I onsdags höll jag alltså ett föredrag på Livets ord om en kristen syn på abortfrågan.
Jag gick igenom frågan kyrkohistoriskt, den kristna kyrkan har från första början aktivt tagit ställning för de ofödda barnen. Abortmetoder har funnits i tusentals år och fanns även på Bibelns tid, och även praxisen att döda nyfödda barn som inte var önskade. Den kristna kyrkan har från första början tagit ställning mot detta. Det går att hitta mycket talande citat om detta från de gamla kyrkofäderna.
Går man igenom bibeltexterna så visas en tydlig bild, det ofödda barnet betraktas just som ett barn. Skapad till Guds avbild, Gud är verksam i hela fosterutvecklingen, och det ofödda barnet är enligt Bibeln aktivt och kan ha en andlig igenkänningsförmåga. Bibelns bud ”du ska inte döda”, gäller allt oskyldigt liv, och i synnerhet barnen, de små barnen och de ofödda barnen. Det intressanta är också att Bibeln använder samma ord för ofödda barn, små barn och äldre barn. Både grekiskan och hebreiskan har samma ord.
Jag har ju doktorerat på frågan om abortmoral, abortpolitik, och opinioner i frågan och jag vet nog mer än nästan någon annan i Sverige hur snabbt och dramatiskt opinionerna har förändrats under senaste 50 åren. Den kristna kyrkan anpassar sig efter tidsandan och den sekulariserade agendan, fast kommer 20-30 år efter övriga samhället. Kristna kyrkan har i regel anpassat sig efter den fria aborten, även i attityder och värderingar, med Svenska kyrkan i spetsen.
En kristen syn är att alla de problem som en oplanerad graviditet, måste lösas på annat sätt än abort. Och där krävs ett socialt engagemang på många plan.
Vi kommer att ordna ett stort opinionsmöte på Livets ord måndag 15 september 19.00 då vi lyfter upp denna fråga.
Idag hade vi öppet hus i Folkungakyrkan för att bjuda in vanliga Söderbor till kyrkan, det kom en hel del grannar till kyrkan.
Jag höll ett föredrag om Södermalms andliga historia. Inte minst lyfte jag fram Elsa Borgs insatser under slutet av 1800-talet, ett imponerande kristet socialt initiativ för att hjälpa bland annat prostituerade.
Jag lyfte fram även pietismens historia på Södermalm. På Wollmar Yxkullsgatan bildades redan på 1730-talet en kristen kommunitet som hette Filadelfiska sällskapet, Sveriges första frikyrka, dock helt illegal förstås.
I morgon håller jag predikan i celebrationsgudstjänsten i Folkungakyrkan. Det blir ett enkelt budskap om tron på Jesus och hur det förvandlar våra liv.