David Åhlén har skrivit en recension om min bok ”Inte utan korset”. Han tar där upp frågan om hur jag ser på lagen och dess relation till det judiska förbundsfolket.
Boken innehåller inte någon fullständig redogörelse för begreppet ”lagen” i Bibeln. Dels talas det ju om lagen som en frälsningsväg, att genom goda gärningar leva ett rättfärdigt liv som behagar Gud. Paulus slår fast i Romarbrevet att detta är inte möjligt. Lagen visar på vår skuld inför Gud. Lagen är god, den visar Guds vilja, men den räcker inte för att frälsa oss.
Det är den aspekten som jag tar upp i boken.
En annan aspekt är att lagen visar hur vi ska leva som kristna, även om det där görs en distinktion om vilka delar av lagen som inte gäller för oss kristna och vilka som gäller, det är inte fel att äta skaldjur t.ex. men det är fel att begå äktenskapsbrott. Här görs ibland märkliga sammanblandningar, det finns väl inte någon kristen någonsin som påstått att man som kristen ska följa hela Mose lag. Men Jesu bergspredikan visar att vissa av buden gäller fortfarande och han skärper buden för sina lärjungar.
Sedan talar nya testamentet om att använda lagen i förkunnelsen om evangeliet, att visa på människors ondska, för att mana till frälsning och omvändelse.
Sedan finns en annan aspekt, lagens relation till det judiska förbundsfolket. Det är en fråga jag inte alls går in på i boken. Guds löften och villkor för det judiska folket gäller fortfarande, dock gäller nåden och frälsningen i Jesus som frälsningsväg för alla människor, evangeliet är först och främst för juden, så och för greken, och i ordet greken är vi alla inkluderade som inte hör till det judiska förbundsfolket genom biologiska och köttsliga band.