Idag fortsätter jag diskussionen om Rob Bell

Idag handlar min ledare i Världen Idag om Rob Bells utveckling. Jag tar i första hand upp det faktum att han senaste åren ändrat uppfattningen om synen på äktenskapet, och då inte bara om lagstiftningen utan också hur vi bör leva som kristna. Man bör notera att jag noga gått igenom vad Bell har sagt på detta område, jag utgår inte från andrahandsuppgifter.

Äktenskapet mellan man och kvinna är en grundläggande kristen lärofråga. Yttre formerna för äktenskapet är föränderliga, juridiken kan ju variera mellan olika länder och århundraden. Men själva karaktären av förhållandet mellan man och kvinna, och där församlingen liknas vid bruden i Bibeln, och Kristus som brudgummen, det är inte förhandlingsbart för den troende.

Om Bell ska uppfattas som ”cutting edge”, frontfigur för positiva förändringar i kristenheten, då måste Svenska kyrkan uppfattas som den globala kristna kyrkans spjutspets, eftersom Svenska kyrkan globalt har gått i spetsen för samkönade äktenskap inom kyrkan. Det finns nog inte någon som har en sådan uppfattning.

Att trivialisera frågan vilket görs från vissa svenska röster, det innebär i praktiken att man helt köper argumentation och tidsanpassningsargumentet. I praktiken uppfattas då RFSL som någon sorts profetisk spjutspets eftersom man redan på sjuttiotalet förespråkade de förändringar som till slut Svenska kyrkan och Rob Bell ställde sig bakom.

Det som görs tidsanpassningsargumentet ohållbart är att kristna kyrkan är global och är ett Guds folk som lever från generation till generation. Det är helt fel att vissa kyrkor i västvärlden gör snabba förändringar i lära och praxis som blir ohållbara för afrikanska, latinamerikanska och underjordiska iranska kristna. Det blir en kyrkosyn som andas västerländsk kolonialism, det är ju bara att titta på diskussionen mellan Svenska kyrkan och Mekane Yesus-kyrkan i Etiopien, eller de diskussioner som har varit inom Anglikanska kyrkan. Ska en liberal falang av kyrkan i USA och England styra i en riktning som är oacceptabel för kyrkan i Afrika?

 


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Ulrika

    ”Idag fortsätter jag diskussionen om Rob Bell”

    ”Idag handlar min ledare i Världen Idag om Rob Bells utveckling.”

    Talar vi person eller lära eller vad?

  • JB

    Det inkonsekventa med EFK syn på giftermålet är att det vi (heterosexuella) kan råka ut för själva, skilsmässa, där följs inte bibelns ord, men det de andra (homosexuella) råkar ut för då ska ordets följa till punkt och pricka. Det finns inget förbud mot omgifte även om orsaken till omgiftet inte är en av de tre orsaker, död, otukt, icke kristen partner. Den tredje orsaken är också intressant, dvs det är ok att skilja sig om den andra inte är troende.

  • Slimebeast

    Märkligt. Är ditt starkaste argument mot ändringar av läran att förändringarna inte får vara för snabba, eller inte gå emot tredje världens kyrkor alltför mycket? Tokigt resonemang.

    Sedan så gör du fel analys av omvärlden också. Tredje världen ligger de facto efter västvärlden i moral och utveckling. Det är bara en tidsfråga innan etiopiska lutheraner också börjar välsigna homoäktenskap. Bara för att de fortfarande inte tagit klivet ur 50-talets samhällsmoral betyder det inte att de är mer äkta troende, tyvärr. Där finns inget att hämta. Din PK-ursprungna hållning är alltså feltänkt från början.
    (för nej, bara för att folk är fattiga så har de inte bättre moral eller godare hjärtan än andra)

    Rob Bell ska förkastas för att han är villolärare baserat på biblisk grund, inget annat.

  • Janne

    Säga vad man vill om Bell, men han har i alla fall förstått (och studerat) att bibeln inte kan lära ut det ofattbara, ologiska och fruktansvärda eviga helvetet.
    Helt ok annars att tro på det, så länga man själv mår bra och inte sprider dessa ideér.

  • Slimebeast

    Jo, men det är inget försvar för hans sätt att tolka bibeln. Den tolkningen springer inte ur en ärlig ansats till att förstå skriften utan från ett liberalt motiv att forma budskapet så att det passar den tidsenliga humanistiska agendan.

    Eller resonerar du på samma sätt om Jonas Gardell eller valfri präst i Svenska Kyrkan också?

    Såg en video på Youtube här om dagen där Bells ämne var Uppenbarelseboken. Baserat på så patetiskt lösa spekulationer, men presenterat och predikat som om det var solida vetenskapliga fakta. (tesen var att Uppenbarelseboken är en kodad varning till kristna att inte vörda och tillbe den romerske kejsaren Domitianus som just var i färd med att snart besöka sin älsklingsstad Efesus).

    Bell är en clown.

  • S-E Sköld

    I det avseendet är han smartare än JESUS. F.ö vill Satan att vi skall ”köpa” hans hus osett, vilket är lätt att förstå.

  • Janne

    Jag uttalar mig endast om hans tolkning ang evigt helvete, och de som till varje pris försvarar denna omöjliga tolkning har inte rent mjöl i påsen, för vem blir inte själaglad över att SLIPPA tro på detta, mao har man bestämt sig för tro på det baserat på inlärning, tradition etc och inte på ett oförutsättningslöst bibelstudium.

  • P

    Ja, det är naturligtvis hyckleri.

  • Slimebeast

    Jag förstår. Men jag tror inte man behöver förvränga och läsa bibeln på ett oärligt sätt likt Bell gör för att komma fram till att läran om evigt helvete är tveksam.

    Apropå helvetet så har jag själv svårt med tolkningen. Jag tycker bibeln på de flesta ställen trots allt antyder att tidsperspektivet handlar om evighet eller åtminstone en mycket lång tid, men eftersom jag heller inte får det att gå ihop med Gud som en god gud, så försöker jag få det till att evigt straff bara gäller Satan och hans demoner. Icke-frälsta människor förintas efter en tidsbestämd helvetesplåga som är proportionell mot deras onda gärningar på jorden.

    Hur ser du på det hela? Vad har du för underlag för att evigt helvete är en omöjlig tolkning?

  • Jann

    Egentligen räcker det med joh 3:16. Endast de som kommer till himlen får evigt liv, de andra ska förgås (dö,försvinna, upphöra att existera).
    Bibeln är ju ett stort och ofattbart kärleksbrev. En evig plåga för dina närmaste tex, är ju ingen himmel, om man inte blir lobotomerad förstås, men då kunde ju Gud ha fixat det långt tidigare…
    Sen gäller det att studera de bibeltexter som talar för en död och inte evig plåga. De flesta har fått ”evigt helvete” med modersmjölken och vill inte (ofattbart nog) se något annat.
    Angående ordet ”evig”, så är det ett bibelstudium i sig. Det har olika längd i olika sammanhang. Tex så ska röken från Sodom och gomorra stiga upp i evighet. Ser du någon rök i dag?

  • Stig OE Hedman

    Tack Janne för dina argument mot helvetesteologin (ht).

    Har intresserat mej, lindrigt uttryckt, för detta ämne pga dess enorma och skadliga effekt på vår tillit och relation till Gud, Fadern. Gick i dag i mässan i ett litet gravkapell och tittade särskilt igenom både den nicenska och den apostoliska trosbekännelsen och ingenstans hittade jag ens en antydan om att Gud skulle misslyckas med sin plan att ”…innefatta ALLT i Kristus, ALLT i himlen och ALLT på jorden”. (Ef 1:9)

    I Jes 46:10-11 citeras det Gud själv säger att ”…ALLT vad jag vill det gör jag.” Och vad Han vill med ALLA människor det har vi ”fått reda på” (Ef 1:9). Han vill att ”…ALLA människor ska bli frälsta och komma till kunskap om sanningen.”

    Hans fullkomliga vilja är, till slut; ”i tidernas fullbordan”, inte på något sätt underordnad vår mänskliga, ofullkomliga och illa underbyggda viljekraft utan då – när tidsåldrarna upphört – kommer ALLT skapat vara återlöst, -vunnet och innefattat i Kristus. Helvetestron är ett ”täckelse för ögonen” och, likt alla traditioner, märkligt seglivade. För den som är intresserad (vem är inte det?) har jag samlat bibelverser och argument för det GLADA budskapet:
    http://www.absoluteall.blogspot.se

    Varför är teologerna så märkligt tysta i ämnet?
    Mvh, SoeH

  • Stig OE Hedman

    Hej Slimebeast.

    ”Vad har du för underlag för att evigt helvete är en omöjlig tolkning?”

    Joh 1:29 ”Se, Guds Lamm, som borttager världens synd”

    De båda synsätten, ”den dubbla utgången”(ddu) och annihilation/förintelse har det gemensamt dels att de förutsätter att Gud till mycket stor del misslyckas med sin plan enligt Ef 1:0-11 att ”innefatta ALLT i Kristus” men också att Adams fall har skulle ha så stor effekt att Rom 5:18 blir ogiltigt: ” Alltså: liksom EN ENDAS fall ledde till fördömelse för ALLA människor, så har EN ENDAS rättfärdighet för ALLA människor lett till en frikännande dom som leder till liv.”

    Inte på något sätt vill jag bagatellisera de konsekvenser av bedriven ondska som Jesus uttryckligen varnar för men omfattningen/”straffen”, eg. reningsproceduren (”såsom genom eld”), är inte eviga utan tidsåldriga/eoniska. Ordet evig är , utom när det avser Gud själv, för det mesta felaktigt översatt. Detta i likhet med förgås, och helvete. Anledningen till detta är översättarnas redan i förväg cementerade Guds- och världsbild.

    Ungefär så här: Eftersom man förutsatte existensen av ändlösa straff – i likhet med de omgivande kulturerna – måste ju aionous, appolumi m.fl. grekiska ord samt de olika orden för dödsriket översättas till något som till nöds kunde sy ihop läran. Översättare är inga undantag när det gäller beroendet av sina preferenser.

    Jes 46:10-11 ”Mitt rådslut skall gå i fullbordan, och allt vad jag VILL, det gör jag.” Och vad är det Gud VILL? Jo, Han ”vill att alla människor skall bli frälsta” (1 Tim 2:4) Vår egen ”fria” vilja har sin verkan i begränsad omfattning och tur/nåd är väl det – men när det gäller universums och människans mål och mening är det Guds fullkomliga vilja som gäller!

    Rom 9:16 ” Alltså beror det inte på någon människas vilja eller strävan utan på Guds barmhärtighet.”

    Paulus fick se längre än vad Uppenbarelseboken illustrerar och till slut kommer Gud att bli ”ALLT i ALLA” vare sej någon alls tror på det eller inte!

    Stig OE Hedman
    http://www.absoluteall.blogspot.se