Kommentar om Gaza-ledaren

Min kortfattade ledare om Gazakrisen har medfört flera kommentarer på min blogg, från Micael Grenholm, dessaminstabröder och Rolf.

I en kortfattad ledartext kan man inte ta upp alla aspekter av denna svåra konflikt.

Fakta är att det är en krigssituation som råder mellan Israel och Gaza. Sedan 2005 har Hamas skjutit 14.000 raketer mot Israel. I år, och det som föranledde Israeliskt motangrepp var det 450 raketer. Dessa har olika räckvidd, men når majoriteten av Israels befolkning. Att de inte orsakar större skada än vad de gör, beror på Israels starka militära försvar och högteknologiska anti-missil-system. Men det skapar ett ständigt hot för Israels befolkning. Det är omöjligt att säga när dessa raketer kan bli ännu träffsäkrare och orsaka större skada för Israel.

Enligt alla internationella regler har varje civiliserat samhälle rätten och skyldigheten att skydda den egna befolkningen. Israels regering har ett ansvar att skydda den egna befolkningen mot dessa angrepp.

Men det verkar som om Israels alltid ska bedömas utifrån någon annan måttstock. Om vi tänker oss tanken att något annat västland utsatts för motsvarande hot och angrepp, skulle någon ifrågasätta landets rätt att försvara sig, och att undanröja militära hot – i detta fall raketer och raketbaser?

Hur ska Israel annars försvara sig mot dessa angrepp, om man inte får göra något mot de vapen som riktas mot dem? Det råder en nästan total politisk enighet i Israel om detta försvar av egna befolkningen, att hävda att det bara är en högerregerings politik är inte korrekt.

Om vi tänker oss tanken att Sverige eller något annat västland skulle utsättas för motsvarande beskjutning, jag tror inte att någon demokratisk regim skulle överleva om man inte gick in för ett militärt försvar för att undanröja hotet mot den egna befolkningen. USA anses ju ha rätten att mer eller mindre sätta igång världskrig när man blir angripet, och få med sig världsopinionen på militära insatser i andra delar av världen, när man blir angripet.

Men Israel ska alltså inte få försvara egna befolkningen mot 14.000 raketer? Det råder en märklig moral i debatten om internationella politiken.

När det gäller ockupationen av Gaza drog sig ju Israel ur Gaza 2005 helt ensidigt, utan någon form av fredsuppgörelse eller motprestation. Så länge Hamas-regimen har som mål att krossa Israel, och faktiskt försöker göra saker för att främja detta, är det inte rimligt att kräva av Israel att de skulle undanröja en extern kontroll över Gazaremsan, t.ex. i form av en blockad.

Ockupationen på västbanken är en annan fråga, och är mer komplex, men man måste ändå positivt värdera att Israel har tagit ett så stort steg att häva ockupationen av Gaza, det verkar dock inte mötas med någon större tacksamhet från motparten.

Jag är inte så naiv att jag tror att Israels militär i alla lägen agerar perfekt. Det är alltid svårt mänskligt lidande och en djup tragik i alla väpnade konflikter.

Men enligt min mening är Hamas det stora problemet, inte Israel.

Kampen mellan Israel och Gaza är en kamp mot en totalitär, fascistisk och antisemitisk regim. Om man ser Israel som det stora problemet och boven i sammanhanget, blir det ju ett indirekt stöd till den fascistiska och antisemitiska regimen, deras brott och skuld tonas ner när det är Israel som problematiseras.

Vi är alla eniga om att det är en djup tragik när civilbefolkningen blir offer i en sådan konflikt, på liknande sätt som när tyska befolkningen blev ett fruktansvärt offer för den egna fascistiska och antisemitiska regimen.

Israel har sedan 1948 visat att man gång efter gång är beredd till stora eftergifter för att nå fred, och man är beredd att upphäva ockupation om man får långsiktiga garantier för fred och skydd för den egna befolkningen. Man bör komma ihåg att Israels befolkning inte bara är judar, den arabiska andelen handlar om över 1 miljon invånare, även de skyddas av att man försöker skydda egna befolkningen.

Israel hävde t.ex. hela ockupationen av Sinai 1979 då man fick tillstånd en fredsuppgörelse med Egypten, en uppgörelse som fördömdes av hela arabvärlden, och inte minst av palestinierna. Den egyptiske presidenten blev dessutom mördad för att han slöt fred med Israel.

När man bedömer Israels handlande bör man komma ihåg att de inte har Norge som grannland.

 


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Tony.H.B

    Hej Jonas Q, tänkte ta och svara lite på dina argument i dina kommentarer. GT profetior om återsamlandet av Israel tar jag i mejl, jag tänkte fokusera på det jag tycker är ciktigast, nämligen distinktionen mellan Israel och kyrkan.

    Många förespråkare av teologin vill ofta peka ut att det endast finns en väg för frälsning, och att det inte finns två olika frälsnings program, ett för judarna och ett för hedna kristna. Men detta är en mycket effektiv halmgubbe argument som leder hela diskussionen utför en klippa. Frågan om frälsning är nog klar för majoriteten av kristna av alla läger, men detta har ingenting med ämnet att göra eftersom Guds löfte om exv, Landet har ingenting med frälsning att göra. Löftet om att Israel ’Aldrig’ ska upphöra vara ett folk inför Gud, har ingenting med frälsning att göra. Löftet om återsamlandet av judarna till Israel har, återigen, ingenting med frälsning att göra. Ett argument av detta slag är bara en non-sequitor som inte har ett knyst med ämnet att göra, utan är till för att föra åhörare mot villospår. Idiomet ”villospår” används för att hänvisa till något som vilseleder eller distraherar från relevant eller viktig fråga. Det kan vara antingen en logisk felslut eller litterärt apparat som leder läsare mot en falsk slutsats. Ett ”Villospår” kan användas avsiktligt, till exempel … som en del av en retorisk strategi (t.ex. i politiken), det kan också vara oavsiktligt under argumentation som ett resultat av dålig logik.

    I Jeremia 31:35-37 där Gud ännu en gång betonar det ovillkorliga löftet till Israel, dvs, Judarna, menar förespråkarna för ersättnings/uppfyllelse teologi många gånger att det talar om Kyrkan. Nej, jag skojar inte. Och om dom inte gör det så leder det till ytterligare problem för teologin.

    Om orden i Jeremia 31 har någon betydelse över huvudtaget så kan vi inte tolka detta som om Israel nu betydde något annat än vad det betydde då. Ingenstans i Bibeln kallas hednakristna för ”Israeliter”, det finns tyvärr inte. Inte heller kallas hednakristna för judar, det existerar inte. Utan hednakristna är hednakristna, och Israeliter är israeliter.

    Så säger Herren, han som har satt solen att lysa om dagen, månen och stjärnorna att lysa om natten, han som rör upp havet i dånande vågor, han vars namn är Herren Sebaot: När denna ordning upphör att gälla, säger Herren, först då skall Israels ätt upphöra att för alltid vara mitt folk. Så säger Herren: När himlen därovan kan mätas, när jordens grundvalar kan utforskas, först då skall jag förkasta Israels ätt för allt de har gjort, säger Herren. (Jer 31:35-37 S00)

    Ingen kan läsa detta, inte ens i ljuset av NT, och komma fram till – Ahaa, det talar inte om Israel utan om ”kyrkan-Israel”. Utan man måste verkligen slänga en extrem filosofisk kullerbytta för att komma fram till detta.

    I Hesekiel 36 läser vi om att Gud åter samlade Israel till landet, inte för något gott de gjort, inte för att de levde anständigt:

    Då israeliterna bodde i sitt land orenade de landet med sitt leverne och sina gärningar. Orent som en kvinnas blödning fann jag deras leverne (vers 17) De utgöt blod i landet och orenade det med sina avgudabilder, därför tömde jag min vrede över dem. (V 18) Jag skingrade dem bland folken, de spreds ut i främmande länder. De fick det straff som deras leverne och deras gärningar förtjänade. (V 19) Vart de än kom bland de främmande folken vanärade de mitt heliga namn. Man sade om dem: ”De är Herrens folk, och ändå har de fått lämna hans land!” (V 20) Det plågade mig att israeliterna vanärade mitt heliga namn bland folken de kommit till. (V 21)… Jag skall hämta er hos de främmande folken, samla in er från alla länder och föra er till ert eget land. (V 24)

    Här ser vi återigen löftets ovillkorliga natur. ”För allt de har gjort” fördes de tillbaka till landet, varför? De uppförde sig illa, smädade Guds namn, men det har ingen betydelse för löftet till Abraham var ovillkorligt. Judarna hade inga löften att hålla, utan endast Gud.

    Romarbrevet 9-11

    Romarbrevet delas upp i fyra olika delar där 9-11 är den tredje delen av brevet. Förespråkarna för teologin pekar alltid på 9:6 för att bevisa att hedningarna är också kallade för ”Israel”. Men jag ska enkelt demonstrera varför denna tolkning inte hänger med kontexten.

    Jag skulle önska att jag själv vore fördömd och skild från Kristus i mina bröders ställe – mina landsmän efter härstamning. De är israeliter, de har barnaskapet och härligheten, förbunden och lagen, tempelgudstjänsten och löftena. De har fäderna, och från dem har Kristus kommit som människa, han som är över allting, Gud, prisad i evighet, amen. Detta inte sagt som om Guds ord skulle ha blivit om intet. Ty Israel är inte alla som kommer från Israel, och inte heller är alla Abrahams efterkommande hans barn. Nej, Isaks efterkommande skall räknas som dina barn. (Romarbrevet 9:3-7

    Redan i verserna 1-3 gör Paulus klart vilka det är han talar om, nämligen, vers 3, Judarna, hans ”landsmän efter härstamning.” Dessa är Israeliter, och även om ”dom I fråga om evangelium är fiender för er skull, men i fråga om utkorelsen är de älskade för fädernas skull.” (Rom 11:28) Så är det dessa, Israeliter, som har barnaskapet, härligheten, förbunden, lagen, tempelgudstjänsterna etc.

    Kontextuellt är det mycket tydligt att adoptionen och privilegerna är fortvarande Israels (v4) Och de sägs ha denna fördel på grund av patriarkerna (v5) vilket verkar vara det faktum att de löften aldrig upphävts eller ändrats. Paulus går vidare med att säga att ”Israel är inte alla som kommer från Israel.. Nej Isaks efterkommande skall räknas som dina (Abrahams) barn” Ärligt talar anser jag att tolkningen om att vers 6 skulle tala om nån annan än Isaks efterkommande är otroligt desperat. Kan inte bli tydligare än så här. Visst, ”ett israel i israel” eller ”Andligt Israel” så länge man inte menar att det är någon annan än ”Israel” som Paulus här talar om. Paulus, Johannes, Petrus, dagens messianiska judar, dessa är det Israel vers 6 talar om, inte hednakristna, versen har en kontext och den tillåter inte andra tolkningar.

    JonasQ:

    Vad vi ser i Nya Testamentet är att kyrkan – bestående av
    både judar och hedningar – utgör det förnyade Israel.

    Nja, Inte riktigt, vad vi egentligen ser är att ”Israel” varje gång består av judar, i hela 100% av gångerna det nämns i NT, och aldrig om någon annan än judar. Det är en tolkning som det inte finns spår av i NT. Kyrkan däremot består av Judar och hedningar, men det innebär inte att dessa judar inte längre är israeliter eller att dessa hednakristna nu skulle vara något annat än hednakristna.

    Jonas Q

    Detta är tydligt på en rad olika sätt. Nya Testamentet talar till exempel om kyrkan med hjälp av vissa honnörstitlar som används exklusivt om Israel i GT.

    Det är långt ifrån tydligt, tydligt är att Israel varje gång kallas för Israel, och aldrig kallas hednakristna för Israel.

    Det första jag kan tänka mig om samma honnörstitlar som används för Israel och kyrkan är Guds hjord i 1 Pet 5 om kyrkan och i Hes 34 om Israel. Med detta sagt så vill jag påpeka att för att detta skulle innebära att detta exklusivt används om Israel, så måste man först bevisa att Kyrkan är det förnyade Israel. Först måste premissen bevisas innan slutsatsen är sann. Hela NT distinktionerar Israel och kyrkan, aldrig sägs Kyrkan vara det ”Förnyade Israel”, det är påhittat. Men att Gud älskar hednakristna är ju givet.

    Jonas Q

    Det profetiska hoppet får sin djupaste uppfyllelse i kyrkan, i det nya gudsfolket bestående av både jude och hedning. I Kristus uppfylls alltså alla Guds löften till Israel (se t ex Apg 13:32ff, 2 Kor 1:20)

    Det Jonas här verkar mena är att löftena till Abraham fått sin uppfyllelse i Kyrkan. Nått jag aldrig förstått är att hur ett löfte som ”Dina ättlingar ska få ärva landet i all evighet” kan uppfyllas efter en viss tid, första tanken som kommer mig är hur lång tid anser Jonas att ”Evigt liv” är?

    Be it as it may, så har Jonas läst Apg 13 och 2 Kor 1 fel ifall den krockar med resten av vad Bibeln säger. När Gud säger att Israel aldrig kommer att upphöra att vara hans folk, även om de bär sig illa åt Jer 31, fast de skulle falla för falska gudar Hes 36 så måste man bara inse att en sådan läsning av Jonas är fel. Gör om, gör rätt.

    Apg 13 Ger inte en svagaste idé om att löften till Abraham om Landet uppfyllts, det talar inte ens om det. Det Paulus här verkar ha i tanken är samma som i Gal 3:8-9. 2 Kor 1:20 Alla Guds löften får sitt ja i Kristus, men Löftet var ju redan givet, och om alla löften får sitt Ja i Kristus, så har löftet om landet fått sitt ja sisådär 4000 år sedan. Dessa argument bevisar ingenting, utan jag anser att de mest gör narr av Gud, och hans ord.

    Jonas Q

    Petrus ser alltså dessa löften (Jes 61) som upp­fyllda i kyrkan! I kyrkan som det nya templet finns Guds närvaro och härlighet, och Guds folk frambär lovets offer genom Jesus. I kyrkan är alla präster som gör helig tjänst inför Gud.

    Absolut, detta är uppenbarligen en messianisk profetia, men självklart betyder inte detta att kyrkan är den ”Förnyade Israel”. det känns som du nästa gett upp hoppet om att försöka bevisa det :)

    Jonas Q

    Istället för att hedningar beger sig till Israel och blir proselyter är kyrkan alltså en gemenskap av både judar och hedningar i Kristus!

    Jag förstår inte varför alla förespråkare för ersättningsteologin verkar vara på väg till Israel, men hittar på anledningar för att slippa göra det. Löftet om landet har ingenting med frälsning att göra, och det har ingenting med någon annan att göra än Abrahams ättlingar efter Isak.

    Jonas Q

    Det som såg så exklusivt judiskt ut hos Amos (9:11-12) får alltså en universell uppfyllelse i det nya förbundet i Kristus.

    Jag undrar hur det såg så ”Exklusivt judiskt” ut, när Amos profetia inkluderade hedningarna med. Be it as it may, inget av vad du hittills presenterat ger oss ens en svag vittring om att ersättnings teologi skulle vara bibliskt. Tvärtom, om någon kollar upp bibel ställen du citerat i deras kontext så tror jag att man som opartisk läsare skulle inse att det inte alls är vad du vill mena.

    Jonas Q

    Denna tolkning av Israels upprättelse är genomgående i Nya Testamentet, det finns helt enkelt ingen ingen avvikelse från detta mönster.

    Tolkningen om att hedningarna skulle inkluderas i frälsning? Absolut, det kan jag skriva under på, men in i Israel? Nää, icke bibliskt…

    Jonas Q

    Nya Testamentet ser alla Guds löften som uppfyllda i Jesus Kristus, utanför honom finns ingen löftesuppfyellse”

    Snacka om att snubbla o trilla över skuggan av ett träd… Löftet till Abraham fick sitt Ja och den var ovillkorlig. Ändrade Gud på villkoren? Nej, givetvis inte. Och att denna löfte skulle uppfyllas innan denna tidålders slut? Nja, det menar inte författaren av Psalm 105:

    Psa 105:7 -11 Han är HERREN, vår Gud, över hela jorden når hans domar. Han tänker för evigt på sitt förbund, på det ord han påbjudit för tusen släkten, på det förbund han slöt med Abraham och på sin ed till Isak. Han fastställde det för Jakob som en stadga, för Israel som ett evigt förbund. Han sade: Åt dig ger jag Kanaans land, det skall bli er arvedel.

    Jonas Q

    Hesekiel hade också profeterat om att templet i den messianska tidsåldern skulle återupp­rättas i full härlighet (Hes 40-48). Petrus ser alltså dessa löften som upp­fyllda i kyrkan! I kyrkan som det nya templet finns Guds närvaro och härlighet, och Guds folk frambär lovets offer genom Jesus.

    Det håller jag med om, det är vad även Paulus menar 1 Kor 3:16. Kyrkan som Jesu kropp, alla troende, inte den lokala kyrkan byggd av människohänder. Men jag förstår inte hur du läser detta och menar att detta lär att kyrkan är det förnyade Israel? Det är ofattbart.

    Jonas Q

    Det som såg ut att exklusivt gälla Israel får alltså en vidgad uppfyllelse som innebär att också hedningarna blir en del av Guds folk.

    Ja, exklusivt till Leviter får alltså en vidgad uppfyllelse som innebär att även icke leviter är präster som bär lovets offer genom Jesus. Men detta bevisar, återigen inte att exv Paulus ur Benjamins stam är den ”Förnyade Levi-stam”, eller? Nej, självklart inte, inte heller att kyrkan är den ”Förnyade Levi” eller den ”Förnyade Israel” heller.

    Jonas Q

    2. Petrus citerar också orden i Hos 2:23: ”Ni som förut inte
    var ett folk är nu Guds folk…”.

    Ja Paulus med, och han verkar uppenbarligen tala om frälsning. Vi kan inte mixa ihop frälsning med Guds utvalda folk – Israel, som oavsett vad dom gjorde skulle alltid förbli hans folk, inte nödvändigtvis ifråga om frälsning, kyrkan har aldrig fått sådana löften, det finns inte. För hedningar som är utvalda till frälsning är kriteriet Jesus, även för juden så klart, men Guds löfte att för alltid bevara Israel som ett folk inför honom var ovillkorligt, oavset vad dom gjorde, om det så vore att smäda Guds namn eller falla för dyrkan av avgudar.

    Jonas Q

    Poängen är, som hela avsnittet visar, att hedningarna i Kristus har upptagits i det utvalda folket och att allt som gällde Israel nu gäller dem. Israels löften uppfylls i kyrkan för både jude och hedning.

    Det är det väl inte? Jag tror att förespråkare för denna teologin har samma dilemma som exv JV, när dom inte lyckas hitta stöd för idén, så hittar dom helt enkelt på det och läser in det i texten, hm…

    Men ni är ett utvalt släkte – Antagligen för frälsning, då det ovillkorliga löftet till Judarna var att dom oavsett sina synder skulle aldrig upphöra vara Guds egendoms folk, liksom vi ser i Jeremia 31.

    ett konungsligt prästerskap – precis som dom andra israels stammar som kommit in i Kristus är, men som jag tidigare nämnde, är dessa inte det ”Förnyade levit stammen” eller nått liknande.

    Ett heligt folk, ett Guds eget folk, för att ni skall förkunna hans härliga gärningar, han som har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus. Ni som förut inte var ett folk är nu Guds folk, ni som inte hade fått barmhärtighet har nu fått barmhärtighet.

    Jonas Q

    Och hos Paulus finner vi samma syn, även han tillämpar löften som givits till Israel på Jesu kyrka.

    Nej det gör han givetvis inte. Utan vad han istället verkar mena i Gal 3 är att vi nu ”Enligt löftet” till Abraham i vers 29 är medarvingar till löftet Gud gav honom om ”Alla folk ska bli välsignade i dig (Abraham)” (1Mos 12:3, 18:18). Ingen tillämpar löftet till Abraham om landet till kyrkan. Det är enkelt att se i kontext vad Paulus talar om:

    Och då Skriften förutsåg att Gud skulle förklara hedningarna rättfärdiga av tro, förkunnade den i förväg detta glada budskap för Abraham: I dig skall alla folk bli välsignade. Ty om arvet beror på lagen, beror det inte på löftet. Men åt Abraham har Gud gett arvet genom ett löfte. Här är inte jude eller grek, slav eller fri, man och kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus. Om ni nu tillhör honom är ni Abrahams avkomlingar, arvingar enligt löftet (Gal 3:8-29).

    Det Paulus talar om i vers 28 ”Här är inte jude eller grek, slav eller fri, man och kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus.” betyder det den säger, i Kristus är vi ett, det betyder inte att Israeliter längre inte är Israeliter, eller att det inte finns en skillnad mellan kvinna och man, utan att vi helt enkelt i Kristus är likvärdiga medlemmar av Hans Kropp.

    Jonas Q

    Det är i ljuset av detta vi skall se på NTs texter som talar om kyrkan som ”Israel”, ”det utvalda folket”, ”Abrahams avkomlingar” osv.

    Vi ska kunna distinktionera utvalda till frälsning och utvalda till en specifik plan i detta liv. Vi kan inte packa ner allt i en låda och anta att texter som talar om Israel nu plötsligt talar om det ”Förnyade Israel”, speciellt när varken GT eller NT ger oss anledning till detta. Aldrig ger Paulus denna luddiga bild att Israel nu är Kyrkan eller något i den stilen, istället distinktionerar han dessa konstant.

    Jag hoppas att denna diskussionen inte bara slocknar när Israel-Gaza konflikten är över, och självklart att det ska kunna ske i Kroppen utan att gemenskapen mellan bröder tar skada.

    Jag tror att detta är en viktig fråga som i historien visat sig vara en fråga om liv & död. Kyrkan har genom tiderna gått vilse med sina obibliska läror om Israel och Guds ovillkorliga löften till dom. Ersättningsteologin/uppfyllelse teologin är vad som banade vägen för den brutala anti semitismen i europa. Största hotet mot Judarna genom tiderna har varit Kyrkan, och på senare tid även radikal islam.