Ledare idag om sambo

Idag handlar min ledare i Världen Idag om en kristen syn på äktenskapet. Jag utgår från mina erfarenhet när jag som ungdomspastor/ungdomsledare vid 23-års ålder skrev boken ”Ungdomar och kärleksproblem”. Jag fanns då i Järfälla Pingstförsamling, hade Kjell Sjöberg som pastor, och hade vid den tidpunkten varit gift i två år. Boken var egentligen en sammanställning av bibelstudier jag hållit i en ungdomsgrupp i församlingen. Boken skapade enorm rabalder, Expressen utnämnde mig till Pingströrelsens nye sexrådgivare och lyfte fram boken på första sidan i tidningen och på löpsedlar. Boken orsakade omfattande debatt i kristenheten, och var mycket kontroversiell. Vid den tiden existerade inte tanken på sambo i frikyrkor, däremot diskuterades föräktenskapliga förbindelser. Däremot hade sambo börjat finnas i marginalen i missions- och baptistkyrkor vid denna tidpunkt.

Tanken på sambo eller proväktenskap som det hette från början, lanserades på 1910-talet på mer global nivå av den världsledande ateisten Bertrand Russell och orsakade naturligtvis totalt avståndstagande från kristna kyrkan. Tanken hade även nämnts i kulturliberala debatten i Sverige sent 1800-tal, med ett totalt fördömande av kyrkan.

Det finns bara en teologisk hållning i denna fråga, att värna om äktenskapet som ett förbund inför Gud, en unik gemenskap som återspeglar relationen mellan Kristus och församlingen. Har aldrig läst något teologiskt försvar för sambo- svaret är väl att det inte finns något. Inte ens en teologiskt liberal läsning av Bibeln ger ett försvar för det.

Den kristna församlingen ska predika nåden, men praktisera lärjungaskap i församlingen, där vi lär de nykristna att leva som kristna, att praktisera en kristen äktenskapssyn hör till de första grunderna. Att nåd ger frihet att synda är heresi.

Det är uttryck för sekularisering att detta inte är självklart inom frikyrkan. För ett par decennier sedan var det en självklarhet i EFK- och pingstförsamling, för 45 år sedan gällde det även Equmeniakyrkans församlingar.

När man protesterar mot detta hamnar man dock i blåsväder. Råkade ut för detta häromåret när jag problematiserade helt utslätad undervisning i ämnet vid Nyhemsveckan och fick kritik från högsta nivå både inom Pingst och EFK. Det är vi som försvarar en kristen-biblisk linje som hamnar i blåsväder i dessa dagar.

När man inte är överens om grundfrågor, och undervisning om äktenskapet är en av kristna trons grundfrågor enligt min mening, hur kan man då gemensamt driva mission, evangelisation, församlingsgrundande och teologisk utbildning.

Så illa ställt är det dock inte i hela kristenheten, när man tar upp dessa ämnen får man fullt stöd från framförallt New Wine och trosrörelsen. Sedan finns det naturligtvis många lokala församlingar i olika samfund som står för bra undervisning och kristna värderingar. Men för tyst från både samfundsledarhåll och teologiska utbildningarna. Tror att Norburg kommer att lyfta detta inom EFK och tror även på Daniel Alms förmåga att ta i dessa frågor. Förhoppningsvis ska det ljusna.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • http://tonymalmqvistblog.wordpress.com Tony Malmqvist

    I Sin bok Segertider – brytningstider. skriver Lewi Pethrus. Jag citerar. Syndbegreppet har till stor del utplånats ur modern predikan. Detta var nån gång på 60-talet som L P skrev om och vad hur det förhöll sig med ordets förkunnelse i vårt land. Märk väl detta var för för kanske 50 år sen han fällde de orden. Så vad har då hänt fram till idag? Och hur kommer det att bli?

  • kjell

    Vad är kristen syn på äktenskapet när våra församlingar tar bort vigselrätten och med det uppmanar unga att ”vigas” av någon ohelig person som bland annat viger samkönade, det vore på sin plats i så fall att församlingar tillhandahåller en vigsel inför församling och vittnen, och låter sig nöja med det oavsett vad det sedan kallas, möjligen borde vi kunna ställa krav på att samhället skall acceptera underskrift av ett visst antal vittnen för att det skall kallas äktenskap.

    Vad menar Bibeln med att ingå i äktenskap? Ingår man äktenskap genom mänskliga ritualer i form av bröllop? som jag förstår det så handlar bröllop i bibeln om fest, ofta i många dagar och i Upp 19:7 står det om Lammets bröllop som en stor glädjefest.

    Det står inte någonstans i bibeln att sex är synonymt med äktenskap. Det är det inte, eftersom man kan leva tillsammans i ett äktenskap utan att en enda gång ha sex med varandra. Å andra sidan står det inte heller att bröllop är ett villkor för ett äktenskap. Bibeln ger faktiskt ingen definition av begreppet äktenskap, men på flera ställen används ett uttryck som säger vad det ytterst handlar om, att ”bli ett”. Det är det uttryck Gud använder redan i bibelns första bok, i berättelsen om de första människorna.

    Därför skall en man lämna sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru, och de skall bli ett kött

    Det kan man bli på olika sätt genom en borgerlig vigsel, genom ett kyrkbröllop, genom ett löfte till varandra eller genom någon primitiv fruktbarhetsceremoni i Amazonas djungler, men även redan när man har sex med varandra.

    Det var det Paulus påpekade då han skrev till församlingen i Korint.
    Den som förenar sig med en sköka blir till en enda kropp med henne. De två skall bli ett. (1 Kor 6:16)

    När man har sex blir man bokstavligen fysiskt, kroppsligen förenade. Man blir oundvikligen ett en kropp. Och Jesus förklarar tydligt i Matt 19 att när två människor har blivit ett, då ska de också förbli ett, förbli förenade. Om vi sedan vill kalla den föreningen för äktenskap eller något annat spelar egentligen ingen roll. Vad Jesus understryker är att när två människor har förenats och blivit ”ett kött”, då är de sammanfogade och sedan har inte någondera parten rätt att lämna den andra.

    Eftersom vi alltså inte ”blir ett” med en annan person enbart genom någon form av privat eller offentlig vigselceremoni, utan redan om vi har sex med någon.

  • http://tonymalmqvistblog.wordpress.com Tony Malmqvist

    Skulle Gud då ha sagt? Ja du, nog känns det igen alltid.

  • GoranDuvenett

    Bra Stefan! På min Facebook sida Göran Duvenett dela jag din länk och skrev det jag har sett i bland annat i Helsingborg. Fick svidande kritik. Men det tar jag gärna för Bibelns sanningar!

  • Stefan Swärd

    Göran, tack, man får alltid kritik när man tar upp dessa saker. Jag har aldrig varit med om något annat sedan jag började ta upp det 1978.
    Stefan Swärd

  • wildwest63

    Jag tror du blandar ihop otukt med äktenskap. Äktenskap förutsätter något slags offentlig handling så att ingen annan av okunskap ska kunna uppvakta någon part av de som gift sig. Det är en form av legalt kontrakt, även juridiskt, genealogiskt och för att reda ut begreppen.
    Sex med vem som helst är otukt. Jag har ofta försökt bena ut vad som menas med just ”sex”. Vilka praktiker går över gränsen? En del kristna par påstår att hålla handen innan bröllopet redan är att gå över gränsen.
    För min del har tyvärr den tidigare ganska rigida pingströrelsen fullständigt skrämt vettet ur mig och totalt tagit bort tanken på att vara gift eller ens ha en flickvän. I den tidigare pingströrelsen var det snarare så här: utan kärlek och flicka så kunde man nästan leva ett syndfritt liv. Så fort det kom in en flicka i bilden, om ens bara i tanken i 13årsåldern, så började synderna hopa sig till ett stort mörkt berg som var omöjligt att bestiga. Den effekten kan också ständiga, om än välmenta, varningar få. Jag känner ganska många som känt på samma sätt, men istället valt motsatsen – strunta i allt och leva som kaniner.

  • kjell

    Först och främst reagerar jag mot att församlingar som inte tillhandahåller vigsel, ändå begär att medlemmarna skall vara gifta, det enda sättet är då att använda någon borgmästare eller präst som dessutom sysslar med samkönade vigslar. I min närhet fanns en pastor som vigde många i församlingen han lever nu i ett nytt samboförhållande
    Då känner man sig lite klyven i förhållande till vigslar, jag har också vänner som är änka och änkeman som flyttat ihop som sambo och om dom accepterar byråkratin så förlorar dom efterlevandebidrag och det blir en hel del. Vi har levt tillsammans nära 59 år och det sista jag vill är att döma någon som är helt förvissade att dom handlar rätt inför Gud, jag är rädd att om vi agerar mot så kan vi splittra ett förhållande eftersom paren då kan bli oense
    och tycka olika så har vi kanske orsakat ett äktenskapsbrott. Dömen icke står det.

    Det finns fortfarande många kvinnor till dej, men det räcker med en för du är väl fortfarande fri. ( Mitt största problem idag är att min.bank slutat med kontanter och jag är rädd för kort när människor rånas när dom tar ut och har svårt för koder och är darrig du kanske kan påverka om du jobbar med sådant?)

  • wildwest63

    Vi har väl diskuterat kontanter en gång tidigare. Det är inget jag kan påverka. Det finns allt för många positiva fördelar med att kontanter avskaffas. Rånen minskar (även om elektroniska bedrägerier finns), hanteringen av kontanter är mycket dyr. Men visst är det skrämmande. I Tyskland diskuteras just nu att förbjuda kontantbetalningar överstigande 5000 EUR, alltså nästan 50,000 kr. Vem gör såna i Sverige idag? I Tyskland går debatten kring statens kontroll – hur lätt det är att kartlägga, eventuellt stoppa, en människas transaktioner. Och vem kan sätta sig upp mot multinationella jättar som Visa och MasterCard? Ingen. Där har vi bibelns förutsägelser. Det blir bara byteshandel som återstår om man blir bannlyst från dessa kortföretag. Det hände de som tillhandahöll barnporr, dessa företag gick under. Inte för att jag precis är ledsen, men vad är det nästa gång man i värdegrundens namn vill ha bort? Fundamentalistiska kristna företag? Kyrkor och organisationer som är mot abort och homosexualitet?
    Nja, jag tror att jag kommer förbli helsingel. Jag skulle inte vilja träffa nån som aldrig haft en relation (det måste ju vara en riktig kuf eller kufa). Samtidigt har jag aldrig haft en och skulle direkt ligga i underläge. Det är nog ganska kört.

  • kjell

    Tack för svar, jag är på väg mot 80 och har lite ”mardrömmar” om att i framtiden kunna få ut min pension i kronor och ören, när jag märker hur lätt det är att glömma koder och dylikt, det syns inte här när jag skriver att det tar lång tid och att jag är lite darrig.
    Jag vet om människor som inte kan få kort, hur skall dom få ut vad dom har rätt till.

    I kyrkan används idag kollektomater eller att folk sätter in direkt från banken och då ser ”högra handen” vad den vänstra ger, genom det blir vissa upphöjda i församlingen och kanske får dom ”främsta” uppgifterna.

    I ett bra förhållande ligger ingen i underläge, det handlar om att bägge ger.

  • wildwest63

    Kjell, håller absolut med om att åldersdiskrimineringen på det tekniska området i Sverige är absurd. Så tas vi i europeisk debatt också ofta upp som skräckexemplet i världen. När jag var sjuk förra veckan och skulle komma till en vårdcentraltid så gick det inte utan smartphone och en mängd knappval. Vilken gammal människa klarar det? Man ska vara tillräckligt frisk för att ens kunna söka sjukvård. Och att åka buss i Stockholm går inte alls ens om du har 1 miljon i kontanter i väskan. Bara med en smartphone.
    Jag som kristen är väl medveten om de framtida scenarierna med ett genuint kontantlöst samhälle. Jag tror vi kommer få se förfärliga konsekvenser. Men att idag i allmän debatt gå ut och varna för detta, när alla effektivitetsskäl, säkerhetsskäl och kostnadsskäl talar för kortsamhället, det är svårt. Där sitter man i ett moraliskt dilemma – hur ska man motivera att man inte vill vara med på tåget mot ett bättre och effektivare samhälle eftersom man i Bibeln finner varningar på vart detta kan komma att leda?
    Bibeltroende kristna är per definitione kufar och fundamentalistiska bakåtsträvare med sin Mellan-Östern-religion. Det är inte som för 100 år sedan att en kristen åsikt hade beaktats eller ens tagits emot med en smula vördnad och eftertanke. Det är faktiskt svårt att tänka sig ett gudlösare samhälle än det svenska.
    Vad gäller relationer, käre Kjell, så har jag upplevt 0,000% av det som kallas medmänsklig eros-kärlek. Jag har ingen annan erfarenhet än av hot, slag, utpressning, fördömanden och att vara någon partners underdåniga tjänare. Det är svårt att tro på att det finns något annat, som beskrivs i romaner och noveller, när man aldrig upplevt det.

  • Mikael

    Jag tror också att det finns en förvirring mellan bibliskt äktenskap och ett äktenskap giltigt inför den svenska lagen. Ett bibliskt äktenskap behöver inte betyda detsamma som ett samhälleligt giltigt äktenskap. Jag ser ett bibliskt äktenskap något som börjar gälla när äktenskapslöftena avges inför Gud, därmed blir de ett kött. Ett äktenskap som är giltigt utifrån den svenska lagens perspektiv är något helt annat, där krävs den ceremoni som utförs av någon med vigselbevis (i varje fall en utskrift av beviset). I princip skulle ”sambo” kunna räknas som ett äktenskap om de har givit sina löften inför Gud. Utifrån ett världsligt perspektiv gäller det ej eftersom det legala vigselbeviset inte utfärdats.

    Paradoxen skulle därmed vara att människor befinner sig i äktenskap när de givit sina löften inför Gud men ej enligt legala regler. Men de skulle även INTE vara i äktenskap om de inte givit sina löften inför Gud tex borgerlig vigsel, i princip skulle de leva i otukt. Däremot skulle de legalt vara i äktenskap. Det finns ju flera kristna rörelser som har den definitionen på äktenskapet, Plymouthbröderna om jag inte missminner mig bla.

    Detta är bara en reflektion inget statement, men jag anser det vara på plats att diskutera den legala vigseln som det allenarådande för äktenskapets definition. Jag anser att det finns skillnad mellan legalt äktenskap enligt svensk lag och bibliskt äktenskap. Det betyder inte att bibliska äktenskapets betydelse erroderas utan istället förstärks i och med att löftena inför Gud är det avgörande.

    Som jämförelse skulle vi kunna ta barndop kontra barnvälsignelse (även om det finns skillnader i betydelse, så brukar barnvälsignelse ersätta barndop) för att förstå vad jag menar.

    Däremot anser inte jag sex vara det som konfirmerar äktenskapet. För om det vore så skulle man aldrig kunna vara otrogen, enbart äktenskapsbrytare.

  • Tea Gustavsson

    Fast en av poängerna med äktenskapsförbund även i Guds ögon är också att legalt skydda varandra tex genom arvsregler och då måste man ingå ett juridiskt äktenskap i Sverige idag. Får du barn som samboende eller om du inte är gift när din partner dör har du inte samma skydd/rättigheter som om du vore gift i lagens mening. Därför kan jag inte som kristen köpa att man enbart avger löften inför Gud. På Bibelns tid hade äktenskap ingångna genom enbart löften inför Gud en juridisk status och inte bara en moralisk. För att få motsvarande förbund krävs även någon form av civilt äktenskap i Sverige idag.

  • Micael Gustavsson

    Wildwest, det går ju faktiskt att köpa accesskort för kontanter i närmaste pendeltågsstation eller pressbyrå. Och vill man inte ha månadskort eller veckokort, så kan man fylla det med kontantbelopp. Så det går att åka buss utan smartphone. Jag vet, det är ett sidospår, men jag tyckte ändå att det behövde sägas. Och att bussarna inte hanterar kontanter är pga arbetsmiljöbeslut, där SL pga rånrisken ålades att antingen glasa in busschaufförerna i skottsäkert glas, eller upphöra med kontanthantering. På pendeltåg och tunnelbanestationer kan du därför fortfarande handla med kontanter.

  • Tea Gustavsson

    Helt OT, men jag är banne mig kär i dig!

  • Gäst & främling

    Intressant tanke att alla dom som gift sig borgerligt lever i otukt, eftersom det inte är en vigsel inför Gud, däremot håller jag inte med dig om vad som konfirmerar äktenskapet, där är min uppfattning klar att om du inlett ett förhållande med sex, så är du otrogen om du bryter det förhållandet. Paulus pekar på att man kan bli en kropp med en sköka, och i princip så borde man hålla samman med henne, men antagligen stannar inte hon kvar.
    Sedan är det en annan sida av saken att som kristen gör jag allt inför Herren och då borde ett kristet partnerskap alltid hamna inför Honom oavsett vad människor tycker.
    Det är också intressant att ena stunden får vi lära oss att det inte räcker med att säga Herre Herre utan vi måste göra Faderns vilja, men sen står det att i de yttersta dagar att var och en som åkallar Herrens namn skall vara frälst, vi vet inte hur nära det är och kommer inte att fatta när och om vi är inne i vedermödan och att allt är på väg mot fullbordan men vad jag kan se så är det nära, och att nu hänga upp oss på småsaker är kanske onödigt.

  • Gäst & främling

    Det går att skriva kontrakt vid partnerskap som är bättre än det äktenskapliga, och ett sådant kontrakt kunde möjligen församlingen tillhandahålla om en vigsel sker i församlingen utan vigselrätt, om den ena partnern sviker och går till en ny partner så borde det vara skrivet att svikaren förlorar sin hälft. Jag har sett detta problem på nära håll
    och förstått att det vore bra om personen tagit sig en ordentlig fundering innan dom tar ett sådant steg, och kanske genom det räddat familjen.
    Det som jag känner till var en man som hade företag och god ekonomi men kvinnan hittade en ny man och kunde starta det nya förhållandet med sin hälft i boet, på grund av detta drabbades barnen, om hon inte haft rätt till den hälften så kanske hon inte gått vidare i det nya förhållandet.

  • Tea Gustavsson

    Nej, det går inte alls. Barn som föds i ett samboförhållande får tex bara en vårdnadshavare vid födseln istället för två som man får automatiskt om man är gift. Det finns fall där mamman dött vid förlossningen och barnet placeras i fosterhem tills faderskapsutredningen är klar.
    Är man inte heller gift med sina barns andre förälder går arvet direkt till barnen vid dödsfall istället för att den kvarvarande maken får sitta i orubbat bo som man får när man är gift.
    Det går inte att gå runt svensk lagstiftning genom egna avtal som inte är i enlighet med lagen. Däremot är det ju inget som hindrar att man beslutar sig för att vara mer generös än lagen kräver, men det banar väg för tvister som hamnar inför domstol. Det absolut mest kärleksfulla och ansvarstagande man kan göra för varandra i ett förhållande är att gifta sig på ett juridiskt accepterat sätt. För många i frikyrkan kan det innebära att gifta sig borgerligt innan den kyrkliga vigseln och löftesavgivandet inför Gud, men det är ett mindre problem som är lätt att lösa.

  • Gäst & främling

    Men nu är det wildwest som är ledig.

  • Gäst & främling

    Vad jag vet så går det att adoptera i samband med födseln, och att vigas av en tjänsteman innebär att den också viger samkönade, och det skulle för mig kännas oheligt.

  • Tea Gustavsson

    Tyvärr, så funkar det inte. Men hur som finns det gott om kristna samfund som fortfarande har vigselrätt så det är inget praktiskt problem för den som absolut inte kan tänka sig att viga sig borgerligt som en del av ingåendet i äktenskap.

  • Tea Gustavsson

    Jag vet, det blev ju lite okänsligt av mig. Det var inte meningen. Jag är bara så svag för när Micke går igång i sitt försvarande av lokaltrafiken.

  • Gäst & främling

    Om den möjliga församling som har kvar vigselrätten också viger samkönade så blir det även där fel eftersom det är det som är problemet.

  • Gäst & främling

    Ja han skall försvara sin ”egen” lokala trafik.

  • Jonas Rosendahl

    Det är bra Stefan att du är positiv, även om jag inte tror du är det egentligen. Faktum är att det från teologiskt håll är väldigt lätt att relativisera det här (också). Den bärande frågan är NÄR exakt ingås förbundet. Var finns argumenten ifrån NT kring det? Här har vi mestadels traditionen att hänvisa till om man vill stå på konservativ mark.
    Jag har tagit många debatter med liberalteologer i den här frågan.

    Där har du svaret till varför det är så tyst. Man måste inta en ortodox hållning, även här för att få ihop en konservativ syn på äktenskapet.

    Så här är vi nu, det har börjat accepteras ifrågasättande av bibelns författare och historicitet…
    Har man öppnat dammluckorna går det inte att stänga…..och samfundsledarna är tysta….
    När du Stefan och en del andra inte är en röst längre…då kommer den postmoderna synen på teologin att få sitt fulla genomslag. Vi får en svag kristendom som inte är redo att möta Islams utmaningar kring grundläggande teologiska hållningar.

    Det måste vara tragiskt att se bakåt efter ett helt liv och förstå att det är där det slutar….
    Men kan vi rädda en kvarleva….så är det inte dåligt det i en sådan här miljö som det blivit i Sverige….
    Så jag är positiv men av andra orsaker…

  • Jonas Rosendahl

    Det är kanske snarare en nedtoning av syndabegreppet som sker. Det tror jag har att göra med att den subjektiva försoningsläran gör sitt inträde mer och mer. Det är nämligen också lite mer bekvämt för en predikant att slippa konfrontera utan istället ägna sig åt att presentera. De har sina argument för detta. Peter Ljunggren är kanske den där det syns tydligast hur svängningen har skett. Men även hos pastorer i större församlingar.
    Man kan notera också att ju högre den andliga temperaturen är desto mer konfrontativ blir kristendomen och ju lägre temperaturen är desto mer tidsanpassad blir den. Vi är definitivt i en period i historien både i Sverige och västvärlden i stort där den andliga temperaturen är låg.

    Det är väldigt intressant att syssla med analyser av budskap och trender och sedan jämföra med kyrkohistorien. Det finns ingen som kommer med något nytt. Allt är upprepningar. Det som däremot är klurigt är att det många gånger är en bladning. Dvs man hämtar inluenser, därmed blir det svårt att alltid veta vad en predikant egentligen står för.

  • PeJohansson

    Bra

  • WO

    GoranDuvenett:
    Skrev du nån annanstans än på din FB-sida om detta? Dagen? (har den inte så kan missa en del som inte går att komma åt på deras nätsida utan prenumeration)
    Frågar då jag där på din FB-sida inte hittar annat än en länk till Swärds artikel, och inget om det du refererar till som din debatt om saken där stark kritik riktades mot dig, enligt din beskrivning i denna tråden.
    Ser för min del på ämnet på samma sätt som Swärd, för övrigt.

  • PeJohansson

    Det är intressant att Norburg ska ut på korståg om Samboskap samtidigt som Tholvsen anser att som familjefar och ledare i en församling så kan man köpa sexuella tjänster i vilken omfattning som helst utan att det föranleder någon reaktion överhuvudtaget, snarare så ska det sopas så mycket som möjligt under mattan.
    Det stod på en vitkalkad vägg;
    Vänligen ring inte, vi vet redan att det är sprickor i fasaden”. Någon påtalade vad det egentligen betydde och lappen försvann…

  • http://globalfascism.com/blogg/ Disciple Mattias Almlöf

    Jag tror att det är viktigt att inte frångå Guds ord. Men man ska vara försiktig med vad man säger. Vad jag förstår ska man vara uppbygglig och inte destruktiv i sin kritik. Att fördöma en samborelation kan därmed ses som fel enligt Guds ord. Jesus fördömer inte kvinnan som han möter vid brunnen, den samaritiska kvinnan som haft 5 män utan att varit gift med någon. Istället så berättar han för henne att han har vatten som gör att man aldrig blir törstig igen.