Ledare om svenska väckelsearvet

Idag kommer jag med en ny ledare i Världen Idag där jag ställer frågan varifrån vi ska hitta våra inspirationskällor för vägen framåt för svensk kristenhet.

En trend är återgången tillbaka till de historiska kyrkorna. De mest kända exemplen på denna trend är Peter Halldorf och Bjärka-Säby och Ulf Ekmans konvertering till katolicismen.

En annan trend är nya globala och internationella pingstkarismatiska nätverk och nya samfund som Hillsong, Bethel-Redding-inspiration, SOS Church och Magnus Persson och United Malmö, är andra exempel på nya pingstkyrkor som söker vägar framåt i internationella nätverk. Livets ord i Uppsala är del av liknande strömning, liksom Södermalmskyrkan och Arken. Det finns flera andra apostoliska globala nätverk som svenska församlingar är med i, som Terry Virgos nätverk och Salt and Light. Det finns mycket gott i detta. En nackdel man kan bli att man blir uppslukad av det internationella och globala nätverk man uppgår i, så att man missar gemenskapen med kristna på Sverigenivån och lokalt med andra församlingar, men det behöver inte bli någon motsats där om lokala församlingsledningar motverkar detta.

En tredje trend är hela floran av nya immigrantkyrkor som växer fram som ofta har kopplingar till apostoliska rörelser i Afrika eller Latinamerika. Det finns nu massor av afrikanska församlingar och latinamerikanska församlingar i Sverige. Tyvärr blir det ofta ganska dålig koppling till svensk kristenhet, kanske mest kontakt genom att man lånar en svensk kyrka, men det blir inte så mycket mer. Här måste byggas broar till de svenska församlingarna, annars isoleras immigrantförsamlingen och man missar kopplingen till svenska församlingar och svenska kulturen. Den svenska församlingen missar viktig inspiration och input. Det vi försöker bygga i Elim Stockholm är ett nätverk av församlingar där svenska och internationella församlingar jobbar tillsammans i samarbete. Då kan vi också nå andra generationen av invandrare som finns i invandrarförsamlingarna och där barnen har lärt sig och vuxit upp med svenskan. Hur vi samarbetar med ”pastor Jean” tycker jag är en bra modell för hur svenska församlingar kan relatera till och samarbeta med nya immigrantkyrkor, till ömsesidig välsignelse.

Poängen i min ledare är att visa på att det behövs också en annan trend. Mer av backspegel och inse att det finns så mycket inspiration att hämta i vårt svenska väckelsearv. De största församlingsplanterarna var Svenska missionsförbundet som grundade 1650 missionsförsamlingar i Sverige under åren 1878-1940. Pingstväckelsen framgångar i Sverige under 1920-talet var enorma och pingstväckelsen var en verklig väckelserörelse ända in på 1930-talet, med en förnyelse i början av 1950-talet. Filadelfia i Stockholm har aldrig varit en så dynamiska och stark församling som perioden 1929-1935. Man samlade väldigt mycket fler människor då än vad man gör idag 80 år senare.

Örebromissionen och Helgelseförbundet inklusive Örebro missionsskola växte fram som verkliga väckelserörelser. Vi som idag förvaltar arvet genom Evangeliska Frikyrkan vi har inte mandat att göra något annat än att sträva efter att det ska vara en fortsatt väckelserörelse.

EFS var en mäktig väckelserörelse i Sverige med en klimax under andra halvan av 1800-talet.

Det svenska baptistiska arvet är mycket spännande, och den radikala församlingssyn man stod för, har genomsyrat stor del av frikyrkorörelsen.

Gärna hämta inspiration från nya rörelser, gärna Bethel, Sydney och andra inspirationskällor, men inte glömma vårt eget väckelsearv som bara ligger några generationer tillbaka tiden. Jesus är densamme!

 

 


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Josef

    Det här ger en bild av den svenska engelikalarörelsen idag. Mycket snack om att gå tillbaka samtidigt som man snackar om Bethel och Hillsong som inte har nått med det gamla att göra. Under flera år har jag översatt och publicerat material av just de gamla gubbarna från alla olika typer av samfund och teologiska uppfattningar även om större delen varit reformerta så har jag publicerat mycket saker av andra också.. Under denna tid har jag märkt en tydlig trend. Totalt ointresse, få som söker på dessa termer på google.. Låg besökstatistik.(ändå fortsätter jag) Samtidigt hör jag ständigt dessa klyshor och har hört dem i 15 år nu. När jag var ung hörde man ofta namn så som John Wesley, Frank Mangs, George Whitefield, Charles Finney, Martin Luther etc från predikstolen. Man läste svenska böcker OM DEM och att vi måste tillbaka till våra rötter.. Men när jag själv började läsa dem fick jag en chock för det var inte vad man brukade höra i kyrkan direkt..Jag har även märkt att de som verkligen gått tillbaka till rötterna hos Luther eller våra gamla svenska baptister, puritanerna eller Wesleys har blivit förkastade av sina egna kyrkor, en del har blivit tystade, utslängda, opopulära. Jag känner folk i Sverige som tvingats byta kyrkor får de känner sig motarbetade i sina egna kyrkor Jag tror på detta snack dagen jag ser folk börja sprida det gamla och predika det gamla….

  • Donald Bergagård

    Maranataväckelasen, som rörde upp en hel del i det svenska samhället under 60-70-talet, vill inte Stefan Svärd nämna i detta förnäma sammanhang. Han var ju själv med där i sin ungdom och hans far var kassör i Maranatförsmlingen i Stockholm. Det vanns mycket för Guds rike under denna nämnda period. Det går inte att förneka. Gud skall ha äran för allt det han gjorde under denna väckelsetid. MVH
    Donald Bergagård

  • Nils

    Men allt är inte guld som glimmar….
    Och det finns mycket som man kan ha och vara utan även i de s.k. väckelsefårorna.
    Det handlar nog inte om mer eller mindre förnäma utan om sundhet.

  • CS

    Josef! Intressant, vad är det Wesley, Mangs, Finney m fl förkunnade som inte förkunnas i dag? Vad är ”det gamla”. Tacksam om du förtydligar.

  • Josef

    Hej. Det finns så mycket att säga om det men först och främst har det med evangelium att göra. De gamla predikanterna betonade mycket Guds vrede mot synden, Guds helighet och straffet som vi människor förtjänar på grund av våra synder. Wesley talade om pånyttfödelsen vad det innebär och hur man kan veta att man är född på nytt. Men om vi bara tar det mest grundläggande så är talet om synden och behovet av förlåtelse en väldigt sällsynt vara i dagens Sverige. Folk har berättat för mig att de predikade om Synd en gång i sin kyrka och fick en tillsägelse av pastorn typ att ”talet om synd är stötande och inte bra”. Jag bifogar en enkel Frank Mangs predikan och detta är sällsynt predikan idagens kyrkor : https://www.youtube.com/watch?v=_4lKkSHd-Uk

  • Josef

    Vill ge dig denna också. Hade svensk text på den innan men den blev blockerad av youtube.https://youtu.be/HIMGqXHVEFA

  • Leokvast

    Jag har upprepade gånger studerat inspelningar från Hillsongs fyra gudstjänster som sändes av SVT under senhösten 2014. Måste säga att jag blivit mer betänklig inför detta ju fler gånger jag studerat inspelningar. Ursäkta,men jag får mest intrycket av ytlighet. Allt är välstajlat och nästan lite för perfekt regisserat.Lovsångerna går alla i discotakt, sångsolisterna är välsminkade och med moderiktiga kläder. Den korta predikan är helt förutsägbar osv. Jag kan förstå att frikyrkoungdomar tycker detta är tilltalande och häftigt, men mitt intryck är att det mest efterlämnar en känsla av underhållning och tomhet.

  • uffe l.

    Jag håller med. Det är mycket ”wellnesskristendom” nu för tiden och det tilltalar ju många, precis som i samhället i helhet. Men ger det en tro som bär när livet blir tufft, när man inte orkar sminka sig eller har råd med modekläder? När man blir sjuk och inte orkar hålla kroppen i trim? När känslor och yttre manifestationer uteblir? Kan vara värt att tänka på.

  • wildwest63

    Jag såg tv-gudstjänsten i exakt 2 minuter och 30 sekunder och växlade sedan över till annan kanal! Ja, att det är action gillar ungdomar! Visst. Jag är inte motståndare till musikstilen heller. Men håller den varianten av ytlig kristendom när man står framför en pluton IS-krigare som frågar om man är kristen eller muslim? Dessutom är det en återvändsgränd. Så fort man uppnått en viss ålder så kan man inte längre besöka Hillsong för att stilen är för ungdomlig, för ytlig, för modern, det är bara yngre personer som förstår liknelserna man använder i sina anföranden. Så var väl ändå inte församlingen på första pingstdagen tänkt att vara! En generationsseparerad kyrka!

  • Mia


    fråga vad du känner att du vill veta!

    Ni
    får gärna skiva vad ni vill läsa mer om eller om det är något annat ni känner
    att detta skulle jag var en sak du skulle kunna göra bättre och så. Det är ni
    som läser bloggen och då vore de kul om ni kom med era tankar och ideér också så
    kan jag möta er på hälfen liksom.

    Jag
    svarar på alla kommentarer i ett inlägg på söndag!

  • Micael Gustavsson

    Vem är du? Det här är Stefan Swärds blogg.

  • gäst & främling

    Det är nog flera här som undrar, trodde allra minst att Stefan fått ett bra pris på en inarbetad blogg.

  • Janne

    Ser man tillräckligt ytligt så verkar allt människor gör som Guds vilja. Grejen är att vi då följer en annan Kristus utan att inse det. Jesus Kristus är den samme, men han äras i te i alla kyrkor. Vad för samröre har Kristus med antikristus? Tänk på det lite mer och lite mindre på hur välsignat det känns på den breda vägen. Jesus is the author and finisher of our faith. Narrow is the way that leads to life.