Jesus kommer snart

Idag har jag filat på nästa ledare till Världen Idag och återigen tagit upp ämnet om Jesu ankomst. Jag försöker undvika alltför säkra teorier om detaljer i detta, utan försöker istället ha fokus på de stora dragen, om det som kristna är överens om. Jag undviker t.ex. att spekulera om den vers i Uppenbarelseboken som handlar om tusenårsriket. Uppenbarelseboken innehåller mycket av symboler och jag lutar nog att siffran innehåller en symbolik. I kyrkohistorien har man heller aldrig varit överens om när tusenårsriket inträffar, jag avstår från att spekulera om det. Men vissa saker kan den bibeltroende vara säker på.

Jesus har lovat att komma tillbaka. Jesus kommer snart. Det budskapet har kännetecknat väckelserörelsen i Sverige sedan 1800-talet. Tyvärr hamnade man ofta fel i spekulationer kring när Jesus skulle komma tillbaka, ibland har det också varit för mycket spekulationer om tidstecken.

Därför är det så viktigt att slå fast det som vi kristna är överens om och kan veta kring dessa frågor.

En sak vi kan slå fast från Bibeln är att vi kristna är kallade till att leva i väntan på Jesu ankomst. Vi ska inte ha våra rötter och förankring i nuvarande värld och tidsålder utan vår förankring ska vara i Guds rike som ska uppenbaras i härlighet när Jesus kommer tillbaka. Bibeln avslutas i Upp. 22:20 med ”kom Herre Jesus”. Fil. 3:20 säger att vi har vårt medborgarskap i himlen och därifrån väntar vi Herren Jesus som frälsare. Han ska då förvandla vår bräckliga kropp och göra den lik hans härlighetskropp. ”Medan vi väntar på det saliga hoppet, att vår store Gud och frälsare Jesus Kristus ska träda fram i härlighet.” skriver Paulus i Titus 2:13. Att vara redo och vänta på Jesu tillkommelse hör till det levande kristna livet. Vi ska vara redo läser vi i Matt. 24:44 för i en stund vi inte väntar det ska Jesus komma tillbaka.

Bibeln slår fast att Jesus ska komma tillbaka. Joh. 14:3 säger: ”Och om jag nu går bort och bereder plats för er, så ska jag komma tillbaka och hämta er till mig, för att ni ska vara där jag är.” Vid Jesu himmelsfärd sade änglarna till lärjungarna: ”Denne Jesus som togs upp från er till himlen, han ska komma tillbaka på samma sätt som ni såg honom stiga upp till himlen.” Apg. 1:11. ”Då ska Herren själv komma ner från himlen, och de som har dött i Kristus ska uppstå först. Därefter ska vi som lever och är kvar ryckas upp bland skyar tillsammans med dem för att möta Herren i rymden.” 1 Tess. 4:16, 17. Upp. 1;7 slår fast att Jesus kommer med skyarna och alla ska se honom. Allvaret vid Jesu ankomst läser vi också om i olika bibeltexter. t.ex. 2 Tess. 1:7 f. ”Det sker när Herren Jesus uppenbarar sig från himlen med sina mäktiga änglar i flammande eld och straffar dem som inte vill veta av Gud och dem som inte lyder vår herre Jesus evangelium. De ska straffas med evigt fördärv, skilda från Herrens ansikte och hans härlighet och makt när han kommer på den dagen för att förhärligas i sina heliga”.

Att Jesus ska komma tillbaka är ett grundläggande bibliskt faktum. Vissa bibeltexter pekar på att Jesus ska komma som en tjuv om natten, när inte någon väntar det ska han komma. Det ska vara som på Noas tid. Andra bibeltexter pekar på att de som känner Jesus vet inte dagen eller stunden, men de kan ana att hans tillkomst är nära, de kan känna igen tecknen på detta.

Bibeln talar om specifika händelser som ska hände i samband med och efter Jesu andra tillkommelse. Det talas om nya himlar och en ny jord, där Guds slutliga avsikt med mänskligheten ska realiseras. Då är syndens och djävulens makt bruten och borttagen för evigt. Uppståndelsen från det döda och den yttersta domen är andra avgörande händelser.

Det finns också ett allvar i Bibelns texter om Jesu tillkommelse. Hans ankomst innebär både att hans brud, Kristi kropp förenas med sin brudgum, men det innebär också en dom över ondskan och ogudaktigheten. Det ska vara som på Noas tid. Något överraskande, något som räddar, men också något som dömer världen.

Den sovande och ljumma kristna församlingen är oengagerad och likgiltig inför Jesu tillkommelse. Den levande och väckta kristna församlingen väntar intensivt på Jesu ankomst. Man har gjort sig redo, man är förberedd. Det är också det stora framtidshoppet för den förföljda och marginaliserade kristna kyrkan. Vi lever redan nu med en försmak av den himmelska välsignelsen, men när Jesus kommer ska himlen uppenbara sig i all härlighet. Detta behöver förkunnas i svensk kristenhet.

 


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Anders Henningsson

    När jag läser uppenbarelseboken, så ser jag likheter med
    andra mosebok. Israelerna har det först bra i Gosen och verkar inte särskilt
    intresserade av att lämna Egypten, liksom vi än så länge har haft några decennier
    där vi har haft det bra i västvärlden. Sedan görs Israelerna till slavar (hur
    är det med oss håller vi på att förslavas Priderörelsen?) och så småningom börjar
    man ropa till Gud. Så kommer profeten Mose som möter Farao, både Gud och Faraos
    präster gör under och tecken och så tycks det också vara i uppenbarelse boken både
    Gud och vilddjuren gör mirakel och till en början är det inte enkelt att se om
    Antikrist är sänd från Gud eller Satan, liksom Satan kommer han att citera Guds
    ord men lägga en annan mening i Guds ord än vad Gud har menat. Redan idag är
    det så att det är svårt att veta vilka av dem som kallar sig kristna som är
    uppe på den smala vägen och vilka som kört vänster eller höger dike (de som
    står till vänster kritiserar dem som står till höger för bristande solidaritet
    med de fattiga och utslagna medan de som står till höger kritiserar dem som
    står till vänster för dålig sexualmoral). Det blir allt varmare på vår jord,
    kanske så varmt att Gud måste ingripa och förkorta tiden. Å andra sidan är varken
    lidande och nöd eller villolärare som lockar människor bort från den smala
    vägen inget nytt. Kanske Jesus kommer tillbaka redan i morgon eller kanske han i
    väntar ett par tusen år till, vi borde förbereda oss på båda alternativen (och
    alla däremellan med).

  • Kenneth Hermansson

    Jag vet inte om detta är ett tidstecken. Men jag är i alla fall stolt över mina jämtländska grannar som öppnar famnen för nyanlända! Hoppas hela länken kommer med här nu till tisdagens Dagenartikel av Gabriella Mellergårdh: http://www.dagen.se/flyktingkrisen/j%C3%A4mtland-%C3%B6ppnar-famnen-f%C3%B6r-nyanl%C3%A4nda-1.432301

  • http://jagenkristen.wordpress.com Tony Malmqvist

    Tänk om det här som du skriver kunde få spridning inom kristenheten i det här landet Stefan. Tänk om…

  • Leokvast

    Under min barndoms väckelsemöten framhölls det ofta att Jesus skulle komma som en tjuv om natten och överraska oss när vi som minst väntade honom. Hade det inte varit mer konstruktivt att Jesus talat om att just nu ska han komma och på det viset gett utrymme för att fler skulle kunna räddas från helvetets eviga eld? Och tänk så mycket tankemöda som skulle sparas då i stället för att ödslas på dessa ständiga spekulationer som sällan lett till något annat än besvikelser.

  • Gäst & främling

    Den texten har du i 1 Thess 5 menar du att människor då skall leva hur som helst och strax innan han kommer börja bekymra sig om sitt eviga väl.
    Apg 17:26-27 är intressant vad det gäller gränser och var han finns.

  • Daniel Larsson

    Detta är vad vi väntar på!!Tusenårsriket är helt enkelt en av benämningarna på det som i bibeln kallas för ”Guds rike” eller ”himmelriket” – det världsomspännande rike som Messias enligt profetiorna ska upprätta på jorden. Det är detta som kristna i alla tider har bett om i bönen ”Fader vår” (Matt 6:10):

    ”Komme ditt rike – ske din vilja på jorden liksom den sker i himlen”
    Eller som texten lyder i en annan översättning:

    ”Låt ditt rike komma. Låt din vilja ske, på jorden såsom i himlen”
    Faktum är att en mycket stor del av bibeln handlar just om detta – om hur Guds vilja en dag kommer att råda på jorden, på samma sätt som i himlen. En mängd profetior berättar i detalj om vad Gud kommer att göra med vår värld och hur livet på jorden kommer att gestalta sig när Guds rike blir verklighet.

    Alltsamman tar sin början i och med Messias ankomst till vår planet för att upprätta sitt rike. Det sker i en situation som enligt profetiorna är så kritisk att mänskligheten skulle ha utplånat sig själv (och kanske allt liv på jorden) om han inte ingripit (Matt 24:22).

    Enligt bibeln blir hans första åtgärd att sätta stopp för de krigshandlingar som kommer att pågå i Mellanöstern och där flera av världens stormakter kommer att vara inblandade. Nästa steg blir att inrätta ett högkvarter för det som så småningom kommer att utvecklas till en övernationell världsregering. Profetiorna berättar att Messias kommer att etablera denna regering i den stad som genom tiderna kallats för ”Guds stad”, nämligen Jerusalem, staden på Sions berg (Sak 8:3). Sedan inleds arbetet med att genomföra en fullkomligt ”ny världsordning” med resultat vi bara vågat drömma om.

    I och med Messias ankomst till jorden och upprättandet av Gudsriket med Jerusalem som centrum och huvudstad råder det inte längre någon tvekan om att bibeln är sann. Gud finns! Bibeln är Guds ord! Och när så arbetet med att sprida Guds vilja över jorden inleds, kommer mänskligheten att kunna jämföra det tillstånd, som rådde i världen före Jesu återkomst, med det fantastiska samhälle som håller på att byggas upp i enlighet med Guds vilja.

    Det nyupprättade ”heliga landet” kommer att tjäna som förebild för världens övriga nationer. Jerusalem kommer att ”stå som ett ljus för hednafolken”, som bibeln uttrycker det. Staden kommer att förvandlas till ett internationellt centrum dit representanter för världens nationer kommer att bege sig för att skaffa sig ännu mer information om de gudomliga principer som ska utgöra grundvalen för denna nya världsordning (Jes 2:2-3 och 66:18-19).

    Den ”väckelse” som följer kommer att bli framgångsrik (Ps 22:27-29). Även om ordet ”alla” inte nödvändigtvis behöver innebära varenda enskild individ, så är det ändå uppenbart att en överväldigande majoritet av världens befolkning kommer att vilja följa Gud. Och Gud har lovat att han ska låta sin heliga ande ”flöda fritt” (Ords 1:23) så att de lär känna och får del av hans innersta, djupaste väsen (1 Kor 2:10) och därmed också själva förändras (Rom 5:5 och Gal 5:22-23). Guds heliga ande är den nyckel som kommer att förverkliga morgondagens värld!

    Det blir en genomgripande förändring. Alla människor kommer att ha ett mål att sträva mot Matt 6:33. Mänsklighetens liv får en helt ny inriktning. För första gången kommer alla människor att förstå varför de existerar – vad som är syftet med hela deras tillvaro – varför Gud skapade människan. Det livssätt som består av att ”ta” kommer att ersättas av ett livssätt som går ut på att ”ge”. Det egocentriska tänkandet kommer att ersättas av ett globalt (både på det individuella och nationella planet) och världens nationer kommer att börja samarbeta i stället för konkurrera – allt enligt de grundläggande principer som bibeln presenterar: ”Älska dina medmänniska som dig själv” och ”handla mot andra så som du vill att de ska handla mot dig”.

    Alla nationer kommer att arbeta tillsammans för att förverkliga Guds syften med vår planet. Alla människor kommer att knytas samman av sin gemensamma önskan att följa Guds vilja. Och Gud har lovat att välsigna de människor som följer hans ord…

    Kanske har ingen av de gammaltestamentliga profeterna beskrivit det kommande gudsriket här på jorden på ett vackrare sätt än Jesaja. Elfte kapitlet i hans bok är en livfullt poetisk beskrivning av ett Utopia som vi sedan urminnes tider förgäves försökt förverkliga med hjälp av olika ideologier, politik, teknik och vetenskap.

    De gamla hebreiska profeterna berättar om en framtidsvärld där människan är ett med hela sin omgivning, där mänskligheten lever i harmoni med naturen, där alla föroreningar är borta, där vattnet är kristallklart, luften ren och frisk och marken rik och bördig (Jes 41:18-19, Jes 35:1-2 och Hes 34:26). En värld där människan tar hand om naturen och vårdar den. En värld där alla resurser ägnas åt att skapa en livsduglig miljö för alla. Öknarna kommer att bli fruktbara – ja, större delen av all odlingsbar mark på jorden kommer att kunna brukas. De skövlade skogarna kommer att breda ut sig och de tidigare förorenade floderna kommer att fyllas av fiskar. Inga lantbrukare behöver mer oroa sig för dåligt väder, torka, översvämningar, insektsangrepp och växtsjukdomar.

    Det är lätt att inse vad det kommer att innebära för livsmedelsförsörjningen världen över (Jer 31:12 och Amos 9:13). Bibeln beskriver en värld där ingen längre lider av undernäring medan andra frossar i överflöd (Amos 9:13).en värld där alla folk arbetar tillsammans för allas gemensamma bästa, där svält och sjukdomar är utrotade och ingen kommer att dö en för tidig död (Jes 33:24, 35:5-6 och 65:20).

    Gamla testamentets profeter berättar om hur de städer, som förstörts under de omfattande nationella konflikter som utspelats före Messias ankomst, kommer att byggas upp igen (Hes 36:33 och Jes 61:4), men nu efter andra normer än tidigare och med utgångspunkt från en helt annan social politik än den som gett oss vår tids stora förorenade, överbefolkade jättestäder. I dag är många stadsbor rädda för att gå ut på gatorna nattetid, och även människor som bor på landsbygden är rädda att bli utsatta för våld och brott. I morgondagens värld kommer man äntligen att få leva utan rädsla för att bli överfallna, misshandlade och bestulna på sina ägodelar (Jes 60:18 och Mika 4:4).

    Även det krigshot som i dag kastar sin mörka skugga över världen kommer att vara borta en gång för alla. Det handlar då inte bara om temporära, bräckliga fredsavtal, utan om att kriget som medel att lösa konflikter rensas bort från jordens yta. I profeternas ord ser vi ett samhälle där konflikter blir lösta i samförstånd och krigen tillhör det förflutna, där inga ungdomar tvingas lära sig döda, där nationernas vapenlager skrotas och vapenindustrin ersätts av konstruktiv produktion för fredliga ändamål (Mika 4:3), där rasism och destruktiv nationalism, våld, förtryck, terror och kriminalitet är något förgånget, där alla kan känna sig trygga och ingen behöver leva i skräck (Mika 4:4). bortsopat av de gudomliga normer som kommer att ersätta det självcentrerade tänkande som härskar i dag (Jer 3:17) och förvandla vår värld till ett paradis.

    Slutligen – varför kallas detta jordiska himmelrike för Tusenårsriket?

    Uttrycket kommer från Uppenbarelseboken 20:6 där det berättas att under Gudsrikets första tusen år kommer Messias att regera tillsammans med dem som han har utsett och kallat under det som brukar kallas ”församlingens tid”, den tid vi lever i nu, tiden mellan Jesu himmelsfärd och hans återkomst.

    Under dessa tusen år kommer världen att byggas upp på nytt under Jesu ledning och styras av Fredsfursten själv och dem som svarat ja på Guds kallelse i dag, alla de som uppstått eller förvandlats till evigt liv vid Messias ankomst (1 Tess 4:16-17, 1 Kor 15:44, 15:51-52 och Matt 24:31). Under dessa tusen år kommer deras främsta uppgift att vara att föra ut evangelium, de goda nyheterna, om Guds syfte med människans existens till alla dem som ”lämnats kvar” och hjälpa dem att uppnå evigt liv, det mål som Gud har avsett för varje människa som någonsin levt. Under dessa tusen år kommer de att kunna glädjas åt att se hur antalet frälsta växer dag för dag – hur miljoner på miljoner människor vänder om och börjar följa konungarnas Konung, Messias, Kristus, för en evighet tillsammans med honom som en gång vandrade omkring på jorden som snickarsonen Jesus från Nasaret för att lägga grunden för sitt rike.

    Det är den stora uppgift som varje människa som Gud kallar i dag har att se fram emot. Och det är vad ”Tusenårsriket” ytterst handlar om.

  • GoranDuvenett

    Bäste broder!
    Du har nog rört ihop det hela.
    Vilken bok har du läst om allt detta?
    Vänligen
    Göran D