Nu börjar jag få respons på boken om korset

Nu börjar det bli lite respons på min bok om korset, enligt min mening det kanske viktigaste jag bidragit med i svensk kristenhet under mer än 40 års engagemang för svensk frikyrklighet.

Micael Grenholm har skrivit en mycket positiv rescension på sin blogg. Christian Mölk har också skrivit en mycket positiv rescension på sin blogg. Tidningen Dagen har skrivit bara en kort notis, som inte kan klassas som rescension. Bloggen EFS Idag och Andreas Holmberg har också uppmärksammat boken men inte lagt ut någon rescension utan det är bara mina sammanfattande artiklar i Världen Idag man kommenterar, i mycket positiva ordalag.

Hur man ser på korset avgör ju helt hur man ser på frälsningen och evangeliet, så det handlar inte om något teologiskt finlir.

Om Kristus inte bar vår synder på korset, hur blir vi då av med dem?

Huvudläraren på THS Thomas Kazen tror inte att Kristus bar våra synder på korset, så det är ju intressant att veta hur han förmedlar till THS-studenterna hur vi ska förkunna frälsning. Jag har granskat Sofia Camnerin där det finns exakt samma problem med hennes försoningsteologi.

Huvudläraren i systematisk teologi vid Örebro missionsskola Roland Spjuth har uttryckt sig om korset på ett helt annat sätt än vad jag gör i denna bok. När har EFK svängt i försoningsläran? Och när fattades ett sådant beslut? Eller vad står EFK för i försoningsläran?

Enligt uppgifter till mig från initierat håll så predikar Niklas Piensoho i Filadelfia en annan syn på korset än vad jag uttrycker i denna bok. Håller pingströrelsen på och svänger i försoningsläran? När bestämdes det?

Min bok är ett bra avstamp om man vill diskutera dessa frågor. Och kom ihåg, korset och försoningsläran definierar vad evangeliet är, vad det handlar om.

Ju mer kors, ju mer nåd. Ju mer marginaliserat kors, ju mer gärningskristendom, ju mindre nåd.

Frälsningsverket fullbordades på Golgata. Det är grunden för att bygga våra kristna liv, inte i våra känslor, vår grad av andlighet, inte ens vår församling eller vår pastor.

Jesus och hans fullbordade verk är min grund. Då kan man stå stadigt i sin kristna tro.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Janne

    Vad händer om vi läser BIbeln och tror på vad Gud sagt? Det blir nästan kusligt att tänka så…:)

  • MKarlendal

    Det är bra att du tar strid för detta!

    Du kanske kort ska säga vad Kasen, Camnerin, Spjuth och Piensoho säger i denna fråga, så att diskussionen blir lättare.

    Sedan får du nog räkna med att du från pingsthåll får höra att den här typen av diskussioner bör skötas i den lokala församlingen. (Nu är jag ironisk)

  • PatrickOelund

    Jag håller med Mikael, kan du vara snäll och redogöra för vad Spjuth (han tror jag du har redogjort för förut) men speciellt vad Piensoho står för? Jag har aldrig hört honom predika och vet egentligen inte mycket om hans teologi.

  • Nils

    Tack Stefan !
    Nu rör du dig i områden där din förkunnargärning kommer till sin rätt… – fjärran från SD-debatter och markeringar mot dess sympatisörer.

  • derp

    Vänd dig direkt till dem så får du en mer rättvisande bild av vad de står för.

  • PatrickOelund

    Det kanske stämmer men jag tycker att Stefan borde redogöra för det som skiljer deras bibelsyn eftersom försoningen är något fundamentalt. Det handlar inte om läror som små meningsskiljaktigheter som t ex. om vi skall dricka vin med alkohol eller utan till nattvarden. Här handlar det om frälsningen.

    Om då Stefan säger att Piensoho har en annan syn på försoningen, då tycker jag att Stefan måste redogöra för vad som verkligen skiljer dem åt. Detta är otroligt viktigt eftersom det handlar om människors frälsning.

    Stefan har tidigare redogjort för vad Spjuth och Camnerin tror på och jag tror även att herr Spjuth har fått komma till tals här på bloggen. Därför vill jag, och jag tror att fler än jag är intresserad av vad Stefan tycker skiljer hans syn på försoningen med Stockholms Filadelfias pastor.

  • Tommy

    Det skulle vara på son plats att bara länka till Roland Spjuths egna mycket läsvärda inlägg.

  • PatrickOelund

    Men nu var det ju Piensohos syn på försoningen jag frågade efter.

  • Läsare

    Bra Stefan håller helt med Nils men även Patrick och Mikael. Vore intressant att höra speciellt ang Piensoho.

  • Jonas Rosendahl

    Jag har uppfattat att Niklas Piensoho står för den subjektiva försoningsläran och det märks också på hans förkunnelse.
    Den subjektiva försoningsläran med betoning på Guds kärlek och nåd och nedtoning av Guds vrede och dom, enkelt uttryckt.
    Både den objektiva och den subjektiva försoningsläran beskrivs i Stefans Swärds bok.
    Sedan är det väl ganska tydligt vad Stefan betonar i den här boken men han är väldigt tydlig med att också betona att det inte finns vattentäta skott mellan dessa synsätt. De är olika nyanser, varav vi har ett ansvar att inte betona ensidigt endast en nyans, te x Guds kärlek endast.
    Swärd uttrycker detta mycket bra i sin bok, men är lite slarvig i sitt inlägg ovan. Han borde specifiera mer och inte bara skriva att Niklas har en annan syn på korset, det kan ge fel signaler speciellt på en blogg. Ska man polemisera ska man göra det ordentligt 😉

  • PatrickOelund

    Tack. Har inte läst Stefans bok ännu (har så många böcker som ligger på hög). Håller med dig Jonas. Med det inlägg han skrev, ser det ut som om Niklas försoningslära skiljer sig så mycket att han inte predikar det fulla evangeliet.

    Även om jag nog håller med Stefan i syn på försoningslära. Gud är både domare och ”advokat.” Hans vrede går ut över synden och vi skall en dag dömas för våra gärningar.

  • Jonas Rosendahl

    Det finns en utveckling som går mot en betoning av den subjektiva försoningsläran, jag kommer ta upp detta i ett blogg- inlägg på en annan blogg, ska försöka bli klar i helgen med det, för i sak är det angeläget det Swärd tagit upp i sin bok. De olika försoningslärorna kan nämligen användas för lite olika syften..men mer kommer…

  • MKarlendal

    Som jag uppfattar det, så innehåller den objektiva försoningsläran både ett objektivt element och ett subjektivt. Det är både att Jesus objektivt tog våra synder på sig, han tog vårt straff, och den subjektiva sidan att det blir en verklighet för mig när jag tar emot det genom omvändelsen. Den subjektiva försoningsläran verkar bara subjektiv och knepig.

  • Jonas Rosendahl

    Ja, det hade varit lättare med en påve då var det slutdiskuterat. (Nu är jag ironisk)

  • PatrickOelund

    Bra att du tar upp det.

  • Jonas Rosendahl

    Ja, P.P Waldenström försökte väl på nåt sätt hitta en medelväg mellan dessa två. Tveksamt om han lyckades. Det är ett ordpeteri om grundtexts ords betydelse som tröttar ut vilket sinne som helst 😉 Men teologin är en sak, hur den används, te x den subjektiva av den liberala protestatiska fåran är allvarligare. Waldenström såväl som Piensoho har knappast liberala syften, utan vill betona för att nå människan utan trösklar om lagkrav med evangelium. Filadelfias ”kom som du är” är en kopia av Waldenströms ”motto”…

  • MKarlendal

    Man kan kanske förstå Waldenström mot bakgrund av en tung luthersk lag-evangelium-utläggning och därmed förstå att han kanske försökte sig på en något ”ljusare” väg. Men hur ska man i så fall förstå Piensoho?

  • MKarlendal

    Ja, men i detta fallet borde det till och med kunna räcka med att ett samfund hade tydliga bekännelseskrifter – någon typ av längre och läroförklarande dokument – som slog fast att det är en objektiv försoningslära som gäller. Då skulle åtminstone samfundets pastorer vara tvungna att hålla sig till detta.

    Men då kunde de förstås börja diskutera det för att på sikt försöka ändra på det.

    Det behövs med andra ord att man också slår fast att läran inte kan ändras. Det som var sant år 300 är sant 2015 och även 2076. Att man kan fördjupas i förståelsen och att man kan förklara läran bättre eller med andra ord eller att man kan tillämpa den på nya sätt i nya sammanhang, det må vara hänt, men ändra den – nej.

    Vi behöver med andra ord inse, att vi inte ska börja helt från scratch med bara Bibeln i varje ny generation, vid varje ny tioårsperiod. Det som en gång är fastlagt är fastlagt.

  • Jonas Rosendahl

    Jag uppfattar också Waldenströms famlande efter nådeslinjen utifrån en lagisk kontext. När det gäller Piensoho vill jag dock inte diskutera, jag nämner hur jag uppfattar han förkunnar men mina egna tidigare pastorer eller församlingar har jag som kutym att inte diskutera offentligt.

  • MKarlendal

    Det är nog lika bra, för man vet aldrig vad du skulle råka ut för om du gjorde det. Du kunde bli uppkallad till samtal. 😉

  • Jonas Rosendahl

    Det finns både för och nackdelar med att börja hålla sig till fastslagna dokument i ett samfund, den fria församlingstanken är bärande i en frikyrkorörelse som pingst, kanske blir annorlunda framöver vad vet jag…
    När det gäller apostlarnas lära är det dock inte alltid så lätt att fastslå vad de faktiskt fastslog :) eftersom det finns tidsluckor därav nyansskillnander i tolkning. Men nyanser klarar vi att leva med, värre är om det blir irrlära.

  • Jonas Rosendahl

    Hahaha..ja kanske det :) men jag kan säga såhär, det är ingen nackdel att vara en fri och oberoende debattör, jag har till skillnad från många andra stort svängrum, och jag är inte ute efter någon position i kristenheten eller i en lokal församling, och är inte avlönad av dito heller.

  • Inge

    När jag gick i söndagsskolan i början av sextiotalet så var korset den centrala delen i församlingen och tron på Jesus som frälsare. Vi lärde oss att det kan finnas skillnader mellan olika samfund och trosriktningar i olika frågor som inte är frälsningavgörande, men korset var det centrala och där fanns inga avvikande kompromisser från vad bibeln lära. De som förnekar korsets kraft och sanning förnekar den kristna tron och är en falsk trosriktning som man skall ta avstånd ifrån. Detta fick jag lära redan som barn i den lilla Baptistförsamlingen i socknen. Lärare var gamla bönder och hantverkare som hade läst sin bibel och visste vad som står skrivet. Dagens högskoleutbildning pastorer har en del att lära av den äldre generationen läsare, enkla människor som fått möta Jesus och upplevt försoningen och korsets kraft till frälsning.

  • Stefan Swärd

    Patrick,
    När det gäller Spjuth har ju jag granskat några av hans texter i detta ämne på denna blogg, och jag gav Roland massor av utrymme att gå i genmäle, men han lyckades i varje fall inte för mig ge ett klargörande svar vad han menar, han både avfärdar traditionell försoningslära och hävdar samtidigt att han håller fast vid den. Det var ju ett antal blogginlägg om denna diskussion för ett par år sedan. För husfridens skull inom EFK har jag valt att inte kommentera Spjuth i den bok jag har kommit ut med. Kan gräva fram dessa blogginlägg igen.
    När det gäller Niklas P så har jag för lite underlag för att driva en diskussion, har tittat på en text av honom i ämnet som jag tyckte var ytterst vagt, men det var för lite underlag för att kunna ta med det i boken. Det jag har hört från flera initierade vänner är att Niklas lutar åt en Waldenströmssyn i försoningsläran, och det är något nytt i pingströrelsen så vitt jag vet. Men jag har för lite belägg och underlag för att kunna föra någon diskussion i frågan.
    hälsn
    Stefan Swärd

  • GoranDuvenett

    Kan det vara så svårt att läsa innantill. Rom 5:8. ”Kristus dog i vårt ställe” (Folkbibeln)

  • GoranDuvenett

    Folkbibeln 1998.

  • PatrickOelund

    Ja, jag läste ju både dina och Spjuths inlägg i frågan. Då kanske du ska be Piensoho skriva ett inlägg i denna fråga eftersom det du skrev här gör att jag blir lite oroad över om vår teologi i Pingst håller på att förändras.

  • Jonas Rosendahl

    Är klar med blogg artikeln nu den torde komma ut inom kort på någon annan blogg :)

  • GoranDuvenett

    Då denna bok förklarar det som är svårt att förstå med ett enkel, men kraftfull, språk duger den alldeles utmärkt till att evangelisera. Tänker skicka ett exemplar till min vän Svartenbrant där han nu i Örebro sitter häktad. Denna bok löser inte bara alla problem för vår stadsminister, utan även för alla fångar på de svenska fängelserna!

  • Stefan Swärd

    Jonas,
    yes ,blogginlägget ovan var några snabba formuleringar, en förhoppning är att personer som kan frågan ska kliva in och förtydliga sig, inte minst Piensoho själv borde göra det.
    hälsn
    Stefan Swärd

  • GoranDuvenett

    I en Facebook grupp som heter ”Svartenbrant” har jag klistrat in bokens framsida och skrivit lite om korsets budskap och konsekvenser för dem som inte tar emot budskapet om korset.
    Som Stefan skriver i boken så kan alla få förlåtelse för sina synder. Även en gammal ärrad bankrånare!

  • Jonas Rosendahl

    Frågan bör ställas vidare än till Piensoho. Varför denna överbetoning på Guds kärlek och så lite tal om synden och omvändelsen?
    Den borde ställas till Hillsong också. Jag hinner knappt starta facebook så kommer det upp nåt om Guds kärlek. Fantastiskt tänker kanske många, javisst men vem bryr sig om Guds kärlek bland hedningarna? Inte någon så länge den inte visar sig i praktisk gärning bland Guds folk.
    Då kan vi inte länge:
    1 Leva i materialism och sätta vårt eget först och leva våra frikyrkliga överklassliv.
    2. Pastorer kan inte leva och klä sig som kristna rockstars som sitter på flyg halva tiden av sitt liv utan måste föregå med gott exempel i sitt närområde

    P.s Recension av din bok kommer på bloggen aletheia imorgon.

  • GoranDuvenett

    Stefan, du skriver på sidorna 40-41 att Guds vrede över synden blidkades. Alltså, att Guds vrede stillades? Den kan väl inte stillas då Guds vrede måste ställas mot Guds helighet. Rättfärdiggörelsen innebär att människan har fritt tillträde till den helige Gud. Därför måste väl Guds vrede vara lika stark oavsett och kan inte blidkas?

  • MyTwoCents – aletheia.se

    http://aletheia.se/2015/06/08/recension-av-stefan-swards-nya-bok-om-korsets-betydelse/

    Många tack till Jonas Rosendahl och tack Stefan Swärd för ett viktigt bidrag till svensk kristenhet.

  • GoranDuvenett

    Den röda och viktiga tråden genom boken är att den kallar till omvändelse.
    Efter genomgången av de olika Bibel texterna kommer avgörandet:
    ”Vad gör du åt detta?” En uppmaning till eftertanke!

  • Stefan Swärd

    Tack Daniel och tack Jonas Rosendahl för en engagerad och reflekterande rescension.
    hälsn
    Stefan Swärd

  • kennyh_widen

    Så dagens pastorer som läser på universitet/högskola har inte ”möt Jesus och upplevt försoningen och korsets kraft” Eller hur menar Inge?

  • Inge

    Det finns inget samband mellan höga studier på högskolor och universitet och nåden att få möta Jesus och få del av korsets kraft. Möjligen att dessa lärda människor har svårare att acceptera att det är av nåd vi är frälsta genom Jesu seger på korset och inte genom gärningar. Exemplen är många i Jesu kontakt med Fariseerna. Med detta sagt påstår jag inte att dagens välutbildade pastorer inte mött Jesus och upplevt försoningen och korsets kraft, men kunskapen om korset är en dårskap för världen och hör därför inte hemma på dagens högskolor och universitet.

  • PeJohansson

    Varför ska Piensoho göra det?

  • GoranDuvenett

    Måste erkänna, det trodde jag inte om Stefan Swärd. Nu har jag läst ut boken ”inte utan korset”. En mycket bra bok om korset! En väl genomarbetat bok och teologi på högsta nivå. Gillar också Stefans appellerar i boken om att omvända sig och ta korset på allvar.

  • http://www.teologicafet.tk Andreas Engström

    Tänk, jag ska läsa en hel kurs till hösten som heter Att förkunna försoningen. Och det är minsann på en högskola. 😉

  • Jan Peter Ottosson

    Har inte läst boken. Men redan i detta lilla inlägg förbryllas jag. Kan vi prata om korset som om vi vet vad det är? Vilken arrogans, tänker jag. När Gud blir synlig i Jesus står vi inför ett mysterium. I Guds antagande av mänsklighet i Jesus Kristus visar sig det ovetbara mysteriet, det osynliga blir synligt. Vi vet inte vad det är. Vi tas in i kärleken men vi vet inte. Ännu mindre vet vi vad korsfästelsen och uppståndelsen är. Det är som att bestämma ingredienserna i Guds handlande att bygga kristna liv på påståenden om frälsningsverket. Gud är dold även i dessa ”historiska” fakta därför att Gud är Gud. Inevidensen kvarstår när vi förtrollas av Hans kärlek. Korset är en del av uppenbarelsen och hela uppenbarelsen förblir underbart mysterium. I detta mysterium göms Jesus och ingen lära eller katekes kan göra något åt den saken. // Jan Peter Ottosson

  • Inge

    Lycka till

  • http://www.teologicafet.tk Andreas Engström

    Tack! 😀 Guds välsignelse är ännu bättre, särskilt om man vill tränga in i försoningens många bottnar.