Om bibelsyn – några korta reflektioner

Handlar inte bibelsyn ytterst om vår inställning till Bibeln som Guds ord? Ser vi den som trovärdig, Guds tilltal och uppenbarelse? Litar vi på Bibeln? Eller betraktar vi Bibeln med kritisk uppmärksamhet och kritiska glasögon?

Det här blir lite av uppföljande reflektioner efter senaste blogginlägget.

Den bibeltroende hittar också sådant i Bibeln som man inte förstår. Men på grund av att man tror att det är Guds ord skulle man inte komma på tanken att börja problematisera Bibeln. Man ser inte att bristen finns hos Bibeln utan hos mig som bibelläsare, som har begränsad kunskap, och förhoppningsvis ska växa till i insikt. Det finns fortfarande mycket jag inte förstår i Bibeln, men jag tror att min begränsade kunskap är så väldigt mycket mer begränsad än Guds, och jag tror att Bibeln är Guds ord, så jag räknar med att det ska klarna det jag inte förstår, i vissa avseenden kanske först in i evigheten.

Menar man att problemen ligger i Bibeln har man distanserat sig från bibeltron och tron på Bibelns trovärdighet.

Bibeln är oerhört relevant och aktuell, att bygga sitt liv på Bibelns löften är att bygga sitt liv på den fasta grunden.

Teologer som ägnar sig åt att kritisera, underminera och problematisera Bibeln har seglat långt bort från en bibelsyn som präglat levande kristendom och väckelserörelsen.

Bibeln är Guds ord och Guds uppenbarelse nedskriven av människor, där den mänskliga aspekten står för nedtecknandet, och Gud använder vanliga människors ordförråd och bilder för att uttrycka sitt eget ord. Men ordet är utandat, det är Guds ord, och Gud har inte fel, och kan inte ha fel, han är sann i allt. Han använder dock ett begränsat och begränsande mänskligt språk för att uttrycka sig eget levande ord, och en annan begränsning var att det var avskrifter för hand som gjordes fram till boktryckarkonsten. Därför kunde det göras mänskliga fel i skrivandet för hand, men felen är mycket begränsade. Gud har vakat över processen, och skribenterna har haft en så stor respekt för det skrivna ordet, så handskrifterna är mycket mer korrekta i jämförelse med de gamla grekiska filosoferna till exempel.

 


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • http://itpastorn.nu/ Lars Gunther

    Det jag främst saknar i dina kommentarer om Bibeln är frågan om tolkningsmetod och genre. Är det att ”kritisera” Bibeln om jag säger att Genesis 1-3 är en text som till sin genre inte är historiskt narrativ? Själv menar jag att en sådan genrebestämning är den mest rimliga och att en tolkning utifrån den bestämningen ökar min trohet mot texten.

    Det är viktigt att kravet på bibeltrohet inte förväxlas med krav på trohet mot invanda tolkningar av Bibeln.

    Sedan är det viktigt att göra en definition av ordet ”kritik”. Du använder ordet snarast i betydelsen skepticism, men dess grundbetydelse är ”undersökande/granskande”. Att exempelvis granska de bevarade manuskripten, jämföra dem och hitta förklaringar till de (små) avvikelser som finns bland dem kallas ”textkritik”. Hade inte sådan ”kritik” gjorts, så hade du inte på ett trovärdigt sätt kunnat avsluta ditt inlägg som du gör.

    Det är värt att notera att evangelikal bibelsyn har en andra front, mot fundamentalismen, och inte bara mot olika slags liberalteologisk teologi.

  • S-E Sköld

    Jag fick det här budskapet i natt, 15/1, för att sprida
    till hela den svenska Kristenheten:

    ”TA FRAM KORSET – MITT OCH ERT SEGERVAPEN –
    UR GARDEROBEN, DÄR DET LÄNGE STÅTT.

    Tala -och sjung om korset: om synd, rättfärdighet och
    dom, för ert andligt blinda folk, som är på väg mot sin
    undergång och för vilka min Sons Jesu kors är början
    på deras väg hem till Mig.

    Och jag, Herren, vill stadfästa det, den sanningen”.

    Genom: S-E Sköld

  • Stefan Swärd

    Lars Gunther,
    i ett kortfattat blogginlägg är det svårt att utveckla resonemangen.
    Håller helt med om att bibeltrohet inte förväxlas med invanda tolkningar av Bibeln, men omtolkningar av bibeltexter behöver göras utifrån inombibliska vittnesbörd, inte förändrat kulturklimat i omgivande samhället.
    Visst är det olika genren i Bibeln, och det har ju alltid hävdats. Min poäng är att en del mycket viktiga bibeltexter som i kyrkans hela historia tolkats historiskt, har omprövats till olika varianter av allegoriska tolkningar, och det handlar om övernaturliga inslag i berättelsen. Min fråga är då om genre-omprövning är samma sak som liberalteologi, fast med liten annan ansats, resultatet blir detsamma.
    Fronten mot fundamentalismen – i ordets klassiska betydelse ser jag mig som fundamentalist, de klassiska fundamentalisterna tog upp kampen mot uppluckring av bibeltro och klassiska kristna läror. Sedan har fundamentalism omtolkats om bara blivit ett skällsord.
    Genesis 1-3, jag gillade ju Dagson approach till den texten. Jag kan inte hävda med säkerhet vad som är historisk exakthet och vad som kan vara allegoriskt. Min uppfattning är ju att texten själv måste tala, inklusive övriga Bibelns tolkningar av texten. Att inte se syndafallet som en händelse i tid och rum, då hamnar man i rejäla problem, det är detta jag försöker hävda. Det är en mainstream-ståndpunkt inom evangelikalismen.
    hälsn
    Stefan Swärd

  • S-E Sköld

    Gud har REDAN vunnit seger – över synd och över Satans hela härsmakt, på Golgata kors. Det är kristenhetens uppgift att bära ut – förmedla – den segern till folket. En har dött för alla: JESUS Guds OFFERLAMM! Men det hjälper inte, om inte också ALLA får veta det.

  • Jonas Rosendahl

    Att gömma sig bakom ”tolkningsmetoder” och vilken genre man ska diskutera utifrån är bara ett sätt att komma undan vad man faktiskt gör. Ifrågasätter Guds Ords auktoritet och vittnesbörd både vad gäller författarskap och historicitet. Bättre att erkänna att man är på väg att bli liberalteolog. Det gör åtminstone till exempel Åke Bonnier och han står för liberalteologin rakryggad.

  • PatrickOelund

    Håller verkligen med dig Jonas.

  • http://itpastorn.nu/ Lars Gunther

    Stefan, jag tror du missat vad som är poängen med den evangelikala rörelsens ursprung. Den bildades för att vara ett alternativ till såväl liberalteologi, som fundamentalism. Evangelikalerna fick ett centrum runt Fuller Theological Seminary, och de var inte rädda för att ta debatten på båda sidor. Inte minst syns detta i de många replikväxlingarna mellan George Eldon Ladd (en av John Wimbers favoritteologer) och Walvoord på Dallas Theological Seminary..

    Att ignorera att evangelikalismen inte har en front mot fundamentalismen är ohistoriskt. Det som hänt är bra mycket mer än att ett enstaka ord omtolkats. Den teologiska grundaren av nutida evangelikalism, carl Henry, var också noga med att upprätthålla en distans till fundamentalismen.

    Jag ser hos ditt sätt att tala om Bibeln ett större släktskap med Dallas än Fuller, mer likheter med Walvoord än Ladd.

    För en sund exeges där utgångspunkten är textens genre kan jag hänvisa till exempelvis Gordon Fee, medförfattare till ”How to Read the Bible for all it’s Worth” (Att läsa och förstå Bibeln) och Craig S. Keener.

    För övrigt har allegorisk eller annan slags bildlig tolkning varit den dominerande formen av texttolkning genom kyrkans historia. Rädslan för att tolka bildligt, också texter vars genre är bildspråk, som Genesis 1-3, leder till en literalism som inte gör bibelordet rättvisa, och som inte alls är ”klassisk” kristen tro, utan ett tämligen modernt påfund.

    Argument som att detta skulle per automatik leda till ett ”sluttande plan” som gör att jag som bibelläsare snart kommer att förneka såväl jungfrufödsel som jesu uppståndelse är inte heller hållbart. C S Lewis kunde exempelvis framföra en skarp kritik mot Bultmann (Se ”Att svälja mygg och sila kameler”) samtidigt som han ansåg att Jona inte hade en historisk texts kännetecken. I båda fallen utgick han från sin omfattande kunskap som litteraturvetare – det var ju som professor i litteratur och språk han verkade i sitt yrkesliv. Mot Bultmann visade han att evangelierna var historiskt berättande text. Idag råder närmast konsensus bland forskarna att de ska genre-bestämmas som ”antika biografier”. (Bultmann och hans lärjungar är därför på vetenskaplig grund motbevisade!) Men just precis samma insikter i littertur gjorde att Lewis drog andra slutsatser om Jona.

    Själv lutar jag åt att ge Lewis rätt på den frågan, och det har inte det minsta med berättelsens övernaturliga inslag att göra, utan dess utbredda bruk av överdrifter (hyperboler). Jona gick tre dagar in mot stadens centrum utan att komma fram till dess mitt – hur stor var staden egentligen? Alla som läste boken från början torde sett detta som en hyperbol, inte som en historisk sanning. Och det finns inga ruiner från Nineve som låter oss tro att staden haft en diameter på över 10 mil. Det skulle göra staden större till ytan än vad Shanghai är idag!

    Inombibliskt vet vi också att andra profeter är helt omedvetna om den omvändelse som Jona verkade ha åstadkommit. Alla andra texter talar om dom över staden. Hur harmonierar du de texterna med tanken på Jona som en historisk bok?

    Men framför allt – hur vågar du påstå att C S Lewis skulle plädera för en bibelsyn som leder fram emot liberalteologi?

    Om du vill slåss för den centrala punkten att det finns ett historiskt syndafall – vilket jag också hävdar med emfas – så kan det göras med betydligt bättre argument än att beskriva Genesis 1-3 som en ”historisk text”. Leta dig till William Lane Craigs vuxenbibelskola ”Defenders”, där han i locus ”Doctrine of Creation” går igenom flera olika sätt att tolka skapelsetexten, som alla är ”viable options” för någon som vill tro på Bibeln som Guds ord. Med ditt sätt att resonera är också Craig underkänd i sin bibelsyn och på väg på en slippery slope att bli liberalteolog. Trots att hans ena doktorsavhandling och senare skrifter är ett av de starkaste och bästa försvar som formulerats för tron på att Jesu uppståndelse är historiskt sann.

    Hela ditt sätt att resonera utgår från förenklingar som gått för långt. Varje sak ska förenklas så mycket det går utan att att framställningen blir missvisande, inte mer, sa Einstein. Jag menar att du går över den gränsen.

  • http://itpastorn.nu/ Lars Gunther

    Din falska dikotomi håller inte. Det finns fler positioner. Läs Gordon Fee och Craig S Keener.

  • Jonas Rosendahl

    Jag har läst teologi i snart 4 år nu och kan också rapa upp fina akademiska ord om så krävs. Det jag skrivit står jag fast vid och det är min hjärtas mening.
    Min uppmaning är att inte gå på sånt där rationalistiskt flum, utan att avslöja det för vad det är. Sen kanske den progressiva linjen lyckas ändå i Sverige, det skulle inte förvåna mig alls, men då fanns det åtminstone ett antal andra röster. Stefan Swärd är en av dem, det ska han ha all heder för.

  • Jonas Rosendahl

    Stefan Swärd.

    Läs den här boken om ”The Great Evangelical Disaster” så förstår du precis vad Gunter skriver ovan.

    Från kommehtarerna som är klockrena. Märk vad tidig han(Schaeffer) var att varna..vad som nu är en realitet.

    ”His is a warning against the Modernist (or Neo-orthodox) theology that questions Scriptural authority in matters of history and science (the cosmos).”

    ” Schaeffer shows that the church has lost its will to discern right from wrong. He does a terrific job critiquing what he calls the watershed of the Evangelical Faith. That is, the inerrancy of the Scriptures. Too many people are accepting people who call themselves ”Evangelicals”, but they are really are nothing but rank liberals.”

    ”today those who call themselves Evangelical often are not strong on or even deny inerrancy. Schaffer argues that those who hold to the inerrancy of scripture and those who don’t ultimately end up with much different worldviews.”

    ”He warned about the dangers of theological compromise in evangelical churches, and warned that they could bring devastating consequences in the future. If you read this book and think about where our society is today, he was right on target. It’s hard to believe this book was written thirty years ago”

    ”Francis Shaeffer, 30 years ago, predicts accurately what will happen when the Evangelical Church gets captivated by secular culture. Political correctness and post-modernism has invaded even the church.”

    ”Certain leaders were not denying a level of inspiration of the Bible, but were denying that the Bible was inspired in all areas. These teachers would believe that the Bible was correct on spiritual matters, but could be erroneous on details concerning history, science, and other disciplines.”

    ” To reject complete inspiration is to reject that God’s Word is perfect. It seems odd that God would communicate with his people perfectly on spiritual matters, but get history incorrect. If a man compromises on the inspiration of the Bible, the pathway to error is essentially paved”

    Jag kan fortsätta länge till…jag är inte direkt ensam om analyserna. Men USA har tack och lov än så länge sina defenders of faith in God’s Word….

    http://www.amazon.com/Great-Evangelical-Disaster-Francis-Schaeffer/dp/0891073086/ref=cm_cr_pr_product_top?ie=UTF8

  • http://itpastorn.nu/ Lars Gunther

    När någon kallar den exeges som utförs av Keener och Fee för ”rationalistiskt flum” så finns det inte mycket kvar att diskutera.

  • http://itpastorn.nu/ Lars Gunther

    Sorry Jonas, men du och jag talar helt enkelt inte om samma saker. Att Schaeffers bok skulle vara en tolkningsnyckel till exeges enligt Ladd, Fee och Keener, och att de skulle vara på väg utför en slippery slope mot liberalteologi, det är att konstruera en halmgubbe. Därmed avslutar jag debatten med dig. Det känns inte meningsfullt att diskutera med någon som inte kritiserar det jag säger, utan sin egen nidbild av detsamma.

  • Jonas Rosendahl

    Vet inte om det finns nån diskussion att avsluta? Jag har kommenterat ett av dina inlägg riktat till dig. I alla övriga riktar jag mig till Stefan Swärd.

    Mina inlägg ska nog mest ses som en varning till Stefan Swärd att inte dras in i en förädisk värld av rationalistiskt flum klädd i vältalande akademiska ord.
    Men som inte har nåt annat syfte än att avkläda Guds Ord dess auktoritet.

  • PeJohansson

    Yes!! Right on spot. Var finns en pastorsutbildning i Sverige? Var finns fortfarande? undervisningen i det Heliga Ordet?

  • Jonas Rosendahl

    Jag skulle rekommendera Skandinavisk Teologisk Högskola i Sverige.
    Sen finns det idag många distansutbildningar. Välj ett konservativt så säkerhetsställer du att teologin är nära vad våra väckelsefäder trodde på. Det är inte lika ”fult” med distans längre. Samt om man ska vara helt uppriktig, att läsa vad teologer skriver är oftast trevligare än att lyssna på dem. De kan vara riktiga sömnpiller. (undantag finns givetvis).

  • PeJohansson

    Undras vilken ”fakultet” Örebromissionens grundare skulle välja, bortsett från logistik.1 Tim 3.

  • S-E Sköld

    Människan talar till Gud genom bön och lovsång/tacksägelser, och Gud talar till Människan genom Jesu död på korset.

    Om alltså Kristenheten vänder sig till offentligheten – där ”ofrälsta” finns med – talar Gud genom Sitt folk med korsets evangelium och när de som tror på Gud vänder sig till Honom, är det med bön och lovsång/tacksägelser.

    Men nu har vi – uppenbarligen – ställt korsets evangelium i garderoben, till fördel för våra lovsånger, och dem har inte Gud sänt för att frälsa människan. Till det har Han sänt Jesu Kristi kors: som är en ”stötesten” till frälsning för var och en som tror, och som kristenheten själva i många fall, ställt åt sidan. Kanske för att slippa förföljelse för ”stötestenens” skull?

  • Ulrika

    S-E,

    Guds löfte om frälsning vänder sig till ”var och en”, alltså till individer som tar emot Jesus.

    Avfallet är ett tecken om löftet att Jesus kommer tillbaka. Det ska vara som i Noas dagar när Herren återvänder.

    Ur Reformationsbibeln Luk 17 och Rom 10

    ”Ty såsom blixten flammar till och
    lyser från himlens ena ända till den
    andra, så skall också Människosonen
    vara på sin dag.Men först måste han lida mycket
    och förkastas av detta släkte.
    . Och såsom det skedde på Noas
    tid, så skall det också ske i Människosonens dagar.”

    ///
    ”Ty om du med din mun bekänner
    att Jesus är Herren, och tror i ditt
    hjärta, att Gud har uppväckt honom
    från de döda, så blir du frälst.
    . Ty med hjärtats tro blir man rättfärdig, och med munnens bekännelse blir man frälst.”

    ///

    Länk till reformationsbibeln:

    http://www.bibel.se/objfiles/1/Reformationsbib_1568810201.pdf