Ekman förklarar varför han blivit katolik

Har igår kväll och idag läst tidskriften Keryx. I detta nummer förklarar Ulf Ekman varför han valt att gå med i Katolska kyrkan. Det är en omtumlande läsning för mig. Han går uppenbarligen in i Katolska kyrkan med mycket öppna ögon, och accepterar  kyrkans teologiska system och självbild. Vissa av reflektionerna kan jag dela men på vissa punkter är jag mycket tveksam. Återkommer till denna fråga. Detta är en teologisk omsvängning av mycket drastiskt slag, om man jämför med var Livets Ord och Ekman befann sig för 25 år sedan.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Inge

    God morgon Stefan!
    Kanske dags att vakna nu?
    Det förvånar mej dock att du först nu tycks förstå vad UE arbetat på de sista tio åren?
    Men bättre sent än aldrig!

  • Anders G

    Varför skulle någon gå med i Kyrkan, för att man bara tror lite grann som katolikerna?

    Kyrkan har fullheten o flera miljoner människor har vandrat den vägen. Läs Hahn (våra vägar bar till Rom) Kreeft (typ allt) eller varför inte Surprised by truth.

    Flera miljoner kommer följa.

    Vincit omnia Veritas!

  • Anders Gunnarsson

    Ja för de som inte orkan/saknar förmåga eller bara inte vågar läsa (finns även en utbredd katolikilliteranism, men de läser inte ens vad jag skriver, av (o)naturliga skäl) en katolsk bok; se Kreeft i högform;

    m.youtube.com/watch?v=ZkOw2oZA6xY

    I like…

  • Ulrika

    Gal 3:26-29

    ”Alla är ni Guds barn genom tron på Kristus Jesus.Alla ni som har blivit döpta till Kristus har blivit iklädda Kristus.Här är inte jude eller grek, slav eller fri, man och kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus.Om ni nu tillhör honom är ni Abrahams avkomlingar, arvingar enligt löftet.”

    Tror att Paulus skrev ”…inte jude eller grek…” då den kristna historien har sina rötter i judendomen. Men om det underlättar för Ekman och andra katoliker att i stället skriva ”Här är inte katolik eller grek…” tror jag att Herren förlåter mig för ett sådant tillfälligt tilltag att ändra texten för att tydliggöra att ingen kyrka eller församling kan ersätta tron på Kristus Jesus.

    Med det sagt vill jag återgå till den rätta texten.

  • ps23enkristen

    Jhon 14 Hela kapitlet ,och Jhon 14 :6, John 14:12-14 … Jhon 14:6 Jesus sade till Honom :Jag är vägen och sanningen och livet .Ingen kommer till Fader utom genom mig …

    Jhon 14:12-14 Amen amen säger jag er : Den som tror på mig skall utföra de gärningar som jag gör , och större än dessa skalla han göra , ty jag går till Fadern. 13 Och vad ni än ber om i mitt namn skall han göra , för att Fadern , skall bli förhärligad i sonnen .14 Om ni ber om något i mitt namn

    Ingen plats där alltså för påvar istället för honom eller samtal med helgon eller Maria …För att få nåd och gemmenskap med Gud och Herrens välsignelse och frid med Gud och sund tro på Gud i den sunda tron och läran efter Ordet Bibeln blott…Och frälsningen av nåd från Gud genom tron och Guds ledning om tron och livet och församling och ledarskap… Och skydd emot allt ont och djävulen, och Herrens frälsning/ räddning om och från helt också…

    Utan som det står skrivet som Jesus sa endast: Jhon 14:6 Jesus sade till honom : Jag är vägen och sanningen och livet . Ingen kommer till Fadern utom genom mig…Låt oss alla tänk på det, och vända om till Gud , till tron på Gud och hans nåd och sanning och kraft ,och hjälp i Anden , och framtill hela sanningen om allt, genom Guds kärlek och trygghet och omsorg om allt … Och till tron och frälsningen innan det blir för sent för någon av oss och livets allahanda i övrigt med …

    För inget är omöjligt för Gud …Utan han förmår att hjälp oss med allt som han vill… Och Gud är den samme i både glädje och sorg och all tröst Gud med … Så det finns inga hopplösa fall för Gud, eller människor eller kristna eller sammanhang eller saker och ting …Utan får Gud bestämma och ledda oss rätt och hjälp, då gör han allt väl som han vill med allt…Och för oss till tron och frälsningen och ett fortsatt liv genom trots allt som Gud vill ändå …Och vare sig det blir kort eller långt… För inget kan skilja dig eller nån eller mig Guds Kärlek i Kristus Jesus vår Herre…

    Och Jesus sa frukta icke för dem som väl kan dödda kroppen men sen inte kan göra mer…Utan desto mer för han som kan kasta både kropp os skäl till Gehenna … Och han sa till alla och dig och mig med: Kom som du är och den som kommer till mig ska jag sannerligen inte kasta ut …

    Påven och Hela Katolska kyrkan och Ulf Ekman och Hela mänskligheten och varje kristen och kristet samanhang och kyrka/ församling och samhället…Och Israel och hela världen och Norden och Sverige …Och du och jag är välkommen till Herren Gud Jesus Kristus Kommen i Köttet genom hans människoblivande genom Den Helige Ande i Jungfru Marias Moder liv och födelse …Fast han var Gud med Fadern och Hans Ande …Han Sonen Av Gudomen Jesus Herren… Och fortsatt Gud och nu också Guds enföde son…Människosonen som kom för att uppsöka det som var förlorat du och alla och mig…

    Jhon 1:11-14 Han kom till sitt eget , och hans egna tog inte emot honom. 12 Men åt alla som tog emot honom gav han rätt att bli Guds barn ,åt dem som tror på hans namn

    13 De är inte födda av blod eller av köttets vilja eller av någon mans vilja utan av Gud

    14Och Ordet blev kött och blod, och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet ,en härlighet som den Enfödde har av Fadern, och han var full av nåd och sanning .

    Det utesluter oss och alla andra och de redan döda som ett alternativ till gemmenskap med Gud .Och hjälp och välsignelse och frid från och med Gud. Och för att få hans nåd och sanning och tron på Gud på riktig efter Guds Ord Bibeln blott i Anden. Och frälsning och ledning på hans rätta vägar och den eviga vägen och uppenbarad för oss av Gud efter Ordet som Gud vill bara … Och hans frälsning/ räddning från djävulen och allt ont och felaktig och felaktig kunskap och okunskap , och lögn, och villolära, och sekt. Och felaktigt omdöme om Gud ,och Ordet bibeln ,och om läran om tron på Gud, och om livet ,och församling och ledarskap och struktur överhuvudtaget .

    Och sekterism bland kristna, och världens människor, och inom ,och utom kristna sammanhang, bland ledarna och medarbetarna och medlemmarna och skydd emot … Och alla Kyrkor och samanhang och Katolska kyrkan och hela dessas tradition och lära och struktur och system… För det enda en människa och kristen behöver och en villfaren eller sund … Är Jesus Kristus Gud ,Guds son kommen i köttet… För att komma till tron på Gud och Guds Ord bibelns budskap och goda nyheter Evangeliet : Om Guds frälsning i Jesus Kristus 1kor 3…

    Och för att kunna församla med Jesus Herren till gemmenskap med andra kristna och till Församling och Guds tjänst och Andlig social omsorg om alla … Och för att nå om världen med evangeliet med evangelisation och mission …

    Och om en kyrka är 50 eller hundra eller tusen eller långt över en miljard som

  • ps23enkristen

    Och om en kyrka är Femtio eller hundra eller tusen eller fler eller långt över en miljard som Katolska Kyrkan …Bevisar inte dess sundhet och äkthet och riktighet som troende och församling och ledare och medarbetare eller ej … Utan endast vad Gud uppenbarar som det verkligen står skrivet i Guds Ord bibeln…Och när det aviker på ett område då måste var och en som vill tro på Gud. Lyda Gud mer än människor och frukta Gud mer än människor… Vad det än handlar om Gud och livet och tron och Guds Ord bibeln .Och Guds nåd och sanning och frälsning och rätta vägledning och kyrka och Guds goda vilja om för något… Om vi vill bli frälsta och hjälpta av Gud, och ha gemmenskap med Gud och människor och oss själva och livet , och leva som Gud vill .Och fullfölja och ta emot vårt tjännarförvär han vill ge oss under livet som en lärjunge, och en kallad till, som en Herrens tjänare i församlingen …Och för att kunna nå fler åt Gud med tron och frälsningen bland våra egna och hos omvärlden …

    Och då måste Katolsk Kyrkan och övriga Kyrkor och vi alla kristna och de som vill bli …Lyssna till Ordet Bibeln och ta del av och höra på vad Anden säger till församlingarna och oss personligen och i privat livet …Och sker det allt för lite eller inte alls …Blir det problem av det , och felaktiga traditioner, och villolära, och uppstår tillfälliga villfarelser som kommer och går över ett mötte, eller en kortare, och längre period . I privat livet och samhället och kyrka med …

    Så när Katolska kyrkan och andra kyrkor och vi kristna tar tid med det och rensar ut världens surdeg från oss och andra och varandra …Då blir vi tro värdiga och sanna kristna och sanna kristna samanhang och tjänster och kyrkor från Gud…Och då kan vi leva genom Guds rena Ord och Evangelieum och ge världen med …Till tron och frälsningen och både hög och låg som vill det är min mening…Och att vi behöver leva i daglig och stundlig omvändelse och helgelse för att kunna tro på Gud och leva som Gud vill ,och för att kunna gör det han vill och förstå och vilja och tro , och om både Gott och ont …

    Och bedja Gud om så leder han det så med , och så det uppenbaras för oss efter behov med av honom …För vi människor, och även vi kristna ,och våra Kyrkor, och Katolsk Kyrkan med, och alla samanhang, och enskilda. Kan vara så förstockade ,så vi inte ser härligheten som utgår från kristi ansikte alls …Eller mycket lite och därför behöver få våra ögon öppnade av Gud…Och det vill Gud hjälp oss med tror jag och efter behov och har alltid gjort och kommer alltid att vilja göra med… Guds frid och Rika välsignelse för livet och för tid och evighet med frid med Gud och till frid med Gud alltid och trots allt .Och till Guds ära och för Guds skull bara ,som Gud vill enbart, om tron och frälsningen av Guds nåd och sanning bara i Anden och Andens kraft och vishet .Och om livet och kyrka och samhället och allt bara som Gud vill och det står skrivet i Guds Ord bibeln blott i dom rätta grundtexterna Guds som Gud och Ordet och hans vilja i Anden är.Och genom hans integritet och barmhärtighet ber jag Gud om och tackar Gud för att jag får och jag får hans svar och vilja om helt som Gud vill bara? Och allt kan få bli väl med som Gud vill med när det är möjligt gode Gud i Jesus namn,amen Frid Ronny

  • Ulrika

    Precis,
    Hela evangeliet genomsyras av att omvända sig till Gud. Om vi ska tala om ”konvertering” så är det att gå från sitt eget kött till Gud som vi ska fokusera på.

  • Inge

    Godmorgon Stefan!
    Nu när du nu ändå funderar på Ekmans lappkast i tron så kan du ju samtidigt reflektera lite över det vägval som en av dina kompisar nu tillkännagivit! Ett beslut som han tydligen övervägt sedan 2008. Detta trotts att han liksom Ekman kategoriskt förnekat varje antydan i denna riktning?

    Anser du att din kompis Birro som nu är katolik bör fortsätta som ledarskribent och bloggare på VID?
    Hade du bjudit in Birro till Folkungakyrkan med samma öppenhet och entusiasm om du vetat att han knappt två månader senare skulle konvertera?

    Men för dej som är kompis med Birro så har du naturligtvis känt till hans planer en längre tid.0:)

    http://www.stefansward.se/2014/05/18/intervjuade-birro-i-folkungakyrkan/

  • Ulrika

    Hej Inge,

    För att tala ”kompisar” undrar jag vilket samfund du tillhör. Är du medlem i Folkungakyrkan?

    Själv är jag troendedöpt inom EFK men blev aldrig medlem. När jag försökte förstå vart jag skulle blev det som mest rörigt i församlingarna i min stad och jag törs inte bli medlem i röran. Min man är fortfarande EFK,are, hans pappa EFK-pastor osv. Så det är klart man bryr sig. Jag har mycket att tacka EFK för men nu törs jag alltså inte bli en del av dem:(

  • Pingback: Ulf Ekman och sola scriptura | Mikael Karlendal()

  • MKarlendal

    Jag känner mig inte förvånad eller omtumlad på det sätt Stefan Swärd gör. Jag tror det är tämligen självklart att den troende kristna person som i vuxen ålder blir katolik gör det med mycket öppna ögon och har tänkt igenom det mycket noga.

    Jag förklarar mer här: http://www.mikaelkarlendal.se/uncategorized/ulf-ekman-och-sola-scriptura/#more-1466

  • Anders Gunnarsson

    Inge

    Man kan enligt gammal sv tradition alltid avliva katolikerna eller mer modernt bara baktala dem o förvägra dem dagligt värv.

    Kul Jul

  • Inge

    Bäste Mikael! Jag hoppas jag har fel? Men efter att ha tagit del av din förklaring/försvar av Ulfs artikel ja då blir tvärr inte heller jag speciellt förvånad eller omtumlad om även du på sikt, riskerar att dras in i den katolska villfarelsen? Jag känner inte dej och hoppas att jag därmed feltolkat din förklarIng?

  • Inge

    Anders.
    Katolikerna har antagligen historiskt betydligt djupare och mera utstuderade traditioner att avliva sina motståndare.

  • Anders Gunnarsson

    När då? Hur då?

    Kanske bara behöver påminna herrn att häxprocesserna var ett urprotestantiskt projekt.

    Och Inge; din antikatolicism har ett bäst före-datum, långt före 1800 frös ihjäl!

    Allt Gott o katolskt tillönskas dig hjärtligen.

  • Anders Gunnarsson

    Om bäste Inge läser i kommentarfältet ser du att du är (nog) ute o cycklar.

    Allt Gott
    Från en glad villfarelse-skit av babylonierit… :-)

  • Inge

    Jag har läst kommestartfältet! Och Mikaels kommentarer övertygar mej inte att jag har feltolkat honom.
    Alla som inte klart och tydligt kan svara Nej på frågan om dom är på väg att bli katoliker ligger i riskzonen att dras in i denna religiösa koloss av villfarelse som nu verkar fara fram som en löpeld i de etablerade leden.
    Jag ser fram mot vad Stefan har att säga i frågan, nu när han äntligen vaknat och börjar förstå vad som pågår?
    Det är annars förvånansvärt tyst bland de etablerade pastorerna kring detta?
    Sedan vill jag säga dej Anders, jag vet att du gillar det du kallar kyrkan, men låt mej slippa dina ändlösa diskussioner där du försöker bevisa den katolska kyrkans fullkomlighet.
    Det finns endast en som är fullkomlig och Han behöver jag inte bli katolik för att finna.

  • PeJohansson

    Gissar att det snart är fler med bekännande tro jämfört med officiella medlemsantal oavsett gruppering, olyckligtvis för organisationsbyggarna så kallar Herren vem Herren vill till uppgifter i gudsriket.

  • Anders Gunnarsson

    Inge

    Du har rätt o fel. Jag tror inte att du inte funnit Honom. Fortsätt så.

    Men du hatar Kyrkan i fullständig okunskap. Sånt går att ändra om du vill.

    F ö så består ditt fel i att du tror att jag ser Kyrkan som fullkomlig. Det är totalt vansinnigt fel. Det första prästen sa, när jag sa att jag skulle konvertera var NEJ. det tog rätt lång tid av övertygande innan han sa, ok.

    En stor del av det samtalet gällde just; tro inte det blir bättre innanför Kyrkan än utanför.

    Ja som biskop Anders uttrycker saken; katoliker finns överrepresenterade i 2 organisationer; Svenska Akademin o svenska fängelser. :-)

  • Anders Gunnarsson

    Inge

    För att förtydliga.

    Jag tror helt enkelt att Kyrkans lära är fullheten o att hon dold under synd bär fullheten av Guds uppenbarelse i lerkärl.

    Det är Guds stora gåva. Hon har inget i sig själv att berömma sig där. Men skillnaden är uppenbar, när du jmf med valfritt protestantiskt samfund. Där godtycklighet blivit norm, står Kyrkan klippfast.

    Som söndagskolesången går: ”Bygg inte hus på en sandig strand. Bygg inte hus på grus. Kanske verkar det ok, men en dag du ångrar dig, du får bygga huset en gång till.

    Du måste bygga huset på ett berg, på en stadig grund som INTE RUBBAR sig. För när (åsikts-)stormen piskar på har du frid i huset ändå.”

    Därför blev jag katolik.

    Tack gode Gud för söndagsskolan och påve Franciskus.

  • Ulrika

    Kan man förvänta sig svar angående vilka kompisar och miljöer man lever i om man inte ens försöker visa vart man själv hör hemma?

  • Inge

    Anders jag hatar ingen, varken kyrkan, påven eller dej!
    Däremot hatar jag synden såväl i kyrkan som i mej själv.
    Att bygga på en fast grund är viktigt, men när det gäller tron så finns det bara en fast grund och det är Klippan Kristus!

  • Anders Gunnarsson

    Inge

    Kristus lade klippgrunden för Kyrkan just hos Petri ämbete (Matt 16:16). Den klippan är densamme idag som då.

    Sen tyckte jag nog mig urskilja ett rätt så milt litet katolikhat i det du skriver. Det kanske bara var riktat mot Ulf.

    I vilket fall som helst, hoppas jag att jag har fel.

    Allt Gott

  • ps23enkristen

    Stefan Swärd och ni i ledande ställning i kristenheten…Jag tror den kristna församlingen I Europa och väst och Usa och Sverige … Behöver mötta Jesus igen och få ett nytt uppvaknade och förnyelse som väcker den kristne, var han än är på nytt till ett mer överlåtet och ödmjukt och troget liv med och för Gud ,efter Guds vilja och Ord som Gud vill …Och om vi placerat oss själv eller andra oss, eller vi andra på fel ställe i livet och i fel uppgifter och i fel samanhang eller både ock… Så tror jag vi behöver väckas av Gud om det så vi kan se och förstå att det är så ,liksom om annat och hur vi kan gå vidare som Gud vill… Guds frid och välsignelse för livet och evigheten med Gud i Jesus namn, amen …Ronny

  • WO

    Birro har väl under flera år kallat sig katolik?! Det kan ingen ha missat som umgåtts med honom, när även vi som ”bara” har media att tillgå vet det.
    Sen kom det fram i nåt TV-program i vintras att han faktiskt är SvK-medlem, och således inte alls katolik. Men nu säger han sig ha bestämt sig för att bli katolik på riktigt, att gå med som medlem i RKK.

  • Cissi

    Trots allt stod det väl tydligt att pastor Swärd drog paralleller till EFS i St Clara, eller har jag helt fel?

    Salve

  • Anders Gunnarsson

    Cissi

    Det där förstod jag ö h t inte?
    St Clara nämns inte o Birro har väl ingen koppling med dem alls.

    Och inget i texten tyder på vad du påstår.

    Hur menar du?

    Allt Gott (inkl salve=hälsan). :-)

  • Ulrika

    Människor från alla möjliga och omöjliga håll rusade ner till Jordanfloden för att bekänna sina synder och bli döpta. Alla möjliga och (för oss) omöjliga följde Jesus dag och natt. Detta var innan KK och Svk fanns. Och innan alla svenska samfund fanns.

    Att bekänna mina synder och ta emot dopet är förmodligen det mest modiga jag genomgått. Fast det var en följd av Guds goda omsorg. Först fick jag lära känna Fadern. Att Fadern inte är som jordiska fäder. Sedan fick jag lära känna Hjälparen, den Helige Ande. Ibland är Anden nära, ibland känns han långt borta. Någongång så långt borta att jag levde i frågan:”Varför har du övergivit mig?”
    Jesus förundrar mig fortfarande. Han är ju min Gud.

    Frågade Jesus:”Vilken kyrka kommer du ifrån?” ”Har du övervägt noga vilken kyrka du ska till?”

    Jesus frågar:Älskar du mig? Har du mig kär?

    Kan man studera sig till ett sådant svar? Kan man konvertera från en kärlek till en annan?

    Om min man frågar mig:Har du mig kär?
    Ska jag då svara: Jag ska göra ett moget övervägande kring saken och studera kursen i saken först så får vi se sedan. Och om jag då kommer fram till att jag har dig kär kommer människor berömma mig för mitt mod:) Och för mina öppna ögon…..

  • PeJohansson

    Tro är nog, att angripas eller att behöva uppleva att man är mindre duglig i tjänst för Herren bara för att man inte är listad på en betalningsmatrikel är ett modernt påfund. Där två eller tre är församlade osv. duger.

  • Cissi

    Birro var inte i mina tankar. Broder Ulf Ekmans syfte eller motiv till konvertering såsom det skildrats av kyrkoledare var vad jag försökte tolka och dessvärre, Gunnarsson, så verkade brobygget betraktas som Ekmans evangelisationsiver bland redan döpta.

    Shalom

  • Anders Gunnarsson

    Cissi

    Hur då?

    Vad är bättre rent missionsstrategiskt med att gå från ett ultrareduktionistiskt evangelikalt samfund, till en trög bankrutt koloss???

  • kjell

    Var det denna länk som du har i tankarna,

    http://bibelfokus.se/node/222

  • Cissi

    T a c k Kjell, länken var nödvändig för att jag skulle drabbas av insikten att pastor Swärds ovisshet varit alltför svårtydd och alltså värd att påpekas. Jag tolkade välvilligt samtliga inlägg och tänkte därmed att konverteringen backstage förklarats vara en missionskallelse till de icke tungotalande – om sådana katoliker finns… Gunnarsson?

  • Anders Gunnarsson

    Cissi

    Detta förvirrade off topic-samtal blir inte klarare, speciellt inte efter länken till antikatoliken Lennart sammel-surium:s sida.

    Ingen med sinnena i behåll kan tro på det Lenart skriver. Det är lågvattenmärken av fullständigt ignorant antikatolska personer utannminsta tillstymmelse till insikt i Kyrkan:s tro (t ex är tidegärden en böneform med Psaltaren – Jesu egen bönbok – som utgångspunkt).

    Man skäms i hans ställe.

    Och tycker att vi lämnar denna återvändningsgränd som är långt utanför ämnet ifråga.

    Allt Goty

  • Ulrika

    Jo, fast om Inge, som kanske inte ens heter Inge, inte vill tala om sina kompisar, kan han då förvänta sig att Stefan ska tala om sina?

    Antag att hälften av alla ”gilla till Inge” kommer från frustrerade LO,are, då är egentligen deras gillande till Inge ett ogillande av sina egna vägvisare o vice versa.

  • Cissi

    Överenskommet. Jag hade långt hellre kommit till rätta med dagens kyrkors kenotiska tendenser och tycker redan att fokus på guilt by association i tidigare replikskifte är off topic (se Yechezk’el 18 respektive 33)

  • kjell

    Dock, den Högste bor icke i hus som äro gjorda med händer, ty det är såsom profeten säger:
    Himmelen är min tron,
    och jorden är min fotapall;
    vad för ett hus skullen I då kunna bygga åt mig, säger Herren,
    och vad för en plats skulle tjäna mig till vilostad?

  • Anders Gunnarsson

    Kjell

    Besök närmsta katedral, så ser du.
    Där i dess mitt vilar(vilade i Svedala) Gud själv.

    Det är en hymn i sten. En predikan huggen för hand.

    Se Kreeft: länk ovan, vilket intryck det gjorde på honom. Vad gjorde det för intryck på dig?

  • inge

    Anders akta dej att förledas och förblindas av alla dessa fina katolska byggnadsverk! De skall ju alla förgås. Jag kan upplysa dej om att vi nu lever i det nya förbundet i Kristus.

    Apg 17:24

    Gud är den som har skapat världen och allt som är i den. Han som är
    Herre över himmel och jord bor inte i tempel som är gjorda av
    människohand.

    Matt 24:2

    Men han sade till dem: ”Ni ser allt detta. Amen säger jag er: Här skall inte lämnas sten på sten. Allt skall brytas ner.

    Hebr 13:14

    Ty här har vi inte någon stad som består, men vi söker den stad som skall komma.

    Jak 5:3

    Ert guld och silver skall ärga, och ärgen skall vittna mot er och
    förtära ert kött som eld. Ni har samlat skatter i de sista dagarna.

    1 Kor 2:4

    Och mitt tal och min predikan bestod inte i ord som skulle övertyga
    genom mänsklig visdom utan genom en bevisning i Ande och kraft.

  • WO

    Jag förstår dina tankar, tror jag. Men inser inte fullt vad de har med mitt svar till Inge att göra…

    Ville blott nämna att detta med sitt sikte mot katolicismen inte alls är något Birro kategorisk har förnekat, alltså tvärtom mot vad Inge påstod.

    Att kyrkor/samfund är ofullkomliga varenda ett det kan jag ju knappast förneka…

  • Ulrika

    Ok.

  • Ulrika

    ok

  • Anders Gunnarsson

    Inge

    Se där, där blänkte antikatolicismen till igen.

  • Ulrika

    Tveksamt om du tänker svara men jag skulle ändå vilja uppmana dig att fokusera mer på vad KK som kyrka lär ut än att hänvisa till människorna som rör sig i dem. Jag ser exempelvis en hel del katolskt tänk inom den sk protestantiska sektorn.

    För en seriös debatt kan vi främst tala om läror även om det ibland är nödvändigt att även peka på de ledare som ansvarar för dem. Berätta vilken undervisning som de stackars katolikerna och andra får när de kliver in på en Katolsk mässa i stället.

    En av anledningarna till att människor lyssnade till Luther var förmodlingen att han var katolik från början. Ja, det var förmodligen en avgörande egenskap.

  • Inge

    Hej Ulrika!
    Du har helt rätt, men denna bloggpost handlade ju om varför just en viss person konverterat.
    Jag kan samtidigt med viss oro konstatera att mycket av det som UE och Birro skrivit den senaste tiden är mycket bra, exempelvis Birros senaste bloggportal i VID eller UE senaste blogg på ulfekman.nu man har på ett utstuderat skickligt sätt utelämnat allt kontroversiellt katolskskt. Vilket gör att många sänker garden mot det katolska.
    Jag tror att det är denna katolska light version vi allt mera kommer att få serverad i detta land.
    Denna medvetna strategi gör att dessa nya katoliker kommer att få med sig en stor skara proselyter in i den katolska villfarelsen.
    Samtidigt ser vi SVK avfalla allt mer och mer från den sunda tron på Jesus eller att de allt mer dras mot den katolska mystiken, jag besökte igår Mariakyrkan i Sigtuna och såg då till min förfäran ett stort antal ikoner till försäljning, och juständningar samt människor som gjorde bugningar och korstecken, alltså ingen större skillnad mot att besöka en katolsk kyrka i exempelvis Italien.
    Samtidigt ser vi ett kristet ledarskap som yrvaket ger sitt tysta medgivande till denna katolska våg som sveper i vårt land.
    Jag ser fram mot vad Stefan drar för slutsatser i sitt utlovade inlägg.

  • Ulrika

    Tack för svar,

    Förlåt min inledande provokation.

    Delar din oro över alla light-versioner som håller samman den ekumenik som tillåter allt utom det som pekar på viktiga skillnader.