Ulf Ekman och Katolska kyrkan

Ulf Ekman har i senaste numret av tidskriften Keryx förklarat varför han valt att gå med i Katolska kyrkan. Hans artikel orsakar en hel del funderingar från min sida.

Artikeln innehåller inslag som jag helt och hållet kan hålla med om. Men den innehåller också inslag som jag inte alls håller med om.

Vid tiden för reformationen på 1500-talet så kunde man i varje fall i ett väst-perspektiv dela upp kristna kyrkan i tre delar, de historiska kyrkorna där Romersk-katolska kyrkan var den dominerande i ett västperspektiv. Den andra delen blev de nya reformatoriska kyrkorna med Luther och Calvin som de tongivande ledarna och teologerna. Som nordeuropé bör man dock vara tydligt medveten om att på våra breddgrader var det den lutherska varianten som slog igenom, inte den calvinska. I andra länder var det tvärtom. Den tredje delen var den baptistiska friförsamlingsrörelsen.

Den baptistiska grenen var då en liten förföljd minoritet. Den var inte bara förföljd av katolikerna utan också av lutheranerna.

Enligt min mening blev reformationen en halvmesyr, då resultatet i alltför stor utsträckning blev nationella institutionella kyrkor, ofta av monopolkaraktär, som företrädde religiöst tvång och förtryck.

Baptismen var en reaktion mot religiösa tvånget och förtrycket. Den traditionen värnade om friförsamlingstanken och människors religionsfrihet. Den lokala församlingsgemenskapen blev kristna kyrkans viktigaste uttryckssätt.

Det baptistiska arvet har i stor utsträckning präglat väckelserörelsen och utvecklingen av de mäktiga globala rörelserna av pingst-karismatisk, evangelikal och bapistisk kristendom. Tron på omvändelsedopet genom ett eget medvetet beslut har varit en avgörande markör för baptismen och pingst-karismatiska kristendomen som vuxit fram senaste 100 åren.

Det är den gren av kristna kyrkan där jag själv har mina rötter och övertygelser. Det innebär att jag har en annan syn på en rad grundläggande frågor i jämförelse med både katolska kyrkan och Svenska kyrkan. Med rötter i karismatiska väckelsen på 1960- och 70-talet lärde vi oss då att visa respekt för alla delar av kristna kyrkan, och vi lärde oss att upptäcka och respektera trossyskon i alla kyrkofamiljer, även om man inte har gemensamma ståndpunkter i allt. Det är utifrån det perspektivet jag diskuterar dessa frågor.

Den svenska frikyrkorörelsen har en stark förankring i det baptistiska arvet, med pietismen som en annan viktig influens. Svenska frikyrkosamfunden har även präglats av vårt lutherska arv, i varje fall läromässigt, även om frikyrkoväckelsen från 1850-talet innebar ett tydligt avståndstagande från Svenska kyrkans struktur som heltäckande folkkyrka.

Ulf Ekman ger ett antal skäl till varför han tar detta steg. Jag har ju tidigare hävdat att vi måste visa respekt för detta beslut och Ekmans eget vittnesbörd om att Gud leder dem i detta steg.

Vissa saker håller jag med om i det Ekman skriver. Jag delar kritiken mot protestantismens utveckling med en uppdelning i ett oändligt antal samfund, och dess svårigheter att i vår tid hålla fast vid grundläggande kristna läror, övertygelser och etiska ställningstaganden. Den brist på historisk syn och medvetenheten att kristna kyrkan är enda lång kontinuitet från nya testamentets tid, jag delar kritiken mot att den medvetenheten alltför ofta saknas i protestantiska kretsar. Jag delar också Ekmans kritik mot att var och en bara ska läsa Bibeln som det står och tolka den. Det behövs någon form av läroämbete i den kristna kyrkan, och det behöver finnas utanför den lokala församlingens ram. I väckelserörelserna har detta dock vuxit fram på ett naturligt sätt. Ekman har ju själv fungerat som ett läroämbete för den del av internationella trosrörelsen som har Livets ord i Uppsala som högkvarter. Lewi Pethrus hade den rollen i pingströrelsen, John Wimber för Vineyard. Man kan tro på läroämbete utan att hävda att det är biskopen av Rom som har den ställningen av tradition.

Det finns tre frågor i Ekmans ställningstagande och motiveringar som jag tycker finns anledning att problematisera utifrån ett baptistiskt-frikyrkligt perspektiv.

Handlar konvertering till Katolska kyrkan om att byta samfund vilket som helst. En pingstvän blir missionsförbundare eller en frälsningssoldat blir baptist? Detta handlar enligt Ekman om något mycket mer. Han skriver: ”Vi har mer och mer förstått att fullheten i Kristi kropp finns närvarande i den Katolska kyrkan och att denna kyrka faktiskt är den kyrka som Jesus instiftade här på jorden”.

Ekman skriver vidare: ”Det är nämligen Jesus vi har funnit på ett djupare sätt än någonsin än just i den Katolska kyrkan”.

Han skriver vidare: ”Frågan är vilket annat samfund som har samma sanningsanspråk, samma auktoritet, stabilitet och obrutna traditionslinje tillbaka till Jesus och apostlarna.”

Om påven skriver Ekman: ”Är jag då villig att ställa mig under påven? Ja, faktiskt! Dels behöver varje kyrka något överhuvud. Det är inte något konstigt med det. Dels tror jag att påvens ämbete; Petri ämbete, går tillbaka till aposteln Petrus och vad Jesus sa just till honom i Matteus 16:16-18. Petrus blev på ett unikt sätt kallad för ”klippan” och det var jut han som fick sig tilldelat himmelrikets nycklar. Petri ämbete har historiskt gått i arv genom påveämbetet och denna klippa är nödvändig för att kyrkan skall ha ett centrum, en grund och en enhetsprincip”.

För en baptistisk frikyrkokristen med karismatisk fokus blir detta helt omöjligt. Den karismatiska kristendomen finns i alla kyrkor och samfund, hos en del mer, en del mindre – det finns en utbredd karismatisk strömning inom Katolska kyrkan. Det handlar inte om man hängt upp en skylt ”karismatisk” eller ”pingstkyrka” utanför dörren.

Men frågan om kyrkans struktur och ledarskap krockar här. Katolska kyrkans självbild är något helt annat än andra kyrkor och samfund som inte ser på sig själva som kyrkan med stort K.

Det är inte möjligt utifrån Bibeln att fastslå denna struktur för kristna kyrkan och dess ledning. Biskopen av Rom växte fram som en viktig ledare i tidiga kristna kyrkan men att utifrån detta hävda att den som innehar denna tjänst är global ledare för kristna kyrkan är en kyrklig tradition, inte grundat i den bibliska uppenbarelsen. Det finns ju betydligt fler kyrkor med gamla rötter i den tidiga kristenheten. Och det är inte självklart när man argumenterar för kristna kyrkans historiska kontinuitet, att det är utifrån biskopen av Rom där man ska dra tråden tillbaka till första kristna generationen, vi har ju också den ortodoxa kyrkan, och andra kyrkor t.ex. koptiska kyrkan.

Enligt min mening finns det inte något bibliskt stöd för att den kristna kyrkan ska ha en enda global ledare. Lokala församlingens ledarskap har ett suveränt ansvar för lokala kristna församlingen, men behöver söka stöd av övergripande mobila tjänster som apostlar, profeter och lärare. Katolska kyrkans struktur och ledning har vuxit fram utifrån traditionen, inte utifrån en tydlig uppenbarelse i skriften.

De som är med i Hillsong har ytterst Brian Houston i Sydney som ledare och pastor, att det finns en global ledare är vanligt i ett antal samfund, t.ex. i Frälsningsarmén eller Anglikanska kyrkan. Men det är en annan sak än att se biskopen av Rom, d.v.s. påven som global ledare för den kristna kyrkan i en unik särställning.

Baptismen och väckelserörelsernas tradition pekar på en helt annan kyrkosyn och kyrkostruktur där lokala församlingens gemenskap hamnar i fokus.

Det finns tre viktiga punkter där en baptist-evangelikal-frikyrklig skiljer sig från katolska kyrkan, och dessa skiljaktigheter gäller även protestanter i allmänhet.

1. Påvens ledarroll i den globala kyrkan och Petri-ämbetet.

2. Katolska kyrkan som den ursprungliga kyrkan som Jesus grundade.

3. Att inte bara Bibeln utan både Bibeln och traditionen är vägledande och avgörande för kyrkans tro och lära.

Sedan finns det punkter där protestantiska statskyrkor ligger närmare katolikerna än frikyrkliga i allmänhet, t.ex. dopsynen och folkkyrkotanken, där Katolska kyrkan med företräder en allmän folkkyrka.

De tre punkterna ovan försvarar Ulf Ekman aktivt i artikeln, och det förvånar mig, jag hade nog trott att hans steg in i Katolska kyrkan handlade om att sprida den karismatiska kristendomen med fokus på trosförkunnelse. Jag hade lättare välsignat detta steg om Ekmans motivering varit att Gud leder oss vidare, och vi ska nu vara verksamma i Katolska kyrkan. Det hade jag kunnat köpa. Men att hävda: ””Vi har mer och mer förstått att fullheten i Kristi kropp finns närvarande i den Katolska kyrkan och att denna kyrka faktiskt är den kyrka som Jesus instiftade här på jorden”. Här kan inte jag hänga med i svängarna.

Traditionens vägledning tar sig också uttryck i synen på sakramenten, i synen på Maria, skärselden m.m, specifika katolska läror där man även enligt egen mening går längre än vad det finns utrymme för i bibeltexterna. Här kan jag som evangelikal kristen inte hänga med i svängarna, det innebär ju att vi kristna idag förstår saker bättre och vet mer än de som skrev Nya testamentet. Vi har lätt att skapa oss utombibliska läror, även i protestantiska och karismatiska sammanhang. De katolska utombibliska lärorna har vissa frön i Nya testamentet, t.ex. läran om skärselden i 1 Kor. 3. Att hävda att en lära är villfarande är att gå långt, och jag är inte beredd att göra det. Har för lite kunskap om Katolska kyrkans specifika läror för att kunna fälla sådana omdömen.

Jag hör ju inte till dem som avfärdar Katolska kyrkan som villolärare. Jag respekterar det som en kristen kyrka som jag kan samarbeta med och dela gemenskapen med. Men det finns alltså en rad punkter där jag som evangelikal kristen med en baptistisk församlingssyn, har en radikalt annorlunda uppfattning.

Ulf Ekman berör inte alls i sin artikel reformationens stora strider och rättfärdiggörelsen av tro. En fråga där protestantiska kyrkor och katolska kyrkan har närmat sig varandra, men där skillnader kvarstår. Det är en annan punkt som är viktig att väga in i dessa jämförelser.

Hur som helst, jag tackar Gud för alla Ulf Ekmans insatser för svensk kristenhet senaste 35 åren och önskar paret Ekman allt gott i fortsättningen. Vissa delar av deras nya steg har jag förståelse för, vissa delar förstår jag inte, och håller inte med om.

Men så kan det vara ibland.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • sungaMagnus

    Stefan skrev:
    *Jag hör ju inte till dem som avfärdar Katolska kyrkan som villolärare. Jag respekterar det som en kristen kyrka som jag kan samarbeta med och dela gemenskapen med.

    **Wow!! Du menar alltså att katolsk sakramentalism, mariologi, helgonkult och allsköns avguderi som vidlåder henne inte diskvalificerar henne som en kristen kyrka? Hur noga har du egentligen studerat katolsk teologi?

    Katolikerna har en helt annan syn på frälsningen vilket gör dem i mina ögon nästan till en annan religion.. Vi vet t.ex. att Ulf Ekman konverterade eftersom det i hans ögon var en frälsningsfråga.

    Har du tid bör du lyssna på följande predikningar/föreläsningar av Richard Bennett som innan han blev frälst varit katolsk präst i 30 år.

    http://www.bereanbeacon.org/mp3s.html

    Eller läsa hans böcker

    http://www.amazon.com/Far-From-Rome-Near-God/dp/1848710208/ref=sr_1_6?ie=UTF8&qid=1406632171&sr=8-6&keywords=richard+bennett

    http://www.amazon.com/Catholicism-East-Eden-Richard-Bennett/dp/1848710836/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1406632780&sr=8-2&keywords=richard+bennett

    I övrigt så har den reformerte pastorn John McArthur en förträfflig genomgång av de katolska villfarelserna i följande predikoserie:

    http://www.gty.org/resources/sermon-series/296/explaining-the-heresy-of-catholicism

    Magnus

  • Anders Gunnarsson

    Som katolik skäms jag över dina ”tips”.

    Vill man förstå katolsk tro, bör katekesen, Kreeft, Hahn, Arborelius o Broome konsulteras.

    Hatiska avhoppare är endast till för de kräksjuka. Någon näring får man inte bland avfallet.

    Allt gott

  • Anders Gunnarsson

    Stefan

    Att gå till en katolsk präst o be att få bli upptagen för att man vill verka bland katolska karismatiker är ett totalt ogiltigt skäl.

    Kyrkan är inte ett samfund bland andra som tar in proselyter på lösa grunder (och i mängd som t ex pingströrelsen internationellt).

    Att bli katolik är en lång process som ofta tar år o där man vill förvissa sig om att det är på riktigt o stabilt.

    Därför krävs studier i just det som samfunden saknar; ex petrinskt ämbete, mariologi, ekklessiologi etc, etc…

    För den intresserade finns t ex massor av material om petri ämbete på avemarisstella under 99 invändningar.

    Katolsk tro är verkligen biblisk, ursprunglig o orginalet (varur kopiorna tagit skärvorna).

    Allt Gott

  • ps23enkristen

    Detta var ett mycket intressant inlägg i ämnet Katolska Kyrkan , kontra och protestantismen frikyrkorna etz …Och om Ekmans övergång från protestantismen trosförkunnelsen trosrörelsen Livets Ord ,till katolismen Katolska Kyrkan …Men jag kan hålla med sunga Magnus också i ämnet ,även om jag inte heller ser och har fullheten i ämnet : Katolikerna har en helt annan syn på frälsningen vilket gör dem i mina ögon nästan till en annan religion.. Vi vet t.ex. att Ulf Ekman konverterade eftersom det i hans ögon var en frälsningsfråga…. Men jag tror också att du framställer olikheterna och likheterna om sundheten i tron i den sunda tron och läran…

    På ett mycket bra och sympatiskt vis som kan ledda till öppenhet och samförstånd … Om vad vi kan vara överens om och inte kan vara det om tron och livet och Herrens tjänst och församling också…Där tror jag du vinner mark i längden för Guds sanna tro och vilja enligt Guds Ord bibeln blott för din och andras skull, så långt som du och andra vill det…Och de i sanning kristna samanhangen och kyrkorna / församlingarna ,och kristna, och kallade och utvalda av Gud Herrens tjänare som är och kommer … Och alla behöver vi växa upp från att vara ett barn som kastas hit och dit av vart vindkast i läran igenom människornas bedrägliga spel därom, till manliga mognad till kristi fullhet …

    Och säkert kyrkorna och de kyrkliga ledarna med och inom alla kristna samanhang och husförsamlingarna med …Och det tror jag gäller de traditionella kyrkorna inkluderat katolska kyrkan …Och baptisterna och pingströrelsen och frikyrkorna och de mer moderna som trosrörelsen och Hillsong och Vineyard och New Vine etz…

    Och vill vi det och förutsättningarna från Gud kommer då sker det med, så långt vi hinner och får leva, innan vår tid kommer att få komma till Gud till himlen…Om vi kommer till tron på Jesus och Ordet och Guds nåd och sanning och goda vilja om frälsningen…Och väljer och förblir i tron på Gud om genom Guds fortsatta nåd till slutfrälsningen till Gud till himlen kommer … Och det är ju det vicktigaste för var människa och oss under livet…Och därutöver om vi kan gör något gott för Gud och nästan och oss själva och livet och den kristna gemmenskapen med genom Guds fortsatt nåd enligt Guds Ord …Och med tanke på att kärleken gör inget ont mot sin nästa …

    Så blir det en naturlig självklarhet när man närmare sig Gud och hans Ords vilja och lära genom livet, och kommer också till tron på Jesus och blir och förblir frälst…Och kan när det är möjligt finna en mogen kristen gemmenskap ,eller som utvecklas till med tiden och trots allt… Så tänker jag ….Guds frid och rika välsignelse för livet och evigheten med Gud !!! Ronny ps 103, Matt 28:18-20, John 3:16-17 ,1kor 13 Kärlekens lov . Och Jeremia 31:3 Med evig Kärlek har jag älskat dig och jag låter min nåd förbli över dig…Det är det kall som utgår till oss alla tror jag .Och kom som du är , och den som kommer ska jag sannerligen inte kasta ut … Gud håller dörren öppen för alla och oss…Så vi är välkommen till Gud bara vi kommer under livet och till honom in i evigheten till Himlen när livet är slut på Jorden också…Och både god och ond och villolärare och okunniga sanna människor och kristna och lärare i tron…Jhon 14:6…

  • Anders Gunnarsson

    Stefan

    Måste skriva med anledning av att du kritiserar Kyrkan att bygga enbart på Traditionen…

    A) jag har inte hittat en enda punkt, efter otaliga försök att protestera mot det mesta. ALLT är djupt nerborrat i den bibliska myllan. Dessutom var det just Kyrkan:s fäder som traderade, skrev, avskrev, kanonifierade, vördade o bevarade Ordet.

    Hur skulle Kyrkan från det givna, som dHA själv skulle uppenbara hela Sanningen för??? Klart att några kunde avfalla, men Kyrkan i sin totalitet…

    B) I brist av en arkimedisk punkt (som magistratet/Kyrkan) blir det uppenbart hur naken -den protesterande – Kejsaren är. Det specifikt protestantiska är – t ex Sola Scriptura, Sola Fide – totalt obibliskt, ohistoriskt, ologiskt o splittrande.

    Vart finns enheten utan Kyrkan/kyrkorna?

    Vad som helst kan läras/predikas från en protestantisk talarstol (o jag vet av egen erfarenhet).

    Vad är en protestantisk arkimedisk punkt (förutom det självklara egna felbara egot)?

    Jag skulle jättegärna vilja veta. Och utan det svaret blir all Kyrklig kritik rätt rumphuggen…

    Allt Gott

  • Staffanw

    Anders, kanske är det på plats att du tar några steg bakåt
    för att få lite bättre överblick.

    Förstår att du älskar katolska kyrkan över allt annat, och inte
    vill se den minsta fläck. Men att alltid avfärda alla som skrivit något
    negativt om katolska kyrkan som allt i genom falska, hatiska, okunniga etc etc, – känns inte särskilt seriöst.

    Sedan delar jag Stefans Swärds beskrivning. Och förvånas över när UE skriver: ”Vi har mer och mer förstått att fullheten i Kristi kropp finns närvarande i den Katolska kyrkan och att denna kyrka faktiskt är den kyrka som Jesus instiftade här på jorden”. Och vidare
    ”Det är nämligen Jesus vi har funnit på ett djupare sätt än någonsin än
    just i den Katolska kyrkan”.

    Frågan är när den insikten kommit till. Så här skrev Ulf Ekman själv i tidskriften Magazinet, visserligen för 25 år sedan, men inget som han
    sedan tagit tillbaka, med anledning av påvens besök i Uppsala:

    ”Vad är det alltså för spel som pågår framför tusentals troendes ögon? Ser man på påvedömets historia, har det alltid stått emot, stoppat och krossat all väckelsekristendom i alla tider. Katolska kyrkan har i århundraden besudlat sina händer med martyrer som Savonarola, Huss, Tyndale m fl. De katolska dogmerna är inget annat an gärningslära, falsk religiositet och vidskepelse. När kristendomen blev statsreligion, genom kejsar Konstantin på 300-talet efter Kristus, skedde en mycket olycklig utveckling…”,

    och

    ”Genom sakramentstron utbreddes en väldig vidskepelse som yttrade sig i helgondyrkan, fetischer, fabler, sägner och religiösa traditioner. Allt ifrån vaxljus, krucifix och madonnor, till klädedrakter och ett otal högtidsdagar utvecklades. Allt detta smyckade det kyrkliga livet och invaggade människor i en falsk säkerhet om att få komma till himlen, om man bara deltog i sådant.

    Men vägen till himlen går inte genom allt detta utan enbart genom Jesu fullbordade verk på Golgata. Bakom hela detta bedrägliga system finns religiösa andemakter som har en enorm påverkan på människor. Frågan är hur många människor som genom madonna-tillbedjan har gått evigt förlorade, istället för att genom tron på Jesus allena, komma till himlen.

    Överallt dit påven kommer sprider han Maria-kulten och madonna-tillbedjan. I europeiska länder sker det på ett mer intellektuellt och sofistikerat sätt än i andra delar av världen, där man mer öppet har blandat Mariadyrkan med inhemsk ockultism”.

    Visst kan man ändra uppfattning om det mesta, men det är onekligen en rejäl sväng UE bjuder på. RKK har ju inte ändrat en stavelse i sin lära och Bibeln är också densamma idag som för 25 år sedan.

  • Läsare

    Å vad skönt att bara behöva bibeln som rättesnöre.
    Förstår att det behövs både en Kling och en Klang som läromästare och ett hundratals böcker för att överhuvudtaget få ett uns av förståelse av denna kyrka med alla sina lightversioner beroende i vilka länder den ståtar.
    /Enkelheten, vilken styrka

  • Anders Gunnarsson

    Staffan

    Jag har inte skrivit hatisk, okunnig eller falska om något här. Däremot är nämnda antikatoliker (av någon outgrundlig anledning) just hatiska. Jag har tyvärr läst tillräckligt av sån skit.

    Sen är det f ö så att Kyrkan är proppfull av syndare o därmed befläckad.

    Jag är övertygad om att flertalet antikatoliker skulle må bättre om de faktiskt bemödade sig att lära sig vad Kyrkan lär, istället för att sprida förtal, lögner o fördomar; som i 99% av fallen är ren o skär okunskap (jag o numera även Ulf kan intyga att så är fallet).

    Allt Gott o lycka till med Hahns Himmelens Drottning. :-)

  • monicasfb

    Vill verkligen rekommendera att lyssna på detta. Man får lite kunskap om ”Skriften allena”. Och det på ett enkelt och tydligt sätt. Det känns bra att ha lite kunskap om det som man i hjärtat känner är rätt.http://www.stefangustavsson.se/?p=1948
    Har själv lyssnat på det flera gånger.

  • Staffanw

    Anders, menar du att Ulf E erkänt en sådan okunskap? Har jag faktiskt inte hittat några spår av.
    Lovar att ta mig an Hahn. Och du skulle visst läsa McCarthy.
    mvh Staffan

  • Anders Gunnarsson

    Läsare

    Hur ska då Skriften tolkas? Det verkar allt annat än enkelt…

    Är det din standard som är allenarådande, och hur vet jag det?

    Att bara läsa Bibeln gjorde även han i Matt 4. Han verkade ha fått ett o annat om bockfoten. Så ock Jehovas/Knutby/Zwingly/ m fl småpåvar.

    Vem i hela världen kan jag lita på? Och varför?

  • Anders Gunnarsson

    Jag med.

    Jag blev inte klokare (men han är en av de bättre o jag har suttit vid hans fötter flera år).

  • Anders Gunnarsson

    Staffan

    Då har du läst på dåligt.

    Och McCarthy köper jag för skithyllan(där en del sånt redan finns) så fort jag hittar den på någon pingstloppis… Jag har – som sagt – redan bläddrat o sett vad McCarthy skriver.

    Mycket kreativitet/fantasi är det sista man kan anklaga antikatolikerna för. Det mesta går att spåra till Boettner/Hislop/Chiniquy/Chick et al.

  • http://www.andraget.blogspot.com Andreas Holmberg

    Tja, de flesta katoliker blir det väl genom den korta och föga sofistikerade process som barndopet utgör. (Annars skulle inte särskilt många idas bli katoliker- eller för den delen svenskkyrkliga). Men jag håller med dej Anders om att Stefan framstår som mer än lovligt naiv om han trodde att typ vem som helst i vuxen ålder fick bli romersk katolik för att promota sina favoritläror, utan att verkligen instämma i romerska kyrkans särläror. Att Ekmans faktiskt blivit just romerska katoliker förstod väl de flesta redan i våras.

    (Jag inser ju mycket väl att största hindret för mej att bli romersk katolik är att jag inte FÅR bli det, hur mycket jag än ber att kyrkans öst-väst och nord-syd åter ska förenas också synligt och otvetydigt. Hade jag däremot som barn blivit döpt och vuxit upp i romersk-katolska kyrkan skulle jag som lekman knappast ha blivit korsförhörd eller exkommunicerad p.g.a. diverse ”kätterier” – det är lite skillnad där och det anske är naturligt).

  • monicasfb

    Vill bara förtydliga mig. http://www.stefangustavsson.se/?p=1948 är stöd för ”Skriften allena”.

  • Anders Gunnarsson

    Andreas

    (Barn)dopet är ett större mysterium än vad vi kan begripa.

    Och du får bli upptagen i en helig, katolsk o apostolisk församling närhelst du förstår varför du ska vara i Kyrkans fulla gemenskap. Innan dess förenar just ditt dop dig med Kyrkan. Var glad för det. Det är livsviktigt.

    Gaude! :-)

  • http://www.andraget.blogspot.com Andreas Holmberg

    Jo, Anders, jag älskar precis som du dopet i den treenige Gudens namn, som förenar oss med Kristus och Kyrkan. Jag vill så gärna även ha full och öppen gemenskap med dej och påven, men inser ju att det bara inte går så länge ni eller jag inte backar kring ett antal dogmer kring Maria och påven, de där som C S Lewis kallade ”era två hädelser”, enligt Sayers: Jack; samme Lewis som konstigt nog citeras så flitigt som ett mönster av ortodoxi i Kreefts ”Summa apologetica”.

    Som jag tidigare sagt på annan plats motbevisar Luk. 2:48 och Mark. 3:21,31-35 tydligt 1854 års mariadogm, vilket i sin tur motbevisar 1870 års dogm om påven. Men jag beundrar uppriktigt S:ta Maria som så ärligt delgav Lukas och eftervärlden sitt ömkliga försök att skylla den grova föräldramissen på Jesus – liksom hon aldrig försökte dölja sin medverkan i projektet ”plocka-den-galne-Jesus-av-banan”, eller att hon i båda fallen fick, och ödmjukt tog till sej, direkt bitande repliker från Jesus. DET är helgonlikt! Ja, helig är hon verkligen, men inte på något annat sätt än övriga helgon, även om hennes uppdrag var unikt. Frågan om hennes kroppsliga himmelsfärd kan vi gott lämna öppen (1 Kor. 4:6).

    Just barndopet i en romersk-katolsk församling är ju dock ett sätt att utan ”trosförhör” och konversionprocesser bli upptagen även i romersk-katolska kyrkan. Den biten blir ju krångligare med åren (jo, även i åtskilliga andra samfund!). Så precis som den danske litteraturpristagaren sa: man kan aldrig vara nog försiktig när man väljer sina föräldrar!

  • Anders Gunnarsson

    Andreas

    För att börja bakifrån.

    Den enda som hade förmånen att välja Mor sin, valde tydligen fel enligt dig…

    Ja din invändning är en standardprotest, som även jag behandlar på annat ställe (Invändning 57, se http://avemarisstella.blogspot.se/2010/09/57-skriften-nedvarderar-maria.html?m=1 )

    Hela problemet med er reducerande teologi är: ta en katolsk dogm, ta mörka (i detta fallet mariologiska) tolkningsglasögon; läs in antikatolicism i texten.

    SS: Voila: Kyrkan har fel.

    Hela det projektet är döfött.

    Mariologi är dock ofta det som får protestanter att se rött. Men så måste det inte vara. Se denna korta video; http://avemarisstella.blogspot.se/2010/11/varldens-basta-maria-videopture-must.html?m=1

    Och läs Hahn; Himmelens Drottning.

    Sen är det bra att du läser Kreeft. Mera sånt!

    Vad är summa apologetica dock???

  • Anders Gunnarsson

    Himlarnas Drottning heter boken från Catholica…

  • Anders Gunnarsson

    Andreas

    Varför blev inte Lewis katolik?

    Inte var det av två hädelseskäl (med de dogmer du tar upp).

    Enligt egen utsago var det för att han var en son av Ullster.

    I det mesta han skriver är han f ö ultrakatolsk. Jag har sannerligen inga problem att läsa honom. Katolskare protestant får man leta efter.

    Kul att du gillar honom.

  • Micael Gustavsson

    Det är Joseph Pierce och andra som hävdar att Lewis inte blev katolik enbart pga sin härkomst från Nordirland. Lewis behandlade ogärna frågan om skillnader mellan kristna kyrkor, men det finns omnämnanden här och där; i ett brev till en amerikansk katolik hävdar han tex att dagens katolska kyrka skiljer sig inte bara från fornkyrkan, utan även från dn medeltida kyrkan. Han berör det hela mest utförligt i ett tal som finns återgivet i samlingen Christian Reunion.
    P.S. Lewis styvson Douglas Gresham påpekade en gång att. Stort sett alla som gillar Lewis hävdar att han var deras sort av kristen, vilket han var rätt trött påDS

  • Anders Gunnarsson

    Staffan igen.

    Keryx 2 2014, s 9 (kol 2, mitt); Ulf skriver; ”Jag har fått göra upp med schabloner, karikatyrer och fördomar som jag burit på, men också upptäckt spår, stigar och utvecklingslinjer som leder tillbaka ända till urkyrkan…”

    Så har det varit för miljontals protestanter o miljoner kommer följa.

    Vincit omnia Veritas!

  • Anders Gunnarsson

    Micael

    Jag förnekar på intet sett att Lewis livet igenom var anglikan.

    Han var protestant.

    Men en katolskare dito får du söka länge efter. Vanauken – själv konvertit o nära vän, vars svensköversatta bok är läsvärd – kallar honom t o m för en Moses som pekar ut riktningen till det förlovade landet, men kunde inte själv inträda.

    Det är inte konstigt att de som från barndomen matats med antikatolicism har problem med Kyrkan. Samtidigt var det få katolska saker Lewis inte trodde på. Skärseld, transubstansialism, bikt, etc etc.

    Allt Gott

  • Micael Gustavsson

    Vi skulle kunna diskutera det här hur länge som helst. Han trodde på någon form av realpresens, men tar i sin sista bok ”Om Bön” avstånd från de katolska formuleringarna om transsubstantion. Hans skärseldstsnkar kom snarare från George McDonald än från katoliker etc. Men vi får sluta här eller fortsätta i Folkungasalen, så att det här inte blir en Lewistråd.
    PS Sheldon Vanaukens ”a Severe Mercy” (på svenska som ”Inkräktaren”) är lverkligen läsvärd. Det är även fortsättningen ”Under the Mercy”, vilket är den bok jag tror ditt citat är från D.S.
    P.P.S Jack Sawyer som Holmström citerade tidigare i tråden är för övrigt katolik D.S.

  • Anders Gunnarsson

    Micael

    Nej vi träter inte om detta…

    Du är Lewis-auktoriteten i sällskapet. Jag böjer mig i vördnad (jag är svag för sånt). :-)

  • Micael Gustavsson

    Smickrare där! Jag är ju däremot svag för att korrigera vad jag upplever som onyanserade påståenden, så jag får hålla fingrarna i styr för att inte fortsätta och skriva mot mig själv till din fördel ang Lewis (för att sedan korrigera tillbaka i nästa vända).

  • Staffanw

    Anders, även det omvända finns, som bekant. Men dessa står
    inte högt i kurs. T ex Tomas Dixon och nämnde McCarthy. Läste f ö nyss en predikan av Michael Dakwar på temat ”Jag lämnade katolska kyrkan för att följa Jesus ”.

    Och din förhoppning inför framtiden – ja, kanske är det mer
    sannolikt att Pentekostalismen blir framtidens kristendom. Åtminstone enligt Margit Eckholt , dr.theol.,
    professor, i Signum nr 6 2013. Hon skriver bl a ” År 2000 räknade man med 16 procent protestanter i Brasilien. Åtta år senare var de 24 procent, och i Guatemala steg
    protestanternas andel under samma tid från 29 till 38 procent. Den katolska kyrkans dominans är därigenom bruten, och den har förlorat sin religiösa monopolställning.”
    Liknande utveckling ser vi i Asien, t ex Kina. Där har bl a BBC och The Guardian skrivit om kristendomens snabba framfart. Det spekuleras i att landet snart kan komma att husera
    världens största kristna befolkning – enligt författaren David Aikmans kalkyler kommer det finnas 400 miljoner kristna i Kina redan om tre årtionden. Idag finns det ca 80 miljoner kristna i Kina, varva 70 miljoner är protestanter.

    I Sverige känns det som många som konverterar till katolska
    kyrkan, konverterar från något, inte främst till något. Och visst är
    utvecklingen inom bl a SvK dyster och oroande.
    Men framtiden tillhör nog inte den Katolska Kyrkan.

    Hälsn

    Staffan

  • MKarlendal

    Jag har skrivit en längre kommentar till detta här: http://www.mikaelkarlendal.se/uncategorized/ulf-ekman-och-stefan-sward/

  • Inge

    Tack Stefan att du repat dig efter datakraschen och att den utlovade
    kommentaren nu kom.

    Jag delar det mesta av det du skriver, dock tycker jag att du gömmer dej bakom
    en naiv inställning att du inte har tillräcklig kunskap om vad den katolska
    kyrkan är? Historiskt så har den fria församlingen alltid varit klar över vad
    den katolska kyrkan står för, det gäller inte bara den katolska utan alla
    kyrkor som allierat sig med makten, du har själv vid ett flertal tillfällen
    beskrivit Baptisternas hårda kamp för friheten att döpa troende. Denna kamp började inte på 17-18 hundra talet, utan redan med de första lärljungarna fram till idag.

    När tappade frikyrkorna kunskapen om vad denna maktfullkomna kyrka innebär?

    Jag är själv uppvuxen i en Baptistisk miljö där man aldrig kompromissade ang.
    troendedopet eller troheten till Guds ord, budskapet om korset och försoningen
    på Golgata stod i centrum. Om man studerar församlingens historia från Apg. fram till för ca 50 år sedan så ser man att troendedopet aldrig varit accepterat i de etablerade stora kyrkorna.

    Stefan du skriver:
    ”Den baptistiska grenen var då en liten förföljd minoritet. Den var inte bara förföljd av katolikerna utan också av lutheranerna.”

    ”Enligt min mening blev reformationen en halvmesyr, då resultatet i alltför stor utsträckning blev nationella institutionella kyrkor, ofta av monopolkaraktär, som företrädde religiöst tvång och förtryck.”

    ”Baptismen var en reaktion mot religiösa tvånget och förtrycket. Den traditionen värnade om friförsamlingstanken och människors religionsfrihet. Den lokala församlingsgemenskapen blev kristna kyrkans viktigaste uttryckssätt.”

    Vad vi lätt glömmer är att det alltid har funnits en församlingsström med
    troendedöpare som rört sig parallellt med de etablerade kyrkorna, en ström som alltid varit motarbetad förföljd och hatad av de etablerade, flera enskilda personer från kyrkan har däremot under årtusenden stött denna strömning, mendock aldrig själva det religiösa systemet i maktens centrum. Här måste jag ge Anders G rätt i, att på den punkten har den Lutherska kyrkan inte varit stort bättre än den Katolska i att hantera detta.
    När verklig väckelse bryter ut finns alltid troendedopet, troheten till ordet och korset och försoningen med. Det vi ser är att när församlingarna blir etablerade i kyrkosammanslutningar och större samfund, så sker alltid en kompromiss mot ordet på någon av ovanstående punkter.

    C.G HJELM.s bok ”Den troende och döpta församlingen genom två årtusenden” som utkom 1934 beskriver hur denna parallella församling hela tiden kämpat för ordet och sanningen, ständigt påhoppade av den etablerade kyrkan både före och efter Luther.

    Jag saknar en motsvarande beskrivning sammanställd på senare tid? Kanske någon har något bra förslag? Annars så kan jag rekommendera C.G HJELM.s bok
    även om den har några år på nacken, den har dessutom en gedigen referenslista, boken är möjligen svår att få tag på? Borde kanske ges ut i nytryck?

    Tyvärr kan vi historiskt se ett mönster att många av de etablerade kristna
    ledarna har börjat i anden men slutat i köttet, så även Luther som i början var tillmötesgående mot troendedöparna och år 1524 sa ”Vi måste låta sekterna vara” men tonen hårdnar och år 1527 skriver Luther en utvisningsförordning mot döpare. Och år 1530 erkänner han dödsstraff för troendedöpare.
    Vad som sedan den Lutherska kyrkan gjorde fram till mitten av 1800 talet mot
    de som höll fast vid troendedopet är knappast bättre än all den skada den
    katolska kyrkan lyckats med.

    Vad vill jag då säga med detta? Jo att det kommer alltid att finnas en utvald skara som vägrar att kompromissa med världen och de etablerade kyrkorna, att gå in i samarbete med de etablerade kyrkorna innebär alltid en kompromiss med troendedopet, försoningen på korset, Guds ord och friheten i Kristus.

    Vad har då allt detta med Ekmans konvertering att göra? Jo att alla de som framöver tror sig kunna fortsätta samarbeta med Ulf Ekman eller någon annan av alla de som börjat erkänna den Katolska kyrkan kommer förr eller senare inse att de tvingas dagtinga och kompromissa med sin övertygelse på någon av de punkter jag beskrivit ovan.

    2 Tim 3:14 Men håll fast vid det som du har lärt dig och blivit överbevisad om. Du vet av vilka du har lärt det.

  • Anders Gunnarsson

    Inge

    Jag antar att du har läst annat än Hjelms kyrkohistoria. Men den historieskrivning du framför förfärar. Friförsamlingar är bäst, och Kyrkan är hemsk (o lutherdomen är kanske t o m hemskare).

    Är Kyrkans tolerans perfekt? Knappast, för där är propfyllt av syndare, men det jag ser där är i a f att tolerans fanns (t sk från lutherdomen som startar i att Kungens religion är folkets).
    Omm du undersöker friförsamlingens historia bakåt, ser du att där denna rörelse kommit i maktställning har toleransen försvunnit (detta har ju inte varit det ordinära, men när det skett har det varit en tolerant katastrof)

    Geneve (under Calvin), Muntzers uppror (o Luthers slakt), tidiga holländska ultrareformatorer (helt totalitära), Inbördeskriget i england runt 1640-talet, USA under 1800-talet o framåt.

    Ingenstans ser jag ett helgonlikt gäng som enkom ber för sina meningsmotståndare o låter dem vara ifred…

    Istället ser jag en ofta aggresiv antikatolicism o en prosetelytism som är genant. Därmed inte sagt att Kyrkan är perfekt.

    Men – och det är ett viktikt men – där Kyrkan växt sig stark har även tolerans o samexisterat spirat, inte minst i Rom. Sen finns ju riktiga katolska bakslag som senare korståg som spårade ur, spanska inkvisitionen (som just var det spanska kungaparets egna räfst o rättartinget, utan påvligt bifall), hugenottslakten i Frankrike m fl.

    Men jag vänder mig mot din inbyggda antikatolicism o svart/vita tolkningsraster. Läs Nyman:s ”förlorarnas historia”. Sen kan vi tala vidare om vilka som förlorat mest (för ALLA förlorade).

    Allt Gott

  • Pingback: Stefan Swärd diskuterar Katolska kyrkan från fribaptistisk horisont | Bengts Blogg()

  • Anders Gunnarsson

    Staffan W

    Du dödförklarar världens största o äldsta Kyrka rätt enkelt.

    Name and claim är inte någon väg framåt.

    Vincit omnia Veritas

  • Läsare

    AAnders
    Det är just det som är problemet, tror inte dem du radade upp här bara följer bibeln. Ta Knutby bara som exempel, jag tror dessa läst en hel del av framgångsteologer mm kanske en och annan lektyr också tyvärr. JH läser/följer ju inte bara bibeln, dem följer ju hellre någon sorts profet som tydligen har den rätta tidningen av bibeln.

  • Anders Gunnarsson

    Läsare

    Men VEM följer bara Bibeln?

    Är det du?

    Hur vet jAG det? (för att det ska bli klarare, tror jag inte att du bara följer Bibeln)

  • Torbjörn S Larsson

    JAG HAR LITE SVÅRT
    att förstå det relevanta värdet i något UE skriver i en Livets Ord-besläktad tidning.
    Är han inte en avhoppare?
    För mig har intresset drastiskt minskat för den typen av argumentation. Jag vet väl att det finns många underbara människor inom katolska kyrkan. Men en kyrka som i hundratals år hindrat gemene man från att läsa bibeln och därtill fogat läror som skymmer Kristusbilden är som organisation betraktad föga avundsvärd. Jag tycker även att det beklämmande att se hur många kända profiler tassar omkring på tårna och inte vågar säga sanningen.
    Ok, dom säger det som är SANT precis som Leif när han talade om muslimerna på Hönokonferensen, Men dom säger inte SANNINGEN…
    DET ÄR EN VÄLDIG SKILLNAD

  • Anders Gunnarsson

    Torbjörn

    Nu far du med osanning. När förbjöd Kyrkan folk att läsa Bibeln???

    År, koncilium och plats, tack,

  • Erik Hson

    Om man anklagar någon för att ”fara med osanning” får man nog själv vara lite mer noggrann med sanningen. Det är nämligen en stor skillnad mellan ”förbjuda” och ”hindra” – det ord Torbjörn S faktiskt använde.

  • Anders Gunnarsson

    Erik

    Då vill jag ha år, koncillium o plats på var Kyrkan hindrat folk att läsa Skriften. Hundratals översättningar på alla folkspråk, även tryckta långt låångt innan Luther.

    Sen är det ju enkom trams att hon skymt Kristus med läror. Det är direkt förtal.

    Allt Gott

  • PeJohansson

    Det är intressant att jämföra tonarten i hur Niklas Piensoho grillades för något som tolkades annorlunda inom samma inriktning och hur det låter i det Ekmanska fallet.
    En stilla undran;
    den mördande kritik som Piensoho erfor förra sommaren, var hans förkunnelse en större avvikelse än att konvertera till RKK?
    Är det inte åtminstone tendenser till mannamån?

  • Klaus

    Påven var och hälsade på i en pingstkyrka i Italien helt nyligen och han bad om ursäkt för tidigare förföljelser av katoliker som ”frestats av djävulen” att göra detta, och såg det som att han hälsade på sina vänner. En del pingstvänner var dock inte förtjusta och skrev efter besöket ett uttalande där de noga påpekade de väldigt stora och avgörande skillnaderna mellan dem och katolska kyrkan.
    Må så vara att skillnaderna finns, det gör de ju, men var det här rätt tillfälle?
    Bara en idé; tänk om det är så att ett ÖVERDRIVET fokuserande på skillnader och fel faktiskt är ett slags synd? Vilket slags frukt kommer av det där snåla och negativistiska trädet?

  • Erik Hson

    Det är mycket möjligt, Anders G, att Torbjörn S har fel i sitt påstående om ”hindrad” bibelläsning. Jag reagerade bara på ditt slarviga hanterande av sanningen genom ett suspekt ”felcitat”.

    Nåväl, jag hoppas att du kan påvisa att nedanstående utsagor, som tycks påvisa ett visst hindrande av bibelläsning, är felaktiga eller missförstådda (hämtade från http://www.aloha.net/~mikesch/banned.htm)

    COUNCIL OF TOULOUSE – 1229 A.D.
    Canon 14. We prohibit also that the laity
    should be permitted to have the books of the Old or New Testament; unless anyone from motive of devotion should wish to have the Psalter or the Breviary for divine offices or the hours of the blessed Virgin; but we most strictly
    forbid their having any translation of these books.

    COUNCIL OF TARRAGONA – 1234 A.D.
    its second canon:”No one may possess the books of the Old and New Testaments in the Romance language, and if anyone
    possesses them he must turn them over to the local bishop within eight days after promulgation of this decree, so that they may be burned lest, be he a cleric or a layman, he be suspected until he is cleared of all suspicion.”

    POPE CLEMENT XI ON READING SCRIPTURE
    The Dogmatic Constitution issued by Pope Clement XI on Sept. 8, 1713:

    The following statements are condemned as being error:

    79. It is useful and necessary at all times, in all places, and for every kind of person, to study and to know the spirit, the piety, and the mysteries of Sacred Scripture.

    80. The reading of Sacred Scripture is for all.

    81. The sacred obscurity of the Word of God is no reason for the laity to dispense themselves from reading it.

    82. The Lord’s Day ought to be sanctified by Christians with readings of pious works and above all of the Holy Scriptures. It is harmful for a Christian to wish to withdraw from this reading.

    83. It is an illusion to persuade oneself that knowledge of the mysteries of religion should not be communicated to women by the reading of Sacred Scriptures. Not from the simplicity of women, but from the proud knowledge of men has arisen the abuse of the Scriptures and have heresies been born.

    84. To snatch away from the hands of Christians the New Testament, or to hold it closed against them by taking away from them the means of understanding it, is to close for them the mouth of Christ.

    85. To forbid Christians to read Sacred Scripture, especially the Gospels, is to forbid the use of light to the sons of light, and to cause them to suffer a kind of excommunication.

    Encyclical UBI PRIMUM of POPE LEO XII, MAY 5, 1824:

    19. In virtue of Our apostolic office, We too exhort you to try every means of keeping your flock from those deadly pastures. Do everything possible to see that the faithful observe strictly the rules of our Congregation of the Index. Convince them that
    to allow holy Bibles in the ordinary language, wholesale and without distinction, would on account of human rashness cause more harm than good.

  • Anders Gunnarsson

    Erik

    Din länk funkar inte. Jag kan ge respons om du vill, men ge gärna en fungerande länk (och sen behöver jag lite tid att ta mig hem o bläddra i en del litteratur.

    Dock kan jag direkt se att materialet är högst ofördelaktigt klippt o klistrat. Tyder på ”kreativ antikatolicism” a la Boettner.

    Allt Gott

  • Erik Hson

    Förlåt att länken tappade några tecken. Vi kan ta denna istället: http://answeringcatholicclaims.blogspot.se/2013/12/has-catholic-church-been-friend-of-bible.html – Jag anser den inte vara överdrivet antikatolsk utan ganska moderat i det avseendet. Dock handlar det inte om vilka webbsidor som ger svar på denna fråga, jag kunde även lyft fram några av katolskt ursprung. Exemplen är ursprungligen hämtade från the Catholic Encyclopedia.

    Det väsentliga i sammanhanget är snarare: Motsvarar citaten ditt önskemål? Du skrev: ”Då vill jag ha år, koncillium o plats på var Kyrkan hindrat folk att läsa Skriften.”

    Jag tog ett fåtal exempel som egentligen är hämtade ur the Catholic Encyclopedia:
    1. År 1229, Konciliet i Toulouse. Kanon 14.
    2. År 1234, Konciliet i Tarragona. Kanon 2.
    (Detta var ett led i det kyrkliga korståget mot Albigenserna och deras förintelse.)

    Dessutom några senare påvliga utsagor:
    3. År 1713, 8 september. Clemens XI.
    4. År 1824, 5 maj. Leo XII.

    Så frågan är
    a) Är hänvisningarna korrekta?
    b) Visar de att Kyrkan hindrat folk att läsa Bibeln?

  • Anders Gunnarsson

    Erik

    Jag återkommer som sagt i ärendet…

  • Erik Hson

    I väntan på Anders kommentar. För att inte helt i onödan anklagas för att enbart citera Katolska kyrkans motståndare är det förstås bäst att peka direkt på vad The Catholic Encyclopedia har att säga i saken. Det aktuella avsnittet avhandlar begreppet ”Scripture”. Och jag har som sagt bara hämtat ett fåtal exempel därifrån.

    Läs det avslutande avsnittet – ”Attitude of the Church towards the reading of the Bible in the vernacular” – på denna sida:

    http://www.newadvent.org/cathen/13635b.htm

  • Torbjörn S Larsson

    Anders säger:

    ”(Barn)dopet är ett större mysterium än vad vi kan begripa.”
    För att jag ska vara säker p att jag får med mig nåt andligt från Hönökonferensen så brukar jag beställa några gamla böcker från antikvariatet Flammor. Låt mig komma med ett utdrag från en bok kallad Stordöparn, av Vilhelm Eclundh:
    Bakgrunden är att Eclundh har just troendedöpt denna kvinnans dotter och kvinnan är givetvis är oerhört uppretad. s.97. Denna kvinna brukar förrätta barndop sk. nöddop på prästens uppdrag:
    Eclundh tilltalar denna kvinna:
    ”- Vet ni verkligen vad ni döper?”
    ”Jag visste att denna kvinna brukade förrätta nöddop i byn, då barnen blev sjuka och ej hunnit bli döpta av prästen dessförinnan. Byn låg mer än två mil från kyrkan och man hade ingen landsväg på den tiden.”
    -”Hur länge tänker ni hålla på med DETTA SPEKTAKEL FRÅGADE JAG. ”Är det de frälsta som vill att ni skall begjuta deras barn, eller är det de ofrälsta?”
    ”-Det är nog de ofrälsta”.
    ”- Vem är det då ni tjänar?”
    ”-Hon satt tyst en stund, och sedan fortsatte hon”.
    -” Vill ni förlåta mig..osv.
    Detta var i pingströrelsens barndom kanske 20-talet. På den tiden då dom ogillade att kallas pastorer, utan kallade sig själva vittnen. Givetvis utan prästkragar och annan utstyrsel.

  • Anders Gunnarsson

    Torbjörn

    Vilket fint o uppbyggligt vittnesbörd.

    För att du inte ska slå in öppna dörrar, så är min Kyrka extremskeptisk till dop utan urskiljning. Dopet förpliktigar.

  • Anders Gunnarsson

    Erik

    De två första referenserna är tagna ur sin historiska kontext. Förbudet gällde alltså en region, fullständigt förpestad av heresi, under begränsad tid. Jag kommer skriva en del om det senare.

    Allt Gott

  • PeJohansson

    Nu vet vi att Stefan Swärd välsignar Ekmans efter en ödmjuk redogörelse för de punkter som skiljer sig åt i uppfattningar.
    Välsignas även Niklas Piensoho, efter en inte fullt så ödmjuk redogörelse förra sommaren?

  • Dragspelaren

    Det finns akademiker och det finns bönder om uttrycket tillåts. Utan ”bönderna”, arbetarna skulle vi inte ha någon frikyrka i Norden. Och utan dessa ”enkla” människor som gör upplevelser med Gud och läser bibeln ”som barn” skulle få komma in i Guds rike. Det är bara pinsamt när män som Ulf Ekman förflyttar sig från den omedelbara Gudsupplevelsen till religiöst pladder. Nej, stopp! Inte alls kränkande i detta fall då Ekman själv under sin mest brinnande period inte var den som skrädde orden.
    Har under en längre tid befunnit mig i Apostlagärningarna och idag behövs mer än någonsin en kristen folkrörelse! Där hemmen återupprättas som helgedomar för Gudsmöten. Stora kyrkor, stora samfund blir ofta maktdepåer med obibliska ambitioner. Gud give att inte dagens tendens till mer och mer synkretism (blandning av religioner) tillsammans med den allt mer omfattande sekulariseringen fullständigt lamslår och tystar Guds röst i samhället!