Kommentar till Halldorfledaren om homosexualitet

Tidningen Dagen har skrivit om Rob Bell och framförallt lyft fram hans stöd för samkönade äktenskap. Jag kommenterade detta i min ledare i Världen Idag i måndags och Joel Halldorf kommenterade detta i sin ledare i Dagen igår. På Twitter har jag uppmanat folk att jämföra min och Joels ledare.

Jag har ju försökt tidigare att kommentera frågan om homosexualitet och skrev ett blogginlägg 2012 där jag argumenterade för något jag kallade för en evangelikal medelståndpunkt. Jag upprepar här inte innehållet i detta, utan hänvisar bara till länken i föregående blogginlägget.

Jag har aktivt arbetat med denna fråga sedan sjuttiotalet och följt både samhällsutvecklingen och kristenhetens hantering av frågan. Framförallt har jag under en hel del år följt enskilda kristna som brottats med frågorna och har mött alla varianter av förhållningssätt. Skrev i ämnet redan för 35 år sedan, och minns att jag hade ingående samtal med den statliga utredare som utformade lagförslaget om registrerade partnerskap för 35 år sedan. Det som är sorgligt att se är den kristna kyrkans utveckling, med en medioker och långsam anpassning efter samhällsutvecklingen, där man tänker och resonerar som alla andra, fast 20-30 år efter samhällets förändringar. Och där de olika samfunden i någon sorts trappstegsutveckling följer utvecklingen, Svenska kyrkan i spetsen, sedan kommer Equmeniakyrkan en bit efteråt, och där idag Frälsningsarmén, Pingströrelsen och EFK rör sig i kölvattnen en bit efter. De nya rörelserna som Livets ord och Hillsong har en mer konsekvent konservativ syn och undervisning på samlevnadsfrågor, en hållning som var ganska självklar för bara några få år sedan inom Pingst och EFK, och tidigare även i Equmeniakyrkan och Svenska kyrkan. Men notera, många församlingar och präster/pastorer inom Svenska kyrkan, EFS, EqK, Pingst, EFK försvarar en konservativ kristen syn, men opinionsläget ser olika ut i respektive samfund.

Kristna värderingar om samlevnad, sexualitet och äktenskap kan inte vara grundat i något annat än i Gud och hans ord, och där kristna kyrkans utveckling och undervisning under 2000 år är ett hjälpmedel  att tolka skrifterna. Det som händer i vissa protestantiska kyrkor är inte något annat än en sekularisering. Jag kommenterar nu detta i punktform för att resonemangen inte ska bli för röriga.

1. Bibeln ger en helhetsvision för det Bibeln kallar det goda livet, det Gud har tänkt, och ger en idealbild för både sexualitet, samlevnad, äktenskaplig samlevnad. Jag håller helt med Joel om att det är fel att bara diskutera homosexualitet utifrån ett par enstaka bibelverser, man måste ge Bibelns helhetssyn kring frågor om sex, samlevnad, äktenskap. Jag tycker dock att detta görs i kristen undervisning om sex, samlevnad, familjeliv m.m., inte minst har det kommit ut många bra undervisande böcker under en följd av år, både utifrån evangelikal, pingstkarismatisk och katolsk grundsyn. Jag har själv hållit åtskilliga bibelstudier och predikningar under mitt liv kring dessa frågor, och har av dessa skäl aldrig tagit upp homosexualitet som ett separat ämne. Även i min korta ledare i Världen Idag i måndags försökte jag peka på helhetsvisionen kring dessa frågor.

2. Bibeln ger inte bara idealbilder, det visar också hur vi brottas med vår brustenhet, vår synd, vår benägenhet att missa målet, det Gud har tänkt. När det gäller sex och samlevnad finns det många exempel på detta i skriften (människors felsteg, brustenhet, synd), men det ges också vägledning om hur detta ska hanteras. Bibeln visar också en väg till seger, till förlåtelse, till befrielse.

3. Jag håller med Joel H om att i viss utsträckning kan man argumentera för en kristen sexualetik utifrån allmänna moraliska argument. Vissa delar av kristna etiken är ju inte särskilt unik, utan delas av många. 85 procent av svenskarna är emot otrohet och anser det vara omoraliskt, där har man samma uppfattning som Bibeln. Jag njöt av att ha torgmöte ihop med den välkände socialdemokratiske feministen Maj-Britt Theorin vid förra årets Almedalsvecka, där vi höll kamptal mot prostitution och talade för porrfria hotell. När det gäller homosexualiteten är jag dock osäker på vilken typ av allmän argumentation och moraliska överväganden man ska referera till. För mig som kristen blir trots allt huvudargumentet att det inte är enligt Guds skapelseplan, inte Guds tanke med sexualitet och samlevnad. Bibelns etik innehåller dessutom i vissa delar en ganska unik etik, inte minst i synen på sexualitet, äktenskapssynen där sex återspeglar förhållandet mellan Kristus och församlingen m.m.

4. Även om jag håller med Joel i vissa resonemang är jag mycket förvånad över att han inte alls kommenterar Bells ställningstaganden i dessa frågor. Bell yttrar sig ju inte bara om lagstiftningen utan han menar att det är helt ok att leva i ett homosexuellt äktenskap och vara kristen. Han har uppenbarligen glidit bort från kristna synd- och idealbildsresonemang  kring samlevnad. Jag har noga lyssnat på det Bell har sagt, och jag menar att han tydligt argumenterar för att tidsandan och inte Bibeln ska styra i denna fråga. Det är märkligt att Joel och i detta fall Dagen, inte argumenterar emot, vilket jag med all tydlighet gör på ledarplats i Världen Idag. Jag tror att Joel delar min inställning i denna fråga, och om så är fallet tycker jag tystnaden är obegriplig.

5. Joel argumenterar för en biblisk helhetssyn, man kan inte bara läsa Rom. 1:26-27 och några texter till. Men där skulle det vara intressant att veta vad han menar. Liberalteologerna resonerar ju just på detta sätt och menar att en rad allmänna texter om kärlek i Bibeln medför att en text som Rom. 1:26-27 inte är giltig. Det är ett orimligt förhållningssätt för en bibelkonservativt troende. Jag antar Joel håller med mig men han säger det inte i denna ledare. En bibelkonservativ läsare väger in Rom. 1:26-27 tillsammans med andra relevanta bibeltexter, en som argumenterar för en annan kristen äktenskapssyn menar att vissa andra bibeltexter är överordnade Rom 1. Det är en stor skillnad här i bibeltolkning.

6. Joel tar sedan upp andra frågor och svårigheterna med att följa Bibelns undervisning och att tolkning har förändrats. Där är jag dock mycket kritisk till att bunta ihop olika frågor. Därför att moderna kyrkan vacklar i vissa frågor bör man vackla i andra frågor, annars är man inte konsekvent. En lärjunge till Kristus har som enda rättesnöre att följa Kristus, lyda hans ord, och aktivt sträva efter att hålla sig borta från synden. Alla kristna får kämpa med detta, och det finns inte någon som inte har någon form av kamp mot synden. Men undervisningen och inriktningen från teologiska institut, pastorer, kristna tidningar, måste vara att ge en biblisk vision om syndens fara och det goda livet i Kristi efterföljd, att leva i helighet stället för i synd. All form av synd förstör både våra egna och omgivningens liv. Den uppluckring kring äktenskapstrohet som Joel pekar på, jag håller inte med om hans bild stämmer här. Det är ett ideal att hålla ihop ett kristet äktenskap, och skilsmässa uppfattas som ett misslyckande, så är det oftast även i sekulära sammanhang. Katolska kyrkan har inte backat från sina doktriner om äktenskapets oupplöslighet, och att sexuella samlevnaden hör till äktenskapet mellan en man och en kvinna. Det står pingstpastorer också för i regel. Att misslyckanden sker, och att vi får kämpa med mänsklig svaghet får ju inte innebära att vi tonar ned idealen som Bibeln ger oss. Frågan om kvinnors tjänst kan inte heller jämföras med frågan om homosexualitet. Man kan sammanväga de olika bibeltexterna där på lite olika sätt. För katolska kyrkan som mest betonar att kvinnor inte ska vara präster, driver ju komplementaritetstanken. Man bör komma ihåg att katolska kyrkan bejakar kvinnligt ledarskap på en rad olika sätt, dock med undantag för att vara präst. Så bilden är inte så entydig. Frälsningsarmen bejakade fullt ut kvinnligt ledarskap på 1870-talet men har varit helt främmande för samkönade äktenskap, det går inte att jämföra dessa frågor.

7. Sedan kommer Joel in på frågan om regler kontra etik. Om reglerna får ett egenvärde blir de obegripliga. Visst håller jag med om detta. Men jag saknar i resonemanget tanken på syndens allvar. Synden förstör våra liv och dödar oss i slutändan. Synd är inte samma saker som praktiska ordningsregler som kan variera över tiden. Synd är något som förstör vår relation till Gud, och som också förstör våra egna liv. Helighetslängtan och längtan till radikal efterföljelse måste här alltid prägla den troende, inte att försöka anpassa oss efter världens måttstockar så mycket som möjligt. Det är allvarligt att bagatellisera någon form av synd. För att ta två konkreta exempel: en tydlig synd i Bibeln är oförlåtelse och bitterhet, en sådan synd kan vi som kristna brottas med, men den får aldrig försvaras eller normaliseras. Den synden förstör våra liv, och kan förstöra även för vår omgivning. En annan synd är sexuell otrohet. Nu finns den enkla snabbfixen, nätporren. Det förstör våra liv, det skadar våra relationer till kvinnor, det skadar också genom att de kvinnor man tittar på är ofta prostituerade, genom sitt tittande supportar man trafficking. Detta är synd och ingenting annat. Jesus har kommit för att sätta oss fria från syndens makt, och han har burit syndens straff för att vi ska bli förlåtna. Det är det kristna budskapet. Jesus varnar kraftigt dem som bagatelliserar synden och hävdar att synd inte är synd.

8. I min kommande bok om korset som kommer ut på skärtorsdagen, har jag ingående resonemang om vad synd är och Guds vrede över synden. Det är förutsättningen för korset, frälsningen, nåden och evangeliet. Kristna tron handlar om att syndaren blir benådad och upprättad. Folk som inte är syndare behöver inte någon frälsare, och då är det omöjligt att bli kristen.

9. Det finns mycket mer att säga om detta. Jag och Joel är nog överens om mycket, men jag tycker han är obegripligt otydlig i sin ledare. Med det starka sekulariseringstryck vi lever med på församlingsnivå, med begränsad bibelkunskap, och bristande förståelse för kristet tänkande – så kan sådan otydlighet bli förödande. Mina många år som lokal församlingspastor har gett mig den övertygelsen.

10. Jag är också förvånad över att Joel inte berör svagheten hos Bells tänkande. Kristna kyrkan är global och har 2000 år på nacken. Äktenskapssynen hör rimligtvis till grundläggande kristna lärofrågor. Vilken rätt har teologiskt liberala kyrkor i västvärlden att ändra i kristen lära och praxis på ett sätt som är otänkbart för tidigare generationer, men också för de breda strömningarna i den globala kristenheten. Det blir en nykolonialism driven från liberala kyrkor i USA och politiskt styrda lutherska statskyrkor i Europa, med vilken rätt har dessa att kräva att Kinas, Afrikas och Latinamerikas kristna ska följa efter deras idéer?

11. Hela denna debatt känns hopplöst tröttande. Vi som står för en mer konservativ bibelsyn och bibeltolkning kring sex och samlevnad har ju inte något intresse av att på något överdrivet sätt tala om detta, vi tycker bara att det behöver vara ett inslag i den lokala församlingens undervisning. De teologiskt liberala krafterna som ska riva upp en 2000-årig äktenskapssyn, och ständigt ta upp frågan om homosexuell samlevnad, gör att det blir för stora proportioner kring dessa frågor. Och det blir alltid vi som försvarar kristna traditionen och långsiktigheten, och globala perspektivet, det blir alltid vi som hamnar i skottgluggen. Jag har nu blivit utskälld konstant kring min syn på dessa frågor sedan jag började att skriva och tala om det under andra halvan av sjuttiotalet. Det har funnits dagar då man nästan har längtat efter att bli landsförvisad.

12. Att människor definieras utifrån sexuell läggning är inte ett kristet-bibliskt sätt att se på saken. Det är i sig ett sekulariserat perspektiv att människor definieras som homosexuella eller heterosexuella, vi är alla människor som skapats till Guds avbild. Att definiera människor på detta sätt är varken en biblisk-kristen syn, det stämmer inte heller med erfarenheten. Människor brottas ofta med sin sexuella läggning och könsidentitet. Jag minns en ledarkonferens vi hade i Stockholm med John Burke som skrivit boken om att komma som du är till kristna kyrkan. Han berättade om en kvinna i hans församling med homosexuella känslor. Efter förbön och själavård upplevde hon befrielse från detta, när hon själv kunde börja förlåta dem som utsatt henne för sexuella övergrepp som barn. Jag tar det bara som ett exempel på att sexuell läggning inte är på samma nivå som att vara höger- eller vänsterhänt. Jag tänker på min en god vän till mig som levde ett promiskuöst homosexuellt liv, fick sedan göra ett radikalt möte med Jesus. Han kände direkt att hans livsstil var fel och bad till Jesus om hjälp till ett förvandlat och nytt liv. Han har nu levt i ett lyckligt heterosexuellt äktenskap under en följd av år, han förnekar inte att han känslomässigt kan brottas med sina homosexuella känslor, men har ber Jesus om hjälp, och har kunnat hantera denna brottningskamp på ett bra sätt.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Inge

    Håller med om att hela denna debatt känns hopplöst tröttande! Tack för att du ändå försöker stå emot de attacker som vi nu på bred front ser välla in över våra samfund och församlingar.
    Uppror mot Guds plan är och förblir synd. Ormen lockar och bedrar än idag, ”skulle väl Gud ha sagt?”
    Det som nu sker är ett utmattningskrig mot församlingen för en anpassning till världens tänkande. Som du skrev så tar det en 20-30år för församlingen att anpassas. Exemplen är många.
    Ett exempel från min uppväxt på landet är att gemene man troligen då hade en sundare moraluppfattning om rätt och fel, mer i överensstämmelse med vad bibeln lär än vad många stora pastorer och präster verkar ha idag?
    Dessa blinda andliga ledare som vill flörta med världen tappar respekt och auktoritet både inför Gud och människor.

  • Läsare

    Bra Stefan
    Finns någon mer som skriver i din anda, tyvärr får man inte kommentera hos TD(och berömma i detta fall) för att man skriver under pseudonym. Så gör man nog när man mest vill ha hurraklacken runt omkring sig.

  • PatrickOelund

    Anders Gerdmar och Mikael Karlendal har ju också bemött Joels ledare.

  • Nils

    Detta område är något som inger respekt att du tar tid att utveckla med seriösa bibliska argumentation – Tack !
    Även om jag faktiskt tillämpar samma hållning som wildwest (kommentar på M. Karlendals blogg i samma ämne) när det från predikostolar ska nämnas HBTQ-problematik och hållningssätt, så föredrar jag att avvika.

    Predikostolar har ett högre uppdrag…

    En annan aspekt med perspektiv är att vissa debattörer använder det som merit att påvisa att man umgås med homosexuella. Det är en ytterst tveksam hållning.

    Visserligen blev Jesus anklagad för det umgänge som samlades kring honom. Men den klara skillnaden är integritet & hur man uppträder i sammanhang.

    Jämförelsen är när kristna talar om hur ofta de sitter på krogen bland icke-kristna.- Vad ger det för mervärde bland de icke-kristna ?
    Blir det kristna vittnesbördet mer övertygande för omvändelse ?

    Nej, – det finns ytterligare ett bibliskt förhållningssätt, det är att lyda uppmaningen som Lot gjorde – att dra ut därifrån och inte ens se sig tillbaks.

    Markera rågångarna så inte de egna lockas till förförelse.
    Den vilsenhet i dessa frågor bland kristna ungdomar bottnar i otydlighet från ledarskapet & i de kristna hemmen.

  • MKarlendal

    Jag har kommenterat Halldorfs ledare i två blogginlägg. I det första försöker jag tolka honom så välvilligt jag kan – dvs att han förvisso står fast vid den traditionella kristna synen, men råkar skriva otydligt så att han kan tolkas tvärtom. I det andra blogginlägget drar jag slutsatserna av att han faktiskt medvetet inte vill offentligt ta ställning i frågor som dessa, att Dagen därmed har ändrat linje. Från att tydligt stå för den traditionella kristna synen, till att numera stå för att lika bibeltroende kristna kan komma fram till diametralt motsatta ståndpunkter. Den linje i sig, menar jag, strider mot traditionell evangelisk kristen tro och bäddar för en liberalisering av svensk kristenhet. Se bl a http://www.mikaelkarlendal.se/uncategorized/dagen-har-andrat-linje-i-homofragan-och-mer-ar-pa-vag/#more-1666

  • Jonas Rosendahl

    Det som är mest intressant att notera i detta är inte förskjutningen i sakfrågan kring homosexualitet i sig utan förskjutningen i bibeltolkningsmodeller.

    Det är detta som banat väg för uppluckrandet av en mer traditionell bibelsyn.

    Konsekvensen i allt annat blir då bara naturligt.

    Sverige var länge relativt förskonad från upplysningstidens relativistiska tolkningsmodeller som började smyga in. Men när Waldenström lämnade det jordiska skeppet så var det mer eller mindre kört och den moderna nyteologin kom in i missionsförbundet på allvar och sedan har den bit för bit ätit sig in överallt.

    Det som är nytt nu är att dessa skolade teologer nu finns på ledarpositioner även i pingströrelsen inklusive nu även på ledarplats i tidningen Dagen.

    Vårt traditionella pietistiska arv där bibelkunskapen sattes högre än att kunna tillämpa systematiserade tolkningsmodeller som både såg ut att vara mer logiska och konsekventa är därmed en gång för alla begravt.

    En intressant länk att läsa lite på är när rektorn för det traditionella Southern Baptist Theological Seminary skrev om liberalismen som redan spridit sig till Harvard när seminariet skulle startas, vi talar då om 1859.

    ”By the time Southern Baptists were ready to establish a theological seminary, many schools for the training of ministers had already been lost to theological liberalism. Included among these were both Harvard and Yale, even as Yale had been envisioned, at least in part, as a corrective to Harvard. Theological concessions in theological seminaries had already weakened the Baptists of the North.”

    http://www.albertmohler.com/2015/03/11/the-integrity-of-words-and-our-confession-of-faith/

    Det som gör det hela klurigt är att denna typ av framläggande av evangeliet varken kan sägas vara traditionellt eller liberalt i sig, det är en slags sammanblandning som kokat ihop till en teologi som vill vara mer relevant och logisk. Det går ju knappast att påstå att Halldorf skulle vara liberal, men han verkar vilja att framställningen ska bli mer intellektuellt hållbar. Liberalerna är inne på samma spår, men tar det ett steg längre.
    På så sätt kan man säga att det är ”samma andas barn” och konsekvensen är tydlig, den leder inte till tillväxt. Att bli mer relevant och söka förståelse av sin samtid är inte annat än ett andligt blindspår.

  • Läsare

    Precis..det var det jag ville få fram, att det finns fler som skriver i samma anda.. Var nog lite otydlig

  • GoranDuvenett

    Stefan, det är lätt med bibeln som grund förklara för homosexuella att det är synd och att de behöver omvända sig från sin synd för att slippa bli drabbad av Guds vrede. Hur gör du om din dotter eller son kommer till dig och säger att de är homosexuell. Hur gör du med alla lögnare inom kristenheten. Är du lika konsekvent då?

  • S-E Sköld

    Frågan är ställd till Stefan, men min syn är: Läser Bibeln för dem, sedan är ansvaret deras. Synd är f.ö. att välja bort livet, det eviga livet hos Gud. Mvh/S-E

  • Andreas Holmberg

    Jag tror att det i synen på homosexuellt samliv kan finnas många grader även hos dem som tillhör evangelikal mittfåra. Alltifrån starkt avståndstagande till glatt medgivande av alla positiva värden som också finns där (ömhet, självutgivande kärlek, vardaglig omsorg o.s.v.) och eventuellt även pastorala medgivanden (observera t.ex. alla som gått bort sej i könsbytardjungeln), tydligt markerade som pastorala undantag som bara bekräftar den heteronormativa regeln.

    Det jag efterlyser hos Halldorf och Dagen (inkl. Sandlund!) är ett ännu mycket starkare avståndstagande till själva queerteologin, till könsneutraliteten, till inställningen att det utifrån bibeln och dess kärleksbudskap inte skulle spela någon roll om ens den som faktiskt kan välja väljer att bilda familj med någon av samma eller med någon av motsatt kön. Jag ser rent ut sagt det könsneutrala ”äktenskapet” som en galenskap i Israel, eftersom det faktiskt innebär att vi säger att man-kvinna-förbundet varken är särskilt väldesignat eller särskilt välsignat, och att det inte spelar någon roll om en tonårskille har en pappa eller inte. Eller om ett litet spädbarn har en mamma eller inte.

    Denna rena queerteologi (som fick förre ÄB att offentligt erkänna att även män kan föda barn) måste, precis som den rena homofobin, stämplas som den idioti den är – vid varje biskopsutfrågning o.s.v. Här har Dagen men även Världen idag sedan länge gjort en alltför svag insats. Själva frågeställningen är ju alltid om också de som INTE viger karlar med varandra kan få vara präster – medan en adekvatare frågeställning är hur de som nu blivit komplett queera och tror att karlar kan föda barn kan få vara präster och biskopar. Homosexuella eller inte.

  • Uffe L.

    Visst finns det exempel på personer som trots en homosexuell identitet väljer att leva i heterosexuella äktenskap, jag känner flera som gör det och har även själv gjort det. För min del höll det dock på att sluta i katastrof eftersom jag förnekade mig själv näst intill självutplånande. Förbön och samtal hjälpte inte utan gjorde saken värre. Så till slut blev det skilsmässa och en befrielse att ”komma ut” och få vara den jag egentligen är. Nu vet alla om det och det är ingen som bryr sig om det.

    Dock, jag är inte medlem i någon kyrka men jobbar socialt i en frikyrkoförsamling i staden där jag bor. Vet inte om det skulle vara annorlunda då. Församlingen har inte än tagit ställning om de ska välkomna ”aktivt homosexuella” som medlemmar i församlingen, men det är kanske på gång. För vad händer om det kommer ett samkönat par från en församling som accepterat samkönade äktenskap och vill bli medlemmar i församlingen här? Vet att det råder delade meningar om det bland medlemmarna och om det kommer upp till diskussion så lär det säkert uppstå en del konflikter. Men jag är ju som sagt inte medlem så det är inte mitt problem.

    Sen kan man ju fundera på vilka som ska få vara medlemmar i en församling. Är det bara de som är syndfria? Vilka blir i så fall kvalificerade?

  • Jonas Rosendahl

    Jag har funderat mycket på det du skrivit GoranDuvenett. Inte på svaret i sig, för där har jag inget svar utan på frågeställningen.
    Det är inte ovanligt att man ställer sådana här kringfrågor, de ställs till ledare i församlingarna också, som måste hantera dem.

    Frågeställningen är lite utav tidstypiskt, det relativistiska problematiserandet har i mångt och mycket tagit över även i församlingarna.
    Det visar också på den minskade karismatiken, att förutsätta Guds ledning både i hantering av människor och för att kunna ge svar är inte relevant och istället gäller det att tänka fram smarta och logiska modeller för att ge svar och i den mån det inte klaras av så ”böjer man sig” i svaren och det blir politiskt korrekta eller kyrkopolitiskt korrekta svar som får råda.

  • Slimebeast

    Det handlar inte om vilka som är syndfria eller inte, det står ju helt klart (för ingen människa är ju syndfri). Det handlar istället om den troendes inställning till synd, och så klart om graden av synd.

    Säger en troende att ”jag vet att detta är en allvarlig synd men jag struntar i det”, då har man ett problem som församling att acceptera den personen som medlem. Det är väl det som är kärnan vad gäller aktivt homosexuella kristna.

    Jag är emot homosexuella äktenskap. Det kan kännas otroligt orättvist för den som har homosexuell natur att se att heterosexuellas kärlek t.o.m blir hyllat och välsignat av kyrkan medan homosexuella är dömda till ensamhet för resten av sina liv, men livet på den här jorden är inte rättvist.

    Homosexualitet är ändå bara en prövning bland många andra prövningar som kristna människor har. Alla har sitt ok att bära. Vissa ok betydligt tyngre än andra. Sexualitet överhuvudtaget med allt vad det innebär av lust och åtrå (och en massa andra negativa konsekvenser) är ett tungt ok för de flesta, åtminstone under någon del av livet. Jordelivet är till sin natur efter syndafallet synnerligen orättvist. Men vi som människor kan inte inbilla oss att vi kan ändra på det, och vi ska inte ändra på det.

    Det är bl.a därför jag är emot all fanatisk miljöaktivism, människorättskämpar och andra former av världsförbättrare (jag är själv en passionerad djurvän och gråter över allt lidande djuren får utstå på vår planet, ett lidande av en sådan extrem magnitud att det nog hjälpt mig till insikten om hur omöjlig och utopisk tanken på att förbättra den här världen är). Förutom att sådant engagemang distraherar individens fokus på Gud så är det en ambition som är feltänkt i grunden och dödfödd från början, eftersom denna värld befinner sig i ett fruktansvärt tillstånd i Satans makt och är dömd att gå under. Det spelar ingen roll hur vi försöker putsa och laga, ödet är redan bestämt. Det borde vara en grundläggande insikt hos varje kristen.

    Nu drog jag ut i en lång litania utan att någon bad om det, men det beror på den öppning jag tycker du gav genom att bekänna hur du försökt undertrycka din sexualitet, men att det helt enkelt inte fungerat. Du verkar alltså ha en ärlig ansats det kristna livet och att följa Jesus.

    Du får gärna berätta mer. Din reflektion på vad jag skrev plus hur du förhåller dig till din sexualitet idag och hur du ser på frikyrkornas inställning till homoältenskap, medlemskap och allt.

  • wildwest63

    Intressant att läsa Uffe L! Jag menar att man inte kan bli medlem i en församling om man gör uppror mot de ord församlingens uppdragsgivare har lämnat ut i sin bok till oss, Bibeln. Med uppror menar jag det Slimebeast skrev nedan – att man vet att det är en synd (eller inte vill veta av att det är en synd) men ändå kräver att det inte skall betraktas som en synd.
    För annars är det ju så att vi alla syndar, en del synder är tröttsamt nog återkommande, men fortfarande skulle jag själv aldrig påstå att jag kan kräva att Gud ska acceptera regelbundna synder, jag bara hoppas att han ser till mitt inre, att jag egentligen inte vill göra så här och att jag gärna skulle vilja förbättras.
    Det är den skillnaden i synsätt som måste finnas, anser jag – vilket innebär att man inte utan samtal och per automatik/på distans kan bli församlingsmedlem.
    Att institutionalisera en synd, som homosexuella lagliga ”äktenskap”, är i mina ögon ett institutionaliserat uppror och det kan aldrig rendera ett församlingsmedlemskap. Annat är det om man brottas med problemet, inte torgför det, framförallt inte propagerar för det, är villig att bli korrigerad, att jobba för att bli ”helgad” som man sa förr – då kan jag acceptera en homosexuell som församlingsmedlem.
    Det är en fara att se kyrkan som en elit med superkristna som gör allt rätt och ser ned på andra. Så ser ingen levande kyrka ut.
    Sen är vi ju många som slåss med sexualiteten på olika sätt. Det är inte bara ni som har en homosexuell läggning. Ibland tycker jag att sex som uppfinning av Gud verkligen är ett sätt att få oss alla att falla – och inse att vi är syndare. Inte undra på att sex alltid i folkmun kallats ”Synden” med stort ”S”.

  • GoranDuvenett

    Jag ser det inte så enkelt. Det är den helige Ande som skall överbevisa om synd. Det är lätt att vi blir fariséer. Vad sade Jesus till dem? Den som är utan synd tar upp den första stenen. Alla gick. Ďet pedagogik Jesus använde handlade om nåd och omvändelse. Alltså, nåden kom först.

  • GoranDuvenett

    Det finns inga grader av synd. Vad är detta för tokerier? T.ex. I efeserbrevets syndare talg finns det ett kommatecken mellan synderna. Det betyder att alla ord HR samma värde på båda sidor av kommatecknet.

  • GoranDuvenett

    Stefan kan inte svara på denna fråga då det krävs mera än svart eller vitt i sitt tänkande. Stefan har inte den förmågan.

  • Andreas Holmberg

    Hej Göran – vad jag skrev var att det finns grader i synsätt även hos verkligt evangelikala. Och det måste du väl medge att det finns? Dessutom är det pastoralt nödvändigt att gradera synder ibland, inte minst på det sexuella området – det är t.ex. värre att ta livet av sin fru än att skilja sej från henne (fattade Knutbypastorn det någonsin?). Det är värre att vara otrogen än att ha sex lite ”för tidigt” – och värre ändå att ta livet av det barn man väntar med partnern eller älskarinnan. Att ha sex med någon av samma kön är ett värre brott mot Guds ordningar om man faktiskt är förmögen till sexuella relationer med det motsatta könet (”den som kan ta emot det SKA ta emot det” sa ju Jesus om sin heteronormativa undervisning i Matteus 19, där han dock visar stor förståelse för att det finns folk som är ”oskickliga till äktenskap” i traditionell mening).

    Mikael Karlendal argumenterar även utifrån Skriften (t.ex. Jesus tal om hädelse mot Anden och Johannes´ tal om synd till döds) för att det finns synder som är värre än andra. Även om varje synd – utan ånger och omvändelse – för oss till den eviga döden och även om varje synd är sonad i Jesu död.

  • Uffe L.

    Jag tycker att det är upp till varje enskild församling att sätta agendan för vilka som får vara med i församlingen. Det finns ju allt från elitiska och sektliknande församlingar till mera liberala med i princip inga trösklar alls. Tror det handlar om vilken bibelsyn man har och hur man tolkar det som står i bibeln.

    Själv tror jag inte att bibeln är Guds ord och därmed faller argumentet om att det skulle vara synd att leva i en samkönad relation. Jag utgår hellre från mitt eget liv och mina erfarenheter och vad forskningen säger om homosexualitet. Det finns väl inget 100%-igt svar på det, men det troligaste är att det är genetiskt och alltså medfött. Så är det för mig i alla fall. Så att bara hänvisa till Bibeln är inget argument som tar på mig.

    Sen tycker jag att man ska försöka göra världen till en bättre plats i den mån man kan. Även om man inte kan göra så mycket åt den stora världen, kan man göra en hel del där man befinner sig. Att skylla allt på satan är bara en undanflykt för att slippa ta tag i det själv.

    För min egen del lever jag just nu i ett asexuellt tillstånd, men det beror inte på några religiösa tveksamheter utan har andra orsaker som jag inte vill gå in på.

  • Bo Westin

    Håller helt med dig!

  • Bo Westin

    Utifrån vilka kriterier kan vi definiera vad som är synd och
    uppror mot Gud? Givetvis utifrån vad bibeln och kyrkans tolkningstradition
    har angett. Men det finns fler kriterier vilka dock är svårare för många kristna att ta till sig.
    Nämligen det vittnesbörd om vad som är Guds vilja som både
    den helige ande vittnar om men också det vittnesbörd om Guds vilja som de onda andarna
    genom sitt aktiva inflytande på människor vittnar om. Men de andliga nnådegåvorna som uppenbarar detta står inte så högt hos de som framhåller det humanistiska upplysningsparadigmet
    trots allt tal om motsatsen. Teologin har blivit en diskussionsklubb där kotterierna söker bekräftelse hos varandra i en evighet teologisk rundgång istället för att lyssna efter vad Gud genom den helige ande vill säga!

  • Slimebeast

    Synd att du tappat tron, men bara för att homosexualitet är genetiskt så är det inget argument för att leva ut det som kristen (homosexualitet kan dock lika gärna bero på hormonella och andra fel under avgörande stadier av fosterutvecklingen, som att det skulle vara rent genetiskt). Det tillhör ju sakens natur att i världen efter syndafallet så föds människor ofullkomliga med en massa fel och brister, många av dem genetiska. Större delen av mänsklig natur, även sådana egenskaper som alla människor delar, är ju syndfull! Den troende ska likväl handskas med dem.

    Det är modernt tänkande om självförverkligande som gett uppfattningar om att det som är medfött på något sätt skulle vara mer legitimt och ska omfamnas. Men så tänker inte en kristen.

  • Jonas Rosendahl

    Vill också poängtera att jag menar inte att alla som gått teologisk utbildning i Sverige därmed är helt utanför den traditionella bibeltolkningens ramar. Ulf Ekman är ett exempel på när man går på en liberalteologisk utbildning med ändå klarar sig igenom med en tro på Gud. Men jag vågar nog påstå att man ska ha mött Herren på djupet i sitt hjärta för att kunna hantera alla tolkningsmodeller, annars är risken stor att man kommer vilse och sedan också för in församlingen i problematiserande och därmed som en konsekvens på sikt kyrklig politisk anpassad korrekthet.

    För de församlingsledningar som inte önskar församlingar i relativism och problematiserande och med mindre karismatik bör noga kalla en pastor som kan ge tecken på annat från något svenskt lärosäte, alternativt redan nu ta kontakt med traditionella teologiska lärosäten utomlands, de få som finns kvar för att om möjligt få en pastor från ett karismatiskt sammanhang med traditionell bibelsyn.

    Lyckas man inte med något av detta är det kört.

    ””As James Petigru Boyce, founder of The Southern Baptist Theological Seminary, argued, “It is with a single man that error usually commences.” ”

  • S-E Sköld

    ”Alltså, då vi nu hava omkring oss en så stor hop av vittnen, må
    ock vi lägga av allt som är oss till hinder, och särskilt
    synden, som så hårt omsnärjer oss, och med uthållighet löpa
    framåt i den tävlingskamp som är oss förelagd.

    Och må vi därvid se på Jesus, trons hövding och fullkomnare, på
    honom, som i stället för att ta den glädje som låg framför
    honom, utstod korsets lidande och aktade smäleken för intet, och
    som nu sitter på högra sidan om Guds tron.

    Ja, på honom, som har utstått så mycket motstånd från syndare,
    på honom må ni tänka, så att I icke tröttnar och uppges i
    edra själar. Ännu har n icke stått emot ända till blods, i er kamp
    mot synden”.

    Allt beror på det värde som jag ser i själens frälsning:
    JESUS gav Sitt liv för den, i en plågsam död dessutom.
    JESUS säger att om ”din hand är dig till förförelse, så hugg
    av den.” Inte särskilt ”snällt” sagt.

    Men det finns exempel på – i en olyckshändelse – när någon sågat avsitt ben för att rädda sitt liv.

  • gäst & främling

    Jag tror inte att naturvetenskapen, eller någon annan vetenskap för den delen, är övertygad om att homosexualitet är ärftlig, många studier på bl a enäggstvillingar, talar emot detta. Och skulle den vara det, måste vi förkasta den kunskap som säger att de anlag som ger maximal avkomma kommer att spridas och bli allt vanligare. Ju mer avkomma en individ får, desto mer kommer dennes anlag att utbreda sig.
    Om homosexualitet vore genetiskt betingad då återstår att förklara varför ett anlag, som inte ger någon som helst avkomma, blir allt vanligare, borde det inte istället helt försvunnit.
    Men vi lever i en tid där gränser överskrids hela tiden. För mig framstår hela gaykulturen just som sådan, för många är homosexualiteten en livsstil, det var ett tag sedan tunnelbanekampanjen i Stockholm där ett av budskapen var
    ”Bli homo nu”.
    OM det handlade om något nedlagt i våra gener, eller sexuell läggning skulle man knappast ha ett budskap ”Bli homo nu”.

  • Uffe L.

    Som sagt, jag tror inte på syndafallet och myten om Edens lustgård. Men det är upp till var och en att tro som den vill och utifrån det så förstår jag resonemanget.

  • wildwest63

    Lite märkligt att man kan jobba i en frikyrkoförsamling utan att tro på grunden för själva församlingens existens! Ungefär som jag skulle sköta bokföringen i en moské. Skulle liksom inte falla mej in. Men vi är ju olika, det har ju nyligen varit nån slags mångfaldsdag (som jag missat som vanligt, brukar bara komma ihåg kanelbullens dag…).
    Den gode Jan Guillou råkade in i de politiskt inkorrektas stormvindar för en del år sedan när han på grundval av sin bok om häxbränningar kom fram till att det inte dömts särskilt många homosexuella till de hårda straff som fanns i Sverige fram till 1900-talet. Han fann det märkligt, för är antalet homosexuella konstant borde det synas i gamla rättsprotokoll, det gjorde det inte.
    Jag tyckte det var intressant eftersom jag tror att många föds med en läggning åt det mer kvinnliga, men med rätt uppväxt och uppfostran blommar den aldrig ut. Idag måste man vara homosexuell för att ens platsa i konstnärliga sammanhang. Tänk om jag som heterosexuell blev modeskapare – låter det inte udda?
    Jag tror att det ofta beror på en skadad uppväxt, t ex frånvaron av fäder. I min större släkt finns det två homosexuella, en manlig och en kvinnlig. I båda fall har dessa haft frånvarande eller extremt dömande/avståndstagande fäder.
    Varvid vi kommer få se fler homosexuella framöver eftersom fäder numera bara är en slags spermadonator till skapelsens drottningar…

  • wildwest63

    Jag funderar ibland på om det ens behövs teologiska högskolor för pastorer! Har det liksom hjälpt på ett grandiost sätt? Ser jag på mitt gamla samfund, pingst, så har det väl aldrig funnits fler akademiskt utbildade ledare än idag, och aldrig har heller pingströrelsen varit så kraftlös som idag. Nån slags korrelation kanske?
    Känns ibland som pastor betraktas som ett yrke som alla andra, där man strävar efter makt och anseende och gärna vill bli teol dr.
    Som pastor behöver man ett hjärta och en drivkraft att tilltala de människor som är på väg åt fel håll, att överbevisa dem om synd och få dem omvända. Man behöver vanligt sunt förnuft för själavården. I 95% av alla fall räcker det.
    Behöver man verkligen ge sej in i teologiskt spetsfundiga debatter som pastor? Är det nödvändigt för att vara en bra pastor?
    Säger inte att det är helt ointressant, men om det vore viktigt så skulle väckelsen dåna över Sveriges bygder just nu. Gör den det?
    Väldigt många, största delen, av de som satte igång väckelsens eldar var enkla bönder. De kunde kristendomens grunder, hade engagemang och hjärta, kunde presentera det så att folk blev berörda. Räcker det inte rätt långt?

  • P

    Ditt påstående att HBTQ-personer inte kan avla barn är helt och hållet felaktigt! Det finns och har alltid funnits barn till HBTQ-personer. Jag sitter i detta ögonblick i samma rum som en 8-åring och hennes homosexuella far. Flickan skulle nog skratta om hon hörde dig påstå att hon inte finns…! Att vara HBTQ-person är ingen livsstil, lika lite som det är en livsstil att vara brunögd. Alla HBTQ-personer lever inte sina liv likadant, precis som att alla heterosexuella inte lever sina liv likadant bara för att de har samma sexuella läggning. Det är en fördom. Att du upplever att det är fler HBTQ-personer nu än förr beror sannolikt på att de kan leva öppet eftersom acceptansen i de stora folklagren (i Sverige) har ökat betydligt. En gång i tiden var det kriminellt (vilket det fortfarande är i vissa länder) och sjukdomsklassat vilket gjorde att de inte kunde vara öppna med sin läggning. Och i takt med att de kunnat vara öppna, har fördomarna minskat. När släktingar, vänner, grannar, arbetskamrater, församlingsmedlemmar osv har kommit ut som HBTQ-person har fördomarna minskat.

  • Jonas Rosendahl

    Ja du wildwest. Du ställer väldigt adekvata frågor. Det går dock inte att komma ifrån att det finns olika tolkningar och olika betoningar. Bara för att pingstpastorn (fiktiv) sa ute i den småländska landsbygden på ett tältmöte 1951 att uppryckandet sker 3.5 år in i vedermödan betyder inte det att så kommer att ske. Men det betyder inte heller att det inte kommer att ske. Pingstpastorn hade naturligtvis läst det i en bok nånstans, precis som nutida teologer köper teologiska böcker och läser sig till idag och sedan drar sina slutsatser och bestämmer sig vad man ska tro på och sen lära ut.

    Åtminstone bör en pastor ha koll på ursprunget till olika tolkningar, sen är det bara att stilla hoppas att bönelivet och troslivet inte blir lidande av alla tolkningsmodeller som finns.

    Jag kan dock inte se att akademiserandet hjälpt de frikyrkliga rörelserna särskilt mycket, snarare är det ju så att ju mer den influerat desto liberalare har det blivit, tyvärr och det beror i grund och botten på de vetenskapliga historiskt kritiska metoderna som kyrkan har haft svårt att värja sig mot, det gäller även den katolska kyrkan ska man tänka på. (Berkouwer).

    Vi får se var pingströrelsen hamnar nånstans, det blir det stora lackmustestet. Följer den de övriga frikyrkorörelserna som akademiserat teologiutbildningarna så är svaret givet, det blir liberalt. Men som jag ser nu försöker man finna en mellanväg mellan det liberala och traditionella, om det lyckas är tveksamt men jag vill inte döma ut försöket helt.

  • wildwest63

    Tänkte på dej alldeles nyss när jag fick för mej att rota i farfars gamla bokhylla. Hittade en Waldenström-bok: För hemmets andaktsstunder, utgiven 1930, som min farfarsfar fick på sin 90årsdag 1953. Tror dock att det ska finnas nånting ytterligare.
    Men för den enkla omvändelsepredikan menar jag att det inte behövs så mycket vetenskap. Det ska vara ett personligt vittnesbörd och det bör räcka. Det tråkiga är väl att inte särskilt många av oss kan ge ett sånt.
    Vedermödan hit eller dit så är det ändå inte det viktigaste, särskilt inte innan man är frälst.
    Naturligtvis är jag inte generellt emot teologiska fackmän. Paulus var en sån, Martin Luther en annan. Om tron urvattnas genom att man i samfunden kräver teologisk högskoleutbildning hos sina andliga ledare – då är man på fel spår.

  • Jonas Rosendahl

    Vad spännande att hitta en sådan bok!

    När det gäller Waldenström är han ganska typiskt exempel på vad akademin kan ställa till det. Det sagt med lite av glimpten i ögat. Jag skulle gissa att Waldenström är av av våra största frikyrkogiganter och med det motståndet med karikatyrer varje vecka i dagspress, så brydde han sig inte, han predikade evangelium oavsett.

    Ute i landet var han omåttligt populär. ” Den fria nådens orädda förkunnare” blev han känd som, och även ”kom som du är” (som en del försöker göra repris av idag) blev hans kännetecken.
    Det var ett lagiskt landskap ute i Sverige då, sakramentalt utantillrabblande utan andligt liv och religiös träldom tyngde människor i skaror. Så kom denna förkunnare och presenterade den nåd som Gud ville visa oss i Kristus och ja tiotusentals kom till tro genom åren.

    Idag är dock landskapet annorlunda, vi har inte ett lagiskt samhälle, snarare tvärtom. Nu kanske budskapet behöva vara lite ”striktare” och in med Guds helighet och dom igen :)

    Men det fanns andra sidor hos Waldenström som gör att han var en både märklig och kanske komplex. Hans gedigna kunskaper i grundtexten gjorde att han började översätta vissa ord på annat sätt, det ledde till massiv kritik, och han lutade mer åt den subjektiva försoningsläran än den objektiva. Samtidigt så försvarade han Guds ords tillförlitlighet och lyckades hålla borta de historisk kritiska metoderna i bibeltolkning från missionsskolan under sin livstid.
    Han justerade sig också genom åren teologiskt, och följer man hans utbildning och vilka som påverkade honom, så kan man se ett mönster av vad som präglade honom.
    Men som översättare så gick han stundom för långt, även Waldenström ifrågasatte vissa bibelböckers tillhörighet till kanon.

    Så visst en enkel nådens förkunnare, ja. Men det fanns även andra sidor som gör att man kan sätta frågetecken kring hans gärning, att ifrågasätta bibelböcker i kanon, ja det är ingen liten kritik det.
    Samtidigt som sagt så tycks han stå i övrigt för en traditionell bibeltolkning.

    Ok, då har jag surrat på lite men har minnet relativt färskt än sedan jag studerat Waldenström och försoningsläran.

  • wildwest63

    Men vad jag förstår var han verkligen en gigant, hans böcker var de mest sålda i Sverige, han predikade i Riksdagen och hans förkunnelse påverkade hela folket även om det i ”finliret” kanske var si och så jämfört med den ”officiella” tron. Man kunde helt enkelt bli omvänd och en troende kristen pga Waldenström! Det är det som räknas, tycker jag!
    Tänk bara tanken idag att en bibeltroende frikyrkopredikant skulle ha ett sånt genomslag – det är lika otänkbart som att ta tunnelbanan till Mars!
    Du nämner också det lagiska landskapet. Jag har tänkt mycket på det. Man brukar skälla på de hårda reglerna, kyrkotukten, osv. Men hur många räddade inte det för evigheten? I en tid när Gud bara är en snäll nallebjörn – när allmän nöd inte heller finns – så är det kanske svårt att föreställa sig att Gud, just i sin kärlek till oss, drabbar oss med hårda bud för att vi ska vända om och inte missa det slutgiltiga målet, det som är det viktigaste av allt.
    Jag tror att det starkt lutherska landskapet var en förutsättning för den frikyrkoväckelse som sedan kom.
    Idag måste det till något helt annat, Sverige idag är snarare som på vikingatiden när diverse munkar kom hit, som Ansgar. Det finns ingen bibelkunskap att falla tillbaka på eller referera till som det fanns under folkväckelsens tid på 1800-talet.
    Jag har tyvärr dimmiga begrepp om Waldenström eftersom jag tillhör en pingstsläkt. När jag var liten och hälsade på farmor och farfar så fick jag närmast uppfattningen att farfars släkt för övrigt var helt okristen. Först senare förstod jag att detta mer berodde på den starka polariseringen som fanns från 1920-talet mellan pingströrelsen och äldre frikyrkosamfund. Alla farfars syskon och farfars föräldrar, fastrar och farbröder var missionsförbundare, metodister eller baptister. En var t o m kassör för hela Missionsförbundet under en period. De var knappast asatroende…

  • Slimebeast

    Vad menar du egentligen? Det är klart att det finns olika grader av synd. Snälla, sig att jag missförstått dig på något vis.

    I grundtexten finns förresten inga kommatecken.

  • Slimebeast

    Imponerande genomgång, hur du metodiskt går igenom hela frågan detaljerat och tydligt!

    Din slutsats är smått sensationell och skakande, men väl underbyggd (nämligen att Dagen faktiskt inte längre står för den klassiska evengeliska kristna tron).

    Det är en redogörelse som är rena skolboksexemplet på hur värdeförskjutning ofta sker i verkligheten, de facto, inte bara i kristna sammanhang utan överallt där man sysslar med åsikter och ställningstaganden, inte minst inom politiken.

    Skrämmande hur bedrägligt diffusa och oöverskådliga de här processerna ofta är.

    Och mer är på väg, ja, vad gäller Dagen och svensk kristenhet. Jag känner mig illa till mods, minst sagt.

  • http://slowtrainiscoming.wordpress.com/ Tony Malmqvist

    Att ändamålen inte helgar medlen är minsta sagt relevant i det här sammanhanget vad det betäffar Joel Halldorf text.

  • Pingback: Frikyrkan debatterar homosexualitet | Rebella undrar()

  • AlmaM

    Bara en en sorgsen parentes innan mitt verkliga ärende:

    (Bra för dig Stefan att du nu får Nassekristna på din sida. jag brukar tänka så här, vill jag sitta i lag med bespottare? Man bör kolla upp sitt sällskap ibland. Samma personer som hatar främlingen hatar i allmänhet också homosexuella människor. Hitler testade sina utrotningskampanjer på funktionshindrade och homosexuella, eftersom det fanns en allmän tolerans för att rensa ut dessa grupper ur samhället, innan judar och romer blev måltavlor.)

    Jag har några funderingar utifrån att jag är mycket påläst i Bibeln och dessutom tror att Bibeln innehåller Guds ord och sanning till oss för alla tider. Däremot anser jag att ”summan av ditt ord är sanning” inte att varje enskild fras ska efterföljas som tvingande lag i alla sammanhang. Jesus är den ledstjärna som Bibelns alla utsagor ska prövas mot. När Predikaren säger att kvinnan är bittrare än döden tex, är det bara bull.

    Några invändningar mot din lista:
    Funderar kring detta att homosexualitet har blivit så centralt för så många kristna. Homosexuella har anledning att bära offerkofta i många länder, men knappast i Sverige numera, tack och lov! Det ger ändå inget fribrev att kränka folk beroende på medfödda skillnader.

    Homosexualitet är medfött och ingen livvsstil. Skulle det vara så skulle ingen muslim vara homosexuell och ingen enda afrikan. Där slutar den diskussionen.

    Homosexualitet borde inte vara en stor fråga i kyrkan men av någon anledning är den det. Jag tycker det är en relativt ointressant fråga men den berör ändå centrala delar av vår människosyn och synen på hur gudsbilden, inte Gud själv, förändrats genom tiderna.

    Du och Gerdmar m.fl. tar upp skapelsen och meningen med människan. Jag har svårt för detta argument av många skäl men främst eftersom det gör att människor som avviker från normen 46 kromosomer, tydlig identitet som antingen man eller kvinna med lust att gifta sig med en person av motsatt kön för hela livet diskvalificeras som människor.

    Vad tänkte skaparen med Downsmänniskor? Var sorterar vi in den sterile mannen? Vad är skaparordningens tanke med barnet med två kön?

    Jag ser skapelsen som väldigt mångfacetterad, många färger, många fantasifulla idéer på organismer, habitat och levnadssätt, många fler kön än bara två (svampar har massor av kön och parhenon-ödlan bara ett enda tex). Varför just människan skulle sorteras in i trista svartvita yin och yang-fack förstår jag inte.

    Sedan finns ju de teologiska argumenten med att Gud inte hade den minsta lilla svårighet med att välsigna Abram som var gift med sin halvsyster och låg med hennes slavinna som födde Ismael. Alla polygama gubbar i den bibliska berättelsen måste ju automatiskt falla ur ramen och därmed nåden, eftersom en trofast homosexuell absolut är chanslös såvida hen inte lever i livslångt celibat.

    Dessutom faller RKKs så omhuldade celibat med skapelseordningsargumentet. Det blir också svårt att förklara Jesu , Johannes Döparens och Pauli självvalda livsstil som ogifta.

    Jag kan inte låta bli att se att det ligger mycket i Joel Halldorfs kritik av upphöjandet av just förbud mot den ”utlevda” homosexualiteten som en orubblig princip medan vi lämnat mycket annat av det Moseböckerna och Paulus skriver om, samt Jesus talar om: vi har inget absolut skilsmässoförbud längre, trots att Jesus talar för detta. Vi tillåter inte längre slaveri. Kvinnor får predika och leda församlingar. Halldorf gör en helt korrekt iakttagelse när han visar på att de enda som fortfarande pekas ut är de homosexuella. Vilken biblisk grund finns för detta undantag?

    Jag är själv lyckligt normal: gift med samme man hela livet, inte steril, vi har fem barn, jag har 46 kromosomer. Ni som skriver här är troligen också 46-kromosomiga och heterosexuella. Men ni är samtliga män och har därmed ingen som helst erfarenhet av att kämpa med bibelord som rubricerar er som rituellt orena pga naturliga processer som mens och barnafödande. Ni har inte fått kämpa med en kallelse att predika ordet eller att vara lärare för några sådana förbud för män finns inte. Ni har aldrig behövt gå in i bön och fasta för att få frälsningsvisshet eftersom det finns ett bibelord hos Paulus som säger att försoningen inte gäller manskönet, för det bibelordet finns inte.

    Eftersom jag hyser en oerhört stor respekt för Bibelns samlade budskap och ständigt läser den och låter den läsa mig har det varit min historia. Den kan inte ha varit er. Men försök gå i mina eller det särutvecklade barnets förälder Sandlunds skor ett par steg iaf.

    Försök sedan gå i Majken Johanssons kängor en stund och testa hur en starkt karismatisk och bibeltroende Jesus-galning försöker förstå sin plats i skapelseordningen som homosexuell frälsningssoldat. Lätt att följa genom hennes geniala poesi.

    Sedan kan du meditera över varför just du skapades så övermåttan underbar och fundera på om någon enda av oss har som uppgift att göra livet svårt för våra medmännsikor pga hur Gud skapat dem. Jag tror ju nämligen på att Gud skapar oss människor och att varenda en av oss är välplanerad av Gud sedan skapelsens morgon. Jag tror mig dessutom ha starkt bibelstöd för det.