Freestyle Christianity och mångfalden

Freestyle Christianity är en ny podd där teologerna-filosoferna Joel Kuhlin och Josef Gustafsson för samtal i aktuella teologiska-filosofiska frågor. Lyssnade på deras senaste sändning som handlar om filosofen Zizek som de menar kommer med intressanta teologiska reflektioner.

Det är spännande med religionsfilosofiska samtal, även när det förs på en nivå som kanske ligger ganska långt bort från ens egen kristendomstolkning. Människors reflektioner och funderingar kan ofta vara intressanta på olika sätt. Kuhlin och Gustafsson är reflekterande och bildande, även om jag i stor utsträckning inte håller med dem.

Jag hoppar över deras funderingar kring Zizek, jag har inte läst något av denne man, så eventuella reflektioner från min sida skulle bli för trivialt.

Vill dock problematisera deras funderingar kring två frågor som berörts på denna blogg, Rob Bells teologi och de 22 pingstpastorernas teologi.

Josef G nämner om att Bell gick över gränsen för vad evangelikal kristendom i USA tål, när han började problematisera om helvetet. Vidare förs då reflektioner om en förtryckande teologi och där monoteismen blir i praktiken polyteism, det är en av Zizeks teser. Kampen mot en annan tro, blir i praktiken en kamp mot andra gudar, och då blir det polyteism. Den sanna monoteismen är tolerant.

Detta tycker jag behöver kommenteras. Man bör också ha i åtanke att västvärldens kyrka, både i svensk och amerikansk tappning har en stor bredd. Så även om Bell inte är särskilt populär i vissa evangelikala och karismatiska-pentekostala sammanhang, detsamma i Sverige, så är han mycket populär i vissa andra kretsar. Så den stora bredden i kristenheten leder nästan omöjligen till exkludering idag.

Här tycker jag att teologer tänker alldeles för inomkyrkligt och snävt. Alla organisationer sätter gränser. Det gäller även toleranta och liberala kyrkor. I Stockholm kan du inte bli prästvigd om du inte kan tänka dig att viga könsneutralt, det är också en form av exkludering. Var du medlem i en pingstförsamling på åttiotalet blev man automatiskt utesluten om man ansökte till Livets ords bibelskola – för att ta ett annat exempel på exkludering.

Partier sätter gränser, bostadsrättsföreningar sätter gränser, idrottsrörelsen sätter skrämmande gränser – det vet jag som har varit engagerad en del år i barn- och ungdomsidrott.  Miljörörelsen sätter gränser. Greenpeacechefen för Kanada kom till insikt om att kärnkraft var klimatvänligt och skulle främjas, han fick naturligtvis sluta i Greenpeace. Religioner sätter gränser och här tycker jag att man framförallt bör problematisera religioner som hotar, misshandlar, fängslar och i värsta fall dödar människor som lämnar. Det finns många exempel i vår värld idag på detta.

Så gränsdragningar finns i alla organisationer, och det är inte konstigt om vissa kristna samfund som har en viss teologisk hållning drar någon form av gräns mot teologisk inriktning man inte accepterar.

Jag tycker här att Bellresonemanget borde nyanseras. Skulle jag få bli medlem i EKHO i Göteborg?

Sedan drar de rejäla rallarsvingar över de 22 pingstpastorerna, som nu blivit 21. De medvetet exkluderar, de är hotade av en annan Gud. De står för en våldsam teologi, de slår neråt, fundamentet i deras teologi är uteslutandet av den andre.

Josef kallar dem för polyteistiska ateister. De kämpar mot andra gudar och är därför polyteister, och den Gud man tror på är evig och oföränderlig, och därmed död. En icke levande Gud.

Är inte detta att ta i?

Jag kan förstå att man kan resonera på detta sätt, men som jag har hävdat på denna blogg så står de 22 pingstpastorerna för mainstreamteologi, vissa handlingar är synd, och synden leder till döden. Och det handlar om vårt eviga väl och ve.

Sedan tycker jag alltid att det är olämpligt att homosexualiteten lyfts ur sitt sammanhang, och synd och död behöver generaliseras, det gäller alla, och kristendomen handlar om att Kristus bar våra synder för att vi skulle kunna få frälsningen och inte drabbas av den eviga domen. Men detta är ju också självklart för de 22 pastorerna, de kan knappast lastas för att Dagendebatten handlade om denna specifika frågan.

Det känns mer som ett mobbingdrev än resonerande teologi-filosofi när man argumenterar i det tonläget.

Hur ska man resonera om katolska kyrkans lära kring denna fråga? Eller ortodoxa kyrkan? Inom islam förekommer hantering av homosexuella som är vidrig, varför problematisera 22 pingstpastorer och inte detta? Hur ser Gustafsson och Kuhlin på tibetanbuddhismens hållning i denna fråga, som är mycket mer avståndstagande och exkluderande än en genomsnittlig svensk pingstförsamling idag.

Lite mer lyfta blicken tycker jag när man resonerar om detta.

Samtliga politiska partier i Sverige på sextiotalet var inte HBTQ-vänliga på sextiotalet och homosexuella äktenskap fanns inte på kartan så sent som på åttiotalet. Bredare perspektiv är bra när man bedömer dagens debatter.

En annan lite reflektion. Josef G argumenterar för en heretisk läsning av Bibeln, att inte fastna i traditionen när man tolkar den. Den heretiska läsningen kan leda oss rätt. Sedan säger Joel K att sanningen med stort S exkluderar.

Men här är det ju väldigt svårt att hitta en konsekvent hållning. Leda oss rätt – är inte det sanning med stort S? Och vad är då rätt enligt Josef G? Hur ska den heretiska läsningen skild från traditionen leda oss rätt, och åt vilket håll då, och hur definierar man då vad som är rätt? För mycket relativisering blir ju orimlig, och någon form av sanning hamnar man i ändå, även om det då inte blir traditionell form av kristendom.

Jag tror på en objektiv uppenbarelse, en Gud som talar, som har utandat och inspirerat sitt ord. Det är inte grundat i våra reflektioner och tankeförmåga när det gäller sökandet efter sanning. Vi kan missförstå Guds uppenbarelse, vi kan förneka den, vi kan feltolka den, men den levande Guden vakar över sitt ord och vill leda den lärjunge till hela sanningen som av ödmjukt hjärta söker Herren.

Det är också ett sätt att se på saken.

 


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • http://www.samuelvarg.se/ Samuel Varg

    Det här var väl inget svar eller någon kommentar på det hela? Det var mer föreskolementaliteten ”Ja men de där andra gör också fel!”
    Svaret ”Ok vi kanske exkluderar men det gör minsann muslimerna, svenska kyrkan och buddhisterna också.” är bara ogenomtänkt och ett sätt att fly undan den obekväma sanningen.

  • Anna Antonsen

    Gud exkluderar. Syndens lön är döden. Inte trevligt men så står det.

  • http://www.samuelvarg.se/ Samuel Varg

    Japp. Gud exkluderar. Många andra men aldrig personen som säger det.

  • Anna Antonsen

    Å jo, det kan ju hända. Står också att Gud inte har anseende till personen.

  • http://www.samuelvarg.se/ Samuel Varg

    Att Bibeln är supertydlig med rikedom spelar ingen roll. Att vara rik och ha pengar på banken är helt ok – för att man själv har det. Men ve de där homosexuella. För de står minsann i Bibeln!

  • Stefan Swärd

    yes, jag kan säkert bättre, men nu ska jag gå på bönemöte för förföljda kristna, vassa frågor, och jag kanske kommer igång, men lovar inget.
    Stefan Sw

  • http://www.samuelvarg.se/ Samuel Varg

    Du kanske kan förklara vad du menar med ”Samtliga politiska partier i Sverige på sextiotalet var inte HBTQ-vänliga på sextiotalet och homosexuella äktenskap fanns inte på kartan så sent som på åttiotalet.” Det var mycket som var annorlunda förr i tiden men som idag anser befängt. Att man tyckte annorlunda för i tiden är väl inget argument? Fram till 70-talet var det förbjudet i vissa amerikanska delstater för mörk- och ljushyade att gifta sig med varandra och s.k. konservativa kristna hytte med Bibeln och talade om den ”naturliga ordningen” inom ett äktenskap. Själv tackar jag Gud för utvecklingen inom båda områdena …

  • Anna Antonsen

    Det står ju i breven förmaningar till de rika, bl a att gärna dela med sig. Bibeln fördömmer inte rikedom rakt av. Däremot kärleken till pengar.

  • wildwest63

    Och vad är rik? Är det 162,50 i Togo eller 12,500 i Sverige? Är det att äga en rutten lägenhet i Stockholm för 1,2 miljoner eller 500 hektar skog i Jämtland men inte ha en koja att sova i?
    Bibeln är full av extremt rika människor, Salomo, Job, Abraham, David – Guds vänner allihop. Det är aldrig och har aldrig varit synd att vara rik. Det är kanske dags att läsa Bibeln!
    Det är dock alltid och har alltid varit synd att utöva homosexualitet.

  • http://www.samuelvarg.se/ Samuel Varg

    Visst är det smidigt att själv smita undan de obekväma bitarna som rör en själv så man kan fortsätta att säga till andra att de syndar?

  • http://www.samuelvarg.se/ Samuel Varg

    ”Det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike” (från minnet). Ganska tydligt om du frågar mig. Det första församlingen visade också med sitt levnadssätt att man bör sälja allt man äger och dela upp det mellan sig.

  • gäst & främling

    Mycket bra och klart skrivit har egentligen slutat skriva här sedan dom tog bort gillafunktionen efter det har det blivit så tråkigt här med detta inlägg borde du fått 20 gilla.

  • Stefan Swärd

    Samuel Varg,
    du vet ju att en verklig kristen inte kan resonera på detta sätt. Kampen mot synden för vi alla, och alla kristna är uppmanade att bekänna synder för varandra.
    hälsn
    Stefan Swärd

  • Anna Antonsen

    Rekommenderar Mikael Karlendals blogg, där han tar upp detta med vad som är bibliska regler för alla kristna i alla tider, och vad som inte är det.

  • Anna Antonsen

    Stefans blogginlägg handlar om att sätta gränser. I vilka frågor sätter Nya Testamentet tydliga gränser?

  • Anna-Karin Caspersson

    Med utgångspunkt i en pod där de två upphovspersonerna för ett tillspetsat resonemang om Bell och de 22 pingstpastorerna sätts här i bloggen likestecken mellan att exkludera människor från Guds välsignelse och församlingsgemenskap och att inte ta in personer med åsikter som strider mot en förenings avsikt. Detta tycker jag är helt uppåt väggarna. Det är skillnad att diskriminera på grund av kön, ålder, sexuell läggning, könsöverskridande identitet, etnicitet, funktionalitet mm och att inte inkludera en vänsterpartist i moderaterna. Du skriver att formerna för äktenskapet sett olika ut genom historien, vilket är helt riktigt, vad är det då som får dig att slå fast att synen på vilka parter som kan ingå äktenskap inte kan förändras? Och en sak till; du är hjärtligt välkommen att ansöka om medlemskap i EKHO Göteborg även om du inte identifierar dig som hbtq-person. Vi behöver nämligen varandra i arbetet för att förändra attityderna till personer som faller utanför normen.

  • http://www.samuelvarg.se/ Samuel Varg

    Nej visst kan vi inte resonera så. Men ändå vill man resonera på sätt så man kan fördöma homosexualitet, kvinnliga präster eller något annat som sticker i ögonen på sin egen bibelsyn.

    Men jag ser inget pastorsuppror mot rikedom, mot girighet eller liknande. Märkligt …

  • http://www.samuelvarg.se/ Samuel Varg

    NT är tydlig om gränsen in i himlen och rikedom.

  • http://www.samuelvarg.se/ Samuel Varg

    Mikael ja. Han kan tolka Bibeln bättre än någon annan …

  • http://www.freestylechristianity.se/ Josef Gustafsson

    Okey, här finns en del att diskutera, och jag väljer att inledningsvis lyfta fram en reflektion och sedan kan vi låta samtalet växa därifrån, om så önskas. Flertalet röster i denna såriga debatt kring HBTQ har hänvisat till kyrkans historiskt enhetliga syn. Så gör väl också du Stefan, när du ber oss lyfta blicken och bredda perspektivet? Som jag ser det så är tillkortakommandet i detta samtalet inte bristen på höjd eller bredd i vårt sätt att se på saken, snarare menar jag att ditt perspektiv, Stefan, saknar djup. Jag vill vara tydlig när jag hävdar det för tanken som ligger till grund är förhållandevis komplex. Anledningen till att en kan tala om en enhetlig syn inom kyrkan angående äktenskap, kön, sexualitet, osv., är att de röster vilka avviker från detta enhetstänkande förstås som kätterska. Således offras de för enhetens skull, precis som Kristus. Mins att ”den dagen blev Herodes och Pilatus vänner; förut hade det rått fiendskap mellan dem.” Offret av de som avviker; de som inte uppfyller normen; de som är homo, bi, trans, queer.., är då som jag tidigare sagt fundamentet för den enhet som sedan fungerar som avgörande för vad som anses sant och för vem som anses sexuellt oren. ”Vad är sanning?” frågade Pilatus och visade sedan att för honom, som anställd av Roms ende härskare, så är sanning vad som än tjänar ordningen han betalas för att upprätthålla. Så fungerar världen, kättare som Jesus spikas upp på kors och kastas åt lejonen eftersom ett koloniserande perspektiv konsekvent ser ondska i oordning snarare än i orättvis ordning. Att hävda annat inom sådana världsliga katedraler anses likvärdigt med att hylla det kaotiska och eftersträva en värld utan sanning. En sådan anklagelse är väl också vad som döljer sig under ytan, Stefan, när du frågar: ”Hur ska den heretiska läsningen skild från traditionen leda oss rätt?” Vad du inte förstår är att från vårt ”katakombiska” perspektiv så är inte det heretiska skilt från traditionen, proklamationen är så att säga inte ett reaktivt avståndstagande. Vi bekänner oss helhjärtat till traditionen, men vi menar att vi befinner oss i rörelse och att vår förståelse av traditionen är begränsad. Därför är den ständigt i behov av att heretiska röster gör sig hörda. Sanning är för oss följaktligen inte relativistisk, vi menar att den är relationell och följaktligen att den är beroende av kärlek och barmhärtighet, inte offer. Vidare är inte denna debatt så enkel som många velat göra gällande, vi menar nämligen inte att diskussionen handlar om att antingen inkludera eller exkludera, en sådan förståelse är alltför ytlig för oss då den förutsätter att vi exempelvis önskar se homosexuella personer inkluderas i den evigt sanna traditionen, som om vi i det här avseendet nått fram till en slutgiltig och evig uppfattning om sexualitet, äktenskap, osv. Vi förstår att det ser ut så från ditt essentialistiska perspektiv men så är inte fallet från vårt. Vad vi istället eftersträvar är en förståelse som kontinuerligt omformar förståelsen av traditionen; dess strukturer och läror, i ljuset av de sanningar de exkluderade talar in i våra liv, med den yttersta drömmen om att se Gud i allt, överallt.

    För en fördjupad förståelse rekommenderas: http://www.freestylechristianity.se/theology/the-becoming-of-resurrection/

  • wildwest63

    Vad var det för obekväm bit jag smet undan? Var vänlig visa var nånstans i Bibeln det står att rikedom per automatik är synd.
    Utlevd homosexualitet i uppror mot Guds ord är solklar synd om man kan läsa svenska och innantill. Det har varit så i alla tider, i alla kulturer, i alla tidsåldrar, i alla länder, i alla kyrkor fram till några skulle-väl-Gud-ha-sagt-tomtar i diverse avfallna västliga kyrkor kommit på att det inte passar dem längre nån gång på 1980-talet.

  • wildwest63

    jag antar att du har delat ut allt du har till de fattiga och lever under en pappkartong på en bakgård och äter bananskal ur papperskorgen. Förstår då inte att man har råd med dator isåfall.
    Och hur förklarar du då att de första kristna samlades ”i sina hus” och tillbad Gud? Vems hus då? Var de husockupanter? Fick de dessa som present av romarna?

  • David

    Det finns väl ändå mer exempel i bibeln där det talas om att den som är rik får svårt att komma in i himmelriket, än där det talas om hur den som är homosexuell får det? Matt 10:23-27, Luk 16:13, Ords 23:4-5, Tim 6:9-11, Matt 6:19-21 är bara ett par exempel.

    Nu tror jag knappast vi har en liknande syn på bibeln, m.t.p. din nedlåtande ton mot Samuel. Men hur det går att läsa bibeln ”på svenska och innantill” och inte se kritiken mot ansamlande av rikedom är mig helt obegripligt.

  • http://www.samuelvarg.se/ Samuel Varg

    Ex: Jesus såg att han var bedrövad och sade: ”Hur svårt är det inte för dem som har pengar att komma in i Guds rike! Det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike.”

  • wildwest63

    Formerna för äktenskap har aldrig varit annorlunda genom historien. Det har alltid varit man och kvinna. Sedan har det formella ingåendet av äktenskap sett olika ut beroende på kultur.
    Bibeln säger att man inte kan ingå äktenskap om man är samkönad, man kan överhuvudtaget inte leva i en sexuell relation om man är samkönad. Om vi ska frångå Bibelns ord på denna punkt och virra runt i filosofiska resonemang så undrar jag vad vi mer ska ta bort för obekväma sanningar ur Bibeln. Vi kanske ska skala bort allt som inte passar i dagens lättkränkta och lättdiskriminerande samhälle, det kommer inte bli mycket kvar – vi sparar i varje fall papper.
    Och normlöshet är precis raka motsatsen till hela evangeliet.

  • wildwest63

    Exakt. Och vad betyder ”rik” här och hur får du ihop det med Jesu liknelse om herren med de tre tjänarna som gjorde affärer och där den som grävde ner sitt pund utestängdes från festen? Och hur kunde Gud ge Job dubbelt upp igen när Job redan var en av de rikaste som funnits? Och hur skulle vi kunna evangelisera världen om vi inte har några pengar överhuvudtaget? Och varför skulle Gud beskriva det fantastiska tabernaklet med ädla träslag, metaller och juveler som han ville ha om inte det fanns viss ”onödig” rikedom hos Israels folk? Och hur kunde korintierna ge en stor kärleksgåva till församlingen i Jerusalem om de inte hade pengar över? Ingen av dessa kom alltså enligt dig in i Guds rike. Det kommer bli ekande tomt.
    Kärleken till pengar, att vi sätter hela vår förtröstan och hela vår tillit till pengar, till våra yrken (som ger pengar), till att pengar kan köpa oss frid, evigt liv, ge oss förlåtelse för våra synder – detta är synd! Detta är fel! Och det finns väldigt många som agerar så. Men pengar i sig, rikedom i sig, är inte synd.

  • wildwest63

    Du far ju också bara förbi ordet ”rikedom”. Om du bemödar dig att fundera över vad ordet betyder så kommer du få väldiga problem och snart inse att om just ”rikedom” är det inte bibelordet handlar om. Även den fattigaste uteliggare i Sverige är extremt rik jämfört med många krigsdrabbade folk i Afrika. Det finns dessutom snuskigt rika personer i u-länderna, men de brukar alltid helt undgå kritik eftersom det inte vore politiskt korrekt.
    Det är rikedom som jag uppfattar som min räddning från synd och evigt fördärv, att jag skulle kunna köpa mig fri och undgå att omvända mig, det är problemet med rikedom. Är man mycket rik och får allt man pekar på och är delaktig i den omfattande korruption som finns överallt (se t ex tullindrivarna i Bibeln), då har man invaggats i föreställningen att rikedomen gör mig fri. Vilket är ett allvarligt fel.

  • gäst & främling

    Nålsögat var en liten stadsport, som var lite för trång för kameler.
    Det är självklart svårt för den som fastnar i sin rikedom, meningen är att vi skall kunna lämna allt när som helst och inte vara bundna av jordiska ägodelar, men utlevd synd är alltid synd.

  • http://www.samuelvarg.se/ Samuel Varg

    Nej jag har ju inte. Jag har samlat flera hundra tusen på hög för att kunna köpa mig ett hus en vacker dag. Är en rätt usel kristen.

  • http://www.samuelvarg.se/ Samuel Varg

    … och det märkliga är att alla verkar tycka olika om vad Helig Ande har att säga.

  • David

    Men här gör du ju bevisligen en läsning av texten där du väver in ett resonemang kring vad ordet ”rikedom” betyder, utifrån den kunskap du har kring hur världen var beskaffad nu och hur den var beskaffad då.

    Jag kan (och har också) bemöda mig jättemycket för att fundera över vad ordet rikedom betyder i och utanför sammanhanget, och sedan dra mina egna slutsatser kring vad bibeln säger oss i ämnet. Men jag skulle då uppskatta om du själv erkände att du ägnar dig åt samma sak, istället för yla på om att du läser ”på svenska och innantill”, som om det skulle vara totalt okomplicerat.

  • Läsare

    Ursäkta att jag bryr mig, men det blir svårt att föra en diskussion på den låga nivå du nu går ned på.

  • http://www.samuelvarg.se/ Samuel Varg

    Var har jag sagt att jag själv inte är rik? Jag sa bara att det är så mycket dubbelhet inom kristendomen där man fördömer hbtq-personer men inte tänker en extra sekund på sin egen rikedom.

  • Micael Gustavsson

    Läsare, jag har i en tidigare tråd påpekat för dig att du måste ha en mailadress angiven som det går att kommunicera med. Vänligen börja använda en annan, eller se till att den du använder fungerar. Annars kommer din möjlighet att kommentera här tyvärr att upphöra.

  • http://www.samuelvarg.se/ Samuel Varg

    Hur kommer det sig att det är ”lågt” när jag vill problematisera på en punkt Bibeln är ganska tydlig på?
    För att det beror oss själva?
    Det är så lätt att säga ”Bibeln är tydlig när det kommer till samkönade relationer” men så fort man vill se det från andra perspektiv är man på en ”låg nivå”.

    En annan sak grabbar – var lite ärliga med vilka ni är och sluta gömma er bakom alias.

  • wildwest63

    Det är ju totalt okomplicerat! Det står förfärande klart o tydligt att den som lever i homosexuell synd går miste om Guds rike, dvs evighetstillvaron.
    Om rikedom kan man säga mycket, men läs igenom hela Bibeln och ta fram allt som står där om rikedom, det finns ingen röd tråd i att rikedom leder till helvetet. Dessutom får man isåfall börja med en lång och penibel definition av vad ”rikedom” innebär! T ex måste förklaras varför Gud vill ha ett tabernakel i öknen som är häftigare utstyrt än medeltidens katedraler (folk måste ha haft väldigt mycket pengar över för att kunna gå i land med detta Guds bud). Förklaras måste också varför dåtidens Ingvar Kamprad, nämligen Job, fick vara så ofantligt rik och när allt togs ifrån honom var det inte för att han skulle klara nålsögat – nej, då fick han mångdubbelt igen! Om någon skulle han uteslutas från himmelriket.
    Det finns ingenting som talar om dödsdom avseende rikedom i GT, tvärtom ska vi alla sträva till att inte ligga någon till last, vilket innebär att vi ska försöka bli självgående – i ett system där en välfärdsstat inte fanns.
    Ett samhälle utan rikedom går inte att föreställa sig, men ett samhälle utan utövande homosexuella går absolut att föreställa sig. Ett samhälle med enbart rika går också att föreställa sig medan ett samhälle med enbart homosexuella inte kan existera eftersom det dör ut efter en generation.

  • wildwest63

    Ja, och det är väl inget problem? Vi behöver nånstans att bo. I Stockholm kostar det minsta kyffe över en miljon. Inte vill jag betala det, men jag är tvungen. Är jag då en vedervärdig syndare? Nej. Medan jag sparar för att ha råd med kyffet så finns det en del kronor på banken. När det är dags att köpa så finns inte en enda krona kvar. Skulle jag förlora jobbet långvarigt så landar jag på gatan eller i en kåkstad. Det skulle väl glädja någon här, men det är inte direkt det som Jesus åsyftar med nålsögat.
    Antag dock följande – jag är så rik att jag har två femrummare på Östermalm. Min brorsdotter från Skåne ska plugga i Stockholm men hittar ingenstans att bo. Hon kontaktar sin farbror, dvs jag, och undrar om hon kan få hyra en del av min lägenhet som jag inte använder. Jag sätter en skyhög hyra eftersom jag vill ha täckning och vinst för alla utgifter. Det är omöjligt för henne att betala och hon landar i en logement med 20 andra istället. Här har rikedomen stigit mej åt huvudet när jag inte ens för mina närmaste är villig att avstå marknadsmässig andrahandshyra. Att jag får problem med nålsögat här bör inte överrraska.

  • Anna-Karin Caspersson

    Antar att du med ”när man är samkönad” menar ett samkönat par? Det är helt riktigt att samkönade äktenskap inte blivit möjligt förrän på senare år. 2009 är ett årtal som vi minns som året då äktenskap oavsett kön blev tillåtet enligt svensk lag och i Svenska kyrkan. Det blir en del av historieskrivningen. Det innebär inte normlöshet. Det innebär på sin höjd normkritik. Jesus och evangeliet utmanar normer på Bibelns blad. Jesus blir till utanför äktenskapet, de första vittnena till Jesu återuppståndelse var kvinnor, hedningar ”ympas” in i det judiska trädet -det nya förbundet gäller även oss. Jesus inkluderade människor där och då och det är min fasta övertygelse att han fortsätter med. Gud är kärlek står det på många sätt i Bibeln. Gud gör inte skillnad på människor står det också. ”Låt er förvandlas genom förnyelsen av era tankar” är nog den uppmaningen som utmanar mig till en kontextuell bibeltolkning.

  • gäst & främling

    1 Mos 1:26-27: Gud sade: Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss. De skall härska över havets fiskar, himlens fåglar, boskapen, alla vilda djur och alla kräldjur som finns på jorden. Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem.

    Han skapade oss till sin avbild. Jag har fått behovet att skapa och startade med 2 tomma händer och 600 kr i fickan, fick en tomt en bit utanför stan, startade ett bygge och fick hjälp av inflationen, sedan dess har det blivit flera hus, allt detta ser jag som Guds välsignelse och det har dessutom givit mig ett roligt och intressant liv, jag håller fortfarande på med den senaste skapelsen som jag startade när jag varit pensionär över 10 år.

    Att förvalta sitt pund har däremot inte med pengar att göra, men du kan förvalta det rätt genom att gå ut med rätt budskap till dom som lever i synd.

  • David

    Ok, tack så mycket för din utläggning. Skönt för dig att det är så enkelt.

  • http://www.samuelvarg.se/ Samuel Varg

    Nej det är en myt. Det är bara att googla. Det har aldrig funnits någon port med namnet ”Nålsögat”.

  • gäst & främling

    Det är bara & googla dessutom finns uppgifter om en gammal mur med en liten port.under nuvarande mur som har hittats vid utgrävningar men fyllts igen för att det är en gravplats.

    http://www.faktoider.nu/kamelen.html

  • http://www.samuelvarg.se/ Samuel Varg

    Du ger en länk till en sida som bekräftar precis vad jag sa – att porten inte har funnits och att liknelsen är menad som en absurditet. Se t.ex. The Gospel according to Matthew. Wm. B. Eerdmans Publishing Co. sida. 493

  • gäst & främling

    Då läste du inte det hela, letar du bara bara efter det som bekräftar din förutfattade mening?

  • Samuel Varg

    Ja jag läste hela. Jag känner artikelförfattaren och vi har pratat om det ämnet. Var står det att porten har funnits?

  • http://www.samuelvarg.se/ Samuel Varg

    Om du läser texten står det ”En annan uppgift gör gällande att nålsögat skulle vara en liten port i Jerusalems stadsmur, att brukas när de ordinarie portarna var stängda.”
    Allt som står är att folk har påstått att det funnits en sådan port. Dock så måste du gå djupare än en mening som säger vad folk sagt. Bara för att någon påstår något är det inte en källa. Går du till fotnoterna och tittar på referenserna så går det till bland annat Biblical Hebrew som skriver: ”For the last two centuries it has been common teaching in Sunday School that there is a gate in Jerusalem called the eye of the needle through which a camel could not pass unless it stooped and first had all its baggage first removed. After dark, when the main gates were shut, travellers or merchants would have to use this smaller gate, through which the camel could only enter unencumbered and crawling on its knees! Great sermon material, with the parallels of coming to God on our knees without all our baggage. A lovely story and an excellent parable for preaching but unfortunately unfounded! From at least the 15th century, and possibly as early as the 9th but not earlier, this story has been put forth, however, there is no evidence for such a gate, nor record of reprimand of the architect who may have forgotten to make a gate big enough for the camel and rider to pass through unhindered. ”

    Sidan Sermon index skriver följande om saken: The “eye of the needle” refers to a gate outside Jerusalem.

    “It is easier for a camel to go through the eye of a needle than for a rich person to enter the kingdom of God,” says Jesus in Mark 10:25. Maybe you’ve heard of the gate in Jerusalem called the “eye of the needle.” The camel could pass through it only after stooping down and having all its baggage taken off.

    The illustration is used in many sermons as an example of coming to God on our knees and without our baggage. The only problem is … there is no evidence for such a gate. The story has been around since the 15th century, but there isn’t a shred of evidence to support it.

    Likaså säger den här källan att det inte finns några bevis för någan sådan port: http://christianity.stackexchange.com/questions/7398/the-eye-of-the-needle-gate-today

    Ytterligare länk: http://thepaperthinhymn.com/2011/03/18/classic-repost-the-myth-of-the-eye-of-the-needle/

    Det finns alltså inga bevis på att någon sådan port skulle ha funnits.

  • Johannes

    Bibeln är tydlig i allt! Däremot kan vissa saker vara svåra att förstå, men det är inte Guds fel eller Bibelns fel. Jesus var tydlig i äktenskapsfrågan, vad det innebär att följa honom, vad himlen är osv. Paulus var tydlig i äktenskapsfrågan, hur Gud ser på homosexualitet, renhet, rikedom osv.