Talat om korset denna vecka

Senaste veckan har jag ägnat en hel del tid åt att resa runt och tala om korset, och förkunna huvudbudskapet i min bok ”Inte utan korset”.

Förra söndagen besökte jag Svenska kyrkan i Järna. I onsdags reste jag och Livets ords förlagschef till Uddevalla för ekumeniska möten där budskapet om korset skulle tas upp. Arrangör var Fristaden i Uddevalla men pastorer och församlingar i regionen var inbjudna. På onsdag dag hade vi ett möte för 31 pastorer och präster från Uddevalla, Vänersborg, Trollhättan, Ljungskile och Strömstad.

Ett öppet kvällsmöte i Uddevalla på kvällen.

Torsdag morgon drog vi vidare till Falun, med samma upplägg. Möte för pastorer på eftermiddagen och ett öppet kvällsmöte på kvällen då det kom med många kristna från olika sammanhang. Lugnetkyrkan i Falun var här arrangören.

En fantastiskt bra respons.

I mitt budskap om korset försöker jag ju presentera en helhetssyn på evangeliet. Där jag pekar på att vi kan inte förstå och förklara korset utan att förstå och förklara syndens allvar och Guds vrede över synden. Korset visar hur allvarligt Gud ser på synden och hur kraftfullt han dömer synden. Korset handlar om att vi ska räddas från syndens konsekvenser, vi ska räddas från evig dom och förtappelse, att gå förlorade, och istället få gåvan av det eviga livet.

Korsets budskap är att ge nåd till syndaren. Korsets budskap är att Jesus i ett ställföreträdande strafflidande har burit allt, han tog på sig världens synd, han tog på sig vår orättfärdighet, för att vi skulle få hans rättfärdighet. Han tog på sig syndens skuld för att vi skulle bli benådade och frikända.

Det är evangeliet och frälsningsbudskapet, i sann reformatorisk anda.

Jag har bland annat konfronterat benägenheten i svensk kristenhet att tona ned syndens allvar och Guds vrede över synden. Korset blir obegripligt och urvattnat utan den förståelsen.

Har försökt förklara syndens allvar och Guds vrede över synden på ett sätt som kan vara begripligt för moderna människor. Bland annat har jag lyft fram miljösynderna, synderna med att inte bry sig om lidande människor – mitt huvudexempel är hur alla Europas länder på trettiotalet stängde sina gränser för flyende judar från Tyskland, så att de inte kunde fly. Vi var alla delaktiga i Hitlers massmördande. Det är synd. Naturligtvis gör jag referenser till dagens flyktingproblematik.

Gud är vred på synden. Att inte framställa Gud på detta sätt är att presentera en likgiltig och kärlekslös Gud som inte är vred över att ett par miljoner kvinnor har blivit våldtagna i Kongo, och en Gud som inte bryr sig om att 6 miljoner judar blev mördade i koncentrationslägren.

Men det fantastiska är att Guds kärlek visar sig inte bara i vreden över synden, utan i att han själv tar initiativet till att rädda och benåda syndaren. Genom korset kan det göras utan att Gud är släpphänt och ser mellan fingrarna på ondskan.

Är positivt överraskad över hur väl argumenten och budskapet når fram, jag har ju haft en ganska stor bredd av kristna på mina samlingar senaste veckan.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Slimebeast

    Vad sorgligt att försöka vara ”moderna människor” till lags genom att anpassa frälsningsbudskapet till denna tidens moral. Som om Gud hade just miljöförstöring och främlingsfientlighet högst upp som förklaring till varför människan inte förtjänar frälsning.

    Tror du att du vinner människor så här? Kommer detta leda till förkrosselse hos kristna? Att locka med en gud som har samma syn på rätt och fel som denna tids humanister har. Vem behöver en sådan Gud? Har du efter så många år i tjänst ännu inte upptäckt vad det stora hindret är för människor att ta emot Gud och frälsning. Att man måste förkasta sitt ego och böja sig under Gud.

    Och sedan, miljö och flyktingar. Där kom det. Vad smaklöst att ta upp just de frågor som du och dina twitterkompisar råkar vara passionerade för. Tänk om många moderna människor istället är arga och oroliga för ökat våld, brottslighet och främmande religioner – varför inte ta upp det? Men det kanske inte är legitimt att vara upprörd över i din värld.

    Men Gud är inte sådan här. Han anpassar sig inte efter tidens nycker.

    För vad gör det för nytta att veta att Gud är vred på miljöförstöring och främlingsfientlighet när du sedan måste förklara att Gud är lika vred på homosexualitet, lusta, fylleri, utomäktenskapligt sex och aborter.

    Du vinner ingen med den där taktiken. Det enda det medför är otrygghet och förvirring hos redan vilsna kristna som nu får höra att Gud skulle dela moraluppfattning med vår tids humanister och allsköns världsförbättrare.

  • Stefan Swärd

    Slimebeast,
    Detta var som vanligt en helt oförskämd kommentar. Du läser ju uppenbarligen inte alls vad jag skriver. Kan du ge exempel på någon pastor i Sverige som har skrivit och sagt mer om aborter än vad jag har gjort?
    Det räcker ju att läsa tidigare inlägg på denna blogg för att hitta ett antal inlägg som berör homosexdebatten.
    Det jag säger är att vi inte bara kan ägna oss åt strikt privatmoraliska frågor, utan även ägna oss åt systemsynder.
    hälsn
    Stefan Swärd

  • sanning

    Håller helt med!
    Swärd vill behaga världen och inte Gud. Tyvärr så är nästan alla så kallade pastorer avfälliga-inte på nytt födda. Swärd och övriga pastorer och samfundsledare i Sverige leder folket till helvetet.
    De har fastnat i villfarelser som Gud nu låter dem ha, då de inte velat lyssna på tillrättavisningar eller söka Gud till frälsning.
    Swärd kallar ovanstående kommentar för oförskämd men vad kommer Gud att säga till honom när han står inför Guds tron?!

  • Läsare

    Men hallå menar du att du vet vad han kommer att säga.
    Swärd inte pånyttfödd, vad vet du om det. Smaklöst så det förslår hela din kommentar förstår om Stefan inte svarar på denna smörja.

  • Micael Gustavsson

    Du bör läsa kommentarsreglerna och fundera på om det du skriver håller sig inom dem. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

  • Ulrika

    ”för att vi skulle få hans rättfärdighet.”

    I min Bibel står det att ingen rättfärdig finnes utan att man genom tron på Herren Jesus Kristus blir rättfärdigförklarad. Genom att erkänna JESU verk på korset och leva i relation med Jesus genom Den Helige Ande som ges som en gåva till var och en som ber Gud om det. (Guds svarstid kan variera)

    Det som jag inte fattar är varför pastorer åker runt o ”undervisar” pastorer i egna böcker . Ska inte pastorerna predika Guds ord så att Guds ord får spridning och leder människor till Jesus?

    Varför säger du inte som det är Stefan. Du har i praktiken ,enligt denna bloggpost, lagt ner tid på att åka runt till New Wine-ledare för att sprida trosrörelsetankar.

    ”för att vi skulle få hans rättfärdighet.” är en typisk trosrörelsetanke.

    Slimebeast är helt rätt ute när han påpekar vikten av att växa ifrån sitt ego.

    Bra Slimebeast!

  • gäst & främling

    Jag tycker att du skall läsa slimebeast en gång till, jag ser något bra i det han skriver.
    Vi har idag en vänster regering som så långt dom kan motarbetar kristna asylsökare
    ( dom som har tur och inte blir mördade på vägen hamnar ihop med muslimer på boenden och riskerar livet där, det vore bra att dela upp dessa) men flera i denna regering har konverterat till islam som jag förstår handlar det om att fiska röster, men det ser ut som om du helt är inne på regeringens linje som innebär att om 10 år finns det bara islam i Sverige och då kan du inte verka. Du kan inte blanda ihop jude utrotning med nutida invällningen av en ny religion där till o med svenska kyrkan ställer upp för dom kanske kan sälja något som dom har över, när jag var barn bodde judar hos oss, och det var fler som ställde upp men kunskapen var bristfällig och där jag bodde fick vi gå ner i skydds rum när flyget kom för nära och vi visste inte när och om bomberna skulle falla över oss, det går inte att se på det som hände då med dagens ögon. Vi hade bara en kortvågsradio nyhetsrapporteringen var bristfällig telefon var ett fåtal som hade.
    Vad det gäller Hitler så var det i grunden han som var ond och fick makt men vem gav honom den, det liknar mer 7klöverns makt.

  • Micael Gustavsson

    Jag tror inte det stämmer att någon i regeringen skulle ha konverterat till islam, däremot är bostadsministern muslim sedan födseln.

  • gäst & främling

    Det behöver du bara googla på, jag hittade vilken moske dom går till också Mona kallar sig för en moderat muslim, det är väl sådana som hos oss har en fot på var sida men kommer aldrig i längden accepteras i islam, det låter så snällt i början, Kaplan är inte ensam det finns fler.
    Jag skriver med mobilen så det är lite smått och kanske missar något och greppar kanske inte allt men jag försöker dela med mig lite tankar och nutidens människor har lite
    svårt att förstå hur det var på 40 talet med informationsflödet som oftast kom långt efter
    händelserna. Som exempel Alingsås hade 3 siffriga tel nr 1950 där vi bodde var det bara
    2 siffriga, jag menar att man kan inte belasta Sverige och Svenskarna för vad som inte hände då.

  • Micael Gustavsson

    Min poäng var bara att det är felaktigt att påstå
    att några konverterat till islam om de är muslimer från födseln.

  • gäst & främling

    Det jag skrev om konvertering är sanning som finns på nätet som du kan söka på själv,
    att det dessutom finns fler som är det från födseln kan du väl inte undgå, men helt klart är det islam vänligt, och det märker många av våra unga som söker lägenhet.

  • Micael Gustavsson

    Rätt mycket som finns på nätet är inte sant, skvaller och rykten blir inte sannare för att det är i textform…

  • GoranDuvenett

    ”Där jag pekar på att vi kan inte förstå och förklara korset utan att förstå och förklara syndens allvar och Guds vrede över synden” När det gäller Guds vrede saknar jag att den inte ställs mot Guds helighet i boken. Hade du tagit upp detta också hade boken varit en fullpoängare av 10 möjliga. Nu nöjer jag med 9 poäng. Att undervisa andra pastor behövs med all tydlighet då en del har missat betydelsen av Jesu ställföreträdande offer!

  • gäst & främling

    Om du har det utgångsläget så får du ingen kunskap, men vara ”blåögd” är dåraktigt,
    men det var en liten kommentar men den enda du hänger upp dig på, det är ändå roligt att se att någon läser men du kanske inte kom längre i det långa inlägget.
    Jag reagerade bland annat på att Stefan menar att omvärlden skulle reagerat annorlunda och det kan vi säga med facit i hand, utrotningslägren var vad jag förstått okända för folk som bodde nära, men jag vet att för medelsvensson var det svårt då att få någon information vi hade då varken telefon eller tidning och ni som är unga idag som lever med direktinformation har säkert svårt att föreställa er detta.

  • wildwest63

    Det är faktiskt lite jobbigt att Stefan alltid ska koppla ihop stora teologiska sanningar med judeutrotning och dagens s k flyktingkatastrof. Vill man polarisera debatten bortom det självklara för varje kristen vad gäller korset och försoningen, ja, då är det ett bra recept. Då ska man inte heller förvånas att det finns andra som tycker annorlunda om dessa sammanblandningar.
    Jag var absolut inte delaktig i Hitlers massmördande! Jag var inte heller delaktig i slavtransporterna till USA och inte i slaget i Nördlingen, Narva eller Poltava. Det är nån slags vänsterpolitisk härskarteknik att bunta ihop stora folkgrupper, hela länder, halva kontinenter och klistra dess forntida misstag på en enskild sentida medborgare i Sverige. Jag är konservativ, vilket inte kan ha undgått någon, och i min världsbild är det personliga ansvaret för sitt liv och sina handlingar nr 1. Det är inte taskig barndom, dumma lärare eller det s k samhället som är ansvarigt för att jag begår brott eller inte klarar att bygga upp ett värdigt liv. Det är i första hand jag själv som är ansvarig. Det är så även Bibeln ser oss, som individer, där var och en måste ta emot frälsning. Jag är inte delaktig och omsluten i Martin Luthers reformation eller i Lewi Pethrus grundande av Filadelfia, det finns ingen masspåverkan från dem som gör mig frälst.
    För övrigt har jag fastställt att jag själv är flykting eftersom det i kristna och andra sammanhang numera även definieras som någon som söker ett bättre liv för sig och sin familj. Det gör jag också.

  • gäst & främling

    Det är fantastiskt att ”sanningar” som kanske i grunden är aprilskämt förkastas direkt om dom står på nätet men så kallade sanningar om SD dom sägs alltid vara sanna.

    Att agera miljömässigt rätt påstås vara en Gudibehaglig gärning samtidigt som vi kan läsa att Gud eldade upp Sodom och Gomorra som vi idag kan förstå låg ovanpå oljekällor där det fanns mycket jordbeck och trätjära och att idag pumpas oljor där,
    där var inte Gud särskilt miljömedveten.

    Och att dränka människor som han gjorde på Noa tid var väl kanske inte perfekt ur miljösynvinkel heller.

    Guds plan när det gäller framtiden låter inte heller särskilt miljömässigt, men vi har ett annat hopp som LP beskriver i en av våra finaste sånger, himmel och jord skall brinna höjder och berg försvinna men den som tror skall finna löftena de står kvar.

    Salomo räknades som vis fastän han erbjöd sig att dela ett barn i två delar, vad skulle nutidens människor kallat det agerandet.

    Ingen av oss var delaktig i Hitlers massmördande det får stå för honom själv, som jag har skrivit förut kunskapen om vad som hände fanns inte det går inte att jämföra med dagens informationsflöde man måste ha levt på den tiden för att förstå, jag levde på den tiden och har med mig minnen från mycket låg ålder när vi fick springa ner i skyddsrum när hesa fredrik tjöt men vi fick ingen information om vad som egentligen hänt, långt efteråt sas det att tyska plan hade kommit nära och alla väntade att dom skulle angripa oss också men kunskapen om vad som egentligen hände tog lång tid innan den nådde oss.

  • Kenneth Hermansson

    Att man kan vara så lättlurad som signaturen ”gäst & främling” så man går på aprilskämtet att Mona Sahlin skulle konverterat till Islam! Att man kan vara så dåligt påläst att man tror att samma Mona ingår i den svenska regeringen! Att man kan vara så naiv att man tror på ”nyheter” som sprids via nätets värsta bluffsajter! Skärpning ”gäst & främling” – här har du gjort bort dig rejält. Dessutom skrev du att ”flera i denna regering har konverterat till islam”. Sluta upp med sådana falska ryktesspridningar!

  • Stefan Swärd

    wildwest63,
    du ger en nidbild av vad jag säger. Jag försöker bara visa att Bibelns budskap är att alla har syndat och saknar Guds härlighet. Syndens dödande gift har drabbat hela mänskligheten. Det är kristna tro. Evangeliet handlar om befrielse och förlåtelse från syndens makt. Det är viktigt att inte bara peka på de stora och självklara syndarna, utan visa på hur synden genomsyrar allt.
    Stefan Sw

  • gäst & främling

    Jag hade hoppats på att Micael hade fortsatt dialogen så hade han förstått vart jag var på i tankarna, men om du läser mitt inlägg överstt här så kan du se och förstå vart jag var på väg och att det inte var jag som missuppfattat något, det jag reagerar mot är att det i vissa fall verkar lätt att säga att något är osant fast det är klistrat fast på nätet för evigt men jag har på denna blogg mött många osanna påstående om SD och det är det jag vill visa på att vi skall hålla oss till det som är sanning. Men om jag pekat på dessa ”sanningar” så hade det som vanligt varit tyst som i graven här, men nu reagerade Micael bara lite och jag fick inte någon mer dialog, därför la jag in ett nytt inlägg överst här där jag också pekar på att jag ser vad som kan vara sanning,
    men jag hoppas att alla respekterar sanningen i alla sammanhang.

  • gäst & främling

    På tal om bluffsidor så var det Aftonbladet som hade det aprilskämtet om jag inte minns fel.

  • Kenneth Hermansson

    Och sedan spreds det vidare som en Sanning på ett antal andra sajter. Inklusive några av dina inlägg här.

    Michael har förstås helt rätt i uppfattningen att det på nätet finns mängder av oseriösa sidor som kloka och ärliga människor inte tar fasta på. Aftonbladet och andra tidningar må ha sina politiska vinklingar men bluffsajter som Avpixlat och dylika bedriver dessutom en medvetet falsk och hatisk ryktesspridning och propaganda. Avpixlat med sina nära band till SD! (genom i första hand Kent Ekeroth)

    Jag har förvånats stort när vissa kristna hänvisat till Avpixlat som trovärdig källa. Dessa personer har sverkligen ingen bedömningsförmåga av rimlig nivå. För övrigt kanske ”gäst & främling” bör lära sig att skilja på fakta och åsikter.

    Här ett aktuellt exempel på Avpixlats lögnaktiga ryktesspridning: http://www.op.se/blaljus/kronika-avpixlat-sprider-logner-om-flyktingar-och-vapen-i-jamtland

  • gäst & främling

    Jag förstår inte hur avpixlat kom med i denna dialogen, men jag kollade den artikel som du nämnde och dom påstår idag att fel bild var med från början, men det är många som försöker lura avpixlat att ta in något som är oseriöst det kan var och en begripa, men vad som är sanning kommer framtiden att visa på

    Men vapen verkar det finnas gott om i vissa kretsar och det är väl snart bara jag som saknar kniv när jag är på stan.

    Vi är många som har börjat att läsa in sakligt vad SD står för efter Stefans angrepp på dom och vi kan bara se ett bra program som om dom håller sig till det är positivt, Marcus Oscarsson i tv4 säger att SD kan bli största partiet och sker det måste vi acceptera det och göra det bästa av det.

    Jag menar att det är fel att döma ut någon som bluff om du nu har för vana att läsa där så bedöm allt sakligt och kolla källan.
    Din hånfulla attityd angående aprilskämtet ber du inte om ursäkt för, för om du har läst mitt inlägg för tre dar sedan så borde du förstått att jag inte sväljer vad som helst, men hade hoppats få spetsa till en dialog med Micael.

  • Kenneth Hermansson

    Jag tror inte på att du från början insåg att påståendet om Mona var ett aprilskämt. Det förefaller mig vara en efterkonstruktion. Hursomhelst skrev du ett inlägg som innehöll denna text: ”Vi har idag en vänster regering som så långt dom kan motarbetar kristna asylsökare ( dom som har tur och inte blir mördade på vägen hamnar ihop med muslimer på boenden och riskerar livet där, det vore bra att dela upp dessa) men flera i denna regering har konverterat till islam som jag förstår handlar det om att fiska röster, men det ser ut som om du helt är inne på regeringens linje som innebär att om 10 år finns det bara islam i Sverige och då kan du inte verka.”

    Först en dag senare skrev du inlägget om aprilskämt. Gör man så som du gjorde bidrar man till att sprida falska påståenden på nätet. Denna bedömning ber jag inte om ursäkt för eftersom jag står för den fullt ut.

    Vad sedan gäller Avpixlat så var det bl a den sajten som vidarespred aprilskämtet och det har förekommit att skribenter här på Stefans blogg hänvisat till Avpixlat som trovärdig källa. Därav min hänvisning till den som ett exempel på en usel nätkultur. Tillsammans med dess koppling till det SD du själv nämner.

    För övrigt var det inte bara Avpixlats bild från Jämtland som var falsk utan hela artikelinnehållet med rubriken ”Vapengömma hittad vid asylboende”. (http://www.op.se/blaljus/kronika-avpixlat-sprider-logner-om-flyktingar-och-vapen-i-jamtland)

  • gäst & främling

    Jag hittar många ”sanningar” på Google sök och det som jag reagerat mot är att vissa påståenden görs till sanning men andra sägs alltid vara osanna jag efterlyser mer saklighet och påståendena om vapen kan ju vara så enkelt att Säpo lagt på locket,
    men det får framtiden utvisa.

  • gäst & främling

    Du skrev //Först en dag senare skrev du inlägget om aprilskämt. Gör man så som du
    gjorde bidrar man till att sprida falska påståenden på nätet. Denna
    bedömning ber jag inte om ursäkt för eftersom jag står för den fullt ut.//

    Jag dröjde för att jag väntade på att dialogen skulle fortsätta, men det tråkiga med denna blogg är att den vi skriver till sällan svarar själv och då är udden på det skrivna borta, jag försöker att provocera för att få någon att reagera och ibland lyckas det, vad jag förstått gör Stefan det också ibland men han verkar vara blind när andra gör det.

    När jag skriver ”sanning” som finns på nätet så har jag inte med det påstått att jag anser det vara sant, när jag svarade Micael här nedan så ser jag att jag borde skrivit (en) sanning, men eftersom jag skriver som gäst så kan jag inte ändra efteråt.

    Jag hade ingen kunskap om vad SD stod för innan Stefan agerade mot dom, då kontrollerade jag fakta och läste hela deras partiprogram och såg då att deras program är bra bara dom lever upp till det, men det är inte många politiker hitintills som har hållit sig till dom har lovat men dom kommer ha allas ögon på sig.

    Jag använder inte mitt namn så ”osanningar” på nätet går inte att söka via mig, men har däremot försökt att väva in en del sanningar som jag fått genom ett långt händelserikt liv.