Profetior som berör invandringen

Gud talar till kristna kyrkan bland annat genom profeter. Lucas från Stockholms bönehus har vaskat fram några äldre profetiska budskap som berör invandring, migration och flyktingar.

Birger Claesson var en ansedd profet i mitten av 1900-talet och han skrev boken ”Guds dom över Sverige” som kom ut 1951 där han redogjorde för flera profetiska tilltal.

Bland annat fick han budskapet 1935 som förutsåg andra världskriget: ”Det ska komma ett världskrig över hela världen och det skall bli det fruktansvärdaste någon generation har skådat. Men detta land Sverige vill jag hålla min hand över, ty det ska bli en tillflyktsort för många folk”.

Han bar också fram ytterligare ett budskap: ”Detta folk har varit ett folk, fullt av barmhärtighet. det har hjälpt främmande länders folk i nöd och därför har jag velat se till detta folk, ty jag älskar det. Och de, som förbarmar sig över de arma vill jag hjälpa och jag vill göra det i fortsättningen. De har hjälpt främmande länders folk i nöd och därför har jag velat se till detta folk. Jag har slösat min nåd över detta folk och jag har slösat min väckelses ande över detta folk. Jag har givit dem flera tillfällen än något annat folk, ty jag älskar det. Jag ska rädda många, många tusentals människor i detta land, därför att de själva försökt rädda andra.”

Denna profetia var en del av ett större budskap som jag inte nu går in på. Men det pekar i riktning mot att Sverige har en kallelse att visa barmhärtighet mot utsatta människor, och om vi gör det får vi också uppleva en välsignelse av detta.

Min pastor på sjuttiotalet, Kjell Sjöberg, kom 1982 ut med boken Den profetiska församlingen. Där skrev han om behovet av fristäder i ändens tid, platser som är öppna och som det är lätt att fly till.

En annan profetia har berättats av norske predikanten Emanuel Minos. Den berättades för honom av en 90-årig kvinna och den nedtecknades 1964. ”Folk från de fattiga länderna strämmar till de rika länderna. De kommer till Europa, till Skandinavien och också till Norge. Det är många som kommer. Och folk börjar tycka illa om dem och bli hårde emot dem. De behandlades mer och mer som judarna före andra världskriget. Då är måttet rågat för våra synder fullt.” Profetian skildrar sedan om att krig bryter ut och människor från de rika länderna flyr till de fattiga länderna.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Jonas Rosendahl

    Det finns många profetior som indirekt eller direkt berör invandringen, även andra religioner.

    Trosgnistans gamla bönekämpe Curt Johansson te x.

    ……”Inte heller tror jag att vi inser att det har varit en invasion av främmande och våldsbejakande religioner i vårt land. Jag talar inte om människor och individer utan om de mörkrets makter, som är pådrivande och verksamma genom olika ideologier och religioner. Gud älskar alla människor och vill att de skall räddas.”….

    Läs i sin helhet om det allvarliga läge vi befinner oss i:

    http://curt.trosgnistan.se/#post43

    Om den ande av bedragelse som pågår för fullt:

    …..”Den sista tiden blir mörk och svår på jord. Det stora avfallets tid är inne. T.o.m. de utvalda kommer att låta sig förföras av bedrägliga andemakter, som även kommer i religiös skepnad för att bedraga dem som inte vill öppna sina hjärtan för sanningens ande.

    Endast de som fortsätter och söker mitt ansikte kommer att ledas i min sanning, men de som vänder sig bort från mig och istället söker inomvärldsliga lösningar kommer att förledas, så att de till slut tror lögnen. Lögnens fader kommer att utöva all sin list för att förleda människor bort från min sanning. Vandra därför inför mig och i mitt ljus skall du förstå sanningen, och sanningen skall bevara dig i frihet”…..

    http://curt.trosgnistan.se/#post42

  • wildwest63

    Jag vet inte. Att börja argumentera med andras profetior om vars uttolkning vi inget vet känns väl demagogiskt. Om man i dagens medievärld vill läsa profetior så finns det en uppsjö. En hel del går direkt emot varann, det är alltså bara att välja vilka profetior man vill ta till sig.
    Jag har stor respekt för Birger Claesson. Jag funderar mycket på profetian om personer ”med bruten svenska” som talar om Sverige. Jag får inte ihop att både städer på öst- och västkusten och t o m Östersund ska jämnas med marken. Det låter sig knappast göras av Ryssland, det måste vara något mer – Islamiska Staten och Europas alla militanta muslimer? En ryss talar knappast med ”bruten svenska”, han talar ryska.
    Att Sverige har varit barmhärtigt mot flyktingar är väl känt. Vi tog emot många tiotusentals finnar som flydde under andra världskriget, många finska krigsbarn och vi hjälpte var vi kunde och har gjort så sedan dess via insamlingar.
    Att nu helt och hållet okritiskt lägga över dessa profetior på nuvarande situation där det inte primärt handlar om krigsflyktingar är ett stort ansvar. En minoritet av de som dyker upp vid våra gränser kommer direkt från Syriens helvete, de flesta har levt länge, ibland åratal, i flyktingläger i grannländerna – nej, självklart inget fantastiskt liv, men det tyckte Karl-Oskar och Kristina inte heller och de kallas inte flyktingar i USAs historia.
    70% av de som kommer är unga män på jakt efter ett bättre liv, missledda av paradisaktiga löften om Europa. Även om TV naturligtvis alltid hittar gråtande småbarn, mödrar och den ”flyende läkaren från Syrien” – om man slumpmässigt väljer ut intervjuoffer ur flyktingfloden och alltid lyckas hitta en läkare från Syrien, så måste landet bara bestå av läkare!
    Det är alldeles för enkelt att Europa ska ge upp allt vad suveränitet, gränskontroll, lagar och rättvisa heter och att detta skulle vara förenat med en välsignande profetia. Det är ju snarare laglöshet vi ser nu! Vi har ingen aning vem vi släpper in, Schengen och Dublinförordningen har brutit samman – och värst av allt, inte ens de som kallar sig bibeltroende kristna ser något som helst problem med att andelen muslimer som framöver kommer bosätta sig hos oss är mycket hög. Jag baxnar inför denna naivitet!

  • gäst & främling
  • Nils

    SD:s analys och propåer angående närhetsprincip map flyktinghjälp har varit rätt.

    Det som Swärd m.fl. hela tiden med emfas velat peststämpla med 380 pastorsunderskrifter.

    De har omyndigförklarat sig själva i att förstå.

    I dag skriver Världen i dag artiklar om problematiken i närområdena, där mat och det mest akuta tryter.

    http://www.varldenidag.se/nyhet/2015/09/21/Vaxande-kris-i-flyktinglager/

    Detta sker medans pastorerna vet inte hur väl de ska bemöta ankommande ”välfärdsflyktingar”.

    Ursäkta mitt uttryck, men människor som i desperation för att erhålla bättre levnadsförhållanden lägger tusentals kronor på att komma till västländer som de själva pekar ut, har redan aber för att få asylansökningar med positivt utslag.

    Ge åtminstone indikation över hur mycket som bistårs till närområdenas flyktingläger !

    Nada skulle jag tro.

    Skämmigt pastorer som invaggar di svenske att inte se längre än sin närmsta kyrkvägg
    Och det behöver man inte försöka åka snålskjuts på profeters utsagor, utan lite bättre allmänbildning duger gott.

  • wildwest63

    Det retar mig faktiskt mer och mer att jag ska stå vid skampålen för att jag inte oreserverat bejublar inresande migranter som om det vore Tre Kronor som tagit VM-guld!
    När detta kattungebeteende gått över, när det gulliga i att känna sig som en god människa gått över, när vardagslivet kommer och samma migranter fortfarande ska understödjas praktiskt och ekonomiskt, då försvinner alla dessa jublande personer från järnvägsstationerna. Det har redan skett i Tyskland, bara någon vecka efter migranternas ankomst – och vi ska komma ihåg att vi kommer få pyssla om dem i 10 år och längre! Hur ser tålamodet ut då? Och vem betalar?
    Margaret Thatcher sa en gång att det som kännetecknar en socialist är att allt är möjligt – så länge det är med andras pengar!
    Så länge vi inte skiljer på ekonomiska migranter, rena krigsflyktingar (de har inte ens råd att komma hit), försvarar våra gränser vilket är ett krav för att kallas suverän stat, står upp för våra åtaganden i fattade beslut rörande t ex Dublinförordningen resp Schengen, då kommer vi få en växande mobb högerextremister som går till våldsamheter vilket på sikt underminerar våra demokratiska stater. Vad hjälper framöver mot både inhemsk och ankommande kriminalitet om inte en polisstat!
    Om Jesu ord om att vara barmhärig mot flyktingen omfattar kriminella, lögnare, bedragare, urkunsförfalskare och våldsverkare, då måste det vara nåt fel nånstans.

  • Nils

    Det är ju detta missmatch som de 380 pastorerna förfäktat.

    Ett okontrollerat inflöde av människor.

    Dessa pastorer har inte fattat att hjälp och urval ska ske i närområden till de katastrofområden som är för handen.

    Egentligen så är de även medskyldiga till att förmedla lockrop så att flyktingarna anlitar oseriösa flyktingförmedlare som skrupellöst medverkar till att sko sig på deras ”drömmar”.

    http://www.op.se/blaljus/brott/har-ar-de-rena-lognerna-som-lurar-flyktingar-till-sverige

    Hur många av de 380 har medverkat till närhjälp i närområdena ?

    Nu går migrationsverket på knäna för att hjälp inte sköts i närområden.

  • Gäst & främling

    Tack ÖP för en gångs skull en tidning som inte är rädd för sanningen

  • wildwest63

    Det är lite kul med dessa tidningsartiklar som nu, ibland, låter lite syrliga och en antydan till kritiska. Innan valet för ett år sedan var såna här artiklar omöjliga i ordinarie media. Det blir precis som jag sa då. Jag borde fiska upp någon gammal kommentar.
    Jag hoppas dock att jag får fel både om polisstat och Islamiska Kalifatet Sverige.

  • Nils

    Ett annat fenomen som verkligen borde få dessa novisa pastorer att reflektera är Göteborgspostens nya ledarredaktions skrivelser.
    Speciellt av dess frontfigur Alice Teodorescu m. bl. artikeln

    http://www.gp.se/nyheter/ledare/ledarkronika/1.2837677-alice-teodorescu-det-som-goms-i-sno-kommer-fram-i-to

    http://www.gp.se/nyheter/ledare/ledarkronika/1.2835470-teodorescu-sd-kan-inte-onsketankas-bort

    Det märkliga är att det SD framhävt i flera år har nu blivit antagit som sund omvärldsproblematik.
    De 380 pastorerna – oavsett naiv välvilja framstås som mindre vetande i migrationsproblematiken och de faktiska konsekvenserna av osund flyktingpolitik.

    Närsyntheten ska inte föraktas vad det gäller att se till sin nästa, men de 380 har gjort sig till tolk i en global problematik som de absolut inte behärskar.

  • Stefan Swärd

    wildwest63,
    jag vet inte hur många invandrare du känner. Jag känner i varje fall åtskilliga hundra personligen, genom att jag i mitt församlingsarbete i Sthlm under många år har ägnat mig åt dem. Vem betalar? De allra flesta, och bland dem jag känner, nästan alla, lyckas ta sig fram, ordna jobb, bostad, skaffar sig utbildning, och efter en generation är man assimilerade svenskar eller har flyttat tillbaka till ursprungslandet. Att beskriva dem som en massa bidragstagare är helt felaktigt.
    Stefan Swärd

  • kjell

    För att vara statsvetare har du lite kunskap, det handlar inte om några hundra, just nu driver det omkring många tusental över hela Sverige som inte får stanna men dom är kvar och kan utnyttja sjukvård som går på knäna, och att personalen säger upp sig och flyttar utomlands

    Vi som behöver vård får ställa oss längst bak i kön, många av oss Svenskar kommer alldrig att få någon vård utan kommer att avlida för tidigt.

    Viktor Orban varnar för den dagen då antalet muslimer är fler än kristna i Europa, då kommer deras lagar att gälla och Sverige är sårbart, med det valsystem som vi har och dessutom taktiska muslimer på känsliga poster i regeringen som vill styra över bostäder till invandrarna men våra barnbarn får ingen, särskilt ingen hyresrätt.

    EU / ASYLKAOSET Den ungerske premiärministern Viktor Orban sade nyligen i ett tal i parlamentet att landets gränser är hotade, likaså den ungerska livsstilen baserad på lagar och regler.

    Enligt Orban är de europeiska länderna tvungna att skydda sig mot det “brutala hot” massinvandringen utgör tills EU formulerar en enig front mot asylkaoset.

    Vidare uppgav han att Ungern har en “historisk och moralisk skyldighet att skydda Europa”, och genom att skydda sina gränser gjorde man just detta.

    Europa är rikt men svagt, kanske den farligaste kombinationen, enligt Orban som också konstaterade att EU inte kan försörja alla ekonomiska migranter.

    Flyktingläger bör sättas upp utanför EU:s gränser varifrån migranter kan återvända hem så fort det är möjligt, löd ett annat förslag. Han bad parlamentet att stödja en militär insats vid gränsen.

    I en tidigare intervju med en tysk tidning varnar Orban för den dagen då antalet muslimer är fler än kristna i Europa. Det nybyggda stängslet mot Serbien planeras att utökas för att inkludera även gränserna mot Rumänien och Kroatien.

    Just nu håller muslimer i Tyskland på att trycka upp koranen på tyska för att levereras till alla Tyska hushåll, och då måste man komma ihåg att det är straffbart att kasta eller bränna den, någonstans måste någon kunna trycka på stoppknappen.

  • Nils

    Bland de 380 så finns det en icke oansenlig andel som inte har en aning om vad som sker i närområdena till ex.vis Syrien:

    http://israelidag.se/sodastream-erbjuder-1000-jobb-till-syriska-flyktingar-i-israel/

    Detta är långt mer konkret…

  • Micael Gustavsson

    Stefan skrev inte att antalet invandrare var hundra, utan att han själv kände så många. Poängen var inte att han kände alla invandrare, lika lite som han känner alla infödda svenskar, utan att de utgör ett sorts statiskt utdrag.

  • Jonas Rosendahl

    Det finns en poäng även om svaret var missriktat. De som fått avvisningsbesked får EJ arbeta men de får stanna i migrationsverkets boenden så länge de är kvar eftersom de förväntas återvända frivilligt.
    För 2014 är det alltså över 30 000 asylsökande som fått besked om avvisning men som ändå stannar. Vad göra alla dessa människor på dagarna? (dessutom gruppen växer vilket uppmärksammats av riksdagsmän i debatter). Relevanta frågeställningar som tillslut nåt riksnivå.
    Men Swärd vill inte svara på vad man gör med problematiken utan vill svara utifrån dem han lär känna som lyckligtvis lyckas.
    Men hur länge kan man blunda för problematiken, med nuvarande invandringsnivåer? Inte särskilt länge till är min gissning.

  • wildwest63

    Det är bra att du känner några ”ordentliga” invandrare. Men dessvärre är majoriteten inte av det slaget. Det finns tiotusentals avvisade som gått under jorden och ändå får tillgång till välfärdsservice vilket är hutlöst och horribelt, Lag och rätt sitter löst idag, kanske på ett sätt som aldrig förr, men laglösheten ska ju öka säger skriften.
    Vi vet att bara dryga 55-60% inom 7 år, nb!, kommer ha ett jobb. Resterande lever även om 7 år på allmän välfärd och gör, om man vill uttrycka sig syrligt, ingenting! Där har vi den stora andelen kriminella.
    En majoritet av migranter, asylanter, kvotflyktingar och anhöriginvandrare är bidragstagare, några hundra EFK:are gör där inte till eller från.

  • Jonas Rosendahl

    Stefan Swärd är som vilken politisk globalist som helst. Han vägrar problematisera de här frågorna och jag tror inte han har särskilt stor koll på statistiken heller eftersom för honom är det en underordnad problematisering. På lång sikt så ordnar sig allt. Detta kallas för ”blissful ignorance”.

    Att jobben frodas i våra multikulturella församlingar och att nästan alla har jobb är en sanning med modifikation bland EFK. Det är en stor problematik och det försvagar också församlingarnas ekonomi att inte fler har jobb. Detta vet Stefan Swärd men han vill inte problematisera det..det löser sig nog ändå.

    Skulle Stefan Swärd hålla sig till kyrkans roll skulle jag inte bry mig om hans tillsynes naiva inställning men nu har Swärd gjort politik av det hela. I en politisk roll har man ett ansvar. Det är ytterst de svenska väljarna som kommer avkräva våra politiker och för den delen också de politisk korrekta kyrkoledarna för hur det här gigantiska experimenterandet med hög invandring kommer att gå.

    Som medlem i en multikulturell församling och som intagit kyrkans roll och där jag menar på att rollerna måste åtskiljas, är jag inte orolig för min personliga del.

    Men jag undrar över hur våra väljare gör?

    För blir det lång sikt snart?

    ”Botkyrka, Södertälje och Malmö har inte alltid varit ekonomiska katastrofzoner utan snarast genomsnittliga. Södertälje har legat över rikssnittet och Malmö strax under med Botkyrka exakt på rikssnittet. Om vi går tillbaks i tiden till 1980-talet var även Malmös ekonomi bättre än genomsnittet för riket.
    SCB redovisar kommuners skattekraft från 1995, i praktiken ett mått på beskattningsbar inkomst per invånare. Det kan därför vara intressant att jämföra de mångkulturella kommunernas skattekraft med riksgenomsnittet.

    • Botkyrkas skattekraft har gått från +1 procent år 1995 till -14 procent år 2015.

    • Södertäljes skattekraft har gått från +5 procent år 1995 till -8 procent år 2015.

    • Malmös skattekraft har minskat från -3 procent år 1995 till -16 procent år 2015. Landets tredje stad har numera sämre skattekraft per invånare än exempelvis Gotland eller Pajala.

    Läs mer:

    http://www.realtid.se/ArticlePages/201506/29/20150629200824_Realtid048/20150629200824_Realtid048.dbp.asp

    För den som vill läsa om Malmös utveckling och om ”alla nästan har jobb” som i Swärds fantasivärld:

    ”Bland de i arbetsför ålder förvärvsarbetar ungefär 80 procent i Sverige. I Malmö däremot arbetar färre än 70 procent av de i arbetsför ålder, inklusive gränspendlare. Av stadens invandrarbefolkning saknar nästan hälften arbete.”

    Läs igen:
    ”Av stadens invandrarbefolkning saknar nästan hälften arbete”

    Skulle inte Malmö stad få 5 miljarder i bidrag varje år vore staden bankrutt.

    Det går inte att stoppa huvet i sanden och skrika allt blir bra på sikt när inga siffror visar på att det är bra eller har blivit bra på ens längre sikt, inte ens om man heter Swärd i efternamn.

    Varför vägrar du Swärd att prata om problematiken? Du och dina PK vänner?
    Varför ger ni bort makten gratis till SD?

    Mer om Malmö:
    http://www.realtid.se/ArticlePages/201409/09/20140909140345_Realtid890/20140909140345_Realtid890.dbp.asp

  • Apg17

    Med tanke på den sista citerade texten borde Swärd avråda migranter att komma till Sverige. En debattartikel där hjälp i närområdet och mindre invandring förordas vore önskvärt. Eller har jag helt missförstått budskapet?

  • Niklas

    Håller med Jonas. När Stefan lade fram sitt upprop förra året efterlyste jag m.fl. en problematisering kring dessa frågor men svaren uteblev. Det vore klädsamt om de mest frekventa frågeställningarna fick en kommentar. (Bostäder, arbete, kriminalitet, bidrag, vårdköer, ”no-go-zoner” m.m.). Det enda svar jag fick (av en annan kommentator) var en bagatellisering av ovanstående…

    Jag drog även en parallell till att LP-stiftelsen fått anpassa sin verksamhet efter ekonomiska realiteter.

    Jag noterade även att de som stöder Stefan/uppropet bidrog med ”Heja Stefan” och ”stoppa rasismen”. Den enda rasism jag har upplevt är på tidigare arbetsplatser där araber, kurder och jugoslaver förtalade varandra…

  • josef

    Du hävdar att det är en myt att invandringen ligger bakom islamiseringen i Sverige. Nu letar du febrilt efter verser, profetior som kan stödja den inslagna vägen, att det är kristet att fylla landet med manliga muslimer. Allt baserat på ett bibelparagrafrytteri med gigantiska följder och noll i riskanalys. Och varför göra en riskanalys, du är väl inte i riskzonen?
    Utåt är det frid och fröjd, men någonting kanske känns fel. För någonstans där inne så bör det finnas ett samvete.

  • Läsare

    Ja vad säger man, det kör ca 5 dubbeldäcksbussar varje dag från Stockholm till orter i norr, dom stannar till på väg upp för inköp där jag ser dem varje dag. Precis som det sägs så är det nästan uteslutande unga killar i 17- 30 års åldern, ser väldigt få kvinnor och barn. Dom har kläder som inte direkt skriker flykting om. Det var väldigt bra skrivet av någon ang dom vi hjälpte från Finland, det var ju i vårat närområde och dom unga friska stannade hemma för att strida mot överkanten. Ja var skall detta sluta, vet ej men ett vet jag, det sjuder bland svensken och det sjuder starkt. Är helt säker på att SD är största partiet nästa val.

  • Jonas Rosendahl

    Sverige är ett av de mest öppna och vidsynta länderna i världen och brukar tävla med Canada som bästa landet att invandra till.
    Men detta var innan de invandringsvolymer vi har idag.

    Jag delar Swärds uppfattning i sakfrågan, jag är för en generös invandringspolitik och som jag skrivit förut, jag tycker det är tragiskt med kristna som röstar på sverigedemokraterna.

    Men det betyder inte att vi ska blunda för de problemställningar samhället därmed står inför. Jag har också kontakter ”därute” och det är bara att prata med poliser, fältarbetare, pastorer med vana utav utanförskapsområden. Bilden är samstämmig att det finns en oro att spänningar byggs upp i samhället där en del lever i parallellsamhällen.

    Men när man genast ska ettiketeras som sverigedemokrat eller främlingsfientlig bara för att man vill ventilera denna oro då är det nåt som inte stämmer.
    Jag vet att de här frågorna tystades ned på regeringskansliet under alliansens tid och jag kan förstå det politiska syftet med en folkökning.
    Men vad är syftet för Swärd att stämpla andra och tysta ned en problematisering och saklig debatt kring invandringsfrågorna?
    Det finns pastorer därute som knappt vågar säga nåt för annars får de en stämpel i pannan. Argument från statistik och forskare som visar på ekonomin i vissa städer, det är som att slå vatten på en gås inget tycks vara relevant att ens skriva en mening om?

    När man ska ta till maktmetoder och inte tillåta en öppen debatt, ja sådana historier har jag hört i mängder från livets ord, men när sådan sprids i kristenheten?

    Dessutom ska Swärd nu plocka fram gamla frikyrkosynder och hänga ut frikyrkorna för öppen ridå från historien i en tid när nästan alla var på väg att bli bedragna av nazismen, vad tjänar det till?

    Vad är syftet, vad är motiven, vad är drivkraften för detta? Att visa på vad hemska en del är som undrar varför samhället håller på att slitas itu?
    Nåt stämmer inte, och jag ska ta reda på vad det är på ett eller annat sätt.

  • Nils

    Börja med att fråga Tommy Dahlman… en av få som vågar ha en ”egen” uppfattning i frågan.
    Nu kommer kollektivet av de 380 inte åt honom då han har mediaplattformen Inblick, men antydningarna finns …

    Sen kan du rådfråga Julia Kronlid som VARMT troende & Sverigedemokrat och de facto partistyrelsemedlem.
    Hur uppfattar hon ”syskonomsorgen” från de 380 och speciellt från härförarna Swärd & Hultman ?

    Då får du säkert ett antal vittnesmål hur det förhåller sig med predikostolsmissbruk.

    Hultman borde nog ta bort skygglapparna för vad som pågår från Gävles moské i den stad som han verkat länge i…
    Men det grovjobbet gjorde Gefle Dagblad, som också hotats…

  • Slimebeast

    Stefan, att du har mage att retweeta en fullkomligt antikristen och vidrig sodomit som Jonas Gardell när han angriper Finland! Finland som är ett betydligt mer kristet och sunt land än Sverige.

    Gardell: ”70 000 finska barn togs emot i Sverige under 2 världskriget. Däribland
    Marks pappa. Och nu finns finnar som inte själva vill ta emot.”

    Mottagandet av de finska krigsbarnen var ju en skandal! Så många finska barn som helt i onödan blev ryckta ifrån sina familjer och sattes i en främmande miljö. Det är många av dessa krigsbarn som blev kvar i Sverige som vittnat om att de fått psykiska men för livet.

    Det dumma är också att det var ett svenskt initiativ att ta emot krigsbarnen för att stilla svenskt dåligt samvete och för att tillåta medelklassvenskar att få känna sig goda och hjälpsamma. Finland hade inte bett om denna sorts hjälp utan de bad gång på gång om militärt stöd av Sverige! Den absolut största delen av Finlands territorium var helt säkert under andra världskriget, och alla dessa barn kunde självklart ha tagits om hand i Finland. Isället bidrog svenskar till att piska upp en panikstämningoch mammor pressades att lämna ifrån sig sina barn. Det hela fungerade som en symbolisk insats, ett spel för gallerierna, för att få Sverige att känna sig bättre, det hjälpte inte Finland. Till priset av att tusentals finska barn fick lämna hem och familj. Ett katastrofalt politiskt beslut även från finsk sida.

    Till slut, kanske om det hade varit svenska flyktingar som en del finnar protesterat emot, okej det kanske man hade kunnat kritisera, men nu handlar det om mestadels unga starka män från Mellanöstern som rest genom 8-9 europeiska länder för att ta sig ända till Finland (genom hela Sverige dessutom, från Malmö till Haparanda). Det är genant. I Finland har man läst om hur det är i Malmö, man ser med skräck på det svenska invandringskaoset.

    Förresten, har finska staten ens stoppat några av dessa flyktingar? Nej, alla har tillåtits komma över gränsen för att få sitt ärende prövat. Så vad är det ni klagar på? Vi pratar om några spontana folkliga protester! Är det underligt att det finns medborgare med en annan åsikt? För Finland är faktiskt ett land där det fortfarande finns människor som har civilkurage och mod, som vågar stå upp och protestera mot en främmande invasion och som vägrar att se på när landets framtid förstörs.

  • Slimebeast

    Så oerhört slappt och oseriöst svar på en utmärkt post av Wildwest.

    Han tar upp skuldbeläggandet, skenhelighet, vänsterns oansvariga inställning till samhällsekonomi, invandrares ekonomiska belastning och sociala belastning på vårt samhälle, men du svarar bara att dina invandrarkontakter genom åren minsann arbetar.

    Tänk om jag känner en massa invandrare som fuskar, simulerar sjukdom och går på bidrag? Tänk om jag noterat att förvånansvärt många invandrare av de som ändå jobbar, gör det i arbeten som skapats av och servar invandringen eller på annat sätt subventioneras av samhället? Tänk om jag vid otaliga tillfällen varit i kontakt med invandrare inom många olika branscher som helt enkelt utför arbete med dålig kvalitet? Tänk om jag har kompisar som blivit misshandlade av invandrare? Tänk om jag stött på eller varit utsatt av invandrare som mobbar och föraktar svenskar? Tänk om jag och mina bekanta haft möten med grannar och eller andra invandrare i vår närhet och vi förvånansvärt ofta hamnar i konflikt, missförstånd eller något slags tjafs? Tänk om jag har personer i min egen familj som råkat ut för sådana övergrepp man bara läser om i tidningarna?

    Vems erfarenheter gäller?

    Fakta är att invandrare tär på Sverige och att det är svenska folket som betalar. Hundratals miljarder kronor per år. Det är fakta som det räknats på och det är bara för dig att kolla upp. Därutöver har vi annat så som splittring och slitningar i vårt samhälle och den ökade brottslighetens konsekvenser som är svårare att mäta i pengar.

    Förutom ett fåtal som faktiskt är läkare, bakar pizza, mekar bilar eller kör taxi samt att den del av dina församlingsmedlemmar jobbar som tolkar, etableringslotsar, ungdomsledare, hemspråkslärare och andra konstruerade låtsasjobb som egentligen inte samhället efterfrågar och som skapats pga själva invandringen i sig, så ändrar det inte på dessa fakta.

    Så som wildwest63 så vägrar jag också stå vid skampålen. Det är inte okej att en kristen pastor enbart skönmålar invandringen och ständigt skuldbelägger sina egna och t.o.m jämför Sverige med 30-talets Tyskland.

    Invandringen till Sverige är ju ett skämt! Några hundratusen starka tar sig hit bara för att de har pengar, resurser, kontakter, kunskap, hälsa, ung ålder, fräckhet, list och vassa armbågar, medan miljoner svaga stannar kvar i eländet. Mycket få av dessa är riktiga flyktingar då de flesta är lycksökare och ekonomiska migranter, och av de få som faktiskt är flyktingar i någon bemärkelse är det mycket få som verkligen måste ha skydd i ett västeuropeiskt land istället för att hanka sig fram i ett flyktingläger eller länder som Turkiet och Libanon. Och än färre är det som nödvändigtvis måste ha skydd i form av ett permanent uppehållstillstånd!

    Hur kan du inte se vilket bisarrt skådespel detta är? Hur kan du måna så mycket om just dessa starka och tursamma som tagit sig hit? Hur kan en person bara för att den har svart hår på huvudet bli så oerhört helig för dig?

  • josef

    Jag tror tyvärr att Svärd inte riktigt förstår dig. Han lever i en annan andlig värld. Sedan om Sverige brinner och den siste kristne flyr landet är egalt. Bara han har hjälpt sin nästa, för då kommer han till himlen.
    Fast i min värld är det extremegoism. Mitt förslag till Stefan är att han tar sina pengar och ger dem till kristna i flyktingläger runt om i världen. Därefter tar han och flyttar till en av Sveriges utomskapsområden. Så vet han hur hans minsta har det.

  • AlmaM

    Fast det är fortfarande så att Bibeln talar sitt tydliga språk i frågan så något mer behöver vi inte för att veta vad som är Guds vilja i flyktingfrågan. Profetior behövs inte som Jesus säger : ”Tror de inte lagen och profeterna så…”

    De som åberopar Apg 17 bör tänka på att juden Paulus från Tarsos i Mindre Asien , utbildad i Jerusalem i provinsen Judéen sa detta i Athen i det mångkulturella romarriket. Jag förstår att man plockar lös detta bibelord och suger på det som en härlig karamell för det är det absolut enda Bibelord som lösryckt ur sitt sammanhang, apostlagärningarnas globala krönika över kristendomesn framväxt som global rörelse, man med tvång kan tvista till att förespråka rasism och nationalism, Följdaktligen var det också apartheidregimens i Sydafrika favoritord (även om de var ättlingar till invandrade holländare) och KU KLux Klans (invandrade från Europa till USA).

  • AlmaM

    Du behöver inte skämmas, ta din skam till Jesus och omvänd dig=) Du är ju själv flyktingbarn och då enligt din egen retorik en kriminell lögnare men hos Jesus finns nåd också för detta.

  • Nils

    nu tog du nog ut svängarna mer än Stefan.
    Har svårt att följa ditt resonemang… – men uppskattar din hållning.
    Vad jag främst vänder mig emot är den politiska vinklingen som de 380 pastorerna gör sig skyldig till.
    Jag tror bestämt att åhörare och väljare har bredare och större kompetens att bedöma omvärldssituationer än vad påskrivarna antar.
    För i annat fall skulle de inte skriva folk på näsan på detta sätt.

    Sedan tror jag bestämt att det finns 2 helt skilda verklighetsbilder som dessa har svårt att hålla isär.
    Det är även därför det blir politiska krockar.
    a) Närhetsproblematiken med vår nästa inpå oss. Det som alla kristna har ett uppdrag att bemöta som sig själva.
    b) Det holistiska ansvaret som konstituerar ett lands suveränitet. Dvs. det måste finnas regelverk och förhållningssätt för länder som värnar landet.
    I fallet EU så kan vi gå emot en kopia av USA:s förenta stater med övergripande åtaganden. Om man däremot raserar vad som konstituerar EU, så måste man förstå sambanden mellan välfärdssystem, skatter. Det finns då inget att värna. Speciellt vi i Sverige som har allemansrätt t.ex. … Konsekvenserna av detta blir utopiska, men inte förty så kan man inte alltid förakta det som upprätthåller gränser för att man har en närproblematik med en tiggare utanför Ica eller ett läger av fattiga på ödetomter. Så ömmar man för de fattiga ur den synvinkel som Swärd m.fl. förfäktar, så ska man också acceptera flyktingläger utanför den egna tomtgränsen.
    Hultman & co. ska tillåta husvagn & tältläger på Hedvigslundsparkeringen i Gävle & bjuda på gratis kaffe i den nya serveringslokalen i kyrkan.
    Det är en konsekvensanalys av de 380:s propå.

  • AlmaM

    Åh, jag har lite ont om tid men måste svara när du skriver så vackert: ”icke förty”.

    A) är vi helt överens om, så klart och om denna nästa är född i Kangos eller Kabul spelar därvidlag ingen som helst roll.

    B) där känner jag att jag som kristen måste välja Gud eller Mammon, dubbla lojaliteter håller inte; nationalstaten är en ny uppfinning som utvecklats just under kapitalismen. Guds rike känner inga gränser. Däremot respekterar jag verkligen den närhetsprincip som du verkar förfäkta med att beslut ska tas så geografiskt nära dem det angår som möjligt. Samtidigt blir alltför lokala organ ofta väldigt egoistiska, det är bara att se på EU och Ungern. Vi betalar massor med subsidier till Ungern från Sverige, men Ungern vägrar vara med och öppna sitt land för människor på flykt från fruktansvärda umbäranden, ofta värre än dem som fick 200 000 ungrare att fly till bl.a Sverige 1956. (här ett spänannde program om den händelsen. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1602&artikel=4848389 )

    Dina resonemang håller väldigt bra om man ser det från en helt sekulär synvinkel och den respekterar jag. Men jag ser inte på världen med den blicken, jag är Guds barn och lever i Guds rike som saknar gränser. Nationalstaten har funkat sisådär i några hundra år men verkar inte klara morgondagens utmaningar därför tror jag Gudsrikestanken är mer hållbar i längden.

    När det gäller din insuniation att Stefan och jag säger Not in My Backyard, så har du däremot helt fel. Jag tillhör nu dem som engagerar mig hands on precis som Stefan gör, med allt från svenskundervisning, matlagningskvällar och nu till FN-dagen ett projekt med insamling till flyktinglägren i FNs regi kring Syrien. Familjen tar också hand om ensamkommande som tillförordnad vårdnadshavare, så där slås öppna dörrar in.

    Jag antar att du gör detsamma på ditt håll, var det nu är. Vi är ju Kristi kropp på jorden vi som döpts in i honom.

  • wildwest63

    Du, den kommentaren var så långt ner i gyttjan och dyn att du fullständigt diskvalificerar dig för alla seriösa samtal. Var glad över att jag är frälst nog att inte skriva mer.

  • AlmaM

    Citat du själv ” Om
    Jesu ord om att vara barmhärig mot flyktingen omfattar kriminella,
    lögnare, bedragare, urkunsförfalskare och våldsverkare, då måste det
    vara nåt fel nånstans.

    3

    Svara

    Dela ›

    Ser du inte vad du själv skriver? Och jag tog inte ens med alla dina invektiv som du lägger på ALLA främlingar som kommer till Sverige utan några undantag.

    Dessutom sa Jesus så här: ”Men till er som vill lyssna säger jag: älska era fiender, gör gott mot dem som hatar er. Välsigna dem som förbannar er och be för dem som skymfar er. Slår
    någon dig på ena kinden, så vänd också fram den andra. Tar någon ifrån
    dig manteln, så hindra honom inte från att ta skjortan också. Ge åt alla som ber dig, och tar någon det som är ditt, så kräv det inte tillbaka. Så som ni vill att människor skall göra mot er, så skall ni göra mot dem. Skall ni ha tack för att ni älskar dem som älskar er? Också syndare älskar dem som visar dem kärlek. Skall ni ha tack för att ni gör gott mot dem som gör gott mot er? Också syndare handlar så. Och
    skall ni ha tack för att ni lånar åt dem som ni tror kan betala
    tillbaka? Också syndare lånar åt syndare för att få samma belopp
    tillbaka. Nej, älska era fiender,
    gör gott och ge lån utan att hoppas få igen. Då skall er lön bli stor,
    och ni skall bli den Högstes söner, ty han är själv god mot de
    otacksamma och onda. Var barmhärtiga, så som er fader är barmhärtig.” Luk 6 (hela NT har ännu mer att säga i frågan)

  • wildwest63

    Rabbla bibelord är det enda du kan. Som jag skrev har jag inget intresse att diskutera med någon som låter som du. Lägg ner.

  • Stig Melin

    Hjälp i närområdet har blivit en självuppfyllande profetia pga flyktingarna är så många så man inte hinner så långt. På det sättet får SD rätt, utan att förstå det.

  • wildwest63

    Observera också att Malmö, med sitt långa socialistiska maktinnehav, med sitt fantastiska läge vid Öresund och Köpenhamnsregionen skulle vara vänsterns paradexempel på hur bra det är med invandrare. Här ser vi resultatet. En stad som liknar Chicago på 20talet. Det är så här hela Sverige kommer se ut när vi är klara. Det som skiljer Malmö från Chicago är att vi ovanpå all kriminalitet, allt bidragsberoende har en stark muslimsk närvaro. Det gör ju knappast (drastisk underdrift!) saken bättre.

  • Nils

    Jag tror inte på gränslösa samhällen.
    Den yttersta med att följa denna logik fullt ut är att upplåta mark åt Putins Ryssland.
    Och som kristen ska man acceptera levnadsvillkor därefter…
    Visst vill man leva i återupprättad Gulag eller byta med de få kristna som finns i Nord-Korea – för de levnadsvillkoren är också för handen när gränser inte ska upprätthållas.

    Sekulärt så ska vi agera och inte drömma om en annan värld. Något som flera förebilder levt efter. T.o.m. Abraham, Luther och i modern tid Dag Hammarsköld.

    Samtidigt är det få som är bemyndigade med svärdet – men icke förty är även det en Nytestamentlig princip som Paulus hänvisar till för lag och ordning.

    Det som de 380 förfäktar är ett laglöst samhälle där enfaldigheten sätts i högsäte.

  • Nils

    Jo, jo – det har flockats en hel del stolpskott hos SD, men man kan inte förneka att de har flera rätt i deras omvärldsanalys.
    Ur kristen synvinkel så är det häpnadsväckande att kristna ledare inte förstår effektiviteten av hjälp i närområden.
    Det var principen som vägledde allt missionsarbete !!!
    Men nu har det mesta av missionärsarbete avvecklats till förmån för korttidsprojekt med bidragsfinansiering…
    Hur många ”riktiga” missionärer hade frikyrkligheten för 50 år sedan ?
    Hur många fanns det för 20 år sedan & hur många finns det i dag…
    Det är skrämmande siffror som istället borde vara rannsakande istället för pastorers agerande på den politiska arenan mot SD.
    Hade man haft känsla för missionsarbete som tidigare, så hade man inte haft tid att ägna sig åt att positionera sig mot SD t.ex.

  • wildwest63

    Nu kom ju även stora delar av finska Lapplands befolkning till Sverige under krigets slutskede. Det var våra grannar, de hade samma religion, samma kultur, i norr ofta samma språk, det var ett land i krig, vi var vid det tillfället vad Libanon och Turkiet är för syrierna är idag. Känslomässigt tror jag de allra flesta svenskar skulle ta emot en flyktingvåg finnar igen. Samma var det med invånare i de etniskt rensade fd tyska östområdena, när de kom till Tyskland.
    Och ändå var det stora spänningar, mycket bråk, t o m när karelarna utplacerades i finska Österbotten!
    Detta ska vi nu göra om med folk som a) inte är grannar, b) inte har samma kultur, c) inte har samma religion, d) inte har samma språk, e) inte flyr direkt hals över huvud från ett land i krig, e) inte är fattiga, i många fall rikare än invånarna i de byar de utplaceras i, f) har enorma anspråk på sina välgörare, g) inte kommer vare sig få en riktig bostad eller ett jobb inom överskådlig tid.
    Man behöver inte vara Einstein för att inse att det här aldrig har fungerat, inte fungerar idag och inte kommer fungera framöver heller.

  • Jonas Rosendahl

    Men om Gud inte känner några gränser då behöver vi som kristna alltså inte bry oss om någon gränsdebatt. Men den logiken gäller för att vara giltig åt båda hållen. Dvs både de som förespråkar mer stängda gränser men också de som förespråkar öppna behöver överhuvudtaget inte bry sig om den politiska aspekten.
    Samtidigt kan jag inte acceptera att kyrkoledare ska tysta sina kritiker med indirekta hot så att människor blir rädda för att få en stämpel i huvet och därmed kvävs en väldigt viktig debatt, dvs hur ska vi kunna integrera alla nya människor på bästa sätt. Det är fint att lägga ut madrasser i kyrkan men alla vet att en långsiktig mer hållbar lösning är nödvändig.
    Här har kyrkan jättebra chanser men istället för att bidra med lösningar och långsiktighet kommer istället pekpinnar.
    Det är mycket olyckligt, att inte Swärd inser det är obegripligt.

  • Apg17

    Kanske är detta något slags svar på min kommentar nedan. Nils och Jonas har redan besvarat AlmaM tillfyllest. Icke förty vill jag replikera följande:

    Det gagnar inte samtalet att insinuera oförskämdheter.

  • Nils

    Nu knäpper EU:s statschefer de 380 pastorererna på näsan, med att förverkliga det som SD propagerat för under en längre tid.
    – EU:s yttre gränser ska stärkas
    – Hjälp ska i första hand ske i närområden. Vad det gäller Syrienproblematiken, förstärks de humanitära insatserna till Libanon, Turkiet, Jordanien. Och UNHCR får extra anslag.

    Precis det SD förfäktat medans de 380 propagerat för en strutsmentalitet som vi nu ser konsekvenserna av.

    Jag tycker ni mangrannt ska be Julia Kronlid (SD) om ursäkt.
    Hon har som medlem i partistyrelsen för SD ifrågasatts för sin kristna hållning offentligt.

  • AlmaM

    Tack det tar jag som en mycket fin komplimang=) Bibeln är min favoritbok och det ÄR kul att kunna den bra. (även om jag kan en del annat också men det lär ju du inte ha nytta av eftersom du bara möter mig på nätet och tydligen utan att inse vad du själv knackar ner understundom).

  • AlmaM

    Nu är det ju så att effektivast hjälper vi närområdet genom att avlasta dem. Det bästa vore naturligtvis att ordna med säkra transporter och tillfälliga uppehållstillstånd kombinerade med arbetstillstånd som kan förnyas när det gått ut i Sverige.

    Hycklande EU-regler där vi ger asyl åt dem som behöver OM de lyckas överleva en livsfarlig illegal flykt är inget sätt att hjälpa varken överlastade flyktingläger i Libanon (1,2 miljoner registrerade syriska flyktingar och 4,5 miljoner invånare varav en del ”gamla” flyktingar på en yta som Skånes) eller Pakistan, Kenya m.fl länder som tagit emot oerhört många fler flyktingar än vi, både per capita och i andel av BNP.

    Minns intervjun med en ansvarig för flyktingmottagning i Tanzania som fick frågan från en reporter: ” Flyktinglägret är ju helt överfullt, varför tar ni emot fler?” Mannen svarade: ”Det är klart vi tar emot dem, allt annat vore inhumant!”

    Några inblickar från de olika närområden som vissa tror att vi hjälper bäst genom att knö in fler flyktingar just där.

  • AlmaM

    Indirekta hot mopt homosexuella elelr andra är förstås inte okej, men var finns hotet i denna bloggpost?

    Däremot är ju Bibeln ganska hotfull inför dem som vägrar hjälpa.

  • AlmaM

    Laglöshet? Var argumenteras för det? Att hjälpa nödlidande är väl ännu inte olagligt tack och lov. Men en del pläderar ju för det; förbud mot att ge till tiggare.

    Samtidigt så anser jag att vi behöver ett försvar och en gräns som stänger ute exempelvis Timo Soini och Viktor Orban förutom Putin och hans soldater. Vi behöver ännu gränserna men vi ska använda dem kärleksfullt och vi kristna måste be för vårt land och agera så att Sverige inte faller under den dom som drabbade Sodom som levde lika väl som vi men inte hjälpte den nödlidande Hesekiel 16:48.

  • AlmaM

    Du har rätt konflikter kan uppstå (även mellan närstående (och gör det också) tex mellan grannbyarna Kangos och Junosuando 9 km från varandra. Men vi i Tornedalen tror ändå på Bibeln som är noga med att vi ska vara gästfria och inte stänga till våra hjärtan och öron för fattigas och flyktingars nödrop. Dessutom får kristna inte vara rasister, där går en tydlig gräns. Jag hånas för att jag citerar Bibeln men måste ändå citera Jesus här: ”Men till er som vill lyssna säger jag: älska era fiender, gör gott mot dem som hatar er. Välsigna dem som förbannar er och be för dem som skymfar er. Slår
    någon dig på ena kinden, så vänd också fram den andra. Tar någon ifrån
    dig manteln, så hindra honom inte från att ta skjortan också. Ge åt alla som ber dig, och tar någon det som är ditt, så kräv det inte tillbaka. Så som ni vill att människor skall göra mot er, så skall ni göra mot dem. Skall ni ha tack för att ni älskar dem som älskar er? Också syndare älskar dem som visar dem kärlek. Skall ni ha tack för att ni gör gott mot dem som gör gott mot er? Också syndare handlar så. Och
    skall ni ha tack för att ni lånar åt dem som ni tror kan betala
    tillbaka? Också syndare lånar åt syndare för att få samma belopp
    tillbaka. Nej, älska era fiender,
    gör gott och ge lån utan att hoppas få igen. Då skall er lön bli stor,
    och ni skall bli den Högstes söner, ty han är själv god mot de
    otacksamma och onda. Var barmhärtiga, så som er fader är barmhärtig.” Lukas 6 (och visst det är ett kort citat, men läs gärna hela Lukas, ja, hela Bibeln, detta budskap trummas in från början till slut.

  • Nils

    problemet med alla välvilliga är att de inte förstår att prövning om flyktingstatus ska ske utanför EU.
    Felaktigt så tror många kristna spec. att det är en barmhärtighetsgärning att bussa eller flyga hit alla som vill komma.

  • Nils

    Laglöshet är de 380: s egen konsekvensbeskrivning med sitt upprop…

  • Nils

    Något matnyttigt för de 380:s allmänbildning:

  • Nils

    Ja – medans Stefan försöker ta till kryckor från det förgångna & göra tveksamma tolkningar av deras profetgärning, så presenterar Julia Kronlid (SD) en biståndsbudget för SD som vida överträffar regeringen…

    http://www.expressen.se/nyheter/sd-vill-satsa-mer-pa-bistand-an-regeringen/

    Det blir bara mer och mer pinsamt med de 380:s anslag mot SD.

    För att inte tala om deras skrivningar gällande Islam & muslimer i uppropet.
    Det kanske är dags att förkovra sig i vad egentligen delar av invandringsfamnen innnehåller. Det som är uppenbart för Gefle Dagblad med vad salafister bedriver för verksamhet, med fästen även i Uppsala & Gbg kan vara lämpliga grundstudier för de 380.

  • AlmaM

    Jag måste väl svara då, när du skriver icke förty: Nej jag varar inte på din kommentar, jag talar rent allmänt om det enda stöd som främlingsfientliga krafter brukar dra upp och det är inte märkligt alls för det finns bara denna enda vers och man måste twista den rejält samt rycka den ur sin kontext helt och hållet för att den ska stödja en främöingsfientlig och rasistisk hållning. Svarar jag någon gör jag det i direkt anslutning till kommentaren, Precis som nu.