2008 skriver jag i bloggarna och tänker inte låta mej intimideras av en SD-anhängare med liten bokstav.

    Sluta gnälla!

    Jag har inte brutit några regler och har mer än en gång de senaste 12 åren generats av att folk trodde att du var jag.

    Jag delar absolut inte din tro och dina politiska ideal.

    Må Herren välsigna och bevara dej.

    /Kjell (med forward slash och stor bokstav)

  • Micael Gustavsson

    OK, båda två, sluta med angreppen mot varandra. Det skulle vara praktiskt om ni båda angav efternamn, eftersom då skulle det vara väldigt lätt att skilja er åt (och det skulle stämma bättre med reglerna). Men jag tänker inte tvinga er. Kjell i Afrika har lagt till sitt fotografi, vilket är bra. Om båda gjorde det så skulle det vara ännu lättare att skilja er åt, annars tror jag det räcker att tänka Kjell med foto och Kjell utan foto.

  • kjell

    Jag var först med signaturen Kjell på diskus, att skapa en ny signatur och sedan ändra namnet har flera icke kristna gjort, storleken på bokstaven har ingen betydelse i denna världen, men bland kristna borde kärleken segra, men du har trampat på mig länge, det gör att känslan att skriva försvinner, inte bara här utan på Aletheia om den kommer igång, jag vet att du skrev som oinloggad, men så länge det är en diskussblogg borde deras regler gälla.
    Jag är född på 30talet med namnet Kjell, hade dessutom tur med att vara först med det namnet på diskus, jag försökte med en kombination av mina namn först, men då var det upptaget.
    Så som du resonerar kunde vi alla ändra till Stefan eller Michael eller kanske vi alla skall kalla oss wildwest?

  • kjell

    Tack, hoppas att du har förstått att min tro på Herren är fast, har inga andra ”ideal” skriver på andra bloggar, så rent jag kan men är bara människa, men så fort jag får tillfälle gör jag det jag kan för Herren.
    ”Förstår att vissa andra också läser där”

    Politik är ovidkommande men kan vara ett mänskligt hjälpmedel.

    Men vad det gäller den ”yttersta tiden” är det intressant det som Mikael Walfridsson skriver på sina sista inlägg.
    (Mitt efternamn accepteras inte att jag skriver ut)

  • gäst & främling

    Jag tycker att du och moderatorn gör fel, för länge sedan sa moderatorn att det räcker med en kjell på bloggen, nu verkar han ha ändrat sig, det står att Gud är inte oordningens Gud utan fridens i 1 kor 14:33 och Jak 3:16 stämmer bra med denna situation, ty där avund och genstridighet råda där råder oordning, så länge det är en diskussblogg borde den ha företräde som har namnet från början fastsvetsat i diskus, men du kanske har skrivit förr men som oinloggad det är inte samma sak, hoppas inte du blir avundsjuk på denna signatur, den är också svetsad fast från början.

    Vi är många kristna som har en avvikande politisk uppfattning, många av oss finns på samnytt, där vi försöker salta efter bästa förmåga.

    Mitt senaste inlägg under Vilhelmina om det får stå kvar

    Hjälpa människor på flykt??? Joo men visst, det handlar om människor som söker ett bättre liv och paradiset på jorden, och som genom det ”gått på” att resa långt upp i norden och med det riskerar livet, vem är skyldig till alla dödsfall under resan, det är den som bäddar för att detta skall fortsätta, vi har inte dödstraff i Sverige men våran regering som låter detta fortsätta har många liv på sitt samvete både under resan och bland egna befolkningen som kommer att fortsätta oavsett om inflödet stoppas, dessutom verkar vår regering vara handlingsförlamad vad det gäller den nya influensan från Kina,
    Varför sker detta kan vi påverka?
    Är det ett straff som vi inte kan hejda?
    Vi kristna väntar att Jesus skall komma tillbaka, Juden väntar på Messias, som är densamma, många profetior pekar på att det är nära, och att det kommer en vedermöda, många saknar kunskap, och kommer att stå utan ”olja”I sina lampor som dom ”fåvitska” jungfruarna.

  • Micael Gustavsson

    Jag bad er sluta attackers varandra, så vänligen sluta, annars blir du avstängd. Jag tillåter dig att använda enbart kjell, jag har inte ändrat mig där. Men det innebär att den andre Kjell också får använda enbart förnamn. Jag skrev att det för tydligheten vore bättre om ni båda använde efternamn, det är inget tvång. Att ha bild vid sin kommentar är också bra, det ökar tydligheten vem som är vem. Nu får det vara nog bråkat om detta.

  • gäst & främling

    Nu har du missuppfattat något, men jag har lagt av att skriva här förut, och gör det nu för gott

  • Micael Gustavsson

    Ja, det har jag. Ursäkta. Jag trodde att du var en av kjellsignaturerna.

  • Kjell

    Låt oss nu respektera budskapet här och inte kapa det för egen vinning. Joachim Elsander förkunnade kärlekens evangelium för människor i nöd.

    Salt utan sälta är resultatet av navelstirrande vinstlystna ”kristna”. Frågan är hur vi kommer vidare. Vet säkert att min bloggkollega, som nu är hemma, skriver under på följande citat.

    Rom. 12:19-21 Hämnas inte, mina älskade, utan ge rum för Guds vrede. Det står ju skrivet: Min är hämnden, jag ska utkräva den, säger Herren. Men om din fiende är hungrig, så ge honom att äta. Om han är törstig, ge honom att dricka. Gör du det, samlar du glödande kol på hans huvud. Låt dig inte besegras av det onda, utan besegra det onda med det goda.

    Besegra det onda med det goda!

    Fil. 4:4-9 Gläd er alltid i Herren. Än en gång säger jag: gläd er! Låt alla människor se hur vänliga ni är. Herren är nära. Bekymra er inte för något, utan låt Gud få veta alla era önskningar genom bön och åkallan med tacksägelse. Då ska Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus. För övrigt, bröder: allt som är sant och värdigt, rätt och rent, allt som är värt att älska och uppskatta, allt som kallas dygd och förtjänar beröm, tänk på allt sådant. Det ni har lärt och tagit emot, hört och sett hos mig, det ska ni göra. Då ska fridens Gud vara med er.

    Det står inte att vi skall ”älta det vi ogillar”!

    Lukas 6:31-36 Så som ni vill att människorna ska göra mot er, så ska ni göra mot dem. Om ni älskar dem som älskar er, ska ni ha tack för det? Även syndare älskar dem som visar dem kärlek. Och om ni gör gott mot dem som gör gott mot er, ska ni ha tack för det? Även syndare gör samma sak. Och om ni lånar ut till dem som ni hoppas ska ge tillbaka, ska ni ha tack för det? Även syndare lånar ut till syndare för att få lika tillbaka. Nej, älska era fiender och gör gott och låna ut utan att hoppas få något igen. Då ska er lön bli stor, och ni ska bli den Högstes barn, för han är god mot de otacksamma och onda. Var barmhärtiga, så som er Far är barmhärtig.

    Kan det bli tydligare?

    Herren välsigne och bevare Joachims nära och kära.

    /Kjell

  • kjell

    Ser att ni fortsatt lite till, regler är väl till för att följas.

    Det är inte tillåtet att uttrycka sig kränkande eller sårande vad gäller andra personer, deras tro eller uppfattningar, det har han gjort många gånger, att bli kallad gnällig när jag skriver sakligt, och har alltid hållt mig till saklighet, att bli nedvärderad på grund av påstådd politisk tillhörighet, borde också vara ett regelbrott, ”möjligen sveriges största parti” hur kan han se vad jag lägger i ett valkuvert, om det eventuellt skulle vara en uppenbarelse eller syn, så är det klart emot reglerna här på bloggen, nu heter jag kjell som stavas med k från jag föddes på 30 talet, men det är inte det viktiga här utan när signaturen skapades på diskus.

    Du har en gång för länge sedan klart sagt ifrån att det räcker med en kjell på bloggen, då ändrade han till en signatur som inte gick att uttala och sedan underteckna med kjell, genom det blev han tilltalad med kjell, (sådant skall edert tal vara att ja är ja) då borde du stå för vad du sagt från början.

    Har du ingen kontakt med Diskus, tycker när jag läser på andra bloggar att signaturer har spårat ur, många signaturer skulle aldrig accepteras på en svensk registrerings skylt, och är ofta kränkande, men dom kanske vid översättning inte ser så dåliga ut.
    Är ofta svårt med dom gamla ögonen och lilla mobilen att logga in på diskus, nu när dom varje gång kräver tolkning av små dåliga bilder, då är det svårt att logga in.

  • https://nyttliv.home.blog Tony Malmqvist

    Igår kom det här så dystra beskedet på Twitter. Fastnålad Tweet
    Till minne av Joachim Elsander ❄️🕯️
    @elsander
    ·
    21h
    Kära följare, idag avled vår kära Joachim och hela familjen var där. Det sista han ville hälsa er var att ni måste fortsätta med kärleken och omtanken om varandra. Låt hans vilja till det öppna samtalet leva kvar här. Vi i familjen vill tacka för all kärlek i böner och tankar.

  • Andreas Holmberg

    Ett dystert besked fast utan hopplöshet. Joachim Elsander var en mycket sympatisk person, pappa och pastor som berörde många, även mej som kristen och tre år äldre trebarnspappa. Må han vila i frid!

    Men frågan som inställer sig är om Joachim nu, när han är bortom tid och rum, också är höjd över all allvarlig kritik, och hur länge man i så fall måste vänta med att varna för budskapet i t ex hans podd om helvetet? Det kändes ju taskigt att gå ut hårt mot den medan han var sjuk. Och det känns osportsligt även nu när han inte kan svara. Men genomslaget för hans teologi riskerar enligt min mening att bli alltför stort genom den – berättigade – sympati han fått genom sin sjukdom och sitt sätt att vara öppen om den och mycket annat, särskilt om ingen ledande EFK-profil eller annan kristen ledare går ut och ifrågasätter eller dementerar den. (Jfr den lika tappert dödssjuke läraren Morrie Schwartz, vars ur kristen synvinkel ojämförligt mycket tveksammare livsåskådning – fastän med många mycket tänkvärda poänger! – fick ett enormt genomslag genom eleven Mitch Alboms bästsäljande ”Tisdagar med Morrie”).

    Nu ber jag er som faktiskt håller med Joachim Elsander i hans teologi om t ex helvetet – och som därmed inte tycker att genomslaget för hans teologi kan bli för stort – att försöka bortse från det en stund. Skulle Stefan Swärds sjukdom och död omöjliggöra allvarlig kritik mot hans böcker ”Inte utan korset” och ”Efter detta”, oavsett hur sympatiskt och öppet han tacklade sin situation? Under sjukdomen av hänsyn till hans kraftlöshet? Efter hans död pga att han inte längre kunde försvara sig? Skulle alla hans meningsmotståndare – ens de inom EFK – utan vidare vilja bidra till ”Stefan Swärds stiftelse för att främja teologiska studier och reflektion”, med tanke på den legitimitet denna stiftelse skulle riskera ge även en (enligt dem) skrämmande och skadlig bok som ”Efter detta”. Den som inte vill diskutera Stefan Swärds bortgång på hans egen blogg kan ju tänka K G Hammar, Stefan Gustavsson, Rob Bell eller Antje Jackelén.

    Det jag precis här och nu efterfrågar är alltså inte i första hand en diskussion av hur vi presenterar evigheten och de risker vi (ev) står inför, inte heller i första hand en diskussion om just Joachim Elsanders syn på det ena och det andra (hans podd om helvetet diskuterar jag gärna en annan gång), utan en diskussion om diskussionens förutsättningar när en kristen mer eller mindre kontroversiell / mer eller mindre omtyckt debattör avlider och därmed ju anses böra få sin välförtjänta hyllning och avföras från den stridande församlingens rullor. Är det efter ca 25 års karantän (eller tills även barnen och andra nära anhöriga hunnit avlida) som personens teologiska hållning återigen kan ifrågasättas på allvar? Jag vet inte och jag är uppriktigt osäker på vad etiketten resp etiken/samvetet kräver.

  • Andreas Holmberg

    Skönt att Ola Sigurdson tar bladet från munnen i Kyrkans Tidning: https://www.kyrkanstidning.se/teologi/ett-alskat-helvete-den-som-argumenterar-universell-fralsning-kan-fa-det-hett-om-oronen – nu vet Stefan och jag att vi är ”infernalister” och förmodligen ÄLSKAR helvetet eftersom vi tror att det finns. Bra att det nu är möjligt att ge rak respons i frågan igen eftersom Ola lever och inte fått ikonstatus. Men ärligt talat – är det ”universalister” eller ”infernalister” som får mest hett om öronen i svensk debatt idag?

    OBS: Det var förstås inte Joachim Elsanders fel att ifrågasättandet av hans teologi till sist blev så svårt att föra fram, utifrån enkel hyfs och etikett – eller att han redan här, på många sätt motiverat, blev förklarad som helgon och ikon. Jag uppfattade verkligen att han fram till sin allra, allra sista tid i all ödmjukhet ville både få och ge respons i de existensiellt största frågorna.

    Och egentligen har Stefan Swärd sagt det som behöver sägas i ”Efter detta” och C S Lewis – på ett mer sofistikerat sätt – i ”Den stora skilsmässan” och ”Lidandets problem”. Efter de böckerna borde vi ”infernalister” inte behöva utsättas för så enfaldig kritik som den i Kyrkans Tidning (eller, ärligt talat, som i en på sistone mycket hörd podd om helvetet). Vem svarar?