Tid för ny Jesusväckelse i Sverige

Idag handlade min predikan i Folkungakyrkan om Jesus. Kristendomens grundval och kristna kyrkans hörnsten. Den troendes liv. Kristet liv är att leva i uppenbarelsen av Jesus. Kristet liv är att leva i gemenskap med Jesus.

Även om man är strikt ateist måste man hålla med om Jesus är den mest unika personen i mänsklighetens historia. Han utmanar oss fullständigt. Antingen lurar han oss fullständigt, är en dåre, eller också är det sant med hans anspråk om att vara vägen, sanningen och livet, världens frälsare.

Enda rationella förklaringen är att det är sant som han påstår.

I vår kristna verksamhet behöver vi vara Jesuspassionerade och Jesuscentrerade. Vi kan fastna som kristna församlingar i alla möjliga sidospår, att predika Kristus och följa Kristus är vår prioritet och vårt fokus. Det är Jesus som sätter människor fria, det är Jesus som löser oss från vår självupptagna själviskhet och förlöser kärleken i våra liv.

Mötet med Jesus skapar passion i våra liv, det skapar kärlek till Jesus. Men mötet med Jesus förlöser också kärleken till alla människor. Vi går inte runt och är sura och bittra när vi har mött Jesus.

Jesus är full av nåd och sanning. Jesus är syndarens vän, alla kategorier av människor dras till honom och är välkomna till honom. Jesus i centrum leder dock inte till slapphet. Läser man i evangelierna ser man att Jesus är en radikal förkunnare som utmanar oss till omvändelse och radikal efterföljelse.

Det är dags för en ny Jesusväckelse i Sverige.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Cissi

    Dr Livingston skrev en tänkvärd artikel på samma tema, där han betonar att ”Anyone and everyone who claims to be a Christian (a believer under the authority of Christ) must hold to the same view He did! What was it?” (2004: http://creation.com/jesus-christ-on-the-infallibility-of-scripture) Om inte annat, så väckte artikeln mig.

  • Cissi

    Länken kunde inte klippas in som det var tänkt, så jag gör ett nytt försök: creation.com/jesus-christ-on-the-infallibility-of-scripture

    Läsvärt, jag lovar!

    Vänligen,
    Cissi

  • Ulrika

    Vad konstigt det låter. Det är någonting i det du skriver som inte stämmer för mig.

  • Micael Gustavsson

    Hej Ulrika. Kan du inte fundera på saken och skriva en kommentar om vad som inte stämmer. Vare sig man håller med eller inte kan det vara intressant att veta och fundera på.

  • Ulrika

    Hej Micael,

    Eftersom du frågar vill jag göra ett försök och kanske återkommer jag med det försöket. Men först vill jag berätta att för mig är Jesus den mest icke-politiska jag vet. Av det jag läst i NT drar sig Jesus undan så snart människorna försökte göra Jesus till en ”jordisk, politisk kung” osv.

    När Stefan skriver att det är dags för en ny ”Jesusväckelse” får jag intrycket av att han och sina vänner tänker klara den biffen själva.

    Inte en enda människa i NT blir väckt genom en annan människa. Gud är med i varje steg. Och då kanke någon säger ”Men Apostlarna väckte ju människor.”

    Nä, säger jag. De hänvisar alla till ”genom Gud” när de talade och skrev.

    Med på den?

  • Stig Melin

    Det verkar på mig som du vill sätta ett nytt fokus – på Jesus.
    Sätta honom och hans undervisning i centrum? Betyder det att du tycker att vårt
    nuvarande fokus hamnat snett, att något annat blivit centrum för oss?

    Rubriken antyder att det är något vi kan påverka (Det är dags för en ny väckelse nu!).

    Personligen tycker jag att Jesus alltid skulle vara i centrum alltid utan att för den skull missa det som händer i vår värld just nu.
    Mycket tyder på att vi närmar oss tidens slut vilket också måste få tillbörlig
    uppmärksamhet. Vi borde följa det skeende som profeter sagt skall ske och i den
    mån vi förstår tiden också belysa den ur den kristna aspekten. OM vi tror att Jesus kommer snart borde det vara ett aktuellt ämne, och i det ämnet finns ju
    f.ö. Jesus med i högsta grad med sitt erbjudande till omvändelse.

  • Ulrika

    Forts.
    Stefan skriver:”Det är dags för en ny Jesusväckelse i Sverige.”

    Vad är det? Ny?

    Det finns människor som vänder sig till Gud och tar emot Jesus varje dag i sitt sökande men de hörs o syns inte i det mediala bruset och inte på kristna bloggar. Jo, ibland, men i det stora lever de vid sidan av detta.

  • GoranDuvenett

    ”Kristet liv är att leva i uppenbarelsen av Jesus.” Helt rätt, Stefan! Det finns så mycket som hindrar oss att leva i Guds uppenbarelse. Det är ju det som du menar med en ny väckelse, kan jag förstå. Jag och min fru har under sommaren på nytt kommit att leva i Kristi uppenbarelse. Märkliga upplevelser har vi varit med om. Jag har fått bett med människor till frälsning (pånyttfödelse) vi har bett för sjuka där fantastiska helande har skett. Vi har också kommit in i svåra själavårdsfall som har gett resultat. Vi är så tacksamma till Jesus att han vill använda oss i detta arbete – att hjälpa människor till att bli frälsta, botade från sjukdomar och inre helande. Vi fattar ingenting. Hoppas bara att fler skulle få komma in i denna ström!

  • Ulrika

    Hej,

    Du skriver;”Vi fattar ingenting. Hoppas bara att fler skulle få komma in i denna ström!”

    Är det inte mer lämpligt att fatta först och hoppas på vart fler ska in sedan?

  • GoranDuvenett

    Det sitter inte i huvudet (kognetivt) det måste till en Guds uppenbarelse. T.ex. synen på nådegåvor. Det är inte detsamma som naturliga gåvor. Precis som Stefan skriver. Om du fattar först och sedan får vara med om det vi har varit med om önskar jag dig lycka till. Varför så kritisk till dem som Jesus använder i sin tjänst? ”Vi fattar ingenting” betyder att varför låter Jesus oss vara med om dessa härliga ting. Fundera själv över hur du ska bruka de nådegåvor som Jesus har att erbjuda dig!
    Göran

  • Ulrika

    ”Fundera själv över hur du ska bruka de nådegåvor som Jesus har att erbjuda dig!”

    Jo, det händer och ibland kanske jag förstår det=D

    Har haft långvariga kroppsliga besvär och det har hänt nå´t med ena örat. Men så fick jag syn på texten där Paulus vittnar om att för honom är det nog med Guds Nåd. Att Paulus fick fortsätta leva med sina kroppsliga besvär o skador. Ett tag var jag fundersam över varför jag inte blev botad från mina krämpor men så upptäckte jag texterna där Jesus säger ”För att ni ska veta vem som har makt att förlåta synder botar jag dig.” Det var alltså så att Jesus ville visa vem som har makt att förlåta synder, inte att enbart bota från sjukdomar.” Omvändelsen börjar alltid med ett medvetande om sin synd. Både den som hände i Eden och den som var och en dragit på sig under sitt liv. Vet vi vem som har makt att förlåta synden behöver vi inte bli botade från sjukdomar av den anledningen. Sedan såg jag något bibelställe där Jesus själv tog initiativet, av medlidande, för en nybliven änka, och botade henne. Han kan alltså verka även utan människors bön. Eller så bad hon tyst på avstånd.

    Nåväl, det där med ”kritiken” kanske vi kan ta en annan gång. Och faktum är att 100%? av alla människor dör pga sjukdom.

  • Dragspelaren

    Jesusväckelse ja! Se på texterna i evangelierna och i Apostlagärningarna om de människor som fick synder förlåtna, blev helade från sjukdomar och befriades från onda andar. De uppfylldes av kärlek till Jesus. Samma sker idag när människor får sina liv förvandlade – av Jesus. Och den som får mycket förlåtet älskar mycket.

    Läror, bud, doktriner eller filosofiska utläggningar befriar ingen och ger heller inga brinnande hjärtan som skedde med Emmausvandrarna. Filippus predikade Kristus i Samaria och det blev stor glädje i staden. Samma med vise män ledda av Stjärnan med stort S. Hela vägen Jesus, Jesus, Jesus…

    Inte nostalgisk återblick till gamla väckelser. Det är inte förbjudet att tänka tillbaka på välsignade tider men detta befriar ingen. Men ett möte med den Jesus som lever idag och är densamme nu – det är något helt annat!

  • GoranDuvenett

    Ulrika, vi har nog olika syn på detta med helande. Det är inget bekymmer för mig. Här kommer min syn:

    Kan det vara ett tecken på att Jesu andra tillkommelse är
    nära? Vi befinner oss i ändens tid vilket Danielsboken visar oss
    på. 2:44 ”Men i de kungarnas dagar skall himmelens Gud upprätta ett rike som aldrig i evighet skall förstöras och vars makt inte skall överlämnas till något annat folk. Det skall krossa och göra slut på alla dessa andra riken, men själv skall det bestå för evigt”

    De andra rikena är redan krossade. Romarriket var det sista
    som krossades på 300-talet.

    Det eviga riket, Guds rike började med Jesu
    inkarnation.
    Det som skilde Jesus från de andra profeterna som hade
    bildat lärjungaskolor var att visa att han var Messias. Han kunde mera än att bota sjuka. Han kunde förlåta syndare.

    Jesus sade till den spetälske, i evangeliet enligt Markus
    kapitel 1, att visa upp sig för prästerna som ett vittnesbörd. Vittnesbördet var ett tecken att Guds rike hade kommit med Jesus, att han var Messias. Ett under är nämligen ett Guds ingripande, något som Gud gör med ett bestämt syfte.

    Syftet är att visa att Guds rike är mitt ibland oss. När
    evangeliet förkunnas och syndare omvänder sig och får sina synder förlåtna kan vad som helst hända. När Petrus i Apostlagärningarna predikade evangelium räckte det med att människorna kom i kontakt med hans skugga så blev de helade.

    När Jesus botar den lame, i Markus evangeliet kapitel 2, ger
    han honom först syndernas förlåtelse. Man kan undra varför Jesus inte botar den lame med en gång. Han såg ju bårbärarnas tro. Än en gång vill Jesus visa att han är Messias och att det nya riket hade kommit genom honom. Endast Gud hade rätt att förlåta synder. Efter syndaförlåtelsen säger Jesus till den lame ”ta din bädd och gå”. Detta säger mig att under är sammankopplade med tro och
    syndernas förlåtelse.

    Förnyelse är att förkunna ett rent och fulltonigt
    evangelium. Då blir människor frälsta och under och tecken drar människor ännu närmare Jesus. Jag tror det är dags att låta bli att kasta pajer på varandra och i stället samlas kring en teologi som frälser människor in i Guds eviga rike. Inte bara samlas utan även tillsamman gå ut och göra alla människor till
    lärljungar.

    Jag ber uppriktigt om ett förnyat fulltonigt evangelium bland Guds folk så att vi tillsammans kan kämpa den goda kampen för Guds rikes sak.

    Göran

  • Ulrika

    Godmorgon Göran,

    Jag satt nog också fast i ”Vi ska bygga ett Guds-rike-tänk” ett tag. Man tror ju det man hört och läst om man hört och läst ”det” tillräckligt många gånger. Men om vi läser Mark 24 (gärna hela) står det:
    ”Himmel och jord skall förgå, men mina ord skall aldrig förgå.” Det handlar om Jesu återkomst.

    Varför bygga något av egen kraft som ändå bara förgås?

    Vårt uppdrag är att fiska människor till att vara Jesu lärjungar. Inte våra. Vi kan påminna varandra (vara varandras lärjungar) genom att försöka förstå vad Bibeln säger och vad Jesus lärde Apostlarna.

    Det där med ”bygga ett Guds rike” tror jag är en smitta från samma gamla vanliga källa i Amerikat. De stooooora ”profeterna” tror sig kunna bygga ett Gud rike åt Gud. Teorin figurerar kraftigt inom sk Trosrörelsen, Vineyard och sedemera New Wine.

    Som sagt. Jag trodde också på det men nu väljer jag Matt Kap 24. Vill en människa bli en Jesu lärjunge vill jag försöka finnas till hands men innan stjärnorna fallit går jag ingenstans hur stora lämmeltåg som än drar förbi.

  • Cissi

    Jag borde troligen undvika att gissa, men det här låter som en god vän – kanske en jämte liksom Sefast Tronde?

    Jag undrar själv om inte fokus på gåvorna (jag medger att jag inte vet med mig att jag själv har några gåvor) inneburit en stor risk för ”Jesus[/kristen] och”-resonemanget. Jesus och karismatiken, typ. Rätta mig gärna om jag har fel.

    En gammal pingstvän svarade frimodigt på min fråga huruvida inte församlingens äldsta på nytt kunde få bli äldste[kår] med hänvisning till 1 Kor 1:28 och han fortsatte med glimten i ögat förmana mig genom att hävda att apostlarna helade först. Sedan, menade han, var det tid för omvändelse.

    Han påminde så om att den person som fört någon till omvändelse – inte pastorn, inflikade han – ansvarar för den nyomvändes fortsatta vandring. (Människan bor i Vilhelmina och är medlem i tätortens Pingstförsamling.)

    Javisst frågade jag i första hand efter något annat men jag blev en hel del klokare och skämdes lite för att jag tänkt i krasst ekonomiskt banor.

    Jag hade nämligen gjorts medveten om församlingarnas trängda ekonomiska läge och reflekterade inför det faktum att de allra äldsta allt som oftast/förhoppningsvis har en pension som täcker mat och husrum.

  • Ulrika

    Hej Cissi,

    Du skriver:Jag undrar själv om inte fokus på gåvorna (jag medger att jag inte vet
    med mig att jag själv har några gåvor) inneburit en stor risk”

    Ja och nej.

    Rätt användning av gåvorna är en nödvändighet för att församlingen ska fungera. En sådan gåva är exempelvis att pröva det som sägs=D

    Fel användning av gåvorna innebär den där risken som du befarar.

    Du vet,
    Allt gott har något gott med sig och allt missbruk av det goda har något icke-gott med sig.

    Den ”upplevelse-kristendom” som vi stöter på både hos oss själva och andra kan vi bara pröva mot Ordet. Som du vet.

    Den som säger ”Detta är från Gud” kan bara pröva det, med andras hjälp, mot Ordet osv.

    Den som har en andlig gåva brukar inte vara särskilt medveten om den. Den är mer mån om en rätt o sund prövning än att primärt framhäva sig själv exempelvis.

    Ps, Inte jämte o inte vän med Sefast.

  • Martin

    Var inte sista riket det Ottomanska riket? Det föll 1923. Det blir på något sett mer logiskt att läsa Daniels bok utifrån att det är det ottomanska riket som ska återuppstå, som Uppenbarelseboken talar om (det dödliga såret som läkt…). Ser man dessutom till det som håller på at hända i Mellanöstern idag, med ett nytt kalifat, känns det troligare att det skulle hända än att romarriket skulle återuppstå.

  • GoranDuvenett

    Den klokhet och uppenbara vishet har gjort att du tappat fokus på hela Guds Ord. Du är tydligen rädd för människor som vill gå ut och tjäna Jesus med de gåvor han har utrustat sin församling med. Medan du väntar på Jesu andra tillkommelse önskar jag dig lycka till i din kammare. Vi andra tar missionbefallningen på allvar!

  • GoranDuvenett

    Jag läser bara Danielsboken som det står och jag utgår från nyckelversen. 2:44. Stenen skulle krossa bildstoden av guld, silver, koppar och järn. Stenen blev ett stort berg som uppfyllde jorden. Denna stora berg är Guds rike och den lilla stenen som bröts loss, inte av människohänder, är Jesus. Guds rikets konung!

  • Ulrika

    Eller så försöker du läsa vad jag skrev.

    Om du är intresserad. Annars kvittade det väl för din del från början.

  • GoranDuvenett

    Ulrika skrev: ”Vill en människa bli en Jesu lärjunge vill jag försöka finnas till hands men innan stjärnorna fallit går jag ingenstans hur stora lämmeltåg som än drar förbi.”

  • GoranDuvenett

    Ulrika skrev: ”Det där med ”bygga ett Guds rike” tror jag är en smitta från samma gamla vanliga källa i Amerikat. De stooooora ”profeterna” tror sig kunna bygga ett Gud rike åt Gud. Teorin figurerar kraftigt inom sk Trosrörelsen, Vineyard och sedemera New Wine.”

  • Ulrika

    Hej igen Göran,

    Det finns flera Bibelställen som beskriver Guds rike. Ett är:
    ”Han sade också: Vad skall vi likna Guds rike vid, eller vilken liknelse skall vi använda för att beskriva det?

    Det är som ett senapskorn. När man sår det är det minst av alla frön på jorden.

    Men när det har blivit sått, växer det upp och blir större än alla
    köksväxter och får så stora grenar att himlens fåglar kan bygga bo i
    dess skugga.”

    Då du verkar ha en ledarroll önskar jag fråga dig hur du tänker dig senapskornet.

  • GoranDuvenett

    Jag har ingen ledarroll.
    Det är väl helt klart att Guds rike börjar hos varje pånyttfödd Kristen. Något annat har jag inte sagt. I Guds rike finns är det bara Jesus som är konung och Herre. Amen!

  • Ulrika

    Amen.

    Och fröet gror i Guds Ord.