Att inte vara gnällig och döma andra på felaktiga grunder

I går predikade jag hos Elimkyrkan i Skärholmen. Mitt kristna huvudengagemang är att hjälpa igång nya församlingar och jag tror att det är en mycket effektiv metod för att bedriva kristen mission och evangelisation. Elimkyrkan i Skärholmen är en sådan församling som finns mitt i den lokala förortsmiljön, en kyrka på nära håll.

Jag predikade över Jesu ord i bergspredikan, Matt. 7:1-5, där Jesus försöker lära oss att inte vara dömande mot andra. Han använder en drastisk och ironisk liknelse, han liknar överdriven kritik och dömande attityd för att vilja se flisor i vår broders öga. Kanske fel, brister, svagheter och synder. Det Jesus då säger är att när vi dömer andra missar vi alla våra egna svagheter, tillkortakommanden och synder. Han kallar det för att vi inte ser bjälken, en stor träbit, i vårt eget öga.

Detta är en mycket viktig livsprincip som för den kristne bör prägla vår hållning till varandra i ett äktenskap, till familjeliv och släktrelationer, i relationer i arbetslivet, i församlingslivet. Men det är kristna värderingar som också kan tillämpas i politisk debatt.

Ett äktenskap blir outhärdligt om man ständigt ska anmärka på varandras brister, ser flisorna i varandras ögon. Det Jesus manar oss till är mer av ödmjukhet, där vi blir mer medvetna om egna brister och tillkortakommanden. Samma sak gäller relationer i en kristen församling. När kritik och gnällighet tar över i församlingen blir det inte någon bra atmosfär. Samma sak gäller i arbetslivet.

Som kristna ska vi bidra till att sprida en bra atmosfär, det gäller både i familj och släkt, på jobbet, i församlingen och även gentemot politiken. Att vara en enkelspårig politikerföraktare som dömer ut politiker på osakliga grunder, utan att sätta oss in i vad ett visst parti tror eller tänker, det är enligt min mening att döma på felaktiga grunder. Även politiker kan behöva uppmuntran och välsignelse från kristna, inte bara kritik.

Detta handlar inte om att vi ska avstå från det profetiska , lyfta fram det vi ser som fel – utan det jag talar om är att vi inte ska vara osakliga, och föra fram kritik på ett osakligt och okunnigt sätt, och skapa karikatyrer över debattmotståndare.

Detta är förhållningsregler och bra kristna värderingar som vi alla behöver påminna oss om.

Min ledare i Världen Idag på onsdag kommer att handla om detta.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Ulrika

    Ja, Matt 7:5 är en underbar vers:

    ”Hycklare, ta först ut bjälken ur ditt eget öga, och sedan kommer du att se klart nog för att ta ut flisan ur din broders öga”

    Ett par slutsatser av versen:

    1. Det är viktigt att vara klarsynt.
    2. Det är viktigt att själv se innan man leder en annan.
    3. Det är en aktiv vers som manar till ens vilja att städa hos sig själv innan man städar hos en annan.
    4 Att hjälpa en annan med något innan man hjälpt sig själv på samma punkt är hyckleri. (Och dessutom fruktlöst)

    Fler slutsatser?

  • Andreas Holmberg

    Men man kan faktiskt ibland hjälpa varandra medan processen pågår oxå (jfr anonyma alkoholister och viktväktarna o s v).

  • Ulrika

    Hej!

    Kul med svar!

    Om vi med ”processen” menar omvändelseprocessen där vi tillsammans kan hjälpas åt under Herrens ledning/DHA att växa till mer och mer upp till Honom, får man anse denna process som livslång?

    Visst är feelingen ibland att en del anser sig vara färdiga och sitta med alla svar medan resten har att lyssna och följa okritiskt?

    Att vara tonårsförälder är en spännande tid. Nu kommer alla frågeställningar och dylikt tillbaka som man under barnens uppväxt själv har delat inför dem, tillbaka till en själv som en bumerang. Det är stimulerande och direkt livsviktigt att hjälpas åt med sund prövning för att hålla varandra kvar i den sunda läran osv

    Bra jämförelse du gör med sådant som inte kan ske över en dag. Åtminstone viktminskning är i princip alltid över längre tid. Har inte hört någon som blivit av med extrakilon över en natt med Herrens hjälp men det kanske har skett. Att bli av med ett beroende som alkohol kan Herren ibland välja att ta bort över en natt. Andra har som du är inne på i din jämförelse en längre sträcka att gå. För mig tog Herren bort ett TV-beroende som jag hade. TV var en verklighetsflykt för mig. Medan andra begär fortfarande är en del av min kamp och därmed under bön / samtal och annat processrelaterat..

  • Tea Gustavsson

    Skulle nog också säga att hjälpa en annan med något innan man hjälpt sig själv inte alls är hyckleri, det är medmänsklighet. Däremot att vara fördömande mot någon som har samma problem som man själv har (och ursäktar) är att vara hycklare. Vi behöver inte vara perfekta, tvärtom är ytlig perfektion (som fariséernas) en grogrund för just hyckleri och ett von open-perspektiv. Det vi behöver är att inse vårt djupa beroende av Gud och att vi människor alla står på samma nivå. Ingen av oss klarar oss utan Gud och kan vi hjälpa varandra att vända oss till Gud i vår svaghet (istället för att attackera varandra) är det bara bra.

  • Ulrika

    ”Det vi behöver är att inse vårt djupa beroende av Gud och att vi
    människor alla står på samma nivå. Ingen av oss klarar oss utan Gud och
    kan vi hjälpa varandra att vända oss till Gud i vår svaghet (istället
    för att attackera varandra) är det bara bra.”

    Väl talat,

    En ytterligare aspekt att ha med sig när man läser bergspredikan är de direkta åhörarnas bakgrund. Jesus talade då ”främst” till människor som var fostrade i det som gällde under GT .I NT behövdes ett nytt förhållningssätt till tex lagen, vilket jag tycker att du visar i ditt citat ovan.I GT förbundet var det tex förenat med dödsstraff att vara en falsk profet. Sådan lag blev ohållbart i och med det nya förbundet. Inte så att det är mindre viktigt att skilja sant och falskt utan att det är olika förbund med olika förutsättningar. Dessa olika förutsättningar tror jag är en av grunderna till bergpredikan. Lärjungarna som var skolade enligt GT måtte ju ha fått en hel del att fundera över i och med att de skulle in i det nya, om de ville ta emot Kristus. I synnerhet de som skulle bli Apostlar. Ja, de måtte ha haft fullt upp att förhålla sig till NT. Vi vet tex att Paulus fick lov att gå till rätta med Petrus då Petrus vek ner sig inför de omskurnas traditioner så snart det kom omskurna till Galatien. Men Paulus stod minsann upp för sanningen och friheten i Kristus. Och ja, det var så man hjälptes åt. Att se sanningen och ge den och ta emot den från varandra. De som kallar sig för profeter och apostlar i dag gör sig så stora. Våra riktiga apostlar avsade sig allt sådant efter att de vänt om. Innan omvändelsen kivades det om vem som skulle ha främsta platserna kring Jesu tron. Efter omvändelserna sade Petrus till Kornelius när Kornelius föll på knä för Petrus ”Res dig upp, jag är bara en människa” och Paulus kallade sig själv för den minste av apostlarna (vilka är då vi att kalla oss apostlar överhuvudtaget) och han kallade sig själv för ett outvecklat foster! Var finns den attityden idag bland de som kallar sig för apostlar och profeter? Och ”hycklare” som Jesus säger! Han säger att man kan vara en hycklare bröder emellan om man ser flisor hos varann men inte sin egen blindhet (parallellställe ”Den som leder en blind osv)! Vem idag kan ta emot detta ord om sig själv , ”hycklare”, utan att bli det minsta förnärmad? Ja, vad skulle han säga? Han som kallas Sanningen självt? Skulle han kunna kalla hycklande och hycklare för någonting annat?

    Det var inte min mening att skriva så mycket men jag tror det får stå så här.

  • SefastTronde

    Kors i taket!
    Stefan Swärd säger: ”Att vara en enkelspårig politikerföraktare som dömer ut politiker på osakliga grunder, utan att sätta oss in i vad ett visst parti tror eller tänker, det är enligt min mening att döma på felaktiga grunder. Även politiker kan behöva uppmuntran och välsignelse från kristna, inte bara kritik.” – F.ö. kloka ord. All kritik, även mot politiska åsikter och partiers företrädare, bör kunna förklaras och motiveras väl.

    Då får vi se om käre Stefan förmår leva upp till denna sin omvändelse, eller om Sverigedemokrater skall vara undantagna, och de enda som det är legitimt att förakta, förtala och mobba på osakliga grunder? Tiden får utvisa.
    Kanske tom Jimmie Åkesson en vacker dag hälsas välkommen till Stefan Swärds kyrka? Kanske Julia Kronlid så småningom tas emot som en ’syster i Herren’?