Skakande vittnesbörd i DN idag av Auschwitzöverlevande

Idag skriver 90-årige juden Emerich Roth i Dagens Nyheter och berättar om hur han överlevde Auschwitz. Han känner igen tongångarna från trettiotalets nazismen, i dagens Sverigedemokratiska propaganda. Man hittar intervjun med honom i DN här.

Det skulle vara väldigt intressant att höra kristna Sverigedemokraters kommentar över Emerich Roths bedömningar. Är tonläget likadant när man bedömer hans ståndpunkter, som när man kommenterar oss kristna kritiker av SD.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Micael Gustavsson

    Tack, du reagerade och tog själv bort ditt inlägg innan jag hann reagera. Det händer ibland väldigt mycket väldigt snabbt här, om man är borta några timmar.

  • Micael Gustavsson

    Slimebeast uttryckte sig väldigt otrevligt mot dig, men han har också självmant tagit bort det. Stefan hinner inte läsa alla kommentarer ( det är knappt jag gör det), och än mindre svara på dem. Själva bloggen är Stefans texter, så den ä demonisk enbart om du finner dem vara det. Kommentarsfältet finns till för att kommentera Stefans texter, antingen för eller emot. Jag anser inte det vara konstruktivt att säga att personer och företeelser är demoniska i ett kommentarsfält, även om det skulle vara sant. Tidigare så har ju här i kommentarsfältet New Wine, som Stefan är engagerad i pekats ut som demoniskt.

  • SvenA

    OK. Så bra, jag tyckte nog bara att det blev lite obalans här.
    F ö är jag nog av den uppfattningen att kommun/stat borde ta mer ansvar än vad de gör i den här frågan. Har för mig att Uppsala gjort en hel del – i Jönköping verkar man inte riktigt veta på vilket ben hen ska stå på än.
    Man bör väl också vara försiktig med att generalisera i dessa sammanhang, tycker nog jag.
    I helgen var det ex v en intervju med den romska kvinnan och konstnären/silversmeden Rosa Taikon som i dagarna kan tituleras hedersdoktor på Södertörns högskola och ska ha sin första utställning på Sveriges största museum, nationalmuseum.
    Hon berättade i intervjun att hon var musiker redan som elvaåring och fick betala nöjesskatt här i Sverige.
    Hur många av oss på denna sajt har betalat skatt till Sverige som elvaåring?
    Inte särskilt många, tror jag.
    Ha en fin afton.

  • kjell

    Min åldersgrupp har betalat skatt från så tidig ålder eftersom vi fick börja arbeta tidigt, så barnarbete har verkligen funnits i Sverige.

  • GoranDuvenett

    Alltså, SD vill inte förbjuda abort?
    Svar – nej.

  • Jonas Rosendahl

    Tackar, inte varje dag man får beröm av en konverterad katolik, de brukar mest fräsa…;-)

  • S-E Sköld

    Om de vill städa i världen

    får de börja med den egna bostaden:

    inte åt varandra, utan åt

    sig själva:

    Socialdemokraterna åt Socialdemokraterna
    Moderaterna åt Moderaterna
    SD åt SD
    Folkpartiet åt Folkpartiet
    Centern åt Centern
    Miljöpartiet åt Miljöpartiet
    KD åt KD

    Städningen skall ske enligt Guds Ord: städa ut allt

    som står i strid mot Gud, mot Hans Ord.

  • S-E Sköld

    och givetvis Vänsterpartiet åt Vänsterpartiet

  • Anders Gunnarsson

    Jonas

    Som protestant tolkar man ju fritt (jmf Matt 4).

    Men jag skäms i ditt ställe över dina slutsatser om något du vet inget om.

  • Klaus Seigel

    Men det är en intressant sak i sig, om internet, bloggar och bloggkommentarer är Gudi behagliga gärningar. Tonen blir ju väldigt lätt fientlig och kränkningsupplevelserna många. Och detta inte bara i kristna diskussionsfora. Gå in på faktiskt.se (HiFi) – där kan folk bli hur osams som helst över högtalarkablar.
    Snabbheten med internet är inte det avgörande, hur många skribenter har inte tagit heder och ära av varandra på kultursidor eller till och med i böcker.
    Jag tror ju att detta att sitta i samma rum är det som har en positiv betydelse, än mer att utföra fysiskt arbete tillsammans. Det skulle vara bra för kristenheten om den plockade potatis och målade trädgårdsmöbler en hel dag för att sedan sätta sig i ett rum om diskutera, det skulle bli en annan ton.
    Men det är ju inte möjligt.

    Måste berömma dig, Micael Gustavsson, för att i praktisk gärning visa vad det innebär att inte ”ge igen med samma mynt” och ändå inte vara flat. Verkligen inspirerande.

  • Jonas Rosendahl

    Tanken var väl inte heller att en sakramental överkänslig katolik skulle läsa detta. Jag generaliserade för att få fram en poäng, hur verkligheten ser ut, och att du skäms för det mesta jag skriver, det är inget nytt jag är ju en såndär efterbliven hemsk protestant, frikyrklig dessutom, dvs än värre 😉

  • Ted Nilsson

    Till Micaels försvar måste jag säga att han är.nära nog exemplarisk på att hålla ordning här.
    Sen är det ju inte helt lätt att veta gränserna, när man ska klippa och när man ska avvakta.
    Alla vi som är föräldrar vet hur svårt det är.
    Micael håller inte med mig i allt jag skriver här men tonen är nästan alltid trevlig.

  • Ted Nilsson

    SD vill inte tillåta abort efter vecka 12.
    Är personligen helt emot abort men att sänka veckorna innebär ett antal tusen barn som inte tas livet på.
    Det jag uppskattar är att det finns personer som Julia Kronlid som arbetar för att få ner aborterna, något som inte hörs eller syns i övriga partier.
    Har röstat på KD hela mitt liv och så även i höstas, tyvärr kommer det inte att vara mitt parti i framtiden om inte något drastiskt händer.

  • wildwest63

    Jag kan lova dej att jag skulle låta precis likadant, möjligen lite mera andfådd efter potatisplockningen, om jag mötte alla med andra åsikter här personligen. Jag håller samma ton som jag skulle hålla i verkliga livet. Sannolikt skulle den vara några snäpp högre ändå eftersom kommentarer här ändå måste formuleras i skrift. Temat som varit på tapeten ett tag är en ödesfråga för Sverige, det är därför jag är så aktiv. Vi har ett vägval att göra och tar vi fel väg så är det ute med Sverige som välfärdsnation. En ytterligare, kanske allvarligare aspekt är den bristande yttrandefriheten avseende detta tema, håll på att bli lite bättre efter septembervalet. Dessförinnan kände jag att jag bodde i DDR.

  • wildwest63

    Jag fattar fortfarande inte vad det är som upprör dej i min text! Jag kan ändra zigenarkungar till zigenarbaroner, om det passar dej bättre, det är så de kriminella nätverkens överhuvuden kallas i tidningarna på kontinenten (Augsburger Allgemeine Zeitung, Süddeutsche Zetung, Stuttgarter Nachrichten, österrikiska Format, Salzburger Nachrichten osv).
    De skickar zigenarna från Ungern, Rumänien och Bulgarien som boskap till våra städer i väst för att tigga. Det mesta av det de tigger plockas av dem och levereras till baronernas egna fickor där de bygger sig slottsliknande fåniga hus mitt i misären i Rumänien. Allt är genomorganiserat, det finns sannolikt ytterligt få zigenare som är i våra städer helt på egen hand. Och då kan man inte gärna vara så fattig som man gör sig eftersom resan hit kostar.
    Zigenare med amputerade ben kostar mest att hyra ut till mottagarna i våra städer, vanställda ansikten är också bra.
    Det här är fullständigt vedervärdigt. Det är modern slavhandel av en dimension som vi inte sett på 150 år. Och av allt vi ger dessa tiggare går minst 50% till baronerna som har det mycket bättre ställt än de flesta arbetande svenskar. Om vi skickar pengarna direkt till dessa baroner så slipper vi alla kriminella mellanled. Det blir kort sagt billigare och effektivare.
    Eller menar du på fullt allvar att det är långsiktigt hållbart att en hel folkgrupp finansieras genom tiggeri på våra gator?

  • SvenA

    Hej Klaus och Mikael (läs här gärna: Stefans högra hand – för jag vill inte besvära bloggägaren själv igen då jag nyligen gjort det här).
    Mot bakgrund av det ni säger så tycker jag att det skulle vara välgörande om det skapades en separat tråd på denna blogg om (ex v) yttrandefrihet – religionsfrihet.
    F ö gillade jag din illustration Klaus med högtalarkablar – skojigt/lustigt (eller ledsamt/tårdrypande) – hur som helst lärorik värre att begrunda. Lägg till det sedan etiketten/namn, storlek och inte minst effekten på själva högtalaren, volymen ….och den blir så gott som fullfjädrad. :)

  • SvenA

    God kväll Slimebeast.
    Hur kommer det sig att du blev snudd på svarslös på just denna fråga – känner inte riktigt igen dig får jag säga – saknar rentav dina stora rallarsvingar här. :)
    Så på denna punkt får nog även jag – i alla fall ännu så länge – hålla med Goran nedan om 0 poäng för ditt svar till honom (sagt med glimten i ögat).
    I alla fall undrar också jag var du hittar detta synsätt i Bibeln, som jag förmodar är av betydelse för din tro.
    Inte minst kan man undra hur du då läser/tolkar följande centrala ord från Jesu största och mest berömda undervisningspass:
    ”Ni har hört att det blev sagt: Du skall älska din nästa och hata din fiende. Men jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er; då blir ni er himmelske faders söner. Ty han låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga. Om ni älskar dem som älskar er, skall ni då ha lön för det? Gör inte tullindrivarna likadant? Och om ni hälsar vänligt på era bröder och bara på dem, gör ni då något märkvärdigt? Gör inte hedningarna likadant? Var fullkomliga, så som er fader i himlen är fullkomlig.”
    F ö tycker jag att det hedrar dig att du ändrade några av dina saftigare/svulstigare satser igår. 😉

  • Klaus Seigel

    Det var tonen jag menade, inte själva åsikten, och du är väl helt ok vad gäller tonen, men på några kristna bloggar jag läst (inkl denna) så är det rätt förskräckligt här och var. Och destruktivt för själva saken, vilken position man än har.
    Sedan håller jag faktiskt med dig vad gäller DDR känslan eftersom jag redan som liten avskydde alla försök att liksom betvinga, suggerera eller manipulera mig till en viss åsikt. Dock gör jag till sist ändå en annan bedömning av sakfrågan här, även om jag också kan oroa mig för hur det ska gå med saker och ting.

  • SvenA

    Det får en annan vara tacksam för att ha sluppit undan.
    Igår var det dock en brittisk dokumentär på TV där man intervjuade 6 överlevande från Auschwitz. En av dem – om jag minns rätt så var det zigenaren – hade transporterats dit redan som liten pojke och hade alltså tvingats till barnarbete i väldigt tidig ålder.
    Än idag – alltså 70 år efter – levde han med sina onda drömmar från arbetslägret om nätterna – någon inom familjen berättade att de då kunde höra honom tjuta som ett djur i huset.
    Det var berörande och smärtsamt.
    Hoppas att du inte har så plågsamma minnen från ditt barnarbetande.

  • Slimebeast

    Korrekt. SD förespråkar idag inget totalförbud mot abort.

    Men trots det har SD ändå en väsensskild syn på abortfrågan jämfört med övriga 7 riksdagspartier.

    * SD vill konkret sänka abortgränsen till 12 veckor.

    * SD erkänner utan att darra på manschetten att abort är ett svårt etiskt dilemma.

    * SD erkänner att fostret är en person.

    * SD erkänner att det finns en svår intressekonflikt mellan två individer.

    * SD ifrågasätter det motsägelsefulla och förkastliga standardargumentet om ”kvinnans rätt till sin egen kropp”.

    SD har inga problem med att frågan diskuteras, de skäms inte för att deras kristna företrädare som Julia Kronlid, eller att kvinnoförbundet i SD, öppet driver opinion och för upp abortfrågan på dagordningen.
    (reflektera förresten över att vi här har att göra med en grupp där det i huvudsak är kvinnor som tar upp och problematiserar abortfrågan, ofta företräds ju abortmotstånd av män – inget fel i det, men det anförs ju av abortförespråkare som ett argument om att män vill kontrollera kvinnor. Jag tycker detta är smått fantastiskt).

    Under valrörelsen hösten 2014 svarade Göran Hägglund så här angående aborter:

    – ”Då tänker jag tala om vad som gäller. Vi kristdemokrater vill inte ändra på lagstiftningen. Den lagstiftning som finns ska gälla.”

    Jämför det med Jimmie Åkesson:

    ”Om det inte påverkar antalet aborter, varför då inskränka kvinnans rätt över sin kropp, genom att sänka gränsen?”

    – ”Det handlar inte om att inskränka en rättighet för en kvinna,
    utan det handlar om synen på livet och på när livet börjar och i grunden en fråga om människovärde.”

    ”Tycker ni att Kristdemokraterna – de har ju utvidgat aborträtten – är för slappa på den punkten?”

    – ”Ja, absolut. Jag vet inte vad de håller på med faktiskt. Man verkar
    inte förstå att man har en grupp kärnväljare som betraktar den här
    frågan som en av de absolut viktigaste och det här med abortturismen som
    man då tog ställning för, för ett par år sedan… jag förstår inte vad de
    håller på med.”

    Ord och inga visor.

    Du kan glömma en karriär inom KD om du inte viker ner dig i abortfrågan. Vilket tex Micael Oscarsson tvingats göra vid två förnedrande tillfällen under sin historia som KD-politiker. Först i början av 90-talet när han mycket frimodigt försökte reformera KD genom att rekrytera en massa livetsordare till lokalavdelningen här i Uppsala. Jag var själv med på KD-mötena här då. Den gången satte Alf Svensson ner foten. Sedan lyfte ju gräsrötterna i KD upp abortfrågan igen 2007 och Oscarsson var med på tåget men då satte Göran Hägglund och partiledningen slutligen ner foten. Sedan dess har man i KD knappt kunnat yppa ens ordet abort för att inte omedelbart bli brännmärkt av ledningen.
    (OBS, jag är stark motståndare till trosrörelsen idag och om jag inte missförstått dina äldre inlägg har inte du heller mycket till övers för rörelsen)

    SD:s abortsyn är alltså väsensskild jämfört med KD, som istället vikt
    sig för världen totalt och sopat abortfrågan under mattan (och andra
    kristna frågor med för den delen) och t.om fryser ut sina egna medlemmar
    som försöker lyfta frågan.

    Idag har Micke mycket riktigt anpassat sig och blivit en harmlös och foglig man i alla kristna frågor eftersom han valt politiken som sitt levebröd.

    Vad är det för kristna som beter sig så??

    KD är ett helt igenom världsligt parti. Där finns inget att hämta för en ärligt troende kristen. Tvärtom, de bidrar bara till att ge världen en vrångbild av kristna som slätstrukna, ljumma, politiskt korrekta medlöpare till överheten.

  • SvenA

    Du skriver:
    SD ifrågasätter det motsägelsefulla och förkastliga standardargumentet om ”kvinnans rätt till sin egen kropp”.
    En liten fråga som kanske inte riktigt hör hit men ändå – jag ställer den till dig då du ger klart intryck av att vara insatt i SD.
    När jag för ett tag sedan parallelläste SD:s program och KD:s så noterade jag bl a en skillnad och det är att SD egentligen inte alls – i alla fall inte i direkt mening – talar om vikten av att värna om mänskliga rättigheter (MR), ej heller om vikten av FN, vilket däremot KD gör.
    Är det en medveten inrikting?

  • kjell

    Jag såg inget fel i att arbeta vid tidig ålder, jag är snarare förvånad över hur negativt Sverige ser på och anklagar andra, självklart skall det inte handla om slavarbete, men att komma ut i livet och få lite lön för det man gör är bara positivt då lär man sig att ta ansvar.

  • gäst & främling

    Jag ser att insamlingar görs till dom ”heliga” till bröder och ansvar om änkor osv.
    Det handlar med andra ord om troende.
    ——————————————————————————-
    Matt 6:33 Nej, söken först efter hans rike och hans rättfärdighet, så skall också allt detta andra tillfalla eder.
    Om vi ser denna text så kan det vara rätt att ta ansvar för dom kristna som är förföljda
    ——————————————————————————-
    Apg 10:34-35 Då öppnade Petrus sin mun och sade:
    Nu förnimmer jag i sanning att ’Gud icke har anseende till personen, utan att den som ”fruktar honom” och övar rättfärdighet, han tages emot av honom, ”vilket folk han än må tillhöra”.
    ———————————————————————————-
    Apg 11:27-29 Vid den tiden kommo några profeter från Jerusalem ned till Antiokia. Och en av dem, vid namn Agabus, trädde upp och gav genom Andens ingivelse till känna att en stor hungersnöd skulle komma över hela världen; den kom också på Klaudius’ tid. Då bestämde lärjungarna att de, var och en efter sin förmåga, skulle sända något till (understöd åt de bröder) som bodde i Judeen.
    ———————————————————————————-
    Jak 1:27 En gudstjänst, som är ren och obesmittad inför Gud och Fadern, är det att vårda sig om fader- och moderlösa barn och änkor i deras bedrövelse, och att hålla sig obefläckad av världen.
    ———————————————————————-
    Jak 2:15-16 Om någon, vare sig en ”broder eller en syster”, saknade kläder och vore utan mat för dagen och någon av eder då sade till denne: ”Gå i frid, kläd dig varmt, och ät dig mätt” — vartill gagnade detta, såframt han icke därjämte gåve honom vad hans kropp behövde?
    ——————————————————————————-
    Jud 5 Men fastän I redan en gång haven fått kunskap om alltsammans, vill jag påminna eder därom, att Herren, sedan han hade frälst sitt folk ur Egyptens land, efteråt förgjorde dem som icke trodde

  • kjell

    Om jag skulle tigga och kanske få pengar från den som har det sämre än mig så kan jag inte vänta mig att få någon välsignelse.
    (Jag ser ofta att det är gamla krokiga med rollator som ger)

  • Slimebeast

    Nej jag blev inte alls svarslös. Igår kväll blev det prat om annat och det där var bara en kort kommentar i en fullspäckad tråd.

    Jo, när det gäller frågan om kristnas stöd till andra människor finns det i NT som helhet tveklöst fler ställen som riktar sig specifikt till andra kristna än vad det finns ställen som inkluderar hedningar (det ena behöver förstås inte alltid utesluta det andra).

    När det kommer till rena Jesusord är det dock tvärtom. Precis som stycket du citerar så riktar sig Jesus faktiskt oftare till alla människor än vad han gör till ”de egna”.

    Vad detta leder till för slutsatser, hur man ska tolka ställen som tycks motstridiga, och vad det innebär för vårt förhållningssätt till andra människor i diverse sammanhang är ett stort ämne – och centralt för hela diskussionen om den kristne och SD – och jag har mycket tankar om det rent teologiskt, men ett bättre tillfälle för en sådan diskussion kommer säkert upp här framöver. Just den här tråden har blivit lite för spretig.

    Tack för att du uppmärksammade mitt försök till återupprättelse med Göran Duvenett. Jag tycker ofta det är svårt att backa när man upptäcker att man betett sig olämpligt, att erkänna när man gjort fel helt enkelt.

  • Slimebeast

    Jag känner inte till det där med SD:s program och avsaknaden av stöd för begreppet mänskliga rättigheter och FN, men i så fall är jag övertygad om att det finns en klart medveten tanke bakom.

    ”mänskliga rättigheter” har ju blivit ett luddigt begrepp som missbrukas allt mer, och det finns en stark trend att allt fler åsikter inympas i begreppet. Det har börjat bli så brett och luddigt att det för en konservativ blir obehagligt att använda begreppet – åtminstone är det så för min egen del, mina varningslampor lyser illrött så fort jag ser dessa ord. Begreppet – så som många i allmänheten och diverse särintressen uppfattar det – förknippas numera med en uppsjö av vänsteråsikter som en konservativ kanske inte alls håller med om.

    Det knyter an till frågan om FN också. Jag är inte alls uppdaterad på vad FN:s deklaration om mänskliga rättigheter innefattar idag men jag gissar att trenden även där är att allt fler åsikter ständigt fylls på i den officiella deklarationen.

    Sedan är det frågan om hur formuleringarna är utformade och tolkningsutrymmet som komplicerar. Om där tex skulle stå ”människan har rätt till fri rörlighet” (jag gissar bara, men jag vet att en sådan diskussion åtminstone pågår bland olika intressegrupper och människorättsaktivister) så skulle många självklart tolka det som ett påbud för öppna gränser och fri invandring.

  • gäst & främlig

    Joh 1:11
    Han kom till sina egna, men hans egna tog inte emot honom.
    Här nedan har jag försökt samla ihop några av dom bibelställen som du kanske ville peka på, men det finns fler.

  • Kenneth Hermansson

    Slimebeast.

    Som vanligt ser jag tyvärr vissa problem med innantilläsningen hos vissa som här tar till orda.

    Det var jag som tidigare här nämnde en kyrklig ledare, en biskop, som en av antisemitismens källor. Jag begär inte att du ska ha historiska kunskaper. Men som en av antisemitismens rötter har jag tidigare nämnt biskopen i Sardes, Melito, som i 2:a århundradet, kanske var det år 177, höll en påskpredikan där han talade om judarna som Gudsmördare. Detta tema har sedan upprepats i kyrkohistorien och spelat en viktig roll för antisemitismens utbredande. En av de skyldiga är Martin Luther som också han gjorde otäcka antijudiska uttalanden.. Melitos påskhomilia finns i svensk översättning av Per Beskow utgiven av bokförlaget Artos år 1984. (ISBN 91-7580-024-1)

    Din attityd till Svenska kommittén mot antisemitism påminner för övrigt om den från svenska nazisters sida. Det tycker jag är skrämmande och om din hållning speglar tänkandet inom SD blir det bara ännu mer obegripligt att här finns kristna som anser sig kunna försvara dessa tankegångar. Jag förstår inte heller dem som menar att nazistiska idéer idag inte skulle vara någon fara i vår del av världen.

    Ett antal tidningsredaktioner i Sverige, bl a här i Östersund, utsattes på Förintelsens minnesdag för vissa nazistiska angrepp. Så nazismens existens idag ska inte nonchaleras.

  • SvenA

    Vi får hoppas och be att det inte går med dem som det gick för romerna i byn Devecser i Ungern för något år sedan där 1000-tal neo-nazister/nationalister knutna till partiet Jobbik marcherade in under ropen: ”Ni ska dö här!”
    http://www.bbc.com/news/world-europe-19439679
    Minst 6 stycken ska ha skjutits ihjäl av Jobbik i Ungern.

    I Italien samlade Berlusconi röster under parollen ”romer är ondskans armé”.

    Franske inrikesministern Manuel Valls krävde för något år sedan att alla romer från Rumänien och Bulgarien skulle utvisas.

    Listan kan göras lång – men redan med dessa tre exempel är den alltför skrämmande.

    Och här hemma i Sverige uppdagades häromåret – var det 2013? – skandalen med Skånepolisens registreringar av dem….

    Tänk att vi kan hålla på så här hela 70 år efter efter Förintelsen.

  • SvenA

    God afton Gäst och främling!

    De ord du frikostigt delar med åt oss andra här är alla goda och Gudomliga, men det upphäver inte på något vis det faktum att Guds kärlek gäller alla.

    Enligt texten jag refererade till, den från NT:s kärna, evangeliernas största undervisningscykel (Matt 5:43ff), framgår detta med all önskvärd tydlighet. Guds kärlek för Jesus är universell och gäller såväl goda/rättfärdiga som onda/orättfärdiga, ja rentav fienden på denna vår jord, ty Gud är en Guds som likt solen och regnet vill gå upp ge nederbörd över alla här.

    Och i ett bibliskt perspektiv är f ö inte jorden alls vår utan Guds.

    Eller menar du/ni att kristendomen är kallad att praktisera en slags gruppegoism? En hårresande vision i så fall, nästan värre än den som nu lanserats av Sverigedemokraterna, som mer korrekt borde kalla sig Sveriegeetnokraterna eftersom partiet är på god väg att utesluta vissa folkgrupper/minoriteter ur sin vision.

    Om praktiserandet av en sådan kärlek, en som blott och bart begränsar sig till sin egen grupp, säger Jesus träffande:
    “Gör ni då något märkvärdigt? Gör inte hedningarna likadant?

    I stället anvisar Jesus denna alternativa väg: “Var fullkomliga, så som er fader i himlen är fullkomlig.”

    Endast på den vägen – genom en gränsöverskridande kärlek, en som likt solen och regnet gäller alla på vår jord – kan vi blir Guds barn, betonar vår Mästare (Matt 5:45)

    Eller som kyrkofader Ambrosius av Milano, en av de latinska kyrkofäderna (340-397), uttryckte det, lika kort som koncist, i fråga om den kristnes förhållande till de fattiga:

    ”Det är inte av det egna du ger till den fattige, men du ger tillbaka det som är hans.”

  • gäst & främling

    Jag har inte sagt något negativt mot att älska och be för mina fiender, och när dom sedan söker Guds rike och hans rättfärdighet så kommer dom att få del av vad gemenskapen ger, vad jag förstått så skapade dom första kristna något som liknar vårat sociala skydd, men inte för alla i samhället utan bara för dom troende.

    Vi kan också se samma tankegångar från Paulus vad det gäller dömande, det är bara dom som är innanför som vi har rätt att döma, dom som är utanför skall Gud döma.

    Du antyder att SD utesluter vissa så har inte jag uppfattat dom, om du läser igenom ”hela deras program” så kommer du att bli positivt överraskad, här en länk som du kan rulla vidare på.
    Men däremot tappade jag helt förtroendet för KD efter nyhetsprogrammet i kväll, att stå inför hela svenska folket och svära så grovt som hon gjorde.

    http://partiprogram.se/sd/2014/sverigedemokraterna-och-nationalismen

  • gäst & främling

    Det är väl inte så många aktiva skrivare här nu, men jag har många gånger undrat om Romerna egentligen är en av stammarna som försvunnit, eventuellt Dans stam som var ”för” krigisk, när jag letade på nätet så hittade jag uppgifter att Romerna ”Zigenarna” var mycket bra i krig, och det kan jag tänka mig när jag ser dom sitta ute i kylan, dom klarade nog skyttegravarna bra.

    När man sedan ser att Hitler handlade likadant mot dom som mot Judarna så kan man kanske ana ett släktskap. Jag hittade en intressant länk som kanske bara är påbörjad men du kan ju titta vidare i framtiden. Jag såg en hemsk film från 45 i går kväll den finns på svt play den är mycket otäck Night will fall heter den.

    http://www.britam.org/swedish/STAMMARNA-av-Yair-Davidy.html

  • AlmaM

    Tack Stefan för att du orkar ta strid med ondskan och inte ger dig! Du har naturligtvis allt stöd från Bibeln och kristendomens grunder i detta ditt verk mot främlingshatet och behöver inte mitt påhejande, men jag bara måste få säga: Gud välsigne dig i ditt angelägna ärende.

  • AlmaM
  • Göran Andersson

    Så som du beskriver det blir det hela lite för flummigt och intetsägande. Gud älskar alla – absolut! Några av uttrycken för hans kärlek är att han låter det regna över alla, och solen lysa över alla. Men Bibeln säger inte att din kärlek, uttryckt i konkreta handlingar, på samma sätt ska omfatta alla. Sådana resurser har du helt enkelt inte. Lägga en tia i några tiggares muggar kan vi göra, men vem kan göra det i alla tiggares muggar?
    Bibeln är väldigt tydlig med att vårt ansvar har både prioriteringar och begränsningar.
    Så här uppfattar jag mitt ansvar enligt Bibeln:
    1. Mina närmaste, alltså min familj.
    2. Mina syskon i församlingen.
    3. Mina trossyskon i den världsvida kristenheten.
    4. Alla människor.
    För att bli någorlunda kortfattad avstår jag från att ge Bibelställen, det finns så många ställen som visar på den här ordningen att du säkert kan hitta dem själv. Men läs t ex 2 Kor. kapitlen 8-9.
    Sedan beror det då på hur välsignad du är med ägodelar, hur många du i din tur kan välsigna. Men tro inte att du likt Gud räcker till för alla!

  • Kenneth Hermansson

    Jo, Alma! Ditt deltagande behövs för balansens skull. Här finns alltför många knepiga inlägg som behöver bemötas.

  • GoranDuvenett
  • Kerstin-Svanberg

    Denna kommentar jag skrev i föregående Stefans inlägg skulle ligga här, vet inte hur man ändrar men skriver igen: Hur kan man sympatisera eller ens rösta på partier som är emot samvetsfriheten i vården, hur bara kan man det är helt enkelt omöjligt för mig att förstå. Vanliga människor som jobbade i förintelselägren tog man inte heller någon hänsyn till deras samveten. SD är det enda partiet i riksdagen som tar hänsyn till denna fråga , men hur kommer det sig att denna fråga kan man gå förbi även som kristen och se mellan fingrarna i de andra partierna vad de står för ??

  • Kerstin-Svanberg

    När vi lägger våra röster på partier bör vi då också vara medvetna om att vi genom det ger stöd till det vi alls inte vill. En röst för moderaterna, folkpartiet, centerpartiet, KD, folkpartiet, vänsterpartiet och socialdemokraterna är en röst mot samvetsfriheten i vården. För mig som kristen är samvetet väldigt viktigt och jag vill absolut stödja de samveten som inte vill medverka i att ta livet av andra människor, hur viktig är denna fråga för dig ?

  • Kerstin-Svanberg

    Jag känner inte Emerich Roths eller vad han står för, är han emot förintelsen som de ofödda barnen idag är utsatta för, hur är det med samvetsfriheten i vården är han emot eller för, någon som vet ?

  • Henrik

    1. Statusen på ett foster från befruktning till födelse är inte så självklar. Att någon slags värdeutveckling sker framstår som intuitivt självklart för alla. Lagstiftningen i Abortfrågan vilar på ett antagande om att fostrets utveckling är relevant för dess värde.
    2. SD vill tillåta aborter men sänka gränsen vilket vilar på samma antagande som ovan men med en annan bedömning av när gränsen går.
    3. Det finns många etiska övertygelser som jag har men som jag inte tycker att en sekulär stat bör lagstifta om. I vårt land finns olika etiska övertygelser som har mycket gemensamt, övertygelser som vi alla är överens om. Om dessa ting så som människolivets värde börvi lagstifta om. I Guds skapelse finns en moralisk medvetenhet hos var och en oavsett tro, denna etik ska vi förvänta oss också hos staten. Men etiska överväganden gör vi utifrån fakta. Och exemplet med abort visar att fakta inte alltid är självklar.
    4. Vad det gäller människor som behöver fly till vårt land är dock fakta ej otydligt. Människor är människor oavsett kultur och har därför rätt till vår kärlek. Alternativet är att liksom en del gör vad gäller foster att dessa människor med annan kultur är mindre mänskliga. En nationalism eller fascism kan bygga sådana argument utifrån sina ologiska och förgiftade argument.
    5. det har aldrig varit diskussion om någon folkomröstning om abort så din första anmärkning är märklig, men jag gör kanske fel i att söka logik eller rationalitet i dina emotionella utbrott. Det finns inte heller något riksdagsparti som driver ett abortförbud.
    6. Jag är en ganska kul kille men ståuppkomik har alltid framstått som väl generande för att passa mig själv.
    7. Detta med ”skamligt” är ett starkt ord, jag står för det men är medveten om att vi alla oavsett tro begår skamliga gärningar. i detta fall känns det dock påtalad att peka ut kvisten i min broders öga då den så uppenbart är i strid med evangeliet och drabbar andra utsatta människor.

  • SvenA

    Hej igen gäst och främling!

    Jag skulle för min del säga att Jesu huvudärende, program och vision handlar om Guds rike – ett rike som som även spränger kyrkans väggar och dess gemenskap men som kyrkan är kallad att gestalta och leva för. Det betyder också att Guds rike är större än ett land och ett folk – tvärtom syftar det ytterst till att ge rätt åt alla folk på denna jord.

    Det bör noteras, att Jesus mycket väl kunde ha valt andra sammanfattande nyckelord för sitt huvudärende som ex v Guds folk, Guds familj eller det heliga landet eller något liknande. Men, det blev Guds rike och det gäller även för mig som efterföljare.

    Att nöja sig med något mindre än denna gränsöverskridande kosmopolitiska vision skulle för mig vara att förminska Gud och göra Gud mindre än vad Gud är – den Gud som alltid är större än vad vi människor någonsin kan tro.

    När det gäller SD tycker jag de springer åt rakt motsatt håll. De stänger för världen och dess rikedom av folk och kulturer och vill gör Sverige till en hembygd som i mina ögon mest liknar en futtig svensk ankdamm.

    Inte ens ”infödda svenskar” sitter här längre säkert i stugan (SD:s partiprogram): “…menar vi också att man även som infödd svensk kan upphöra att vara en del av den svenska nationen genom att byta lojalitet, språk, identitet eller kultur.”

    Björn Söders utspel nyligen när det ex v gäller samer illustrerar detta väl och visar att SD även är beredda att sparka på Sveriges urinnevånare, de som kom före oss alla hit.

    Vad beträffar de övriga som kommer hit långväga utifrån så bör de, enligt SD, först assimileras – civiliseras – enligt följande kravlista:
    “den med icke-svensk bakgrund som talar flytande svenska, uppfattar sig själv som svensk, lever i enlighet med den svenska kulturen, ser den svenska historien som sin egen och känner större lojalitet med den svenska nationen än med någon annan nation.”

    När denna kolonisering skett finns nog till sist egentligen bara ett folk kvar som kan kandidera till medborgarskap i den svenska nationen: de som lägger sig platt fall för SD:s toppstyrda värderingar om var svensk kultur är, bör och måste vara, enligt partiprogrammets lanserade teori om nedärvd essens.

    Detta är nog nästan så långt ifrån Jesu program och vision om Guds rike som man kan komma i svenska mått mätt – i alla fall om vi här talar om de etablerade svenska riksdagspartierna. För mig är det inte en vision som är förenlig med Jesu vision om Guds rike, det är inte ens en vision om en sund demokrati – det är en etnokrati.

    Sverigedemokraterna borde nog därför snarare kallas Sverigetnokraterna.

    Med önskan om en fin söndag i stugan.

  • SvenA

    Hej igen Göran.

    Jo, Guds gränsöverskridande kärlek gäller även oss Guds barn. Precis som Jesus säger, omedelbart efter att ha talat om det yttersta uttrycket för den, kärleken till fienden: ”då blir ni er himmelske faders söner” (Matt 5:45)

    Till skillnad från dig har jag dock inga illusioner om att vi på ett fullständigt sätt kommer att lyckas med att efterleva denna stora kärlek. Varför skulle jag ha det? Jesus var mycket klar på denna punkt, när han talade om att vägen är smal och inte bred. Med andra ord; vägen är inte lätt eller linjär utan snarare svår och slingrig att gå.

    Men, det är en väg väl värd att gå.

    Sedan handlar inte heller tro bara om vad jag eller du gör utan om vad vi tillsammans kan göra. Med andra kan vi därför manifestera denna gränsöverskridande kärlek bättre än ensamma, vilket är kyrkans uppdrag på denna jord.

    När det gäller prioriteringar skulle jag därför säga att Jesu huvudärende är Guds rike och att det är större än kyrkan – det är vad kyrkan är kallad att gestalta – ett uppdrag som gäller så länge vi lever på denna jord! Kyrkan är, skulle man kanske kunna säga, en tjänargestalt som i likhet med Johannes Döparen får säga att det är i sin ordning att Guds rike tilltar och jag avtar.

    Ifråga om prioriteringar skulle jag nog även säga att de fattiga har ett visst företräde framför rika i Jesu ögon – Guds rike tillhör dem (Matt 5:3, Luk 6:29), såsom Jesus inleder sin mest berömda undervisningspass. Därmed har jag även besvarat din fruktan för att Jesu budskap skulle vara flummigt och intetsägande. Genom Guds tydliga ställningstagande för de fattiga, ex v främlingen /invandraren, änkan/ensamma, faderlösa/föräldrarlösa – en återkommande illustrativ triad i GT – kan det i mina ögon och öron knappast bli mycket mer konkret och radikalt och faktiskt raka motsatsen till flummigt och intetsägande. Förmodligen är det endast på den vägen som Guds rike verkligen kan bli ett rike för alla, vilket var det Jesus förutsåg och därför förde oss in på genom sin kallelse.

    Med önskan om en skön söndag i stugan.

  • gäst & främling

    Jesu uppdrag var till ”alla” av Guds egendomsfolk, men dom tog inte emot honom, vad det gäller vem som vi har ansvar över så kan du läsa Apg 2:39-46 och många andra ställen, några har jag redovisat förut.
    Jag förstår att du inte har läst SDs program, när du går på vad tidningarna skriver om Söder, läs istället här nedan ur deras program om just Samer. Jag har aldrig röstat på Sd men har sökt efter sanningen som moteld mot Stefan och andra pastorer som idag sysslar med hjärntvätt av mina barn och barnbarn och dom söker inte efter fakta utan tror fullt och fast vad pastorn säger. fakta är deras officiella program som dom måste stå för, dessutom kan vi knappast räkna med att något parti kommer att stå ensam vid makten och då gäller ”ta och ge” men så länge dom inte får komma in till förhandlingsbordet så får vi inte uppleva något av deras politik.
    Sverigedemokraternas nationalism är pragmatisk och verklighetsanpassad. Vi betraktar de nationalistiska principerna som en färdriktning och ett rättesnöre snarare än som absoluta dogmer som i varje given situation skall tillämpas kompromisslöst och på kortast möjliga tid. Ideologier är skapade av människor och eftersom människan är ofullkomlig finns det heller inga fullkomliga ideologier. Verkligheten är så komplex att nästan varje regel någon gång kräver undantag. Vi inser till exempel att det i vissa fall är nödvändigt att låta en stat omfatta flera nationer och att vissa nationer med hävdvunnen historisk rätt till det territorium de bebor saknar realistiska förutsättningar att kunna skapa och upprätthålla en egen stat.
    Närliggande exempel på detta är den svenska statens relation till de samiska och tornedalsfinska nationerna samt till den finlandssvenska minoritet som idag lever inom den finska statens ramar. Lösningen på dylika situationer bör vara att de nationer som befinner sig i minoritet inom den stat som de tillhör undantas från allmänna assimileringssträvanden och ges långtgående kulturell autonomi. Denna autonomi får dock inte i något avseende stå i motsats till allmänna rättsprinciper, grundläggande mänskliga rättigheter eller demokratiska principer.

  • SvenA

    Så Jesu egna ord från NT:s första evangelium gäller inte för dig? I så fall en märklig synpunkt om man vill kalla sig kristen. För mig gäller Jesu kallelse ”Kom och följ mig” (Matt 4:19) alla dem som hör Jesu ord och gör dem.

    Vilka exakt de är vet varken du eller jag – endast Gud.

    Men, att visionen handlar om folk i pluralis – flera folk – framkommer redan i samma evangelium som talar om hur Guds tjänare ska föra ”rätten till seger” och ”ge folken hopp” (Matt 12:20-21). Orden refererar direkt till Jes 42, det stora GT-liga kapitlet om Herrens tjänare och dennes uppgift, något som är en nyckeltext för att förstå Jesu ärende i världen.

    Det är här intressant att notera att det första kännetecknet på Andens nedkomst är rätten/rättvisan (42:3f,7). Rätten/rättvisan nämns även trefaldigt för att betona detta. För det första ska rätten föras “till folken” (42:1), för det andra utföras på ett “trofast” sätt genom att inga knäckta strån bryts av eller tynande lågor släcks (42:3) och för det tredje ska ska den inte stanna på hemmaplan utan gå ut “till fjärran länder” som alla rättmätigt väntar på den. På den vägen ska rätten/rättvisa till sist bli “till seger på jorden”(42:4).

    Något mindre än så har inte Gud i sikte, men tyvärr har SD:s partiprogram det. Alla mina citat är tagna från det – det kan du gärna dubbelkolla. Så Björn Söders ord är för mig blott en – bland många – belysande illustrationer av partiprogrammet.

    Detta att inte ens ”infödda svenskar” sitter säkert i SD:s Sverige gäller inte heller bara samer, judar eller kurder som herr Söder talade suspekt om utan kan även komma att gälla andra som mig och dig, om det vill sig illa.

    Orden härrör från SD:s partiprogram: “…menar vi också att man även som infödd svensk kan upphöra att vara en del av den svenska nationen genom att byta lojalitet, språk, identitet eller kultur.”

    Lägg gärna märke till att det första som nämns är lojalitet – inte solidaritet.

    Om lojalitet som något annat än solidaritet skrev den humanistiske humoristen och humoristiske humanisten Tage Danielsson kloka ord som förtjänas citeras än:

    ”Man söver oss med falskt och fagert tal. Avsikten är med denna tankebråte, att få den solidariske lojal som undersåten mot sin översåte.
    Solidaritet betyder gemensam ansvarighet, sammanhållning.
    Lojalitet betyder laglydighet, trogenhet mot den lagliga makten, även undersåtlig hängivenhet.
    Solidaritet är ett medborgerligt honnörsord: gemensamt ansvar, en för alla och alla för en.
    Lojalitet är ett överhetsord: undersåten gör som maktinnehavaren bestämmer, den för alla och alla för den.”

  • Thomas Arvidsson

    Håller med Kenneth, AlmaM. Själv blir jag så bedrövad så jag lämnar diskussionen. Har mer konstruktiva saker att göra.

  • gäst & främling

    Jag tog för givet att du har grundläggande kunskap så att jag inte behöver dra hela historien, vad det hela handlade om här var ju vem vi har ansvar över, det skrev Göran kortfattat men jag försökte visa på hur dom första kristna levde.

    Apg 2: 44-46 Men alla de som trodde höllo sig tillsammans och hade allting gemensamt; de sålde sina jordagods och vad de eljest ägde och delade med sig därav åt alla, efter som var och en behövde. Och ständigt, var dag, voro de endräktigt tillsammans i helgedomen; och hemma i husen bröto de bröd och åto med fröjd och i hjärtats enfald, och lovade Gud.
    Övriga människor i samhället fick inte del av detta förrän dom kom till tro.
    Matt 6:33 Nej, söken först efter hans rike och hans rättfärdighet, så skall också allt detta andra tillfalla eder.
    Vad det gäller SD så förstår jag att du inte har läst det hela annars var den länken som gick att rulla fram allt på mycket bra och lättläst, det är intressant i sammanhanget att KD börjar tro på SDs ide vad som framgår av nyheterna.
    Det program som dom tydligt skrivit måste dom stå för annars så förlorar dom folks förtroende.
    Omvänd dig står det skrivet men när någon omvänt sig så pekar vi inte längre på hur han var förr, men vad det gäller SD så pekar Stefan på hur dom var förr.

  • svendavid

    Mitt i prick! 10 poäng av 10!

  • AlmaM

    Tack!

  • AlmaM

    Tack, men gör som du för att orka med vardagen. Det är så bedrövligt med detta kompakta mörker och hat från kristna tangentbord.