Malmölektorn Martin Kroon har skrivit i Dagen och kritiserat vår artikel, undertecknad av 380 pastorer. Kroon håller delvis med oss men menar ändå att uppropet till stor del är missriktat. Han menar att man inte kan förneka att många människor är uppriktigt bekymrade över ökade invandringen. Arbetslösheten är högre bland invandrare, de är överrepresenterade i brottsstatistiken, invandringen bidrar till en ghettoisering. Problemet är inte Sverigedemokraterna utan problemet är att övriga partier inte tar folklig oro på allvar. Det finns ett demokratiskt underskott i denna fråga. Kroon pekar sedan på flera problem i svensk migrationspolitik. En huvudregel att ge permanent uppehållstillstånd hellre än tillfälligt uppehållstillstånd, det leder till att många flyktingar söker sig till Sverige, vilket leder till överbelastning hos Migrationsverket. Det blir inte tillräckligt rättssäkra undersökningar. Policyn att pass inte är något avgörande skapar problem, många flyktingar uppmuntras att slänga pass och komma med uppdiktade historier. Kroon pekar också på fusk med ensamkommande flyktingbarn, ofta sägs att personer är under 18 som är över 18 år. Kroon pekar på att många kommuner går på knäna. Vi måste komma tillrätta med dessa problem när flyktingströmmen från Syren förväntas öka. Kroon sammanfattar: ”Jag vill föreslå för Stefan Swärd, Sven-Gunnar Hultman och övriga att de riktar sin frustration och energi åt annat håll. Rikta i stället frustrationen mot övriga partier, som inte har tagit det svenska folkets oro på allvar, och som konsekvent har vägrat att bidra till en öppen diskussion i flykting- och invandringsfrågan och de problem och utmaningar som faktiskt finns. Det utspel som Kristdemokraterna nyligen gjorde i migrations- och integrationsfrågan är ett sent men välkommet initiativ. Jag menar att vi ska stå upp för rätten till asyl för dem som verkligen behöver det.Men asylprocessen måste ske på ett rättssäkert och resurseffektivt sätt, och vi behöver hitta en flykting- och invandringspolitik som har en bredare folklig förankring än vad som i nuläget är fallet.”
Svar: Att den svenska migrationspolitiken behöver förbättras, där tror jag att vi är rörande överens med Martin Kroon om. Fokus i vår artikel är dock inte att svenska migrationspolitiken behöver förbättras. Utan fokus är på den kritik mot invandringen och alla dess problem som Sverigedemokraterna har lyft fram i svensk debatt, den ger en överdriven bild av problemen. Vi är kritiska mot tonläget i debatten, och vi är kritiska mot att många debattörer bara framställer invandring och invandrare som ett problem. Vi saknar moralisk patos i debatten. Människor flyr för sina liv från Syrien, då måste vi som kristna i första hand visa medkänsla, inte bara diskutera att det är dyrt för Sverige att ta emot flyktingar. Jag håller inte med om att övriga partierna inte har tagit tag i migrationsdebatten, alliansregeringen har ju ofta kritiserats för att ha drivit en för restriktiv invandringspolitik, jag hör ju till dem som fört fram den kritiken. Vår flykting- och invandringspolitik har hittills haft en bred folklig förankring, den största flyktinginvandringen hade vi under första halvan av nittiotalet, och då var inte debatten så intensiv. Det är uppenbart att Sverigedemokraterna har lyckats påverka debatten och agendan. Det är uttryck för att det klimat och debatt som finns i många andra europeiska länder har kommit till Sverige. Det har medfört att hela Europa idag är en sluten fästning för människor som flyr för sina liv. Det är tragiskt.
Thomas Forslin, ledare för Nätverket för Klassisk Baptism, har också skrivit i Dagen och kritiserat vår artikel. Han håller med om den allmänna inriktningen men menar att den underliggande argumentationen är inte hållbar. ”Pastorerna bekymrar sig över att fler kristna ser invandringen som viktig orsak till ökad arbetslöshet, kriminalitet, islamisering, ghettoisering med mera. Man kan därför fråga sig om det från och med nu skall klistras diverse bruna etiketter på de frikyrkomedlemmar som vågar använda samhällets statistik och fakta.För både kriminalitet och utsatthet för kriminalitet (detta bekräftas bland annat av Brottförebyggande rådet), arbetslöshet och sociala kostnader är högre bland utrikesfödda än bland svenskar och relaterar därför till invandring. Ökad islamisering drivs inte otippat av en ökad mängd muslimer. Peka själv ut de områden som skulle kunna kallas ghettoiserade i större städer, vilka bor där? Svaren är närmast självklara och visar att de många pastorerna försöker smita från att invandring självklart har en kostnad. Orsakerna till sambanden ovan varierar och är såväl kulturella, ekonomiska, sociologiska som religiösa.” Forslin menar att mångkultur ofta bidrar till spänningar och konflikter i samhället. Sverige är idag sämre rustat att ta emot invandrare än tidigare. Men Forslin säger också att ”Men, vi står upp för en generös invandring för att vår mästare Jesus kallar oss till det! Han gav själv upp sitt liv för människorna och mängder av efterföljare har också fått göra det. Vi är helt enkelt kallade att vara generösa, oavsett om vi är rika eller fattiga, oavsett om vi får det svårare. Att det kostar är helt i evangeliets tradition.” Här verkar ju Forslin helt hålla med oss. Forslin kritiserar oss för våra formuleringar i artikeln om Islam, om islams sanna natur. Finns inte våld och krigföring som en del av islams tradition. Det krävs också en tydlig förkunnelse av kristna evangeliet för att hantera dessa moderna samhällsproblem.
Svar: Att det behövs en tydlig förkunnelse av kristna evangeliet håller jag helt med om. Vår artikel handlade ju inte om islam, det fanns bara berört i 1-2 meningar, utan att på något sätt utveckla ett resonemang i frågan. SD vill dock använda islamkritik och rädslan för islam för att stoppa all invandring, det är detta som vi vänder oss emot. Visst finns det problem med invandrartäta områden som Forslin pekar på, vi menar dock att problemen överdrivs för att man vill motverka invandring. Gettoisering beror på perspektiv, många människor som bor i sådana bostadsområden upplever det inte som ett ghetto. Känner ett antal Rinkebybor och ingen av dem upplever det som ghetto. När det gäller våld och krigföring, och brist på demokrati, där är det allmänt bekant att detta präglar många islamistiska grupper och muslimska länder. Vi kristna bör dock ha en viss ödmjukhet när vi kritiserar detta, läser man europeisk 1500- och 1600-talshistoria så läser man om ett antal krig mellan katoliker och protestanter, vi kristna idag tycker inte att detta är uttryck för kristendomens sanna natur. De flesta muslimer vill leva lugna och fredliga liv och tar avstånd från våld i islams namn. Det är viktigt att här inte generalisera för mycket.
Notera att dessa kommentarer är mina personliga kommentarer, det finns inte någon förankring hos övriga 380 artikelförfattare.