Det förekommer ju en hel del spekulationer med anledning av senaste helgens event på Friends Arena, inte minst den koppling som flera av talarna har till Bethel Church i Redding California.
Örebropastorn David Wellstam skriver här ett gästblogginlägg och bemöter en del av den kritik som riktats mot Bethel. Gästblogginlägget har publicerats på Davids egen blogg.
Bill Johnson & Bethel Church | Del 4: Myten om”grave sucking”
Min spontana reaktion när jag första gången stötte på begreppet ”grave sucking” var en blandning av förvåning och skratt. Det lät så surrealistiskt och extremt att det var svårt att ta på allvar. Att detta skulle vara en godkänd och vanlig praktik inom Bethel Church gjorde inte saken mindre märklig. Varken jag själv eller någon annan jag känner (inklusive människor som gått BSSM 3 år) hade hört talas om det. Jag valde då att undersöka det hela.
För dig som inte vet vad ”grave sucking”, ”grave soaking” eller ”mantle grabbing” är: att besöka en kristens grav med förhoppning att absorbera den avlidnes smörjelse. Försök till bibelstöd för detta är när en död man slängdes i Elisas öppna grav och återuppstod tack vare att smörjelsen fortfarande vilade över Elisas kropp (2 Kung 13:21-22).
Låt oss inleda med några grundläggande frågor och svar.
F: Har någon ledare från Bethel Church undervisat om grave sucking?
S: Nej.F: Har någon ledare från Bethel Church praktiserat grave sucking?
S: Nej.F: Har någon ledare från Bethel Church uttryckt sig positivt om grave sucking?
S: Nej.
Inga bevis finns på något sådant. Det enda jag hittat är en bild där Beni Johnson (Bills fru) besöker CS Lewis grav:
Hon lägger upp detta på sin egen instagram och skriver ”What I do. Lol #CSLewis #oxfordtrip”. Om det rörde sig om grave sucking skulle Beni knappast lägga upp detta på internet. Jag säger som Dr Michael Brown nyligen sa i sitt radioprogram ”Line of fire” där lyssnare fick ringa in och ställa frågor om karismatik: ”For all I know she might be pondering upon the life of CS Lewis and praying that she and others might have the wisdom and insights that characterised his life, which I would have no problem with.” (ej exakt citat). Dr Brown betonar att bilden inte säger oss hurvida Beni bara reflekterade och bad, eller om hon försökte absorbera CS Lewis smörjelse (lyssna på programmet här). Eftersom ingenting annat tyder på att Bethel uppmuntrar sådant, så bör Beni betraktas som oskyldig tills motsatsen bevisas. Det som dock stör mig med bilden är personen som kommenterar”grab some for me”. Men det får stå för personen ifråga, inte Beni.
Av alla ledare från Bethel Church skulle många säga att Kris Vallotton är en av de mest tongivande. Så här skriver han på sin Facebooksida om grave sucking:
I’ve been asked what I think about ”grave sucking” several times lately. Personally I had never heard the phrase before a couple of months ago. I guess they are asking if I believe you can receive some dead person’s ”anointing” by laying on their grave.
I think the idea came from the story in the book of 2Kings. It reads, ”Elisha died, and they buried him. Now the bands of the Moabites would invade the land in the spring of the year. As they were burying a man, behold, they saw a marauding band; and they cast the man into the grave of Elisha. And when the man touched the bones of Elisha he revived and stood up on his feet.” 2 Kings 13:20-21
I am not sure exactly what happen to that dead soldier who came to life, except he was dead and then he was alive. But I think that story encouraged some folks over the years to visit the graves of a few past revivalist in hopes of receiving some lingering impartation.
It has been an inside joke among our Bethel team for years. I really thought it was funny until some folks took it seriously. I mean if God wanted us to receive some kind of impartation from people who have already passed than certainly we would have some New Testament examples or instruction on it.
Furthermore, if you could receive some gift from people after they died, than why did Joseph want Jacob to lay hands on his sons before he passed if they could have just as easily received an impartation at his funeral? I think the Elisha story was never meant to be repeated as there are no other accounts of it in the Bible. The Scriptures need to be the foundation in which we base all of our experiences.
We are a radical group of revivalist who want to be on the cutting edge of everything God has for us. But it’s really important that in our zeal for God we don’t become spiritually weird.
I love it when Jesus people boldly go where few have dared to tread. Yet it’s also important that we learn from our mistakes.
I have done and said some pretty stupid things in the name of God over the years. I regret everyone of them!
Personally, I think we should take flowers to the graves of our loved ones, pay our respects, and leave it at that!
Kris bekräftar alltså att det kommit till hans kännedom att några sysslat med grave sucking. Han tar tydligt avstånd från det och det framgår att det inte är någonting ledarskapet praktiserat. Intressant att notera är att han säger att det varit som ett internskämt bland några av ledarna tidigare, något de skojat om som något crazy de inte gör eller anser att man bör göra. Det skulle kunna kasta lite ljus över Beni’s ”What I do. Lol” (Lol: laughing out loud). Bilden kanske var just ett sådant internskämt. Man kan såklart ha åsikter om hurvida det är lämpligt att skoja om sådant. Hur som helst så tyder ingenting på att Bethels ledare praktiserar grave sucking.
Bill Johnson intervjuades nyligen av Dr Michael Brown, där han fick möjlighet att ge respons på kritik som florerar (lyssna på hela intervjun här). 17 minuter in i klippet samtalar de om ”grave sucking”:
We don’t talk to the dead, we don’t seek impartation from the dead, we don’t worship the dead. – Bill Johnson
Johnson säger att han har besökt kända väckelseprofilers gravar för att hedra dem och be Gud göra samma sak i vår tid som han gjorde då. Besöket vid graven handlar då om inspiration, inte om någonting annat.
Varje år går tusentals elever från hela världen Bethel School of Supernatural Ministry. Det verkar som att någon eller några av dessa fått för sig att besöka gravar med avsikt att absorbera eventuella spår av kvarlämnad smörjelse. Bethel Church kan omöjligen lastas för allt som f.d. studenter gör, lika lite som att Teologiska Högskolan Stockholm (THS) kan lastas för allt som deras studenter säger eller gör.
Somliga menar att det är Bill Johnsons fel, eftersom han tidigare har uttryckt:
“There are anointings, mantles, revelations and mysteries that have lain unclaimed, literally where they were left because the generation that walked in them never passed them on. I believe it’s possible for us to recover realms of anointing, realms of insight, realms of God that have been untended for decades simply by choosing to reclaim them and perpetuate them for future generations.” – Bill Johnson
Bill talar här uppenbarligen inte om grave sucking. Han talar troligen mer bildligt om att Gud vill göra det han tidigare gjort även i vår tid. Eftersom mycket av hans tidigare verk under väckelser dog ut, verkar Bill här reflektera över möjligheten att vi idag kan bli välsignade med sådant som Gud tidigare välsignat andra rörelser med. Jag kan hålla med om att detta ryckt ur sitt sammanhang är ganska flummigt och intetsägande, men det är i alla fall ingen uppmaning till grave sucking. Oavsett om några associerade med Bethel tidigare gjort något som liknar grave sucking, så har Bill Johnson och Kris Vallotton offentligt fördömt sådant.
Det finns säkert några kristna någonstans i världen som har praktiserat grave sucking. Jag tar förstås helt avstånd från sådant och tycker det är obibliskt, osmakligt, onödigt och potentiellt farligt.
Anledningen att denna marginella ytterlighet fått sådan spridning tror jag beror på att vissa kristna har ett behov av att hitta anledningar att slippa utmanas av vad Gud gör i Redding. När väktarbloggarna och hädelsejägarna hittar minsta lilla smula så kastar de sig över den, tillsätter eget mjöl, smör, topping och bakar en gigantisk kaka av den. Det som var en liten smula har blivit uppförstorat bortom rimlighetens alla gränser.
Är det rättfärdigt att sprida rykten utan bevis? Är kristna ledare och församlingar numera skyldiga tills motsatsen bevisas? Väktarbloggare som på tryggt avstånd sitter och sprider rykten, hittar på egna teorier och fördömer halva kristenheten är ett fenomen som oroar mig mer än grave sucking.
UPDATE
Några har gjort mig uppmärksam på att det florerar ett klipp på Ben Fitzgerald (Awakening Europe & GODfest ministries) där det påstås att han sysslar med grave sucking. Jag valde att själv undersöka saken och samtalade nu precis med Ben om detta i telefon.
Ben berättade att klippet är från innan han var ledare i Bethel och att det stals från hans privata Facebooksida. Han sa att han inte tror på konceptet grave sucking och att han aldrig gjort något sådant. Däremot har han besökt några väckelseprofilers gravar för att hedra dem och be att Gud ska välsigna honom med det Gud välsignade personen med. Ben sa vidare att man ej besöker en släktings grav för att personen är där, utan för att minnas och reflektera. Han liknar det vid att besöka platser som är kända från Bibeln, – det handlar om inspiration, inte att suga åt sig gammal smörjelse. Ben påpekade att vi kristna ofta ber att vi ska få samma hjärta som Kung David. Vi ber ju då inte om en överföring från Kung David i himlen utan om att Gud ska verka i våra hjärtan.
I slutet av vårt samtal upprepar Ben att varken han eller någon annan ledare från Bethel praktiserar grave sucking eller ens tror på konceptet.
Personligen så tror jag på vad Ben säger. Jag hör under samtalet hans hjärta och att han är illa berörd över att människor tror att han sysslar med sådant. När jag tittar på klippet ser jag ingen grave sucking, utan en grupp som ber och vill göra vad Smith Wigglesworth gjorde. När de ber för de som tittar på klippet förlöser de ingen impartation från Smiths döda kropp, utan från den närvaro av Guds Ande som de upplevde mötte dem under sin bönestund.
Det är förstås upp till dig att göra din egen bedömning. Själv väljer jag att inte tro att Ben är en lögnare.
Blessings
/David