Stefan Swärd

Allt mellan himmel och jord

Idag blev jag bjuden på lunch hos restaurang Lebanon vid Norrmalmstorg i Stockholm. Den som bjöd mig var Hernan Clavijo, en av pastorerna i Stockholm för en latinamerikansk församling, Iglesia Ichthus som hyr in sig i Adventskyrkan vid Norra Bantorget. Hernan berättade för mig vad som händer i församlingen, människor som kommer till tro, människor som upplever dramatiska Guds ingripanden i sina liv, hur grannar blir kristna, hur man startar upp nya husförsamlingar och cellgrupper i hemmen, hur människor blir fyllda med Anden, hur man sänder i väg människor, både till Sydamerika och andra platser i Sverige, och som direkt börjar föra människor till tro på Kristus och grunda församlingar. Allt Hernans tänkande var bara fokuserat på en enda sak, att utbreda Guds rike. De ”vanliga” svenska församlingarna borde mycket mer lyssna på våra nya svenskar och deras brinnande kristna engagemang.

Och så tänker man på rubrikerna i den kristna pressen senaste veckan. Ändrad äktenskapssyn både i Svenska Kyrkan och Norrmalmskyrkan. Det känns som en debatt och ett kristet tänkande som är på en annan planet än vad Hernan Clavijo representerar.

Egentligen bryr jag mig inte så mycket om vad Svenska kyrkan gör och beslutar, jag har lämnat den för länge sedan. För mig är det viktigare vad Norrmalmskyrkan hittar på.

Men jag känner bara en sådan total distans till hela diskussionen. Jag är inte ens beredd att sätta mig vid ett bord och diskutera en ändrad kristen äktenskapssyn, för mig är det en fullständigt icke-fråga. Jag kan inte se något skäl varken utifrån respekt för Bibeln eller för den kristna traditionen att ens diskutera frågan. Och jag vet att pingstvänner, katolska kyrkan, ortodoxa kyrkor och trosrörelsen helt delar den uppfattningen. Så vitt jag vet också pastorerna inom Evangeliska Frikyrkan.

Samtidigt känner jag en stor distans till vissa kristna röster som ger hela frågan för stora proportioner och hamnar i ett tonläge som blir fel. Och där kommunikationen mot omvärlden blir att vi kristna inte gillar homosexuella. Budskapet blir då helt fel.

Så jag står gärna för min hållning när jag får frågorna, men jag har inget intresse av att delta i kampanjer mot homosexuella eller uttrycka mig nedlåtande om homosexuella. Jag kan inte heller se något bibliskt stöd för att lyfta fram homosexualiteten som någon unik synd vid sidan om alla andra synder. Gud älskar oss alla, och vi är alla syndare, och Guds erbjudna nåd är tillgänglig för alla människor. Därför behöver vi möta alla människor med respekt, även i sådana fall de lever i synder som vi inte alls gillar.

Utmaningen för oss kristna i storstäderna är hur vi kan presentera evangeliet om Jesus och Guds rike på ett sådant sätt att vi når fram till olika grupper av människor, oavsett sexuell läggning, och att mötet med Jesus utmanar och leder till omvändelse, oavsett vilka irrvägar mitt liv har hamnat i.

Jag har under många år på olika sätt stöttat och relaterat till människor som har brottats med sin sexuella läggning. Och jag måste ärligt säga att jag har känt en djup kärlek till dem och ett engagemang över deras livssituation. Jag vet också att det finns inga patentsvar eller enkla lösningar. Men jag vet att det finns en väg för varje människa som vill vara en efterföljare till Jesus.

Jag tycker att både Norrmalmskyrkan och Svenska Kyrkan sviker de människor som brottas med sin sexuella läggning, men som i respekt för Bibeln och för kyrkans tradition, och i respekten för efterföljelsen till Jesus, har valt ett liv i celibat.

  • http://www.kastasten.se Thommy Bergenwall

    I dessa dagar kommer människor från andra länder och missionerar i Sverige,vilken utveckling eller kanske vilken avveckling beroende lite på den egna insikten och självrannsakan.

    Vi behöver få all support som går och får tacka Gud för alla som vill vara med och förändra vårt land, åt rätt håll.

    Som en vän brukar säga,håll ut! (Han är trogen Hammarbyare )

    Gå nu ut och gör ditt bästa för din nästa, för i morgon kan det vara försent.

    V v v v Thommy Bergenwall

  • Micke

    Gillade mycket i ditt inlägg!!
    Tänk om samma energi hade ägnats åt de troendes jordiska rikedomar med tanke på Jesusorden om att sälja allt och ge till de fattiga.

    Men å andra sidan hade väl även du Stefan, trots din i många avseenden schyssthet, fått vissa problem.
    Det är nog betydligt svårare att sälja den dyra bostadsrätten och alla sommarstugorna och ge pengarna till behövande än att fördöma sexuella/homosexuella ”synder”.

    MS

  • Jan

    Precis det är välståndet och vårt fokus på mer pengar som driver oss från gud mot prylar, lättja, nöjen, miljöförstöring, upplevelsecentrering och sexuella eskapader.

  • wildwest

    Gräsligt trött på detta eviga tjat om att sälja allt och ge till de fattiga som dyker upp som gubben ur lådan i varenda sammanhang det talas om ”synd”. Föreslår att signaturerna Micke o Jan går före genom att sälja t ex sina lyxiga datorer, som de uppenbarligen har, avyttrar tv och andra lyxprylar som spis, kylskåp, lädersoffor och annat. Eller tror man allvarligt att allt det en ”normal” svensk har i Sverige inte uppfattas som ultimat lyx av många indier, afrikaner och sydamerikaner? En totalt insnöad debatt där svensk definition av lyx tros vara gångbar i resten av världen. Varenda en i västvärlden, hur fattig man än är, betraktas som stenrik i många u-länder.

  • Jonny

    Bibeln värderar faktiskt synder. Vissa är värre än andra, även om grundproblemet är detsamma. De flesta synder kan kategoriseras under Mammon, Sex och Makt. Dessa tre bottnar förstås i egot.

    Under vissa tider så sticker vissa synder ut mer än andra. Självklart skall kyrkan vara ett salt i förruttnelsen. Särskilt bör kyrkan protestera emot synder som vår kulturella blindhet gör att vi lätt missar. Vår kultur har snart gjort oss helt okänsliga för synder som homosexuell utlevnad, skilsmässor, ekonomisk egoism och aborter.

  • Jonny

    Sedan förstår jag inte distansen till Svenska Kyrkan. Om en del av kroppen lider så lider väl hela kroppen. Man kan väl inte distansera sig från den lidande delen. Det finns ju många trossyskon i Svenska Kyrkan som vi inte kan överge hur som helst nu när de verkligen behöver vårt stöd. Särskilt de som har tagit kampen är nu känsliga, och de behöver vårt stöd. De ska inte behöva hör att de gjode fel som vågade säga sanningen, bara för att vissa är rädda att stöta sig med homosexuella.

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michael G. Helders

    Inte enig med dig här Jonny, jag tror inte det nya förbundet kategoriserar synder på det sättet, jag tror att om man bryter mot det minsta bud i lagen- så har man brutit mot hela.

    Stefan:
    Tack för dina tankar, och reflektioner.
    Ta gärna del av:
    [ Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare!-Del 1Vi talar knappt om synd i kyrkan, och nämner nån ordet synd i en predikan så ser vi kristna ut som rossiner i ansiktet!- Men AJ! Vilken fruktansvärd synd just homosexualitet är!- Oj, det är våran ärkesynd!- Som om homosexualitet var den ända synden i hela världen!
    Om sådant här attityd är jag helt säker på att Jesus Kristus säger:  Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare!-Ni försummar det som är viktigast i lagen: rätten, barmhärtigheten och troheten. Det ena borde ni göra utan att försumma det andra

    Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare!-Del 2 Vi kristna har satt oss själva i en mycket svår situation. Homosexuella har propagerad för lika rättigheter, och de har ofta kört på känsloargument såsom t.ex ”när ska ni kristna sluta att förtrycka oss?” eller ”borde inte alla människor ha lika rättigheter?”
    Vi kristna har oftast svarat ”Bibeln fördömer den homosexuella livsstilen” eller ”tillåter vi sådana här sexuella böjelser så blir nekrofili och pedofili nästa”.
    Detta i längden har ju lett till att HBT rörelsen inte endast kämpar för att få respekt av kristna, utan har direkt eller indirekt börjat kämpa för ett sekualiserad samhälle och kyrka. Av den anledningen att de upplever det är det enda sättet de verkligen kan få ett samma människovärde som heterosexuella.
    Vilket i sin tur har ledet till en ännu hårdare debatt strategi från oss kristna…ja det hela blev en ond cirkel! Och funderar man lite, så är det inte konstigt att vi konservativa kristna förlorade debatten om samkönade äktenskap i Svenska Kyrkan.
    ]

  • Maja

    Haha, vad roligt med en kristen som är ”gräsligt trött på detta eviga tjat om att sälja allt och ge till de fattiga”. Det var kul.

    Vad härligt att Stefan Swärd känner distans och ointresse för Svenska kyrkan. Det är nämligen inte så vanligt bland frikyrkornas ledare. De bekymrar sig mer för SvK än sina egna kyrkor, tycker jag. Det är jag gräsligt trött på.

  • O.K

    Om ”alla” säljer allt och ger till dom fattiga vem skall jag då sälja till om det inte finns någon köpare Och om köplusten försvinner då finns det inga jobb kvar eftersom ingen köper och då sjunker allas löner eftersom det inte finns något behov av att köpa
    Inser ni inte hur dumt det låter Fil.4:12 Jag vet att finna mig i ringhet jag vet ock att finna mig i överflöd
    1 Kor 6:18-19 Flyn otukten all annan synd som en människa kan begå är utom kroppen

  • wildwest

    Det är så erbarmligt ologiskt detta att sälja allt till de fattiga! Kör hela tankebanan ut och se vad som händer! För att sälja allt behövs köpare. Då blir dessa köpare rika, vad ska de sen göra? Eller tror vi på allvar om vi säljer vår Stockholmsvilla att där dagen efter flyttar in ett 8-barnspar från Zimbabwe, bara sådär, förflyttade av Anden? Nej, säljer vi en villa, köper en annan svensk denna. Och sen? Vad händer om samtliga kristna säljer samtidigt? Villapriserna sjunker som en sten och dom sista som säljer kan inte ens sälja. Smart.

    Vad gör vi med Maria i Bibeln som tömde nardusolja över Jesu fötter värd mera än en svensk arbetares årslön? Dog hon svältdöden dagen därpå? Nej, därför att hon var rik och en nardusflaska inte barskrapade henne. Varför denna liknelse om tjänarna med talenter, där en talent i dagens penningvärde påstås vara ungefär 1 miljon? Vad är det för skräckexempel Jesus ger om vi nu ska vara fattiga?

    Hur exporterar vi sen våra sålda rikedomar till u-länder? Åker vi dit med svenska kronor i sedlar och ger till en fattig familj? Måste inte dessa växlas till lokal valuta? Vem tar mellanskillnaden i växlingsavgift? Skickar vi pengarna via biståndsorganisationer som tar 60% av insamlade medel i administration? Då blir dom rika. Fyyy.

    Var realistisk istället. Tacka Gud för den standard vi genom många generationers hårt arbete fått. Dom som skriker högst nu om rikedom lär också skrika högst den dag ofärd drabbar landet och ingen har nånting kvar.

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michael G. Helders

    Ta gärna del av:
    [ Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare!-Del 1Vi talar knappt om synd i kyrkan, och nämner nån ordet synd i en predikan så ser vi kristna ut som rossiner i ansiktet!- Men AJ! Vilken fruktansvärd synd just homosexualitet är!- Oj, det är våran ärkesynd!- Som om homosexualitet var den ända synden i hela världen!
    Om sådant här attityd är jag helt säker på att Jesus Kristus säger:  Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare!-Ni försummar det som är viktigast i lagen: rätten, barmhärtigheten och troheten. Det ena borde ni göra utan att försumma det andra

     
    Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare!-Del 2 Vi kristna har satt oss själva i en mycket svår situation. Homosexuella har propagerad för lika rättigheter, och de har ofta kört på känsloargument såsom t.ex ”när ska ni kristna sluta att förtrycka oss?” eller ”borde inte alla människor ha lika rättigheter?”
    Vi kristna har oftast svarat ”Bibeln fördömer den homosexuella livsstilen” eller ”tillåter vi sådana här sexuella böjelser så blir nekrofili och pedofili nästa”.
    Detta i längden har ju lett till att HBT rörelsen inte endast kämpar för att få respekt av kristna, utan har direkt eller indirekt börjat kämpa för ett sekualiserad samhälle och kyrka. Av den anledningen att de upplever det är det enda sättet de verkligen kan få ett samma människovärde som heterosexuella.
    Vilket i sin tur har ledet till en ännu hårdare debatt strategi från oss kristna…ja det hela blev en ond cirkel! Och funderar man lite, så är det inte konstigt att vi konservativa kristna förlorade debatten om samkönade äktenskap i Svenska Kyrkan.
    ]

  • O.K

    Michael

    Vart vill du komma med detta det liknar inte din vanliga bibeltrohet Om jag skall tänka som du skriver så kan jag lika gärna kasta min bibel När många lever som sambo och inte tar så allvarligt på äktenskapet så kommer hbt-are och påstår att det är viktigt att vara gift Det handlar bara om att fördärva och nu återstår att gå in i våra kyrkor och fördärva det märks bland annat i saronkyrkan när medlemmar går på grund av ledningens svek Först får vi lära oss vägen Sedan läggs vägen om Vad är det då för värde i bibeln (Jag är en gammal man så jag har haft många år på mig att läsa min bibel om det som står inte gäller längre vad skall jag då tro)

  • Andreas Möller

    wildwest skrev:
    ”Det är så erbarmligt ologiskt detta att sälja allt till de fattiga! Kör hela tankebanan ut och se vad som händer!”

    Och ändå sade han precis just så… ”sälj allt du äger, och ge åt de fattiga”. Visst kan vi använda logiska resonemang (även om en del av dina argument var lite överdrivna – det finns tex inga seriösa biståndsorganisationer som tar 60% till administration) för att komma fram till slutsatsen att det där Jesus sade inte går att tillämpa. Men i så fall torde det vara lika möjligt att via logiska resonemang komma fram till slutsatsen att vi borde låta homosexuella befästa sin trohet på samma sätt som heterosexuella. Sanningen är väl till och med att det borde vara enklare, eftersom Jesus mig veterligen aldrig uttalade sig om homosexualitet och vigslar, medan temat ”fattiga och rika” kom upp gång på gång…

    Inte heller jag har sålt allt jag äger och gett åt de fattiga – jag lyckas alltså inte följa Bibelns ord fullt ut, och därför kräver jag inte att någon annan ska göra det. Men vad är det med just homosexualitet som gör att vi vill tillämpa bibelordet fullt ut, när vi väljer att sovra bort så mycket annat i Bibeln?

    Jag tycker inte Norrmalmskyrkans beslut i den här specifika frågan behöver vara hotfullt för någon annan – lika lite som ett motsatt ställningstagande i någon annan församling skulle vara det. Det som hotar oss är när vi lägger vår tid och energi på att fördöma varandra, istället för att söka Guds vilja med våra liv.

  • P

    Jonny:

    Var i Bibeln hittar du stöd för detta påstående som du kom med: ”Bibeln värderar faktiskt synder. Vissa är värre än andra, även om grundproblemet är detsamma.”

  • wildwest

    Andreas Möller: Det är riktigt att girighet och vedervärdig lyx är förkastlig. Träffade för några år sen på några nyrika ryssar som slängde sin skräddarsydda Armanikostym i soporna för den fått en vinfläck. Det enda detta gick ut på var att visa hur rik man var, hur lite man behövde bry sej om sin privatekonomi, falsk stolthet. Detta är fel, det är lika fel att bli rik på rent olagliga metoder, se Sackéus i Bibeln. Se afrikanska diktatorer, ryska oligarker, värdetransportrånare, hallickar osv.

    Kärleken till pengar är roten till allt ont. Om man fastnar i kärlek till sina ekonomiska ägodelar, när det blir en avgud, då är det definitivt fel. Säger Jesus åt mej att sälja allt till de fattiga så måste jag kunna göra det, men det krävs ett direkt tilltal. Det finns även andra bibelställen som talar om att den som inte arbetar inte heller ska äta. Kanske något för en del att fundera över. Det står också i Bibeln.

    Homosexualitet som synd är i sej inte värre än nån annan synd. Men det som nu skett är att synden blivit icke-synd. Jag påstår ändå att dom flesta av oss är medvetna om sina synder, ber om förlåtelse, försöker leva rätt, men syndar gör vi ändå, ibland med berått mod. Utlevd homosexualitet som livsstil institutionaliserar synden, sen stadfästs den av kyrkan, det är fortfarande synd. Detta gör frågan så allvarlig. En homosexuell som inser han handlar fel, men försöker att leva rätt, har jag den största respekt för. Numera kan man alltså inte ens i kyrkliga sammanhang längre nämna homosexualitet och ordet ”fel” i samma andemening. Eftersom det nu blivit rätt!

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michael G. Helders

    O.K:

    Det var inte meningen att dubbel posta- jag trodde jag hade skrevet html-koden fel.

    Men gå gärna in och läs inläggen, jag kan inte se att jag har kompromissat med något. Gå gärna och läs hela texten från Del 1 och Del 2 (det var endast två ”saxingar” från två olika bloggposter).

    Vänliga hälsningar,
    Michael

  • O.K

    wildwest

    Du skriver att homosexualitet inte är värre än någon annan synd det är ju det som dom som är homo vill höra Paulus skriver något helt annat i 1 Kor 6
    När jag lämnade mitt liv i Jesu händer tog han alla mina gamla synder på sig men inte mina kommande han säger Gå synda inte härefter

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michael G. Helders

    O.K
    För att sätta det till sin spets: Klarar du att gå så mycket en dag utan att synda?- Vad händer med de synder du gör varje dag, ska du bli dömt för dem- eller har Jesus även givet försoning för dessa synder på Golgata Kors?

  • Niklas

    Det är endast en person i bibeln som uppmanas att sälja allt han äger och ge till de fattiga.

    Jesus sade till en annan att ta sin säng och gå. Då borde vi rimligen säga detta till alla rörelsehindrade.

    Många av bibelns personer var rika. Abraham, Job m.fl.

    ”var är logiken?”

  • Niklas

    Det är endast en person i bibeln som uppmanas att sälja allt han äger och ge till de fattiga.

    Jesus sade till en annan att ta sin säng och gå. Då borde vi rimligen säga detta till alla rörelsehindrade.

    Många av bibelns personer var rika. Abraham, Job m.fl.

    ”var är logiken?”

  • Jonny

    P:
    All synd leder till döden om vi inte tar emot frälsningens gåva. Vi är alla syndare. Därför syndar vi. Detta betonade ju Jesus väldigt noga genom att även fokusera tankens synder.

    När väl detta är sagt så tror jag att alla inser att det är en större synd att döda en annan människa än att slicka tallriken fast mamma har sagt att man inte får. Bibeln som helhet varnar dessutom extra för vissa synder såsom girighet, sexuella synder etc. Man kan också dra lärdom av Jesu frestelser. Ibland talar Gud själv till folket och säger att de har begått en stor synd. Om det finns en stor synd, så finns det rimligtvis också en liten synd. Katolska kyrkans dödssynder sammanfattar bra de största och vanligast förekommande synderna i Bibeln.

    Om Sodom och Gomorra sade Gud att deras synd var mycket svår, vilket antyder att den synd de där höll på med var värre än vanligt, något som också straffet bekräftar.

    Sedan finns det ju diverse syndakataloger i både GT och NT som väl ändå får antas ge uttryck för särskilt allvarliga varianter av synd.

    Så:
    1. Vi är alla syndare.
    2. Vissa synder kallar Gud för svåra eller stora.
    3. Vissa synder får allvarligare konsekvenser än andra (exempelvis mord, otrohet mfl).
    4. Det viktigaste är ju att det finns förlåtelse i Jesus kristus.

  • http://www.youtube.com/user/LarsNilsson123 Lars

    Tycker du skrev för ett tag sedan att fri kyrkans medelklass perspektiv på tillvaron är bekymmersam och det håller jag verkligen med om, Läser man Dagen och diverse kristna bloggar finner man inget alls om dagens situation för människor som har praktikplatser försörningstöd där staten raskt drar ner på rättigheter i krisens spår, Men dagstidningarna skriver mer om denna nya livegenskap och slavarbete och komuner som utnytjar dom fattiga för osäkra pengar., och det är märkligt att kristna i sverige inte uppmärksammat den utveckling som sker i vårt eget land där välfärden och trygghetssystemet snabbt nedmonteras.

    Fördelen för en person som mig är att sv kyrkan möjligtvis kan erbjuda mat för dagen och diakon verksamhet med fonder där personer som jag kan söka hjälp, jag har inte pengar nog att stolt påpeka mitt utträde från min ”matmor” 😉 som kanske erbjuder mig arbete på kyrkogård .

    Men om Elim ska komma med väckelse kanske frikyrkan också bör tänka till med alla ungdommar och arbetslösa i krisens spår, så att fri kyrkan inte bara blir ännu en institution med en massa gubbar i slips i ledningen som har sitt på det torra.

  • O.K

    Michael 18

    Nej det klarar jag inte men det är inte det det handlar om Här handlar det om medveten synd t,e.x jag ”Är” homo och skall så vara eller jag lever i äktenskapsbrott och det skall jag fortsätta med eller jag har mördat och skall fortsätta med det Nej allt handlar om fullständig ånger och utgångsläget skall vara att aldrig vilja synda mer
    (Det är antagligen lättare att ”fullkomligt” ångra ett mord än att ångra äktenskapsbrottet och gå tillbaka till den som man lämnat)

  • Stefan A

    Att tro att man får ordning på sin inre människa eller behaga Gud genom att göra en yttre handling ( i detta fallet ge bort sina ägodelar ) har missat vad nya testamentet underivsar om den inre människan! Det handlar om att korsfästa den gamla naturen så jag kan bli fri att tjäna Gud var han än sätter mig.
    Abraham, Isak, Jakob, Josef, David, Salomo osv var riktigt rika! I GT är materiellt välstånd synonymt med Guds välsignelse. Men dessa människor uppräknade hade tro och ett hjärta för Herren. När vi dör bort från oss själva kan vi hantera det ansvar som rikedom innebär. Annars blir pengar bara en förstärkare för vår dumhet……….. av frukten ska trädet kännas.

  • Stefan A

    Om det inte finns rika kristna, vem ska då förse församlingarna med medel att nå ut i världen?

  • Maja

    Abraham och Job levde i gamla testamentet, Jesus toppar väl ändå för en kristen. Jag uppfattar det som att när pengar förlamar människan, så är det av ondo. Ju mer pengar man har desto större risk utsätter man sig själv för, det är som alkohol. Sackeus var förlamad av sina pengar, uppfattar jag det som, och när han blev sedd av Gud kunde hans förlamning släppa. Den rike mannen som uppmanas att göra sig av med sina pengar klarar det inte, i alla fall inte för stunden. Kanske Jesu ord slog rot och hans förlamning släppte lite vartefter?

  • Maja

    ”Om det inte finns rika kristna, vem ska då förse församlingarna med medel att nå ut i världen?”

    Men hallå, var Paulus rik?

  • Ronny

    Frid

  • Ronny

    Tack Broder Swärd för dina finna insatser… Kom på en teknisk lösning som gör att jag kan skriva på din finna välsignade sida igen frid igenom Guds nåd . Och förlåt om jag varit krånglig nån gång, Och Guds välsignelse och frid för Gott… Gud är verkligen God och barmhärtig Tack Jesus Herren all ära till dig Gud amen!!!Ronny ps 23

  • Ronny

    Detta var verkligen fantastiskt. Det fungerar inte på min ordinare internet uppkopling Internet explorer. Men via Gogel Crome helt underbart. Så testar om det funkar fortfarande igen har väntat flera dar på Guds bönnesvar och lösning om det …

  • BW

    Stefan, du presenterar en hållbar inställning. Det är bra med en sund distans som du skriver. Det är så lätt att förgå sig när man yttrar sig, men vi behöver följa bibelns ord om att vara sena till att tala och snara till att lyssna. Framför allt att lyssna till Gud.

    ”Grammatici certant” – Därom tvista de lärde

  • BW

    Lars #22, mitt i prick!

  • Niklas

    re:27 Maja

    Jesus och Paulus var inte fattiga.

    ”De FATTIGA …men MIG…”
    Mt 26:11

    ”…DE fattiga…och det har JAG vinnlagt mig om att göra”
    Gal 2:10

    Frid

  • Robert

    Om man har en ärlig gudsfruktan så har man även kärlek till människor. Klart att vi inte vill tillbaka till en torr och dömande kyrka, men idag ser jag ett större problem med att göra evangeliet allt för tolerant. Vi som kristna måste våga stå upp för vad vi tror på i alla sammanhang inte bara när det är lovsång och halleluja i kyrkan. Det är inte de ofrälstas fel att världen ser ut som den gör, utan det är vi som kristna som har tappat vårt ansvar och gudsfruktan. Vi fruktar människor mer än Gud.

  • Robert

    Flera förlorar idag sin tro och blir kalla på grund av förvirrande undervisning i dagens kyrkor. Var god lyssna på detta budskap från David Wilkerson i Times Square Church, New York.

    http://media.tscnyc.org/wmv/20090913S1_pits.asx

  • BW

    På boulevarden

    Det står en karl
    på boulevarden

    Just utkommen
    från Restaurant Belleveu.

    Han hulkar
    och spyr indignerad

    Sin nyligen intagna
    Boulebaisse.

    Men Gud har omsorg
    om duvan.

    Den kan nu leva
    ännu en dag

    På trottoarserverad
    Boulebaisse.

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michael G. Helders

    O.K

    Tycker detta var en fin genomgång: http://www.youtube.com/watch?v=gS_Jnytxn9g (”Människans stora synd- på svenska). Tycker man borde ha det i bakhuvudet när man diskuterar sådana här saker…har man arbetat någon gång med själavård och mött människor som brottas med sådana här saker- så vet man att det är lite svårare än ”bryta äktenskapet”.

  • Mats

    Wildwest #15, just så tycker jag det är också.

    Att ”falla i synd”, göra misstag, det händer oss alla, dagligen eller iaf nu och då.Vi får kämpa, ångra oss och försöka ta tag i våra fel och brister.

    Att medvetet leva i synd är något jag inte kan få till att gå ihop.
    Att acceptera tex sambo som OK i en kristen kontext, det kan jag inte förstå kan vara något man ska blunda för.Det är märkligt at det inte talas om den saken medan det talas väldigt mkt om ”samkönad” sexualitet.Visst det är på tapeten för att SvK nu beslutat sig för en ”ny” syn på saken, och givetvis har det sin plats att diskutera.

    Men vi inom ”frikyrkorna” borde ta upp samborelationerna som nu verkar ta sej in som ett gift i alla samfunden.
    Tillsammans med skilmässor är det något som, avsevärt mer än homodiskussionen, underminerar en kristen äktenskapssyn, som jag ser det.Det kan inte göras med okänslighet, men att å andra sidan att göra det till normala helt accepterade sätt att se relationen mellan män och kvinnor det kan ju inte annat än rasera, och blir bara ännu svårare bygga upp när det raserats än mer…

    Kan vi blunda för andra medvetna synder vi gör, är det OK leva som tjuv, som förtalare eller annat? Nej, såklart inte.

  • wildwest

    Mats 38: Jag håller helt med Dej. Samborelationer har jag också svårt att få ihop med biblisk lära, ändå verkar det inte på nåt vis vara ovanligt i dagens frikyrka. Men hur gör man rent praktiskt nånting åt det? Talade en gång med en pastor om detta som sa att det enda han tycker han kan göra är att påpeka för sambofolk att de ska gifta sej. Nästa steg, som pga historiska överdrifter inte används nånstans numera, vore uteslutning.

    Rätta mej om jag har fel, men jag tror mej ha läst nånstans i Moseböckerna att straffet för en man som låg med en kvinna utanför äktenskapet var att han var tvungen att gifta sej med henne – nåt ”värre” straff än så fanns inte. Annat förstås med dom som redan var gifta och hade en historia vid sidan om. Med detta inte sagt att jag ser samborelationer som acceptabla.

    I tyska pingströrelsen pågår just nu en häftig debatt om en ny slags partnerskapslag, som jag tycker liknar sambolagen ganska mycket, där t ex änkor och änkeman kan leva vidare på den änkepension dom har från sin avlidna partner – de ekonomiska konsekvenserna att bli av med den kan annars bli mycket kännbara. I Tyskland har inga kyrkor vigselrätt så här är frågan om pingstpastorer ska välsigna ett sånt (heterosexuellt) partnerskap, det är ju ändå registrerat av staten. Bibeln talar ju faktiskt ingenstans om HUR exakt ett äktenskap ska legaliseras av en stat eller kyrka.

    Skilsmässor är ännu svårare att hantera. Det är ju faktiskt tillåtet i Bibeln, även om det tillåts för vår hårdhets skull. Hur långt ska man gå i anpassning till en hopplös relation innan man skiljer sej? Jag är själv singel så jag har ingen erfarenhet hur illa det kan bli i en relation, men jag har svårt att försvara gamla tiders totala förnekande av den ena parten i en relation enbart pga skilsmässoförbudet. Jättesvår fråga. Och den grasserar som en präriebrand i alla världens frikyrkor. Djävulen vet exakt var han ska sätta in stöten.

    Många andra medvetna synder kanske inte ens nån annan än jag själv vet om, hur ställer sej då en pastor/församlingsledning till detta? Det drabbar naturligtvis medlemmen dubbelt upp om han t ex är tjuv och ändå blir medlem i en församling utan att tala om detta, dvs ljuger, eftersom han vet att han annars aldrig kunnat bli medlem.

    Homosexualitet har blivit en modesynd, men det är ju faktiskt inte kristna som velat ha det så, utan RFSL-maffian som ständigt provocerar. Trots allt kan man undra över Sodom o Gomorra, som visar på ett rabiat homosexuellt samhälle, och som är dom enda städer som Gud aktivt utplånat. Är detta möjligen ändå en värre synd än många andra? Vet inte. Har dock hört om vissa områden i San Francisco där heterosexuella par attackeras och skymfas. Liknar ganska mycket Sodom o Gomorra och San Francisco ligger i ett mycket jordbävningsfrekvent område, som en tanke…

  • O.K

    Michael

    Jag läser i första hand det som skrivs här på bloggen

    Wildwest

    Du skriver att skilsmässor är tillåtna Paulus säger att om någon skilt sig så skall dom leva ensam eller gå tillbaka till sin äkta hälft Det är vanligt idag att vänstra och sedan tro att gräset är grönare på andra sidan det behöver inte ha varit ett dåligt förhållande jag vet om sådana fall som har startat i kyrkan och både partnern och barnen lider och partnern lever ensam

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michael G. Helders

    O.K: Du behöver inte läsa- bara att lyssna :)

  • Harriet Bouvin

    VARFÖR HÄNVISAR INTE DU, STEFAN SWÄRD, TILL BIBELN ÄVEN NÄR DET

    RÖR RÄTTEN FÖR OMGIFTA PASTORER ATT FÅ FORTSÄTTA ATT PREDIKA?

    OCH VARFÖR OMNÄMNER JESUS SÄRSKILT DENNA GRUPP – DEN SOM GIFTER

    OM SIG AV ANNAN ORSAKS SKULL ÄN OTUKT?

    SÅ VARFÖR GÄLLER INTE BIBLENS ORD ÄVEN DESSA, STEFAN SWÄRD?

    OCH VARFÖR ÄR KVINNOR SOM ”UPPTRÄDA SOM LÄRARE” OCKSÅ UNDANTAG?

    JA, VARFÖR HAR DU VALT UT JUST OSS HOMOSEXUELLA ATT ANGRIPA?

    Och apropå ditt uttryck ”i sådana fall de lever i synder som vi inte alls gillar” ….

    -Bästa Stefan Swärd! Även om jag anser att en ökad homosexualitet skulle lösa

    många relationskonflikter, så skulle jag likväl ha känt mig generad över att framföra

    synpunkter på vad du och din fru använder er av för uttryckssätt inne i er

    sängkammare.

    Du skriver om ”respekt” för oss homosexuella. Jag säger bara;

    Ungefär som om det inte vore en självklarhet. Vi utanför kyrkan kan nämligen uppvisa

    respekt för vår omgivning UTAN att berätta den saken. -Patetiskt, gode Stefan Swärd.

  • HI

    Läser kommentarerna med intresse och förvåning. Allt som skrivs om här ovan skulle ju lösas genom kraften i Jesu namn, om troende kristna gick in i fasta och bön och verkligen sökte Herrens vilja för allt möjligt, och tillbringade tid med Ordet, istället för eget tyckande.



Subscribe to Stefan Swärd