Summering och analys av tre dagars New Wine-konferens

Nu har vi haft tre dagars ledarkonferens, New Wine Sverige ordnade det i samarbete med tre lokala Stockholmsförsamlingar, Citykyrkan, Elimkyrkan och Korskyrkan. Inbjuden gästtalare var Randy Clark från USA. Randy var en mycket vanlig pastor under många år, först baptistpastor i fullständigt icke-karismatiska sammanhang, och hans andliga längtan förde honom sedan till att bli pastor inom Vineyard på åttiotalet. Efter att ha gått i väggen och blivit utbränd så mötte han Gud på ett dramatiskt sätt i mitten av nittiotalet. Under de senaste 10 åren har han framförallt ägnat sig åt att resa runt i världen och undervisa om helande, Andens gåvor, och uppfyllelsen av Helig Ande. Precis som praxis bland predikanter i karismatiska kristna sammanhang, han undervisar biblicistiskt, läser som det står, tolkar Bibeln mycket bokstavligt, och hävdar att detta gäller oss här och nu.

Han är verkligen ingen känslomässig och eldig pingst- eller trospredikant i stilen. Randy Clark står och undervisar på ett rationellt och sakligt sätt. Men hans undervisning ligger väl i linje med klassisk amerikansk helande- och trosundervisning, det går att dra en rät linje från 1800-talet och till femtiotalets helandeväckelse, latter rain-väckelsen, Kathryn Kuhlman, och senaste årtiondenas trosrörelse och Vineyard. Clark ger ett viktigt bidrag genom att visa på gemensamma nämnare i olika rörelser som har varit aktuella under senaste 150 åren. När Randy Clark försöker visa på gemensam nämnare mellan femtiotalets helandeväckelse, latter rain, tidig pingströrelse, karismatiskt sjuttiotal, trosrörelsen och Vineyard, så gör han en betydande insats för att skapa enhet i Kristi kropp.

Torsdageftermiddag under konferensen innebar en påtaglig andeutgjutelse. En luttrad medlem i Citykyrkan menade att man inte sett något liknande i kyrkan sedan sent sjuttiotal när Benny Hinn var en regelbunden gästpredikant. Många människor mötte Gud på ett påtagligt sätt. Det var många som ”föll i Anden”, som skakade, som stod med lyfta händer, som ropade, som grät, eller låg på golvet i mer eller mindre avdomnade ställningar.  En kritisk åskådare borde nog ha undrat vad vi sysslade med på torsdageftermiddagen, folk låg i drivhögar och bara prisade Gud.

Men så blir det när Anden är utgjuten och rör vid bräckliga människor.

Sången i Anden på torsdagskvällen var nog det starkaste jag upplevt på en hel del år. Det är mäktigt när sången och tillbedjan i en gudstjänst lyfter över nivån av vanlig församlingssång, och når nivån av ”änglars tungomål”.

Men när Guds mäktiga Ande uppfyller sköra, enkla och svaga människokroppar, då blir det mäktigt, det är svårt att undvika att inte skratta, gråta eller skaka eller på annat sätt högljutt prisa Gud. Det var ju samma sak på första pingstdagen, de som blev fyllda med Anden, folk undrade om de hade druckit massa vin mitt på dan. Randy Clark uppmuntrade verkligen i den här typen av manifestationer, men han bromsade inte heller, han menade uppenbarligen att människor måste få ta emot av Andens våldsamma kraft, och inte lägga locket på.

En ung tjej kom kom och profeterade över mig på torsdagseftermiddagen, jag har aldrig sett henne tidigare, jag vet inte om hon vet något om mig. Men det var mäktigt, kraftfullt, mitt i prick och mycket trosstärkande och uppmuntrande.

Randy Clarks tjänst handlar väldigt mycket om att förlösa tro bland de närvarande, han drar inte uppmärksamheten till sig själv och sin egen tjänst, utan de som är där får tro för att de kan be för och bota sjuka, höra från Gud, och bli mäktigt använda av Gud. Det hände under denna konferens.

Den här typen av konferenser blir bara en andlig drog om det begränsas till en konferens. Men de flesta som var där var människor som är djupt överlåtna till pionjärevangelisation, församlingsgrundande, socialt kristet engagemang, gatuevangelisation, lokalt kristet församlingsarbete m.m. När den väldiga kraften i den Helige Ande förs vidare i en lokal situation blir det sund kristendom, fokus blir inte upplevelser och manifestationer utan fokus blir att förmedla budskapet om frälsning och befrielse till människor utanför kyrkan som verkligen behöver det.

För min personliga del valdes jag in i New Wines Sveriges styrelse i samband med denna konferens, och ser fram emot fortsatt samarbete med detta nätverk. New Wine är ett unikt samarbete mellan kristna från olika samfund, som förenas av en stark längtan av andlig förnyelse. Daniel Norburg som är EFK-pastor i Malmö är ordförande i nätverket, en klok och sund kristen ledare. För övrigt är det pastorer från EFK; EFS, Pingströrelsen, Gemensam Framtid och Svenska kyrkan som är drivande i New Wine-nätverket i Sverige. Hans Wolfbrandt, kyrkoherde i Lysekil är vice ordförande i styrelsen. John Derneborg, pingstpastor i Vänersborg, är deltidsanställd och reser land och rike runt och har olika förnyelsehelger. John vittnar om hur många människor upplever Gudsingripanden och helanden, i växande utsträckning, under dessa möteshelger.

Jag uppskattar mycket den ekumeniska bredden inom New Wine.

Vi är många kristna runt om i hela Sverige från alla kristna sammanhang, som bara har en intensiv längtan efter en ny våg av andeutgjutelse, en ny våg av väckelse över vårt land. Vi vill se att det bryter igenom, att stora skaror av människor kommer till tro, att de sjuka blir botade i Jesu namn och att de bundna blir befriade i namnet Jesus. Konferensen den här veckan har bidragit till att uppmuntra till och skapa tro för detta.

 


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Den tvivlande agnostikern

    Men snälla! Kan inte någon sund och balanserad sätta stopp för de här vansinnigheterna. Det är ju precis lika illa som på Livets Ord på 80-talet.

  • http://holyspiritactivism.wordpress.com/ Micael Grenholm

    Amen, det var en underbar konferens! Gud. var där och gjorde fantastiska saker. Tänk att så stora helanden kan ske i Sverige!

  • Inge Nilsson

    God morgon Stefan!

    Intressant att ta del av din rapport från denna ledarkonferens i Citykyrkan,
    hade gärna varit med och själv tagit det av vad DHA gör idag men jag hade
    tyvärr inte de rätta kvalifikationerna för att kvala in som deltagare.

    Jag var inte där, men jag läser vad du skriver och de vittnesbörd du tar
    upp gör att jag tror på att detta var äkta, jag tror att DHA verkligen vittnade
    om sin närvaro i dessa möten, det betyder dock inte att de gästtalare som var där bör
    eller skall höjas till skyarna. Stefan jag vill påminna dig om den debatt som
    rådde när Lakeland väckelsen var 2008, jag och min fru var bland de allra
    första Svenskar som besökte Lakeland när väckelsen var som starkast, när jag då
    skrev hem och vittnade om vad DHA gjorde i människors liv var mottagandet
    kanske inte så positivt som jag hoppats på, Stefan jag vet att jag även skrev på din
    blogg och att du uppvisade en stor skepsis mot det som då hände, du hade då säkert goda skäl till att du skrev som du skrev då. Det intressanta är att kritikerna var de som inte hade varit på plats, jag har dock fortfarande inte hört eller läst om någon som var där under denna tidiga period då vi var där, som vågat förneka DHAs närvaro. Sedan vet vi alla vad som hände med T Bentley osv. men min fråga är då, kan vi eller har vi rätt att då
    förkasta allt bara för att talaren faller i synd?

    Stefan skulle det senare visa sig att någon av huvudtalarna i
    denna ledarkonferens levt ett dubbelliv och varit otrogen mot sin fru, eller om
    andra knepigheter framkommer om dessa ledare, skulle du då förkasta allt det du
    upplevt av DHA närvaro under dessa tre dagar? Troligen inte? Eller?

    Du skriver ”En luttrad medlem i Citykyrkan menade att man inte sett något
    liknande i kyrkan sedan sent sjuttiotal när Benny Hinn var en regelbunden gästpredikant.”
    B Hinn är ju ett lysande exempel på en pastor som bevisligen fallit och gått
    utanför gränsen, men ändå har denna luttrade medlem tydligen inte förkastat det som han då upplevde på sjuttitalet?

    Det händer något i vår ande när DHA överbevisar oss på djupet, är det verligen äkta då är min slutsats att då förkastar vi det inte även om den ofullkomlige budbäraren faller i synd. Det är en nåd att Gud vill använda oss ofullkomliga redskap.

  • Nathalie Bencic

    Wow så gött att läsa. Vilken uppmuntran och bekräftelse på att vi tror på en levande Gud.

  • Leif Berg

    Inte bara som på livets ord, utan också ”Jag uppskattar mycket den ekumeniska bredden inom New Wine.” säger S.S.

    Hur illa har det inte blivit då man kan samlas under vilka paroller elller förmenanden som helst i vissa sammanhang, det är en ledlös samling av påstådda ledartyper som figurerar gång efter annan, vars ledarförmåga torde vara av det mänskliga påfundet!!

    Man vill ingå i ett nätverk som binder dem allt mer i den Katolska mysterie-religionen!

  • Andreas Frost

    Det är onda andars verk Stefan Swärd! Jag har tigit ett bra tag angående dig och den väg du valt men nu kan jag inte hålla mig längre, det har gått för långt! Eftersom du gör dig skyldig till att förleda andra är det mycket allvarligt.

    Jag citerar från BibelFokus:

    ”Men nyckelpersonen för Toronto-skeendets start var Randy Clark som fungerade som länken mellan Trosrörelsen och Vineyard när den s.k. Toronto-välsignelsen bröt ut i Toronto i januari 1994. Randy Clark var Vineyard-pastor i Saint Louis. Han ropade till Herren att det skulle ske manifestationer i hans liv och i hans församling. Randy hörde talas om det ovanliga som skedde runt Rodney Howard Browne, så han åkte till ett möte med Rodney Howard Browne i Tulsa, Oklahoma på Kenneths Hagins högkvarter – trots att han hade ansett att Hagin var en villolärare! Där fick han del av ”smörjelsen” vilken han tog med till sin egen församling där detta sedan fick fäste. Därefter tog han ”smörjelsen” till en regional Vineyard-konferens i Lake Geneva, Wisconsin i oktober 1993 där detta fick fäste bland fler Vineyard-ledare. Vid Vineyard National Board meeting i november 1993 fick John Arnott veta vad som hade hänt vid de olika mötena med Randy Clark. Detta ledde till att John Arnott inbjöd Randy Clark att komma för att tala och tjänstgöra i ett par dagar i Arnotts församling Toronto Airport Vineyard Church i januari 1994. Dessa två dagar ledde till en lång period av möten i John Arnotts församling och alltså till det som sedan kom att kallas för ”Toronto blessing” eller på svenska ”Toronto-välsignelsen/Toronto-väckelsen”. I detta klipp kan du se effekterna av Toronto-andligheten i en församling i Boston: http://www.youtube.com/watch?v=xCeVZ6e2T0E

    Har du tagit del av Toronto-andligheten kan du helt och fullt räkna med att du på köpet också fått hela paketet från Kenneth Hagin och Kenneth Copeland. En snabb titt på några videor med dessa båda herrar övertygar vilken nykter kristen som helst att detta är en andlighet från ”andra sidan”.
    SLUT CITAT

    Ni banar vägen för antikrist ande. Stanna därför upp och fråga Herren efter sanningen.

  • http://himmelochjord.swedmedia.se stefan

    Andreas Frost,

    Jag tycker att man ska vara mycket försiktig med att döma ut något som onda andars verk. Mina bedömningar grundar sig på vad som faktiskt hände på konferensen. Sedan kan man spåra influenser i en persons liv på många olika sätt, bara för att man läst någon bok eller lyssnat på någon vid ett visst tillfälle så ska man helt tillskrivas att man är påverkad av onda andars verk.
    Finns det någon som inte är påverkad av onda andars läror enligt din definition? Jag läste Kenyons böcker på sjuttiotalet och tyckte de var bra? Det betyder inte att jag håller med om allt. Är jag därför påverkad av onda andars läror?
    Bless,
    Stefan Swärd

  • Christopher

    En enad kyrka, människor helade och befriande, hur kan detta vara djävulens verk? Du kan inte med grunden att det har gått till överdrift flera gånger hävda att vi inte alls skall sträva efter DHA utgjutelse. Jag ser det som ett litet pris att betala att några beter sig som hundar mot att tusentals blir frälsta, helade och befriade om vi nu tar torronto rörelsen som exempel.

  • Vaktpost

    Förebyggande:
    Ta inte emot personlig förbön med kroppskontakt. Om någon med gott uppsåt vill be för dig accepterar den att göra det utan kroppskontakt.

  • stefanswrd

    Andreas Frost,

    Jag tycker att man ska vara mycket försiktig med att döma ut något som onda andars verk. Mina bedömningar grundar sig på vad som faktiskt hände på konferensen. Sedan kan man spåra influenser i en persons liv på många olika sätt, bara för att man läst någon bok eller lyssnat på någon vid ett visst tillfälle så ska man helt tillskrivas att man är påverkad av onda andars verk.
    Finns det någon som inte är påverkad av onda andars läror enligt din definition? Jag läste Kenyons böcker på sjuttiotalet och tyckte de var bra? Det betyder inte att jag håller med om allt. Är jag därför påverkad av onda andars läror?
    Bless,
    Stefan Swärd

  • stefanswrd

    Inge, detta är inte enkla frågor. Jag tycker dock att offentlig tjänst med utövande av Andens gåvor måste kombineras med en sund lära och en livsstil som är i enlighet med kristen standard. Det finns ofta en naivitet i karismatiska kristna sammanhang. Sedan använder Gud i sin nåd ofullkomliga människor, men en sund skepsis tycker jag allt man ska ha kring extraordinär karismatisk kristendom.
    hälsningar
    Stefan Swärd

  • http://profiles.google.com/stig.melin.vasteras Stig Melin

    Matteus 24

    23. Om någon
    då säger till er: Se här är Messias, eller där är han: så tro det inte 24 ty
    falska messiasgestalter och falska profeter skall träda fram och göra stora
    tecken och under för att om möjligt bedra även de utvalda 25 jag har nu sagt er
    detta i förväg 26 Om de alltså säger till er: Han är i öknen så gå inte dit,
    eller: Han är i de inre rummen, så tro det inte……

    Ni skall
    inte ”springa benen av er” efter falska profeter.

  • Christian

    Blinda ser, döva hör, lama går… Underbart när Gud häller upp nytt vin!

  • stefanswrd

    Den tvivlande agnostikern,
    Vi lever ju i ett land med religionsfrihet så det är nog svårt att sätta stopp för det.
    hälsar
    Stefan Swärd

  • Vaktpost

    Det var bland det mest obibliska svar vi hört på länge. Den sunda läran måste härmed anses vara förpassad till historiens soptipp av Stefan Swärd själv.

  • Per

    Två frågor: I Dagen läser jag att Randy tror på tre dop och på Davids blogg läser jag att ”Randy undervisar oss om kunskapens ord och stretchar oss rejält – Gud kan hela bara genom att ordet talas ut! ” Är inte detta exempel på två klassiska gamla villoläror, eller vad är det jag missar? Var hittar man det i den boken det vara så noga med att läsa bokstavligt? För det är väl inte bara eget ”hitte på”?

  • David Åhlén

    Underbart att höra om detta! Mer Gud!

  • right

    Klantigt av de som fick handpåläggning av Jesus, lärjungarna, apostlarna och profeterna, de utsatte sig verkligen för potentiell fara!

  • stefanswrd

    Vaktpost, enlig Heb 6 hör läran om handpåläggning till en av de första grunderna i kristen tro.
    Stefan Swärd

  • http://profiles.google.com/stig.melin.vasteras Stig Melin

    Stefan, jag är rädd att kristenheten upplevt en längre torrperiod och blivit törstigt. Och det är när man är som törstigast man ger minst akt på vad man dricker, man bara dricker. Och nu kommer nytt vin och man blir andligt berusad. Så småningom kanske man ändå storknar. Under är inget bevis på att den helige Ande är verksam. Se upp så att ingen bedrar er, sa Jesus.

  • gäst och främling

    Vad har hänt med din blogg, det är svårt att både lasa och kommentera, mina webbläsare duger inte.

  • stefanswrd

    Gäst och främling, programvaran har uppdaterats.
    Du kan nog lösa det med någon form av uppdatering.
    hälsn
    Stefan Swärd

  • http://holyspiritactivism.wordpress.com/ Micael Grenholm

    Det där med ”tre dop” var nåt Randy nämnde i en bisats och inte utvecklade alls, är förvånad att Dagen tog med det. Han menade att pånyttfödelsen är ett andligt dop, därtill har vi dopen i vatten och i Ande. Visst jag skulle inte kalla pånyttfödelsen för dop men jag förstår inte vad det skulle få för heretiska konsekvenser. Det är väl ungefär som att kalla Nattvarden för ett brödunder.

    Sen att människor blir helade när man talar ut ord över dem är absolut inte heretiskt, det gjorde Jesus och apostlarna hela tiden.

    Gud välsigne dig!

  • Den tvivlande agnostikern

    Måste vara bekvämt att kunna gömma sig bakom religionsfriheten för att ostört kunna manipulera och förstöra den mentala hälsan för enskilda människor. Att du inte ser parallellerna till tidigare vansinnighetsväckelser och dess konsekvenser är ytterst problematiskt men tyvärr föga förvånande.

  • Birgit Hedström

    Hej Lennart Svensson! Ville bara tala om att jag under den 18mars skrivit tillbaka till dig med anledning av din senaste kommentar till mig där.
    Var välsignad!!
    Birgit

  • Birgit Hedström

    Hej gäst och främling! Pröva med att registrera dig på Disqus (rutan längst ner med ett d på). Fyll i din e-mailadress samt välj ett lösenord och följ sen instruktionerna.
    Lycka till!
    Birgit

  • Vaktpost

    Eh… Konsten att jämföra äpplen och päron är som vanligt tillämplig för att föra sin åsikt i bevis liksom den välanvända pincipen att rycka en enstaka vers ur sitt sammanhang.

    Vi talar här om två olika saker. Det som kallas för Guds Andes kraft, Den Helige Andes verkningar etc inom en rad rörelser har påfallande mycket gemensamt med helt andra andars verkningar både inom och utom den sk kristna kyrkan. Att så är fallet är svårt att motsäga i ljuset av den mångfald beskrivningar som gjorts genom historien. Om alltså yttringarna av andar som inte är från Gud är desamma som den Gud förmodas sända – vilken blir slutsatsen? Är det samma ande? Är det olika andar med samma yttringar? Är det helt enkelt inte Guds Helige Ande man mött? För de flesta som bekänner en kristen tro baserad på Jesu Kristi försoning torde det inte vara möjligt att påstå att det handlar om samma ande. Då återstår i så fall de två senare alternativen. Vad finns då att säga om dem?

    *Om* det är olika andar med samma verkningar *och* vi är intresserade av att skilja onda andar från Guds Ande, hur skiljer vi dem då åt? Det går att fördjupa sig i detta, men en central fråga är om den aktuella anden leder människor till omvändelse till Kristus och lydnad inför Honom. Det förekommer i dessa sammanhang mycket tal om Jesus men inte om lydnad inför honom och att i första hand leva i omvändelse, nåd och sanning. Om den aktuella anden istället upphöjer människor eller mänskliga sammanhang eller istället för omvändelse ger människan det människan i sitt kött känner och önskar sig skall alla tillgängliga larmklockor med förförelseetikett ringa. Summan av allt detta blir att kampen för den sunda läran är nog så viktig idag som på urkyrkans tid, möjligen med det problemet att mycket få bryr sig om att ens fundera över den.

    Om det inte är Guds ande det rör sig om, då? Eftersom det genom åren av sk väckelse i denna andes (dessa andars?) tecken om än under olika namn varit ganska enkelt att följa mönstren samtidigt som avståndet till Kristus och Hans försoning bara ökat måste slutsatsen bli att anden som verkar inte kommer från Gud. Själv har jag ganska detaljerat följt lärorna, predikanterna och rörelserna sedan mitten av 80-talet. Jag är väl bevandrad i lärorna och historiken. Ordvalet har varierat lite, tyngdpunkterna i lärorna har varierat lite och i någon liten omfattning även yttringarna, men förförelsen är exakt densamma och flertalet av de grundläggande lärofelen är desamma. Det går till och med att se hur felen vid varje tidpunkt anpassats till vissa grupper av kristna för att lura iväg dem från Herden. Lärdomen blir – som väntat – att när människor slutar ställa Ordet över upplevelser, fenomen och egna tankar går det fort utför. Stegen är dock ofta förrädiska när Ordet fortfarande finns med på ett hörn som ett verktyg att använda fritt efter egen smak.

    Hur hänger då detta samman med handpåläggning och att akta sig för handpåläggning i dessa sammanhang? Det är i själva verket ganska trivialt.

    Enligt Bibeln ger Gud sin Ande till den som tror och blir döpt och den som ber Honom om att få del av den. Det är Gud som är aktören och han har inte på något sätt villkorat sin gåva med att någon ”invigd” skall ”överföra” anden. Inom en rad ockulta sammanhang är det däremot enda sättet att bli smittad av kraften, om man inte som en del hämtat kraften från ” de dödas ben”. När man följer de olika höjdarnas berättelse från att de först kom i kontakt med någon av de olika ”väckelserörelserna” fram till att de själva börjar vara aktiva, finner man ett intressant ”träd” av hur kraften smittat från den ena till den andra där aktiva ”predikanter” initierat andra in i ”smörjelsen”. Eftersom detta handlar om reella krafter som verkligen påverkar människor bör man alltså akta sig. Vittnesmålen om hur den överförda orena kraften förstör och på olika sätt angriper den kristne är inte alldeles ovanliga om man bara besvärar sig och lyfter blicken lite. Naturligtvis förmår Kristus att befria även från detta, men en människa som *både* blir ”smittad” *och* förförd av lockelserna kanske inte är helt intresserad av det och får i bästa fall en del av livet förtört och blir i sämsta fall förledd bort från sin frälsare. Det finns en mycket stor risk att deras situation mest blir som den som beskrivs i versarna efter den Swärd refererar till i Hebr 6: ” Ty de som en gång tagit emot ljuset och smakat den himmelska gåvan, … men sedan avfallit, dem är det omöjligt att föra till ny omvändelse, eftersom de själva på nytt korsfäster Guds Son och öppet hånar honom. ” Jag misstänker att de flesta av oss som mött dem som avfallit, inte minst genom villolärornas försorg, förstår vad det handlar om.

    Alltså: Att vägra handpåläggning i dessa sammanhang är sund aktsamhet. Att ta emot handpåläggning från en sann Kristi tjänare är inte farligt, men heller inget man inte klarar sig utan – Gud är den som handlar, inte människan. Han ger sin Ande till de frälsta som ber honom om det och kräver ingen handpåläggning för det. Heb 6 är alltså varken utifrån textsammanhanget eller den verklighet vi diskuterar något som helst argument för att ta emot handpåläggning från människor som är initierare till en annan ande. Det gäller även om anden påstås vara från Gud och den aktuella initieraren påstås ha en speciell ”smörjelse” till att ge av anden och mottagaren rentav uppmanas att hänskjuta prövningen till ett senare tillfälle.

    Om man läser lite mer i Heb, t ex de sista versarna i kap 5, finner man en god beskrivning av vad som just nu utspelar sig framför våra ögon i många församlingar, i New Wine-konferensen och sist men kanske inte minst i Swärds eget agerande. Verserna står direkt efter en beskrivning av Jesus som Guds överstepräst och den som ger frälsning till var och en som lyder Honom.

    ”Om detta har vi mycket att säga som är svårt att förklara, eftersom ni har blivit så tröga att lyssna. 12 Ty fast ni för länge sedan borde ha varit lärare, behöver ni någon som undervisar er igen i de första grunderna av Guds ord. Ni behöver mjölk, inte fast föda. 13 Ingen som lever av mjölk är mogen för en undervisning om rättfärdighet. Han är ännu ett barn. 14 Den fasta födan är till för vuxna, för dem som genom övning har fått sinnet skärpt till att skilja mellan gott och ont.”

    Även signaturen ”right” kan med fördel läsa detta som svar på sitt inlägg.

  • WO

    PÅ vilket sätt är nattvarden ett brödunder??? I min bibel står det att det är den måltid vi delar för att MINNAS Jesus och det han gjorde. Mycket fint, och något att vara rädd.

  • Inge Nilsson

    Jag delar naturligtvis din uppfattning att ”offentlig tjänst med utövande av Andens gåvor måste kombineras med en
    sund lära och en livsstil som är i enlighet med kristen standard”. Man kan ju möjligen ställa sig frågan vad har Kristen standard av idag för likheter med den ursprungliga standarden som de första Kristna tillämpade? Frågan är vad Paulus skulle ha skrivit i sitt brev till församlingen i Stockholm? Han hade nog haft ett och annat att anmärka på, saker som vi idag anser vara god Kristen standard.

    Du svarade inte på min tidigare fråga? Var den kanske för svår att svara på?

  • Birgit Hedström

    Men WO!
    Vad har du för översättning egentligen??? :)
    (Skojar så klart…)
    Tycker det är så starkt också där det står ”så ofta ni äter detta bröd och dricker av denna bägare FÖRKUNNAR ni Herrens död tills dess Han kommer” 1 Kor 11:26
    Birgit

  • Vaktpost

    Jahapp… Av vilken anledning skall man vara försiktig att bedömma och sätta rätt etikett på onda andars verk när Bibelns varningar för detta är så starka som de är? Kan det vara för att vi skall passa in överallt och kunna samarbeta med alla för våra egna syftens skull? Finns någon annan anledning?

    Eftersom du säger att du har bedömt det du sett, vore det nog för alla mycket intressant att höra på vilket sätt du gjort bedömningarna i förhållande till Ordet, eller har du valt någon annan bedömningsgrund?

    Beträffande Kenyon är det faktiskt förvånande att du alls hittade något av värde i det han skrev med hänsyn både till hans läror och hans bakgrund. En ockultist som medvetet vill införa ockulta övernaturliga fenomen i kyrkor och församlingar torde inte vara någon auktoritet att lyssna till. Hans användande av Ordet följer gammal ockult tradition och är knappast främmande för någon som studerat de traditionerna.

    Om du tagit till dig av hans skrivande och inte gjort upp med det är tyvärr svaret att det alls inte är omöjligt att du är influerad av onda andars verk. Om du fortfarande bär på de tankar och idéer Kenyon torgförde, bör du ta dem och be Gud att i Jesu namn göra dig fri ifrån dem. Risken finns att du behöver göra upp med en hel del annat i samma stil som hakat fast i dig med Kenyon som bas.

    Stefan Swärd, ju mer du skrivit och agerat i dessa frågor desto allvarligare framstår situationen. Du är stadd på en ytterst farlig väg där du riskerar att bli en av dem för vilka det varit bättre om en kvarnsten hängts om deras hals och de sänkts i havets djup. Vänd om medan tid ännu är!

  • Andreas Frost

    Swärd,

    Visst bör man vara försiktig med att säga att något är onda andars verk. Vad gäller den som sker i och genom Randy Clark och New Wine (m.m.) så tvivlar jag inte på att det verkligen är satan som ligger bakom detta.

    Jag skulle kunna säga till dig, var försiktig med att ta emot onda andars läror och manifestationen in i Kristi kropp!

    Har du inte läst vad Skriften säger om nykterhet? I dessa kretsar där det är mycket fokus på att bli drucken av Anden och manifestationen har man helt undgått Skriftens varningar.

    Guds Ord uppmuntrar INTE oss att bli druckna, vare sig av någin andlig fylla eller sådan fylla man får av sprit. Har du tänkt på detta? Om du hade gått in på en pub och de flesta människor där hade rullat runt på golvet, splattrat, skrattat hejdlöst, varit utom kontroll, ja då hade du förhoppningsvis tyckt detta vara osunt och att det inte är så Gud vill vi ska uppföra oss. Men så fort exakt samma beteende sker inom församlingens väggar, ja då är det helt plötsligt Guds Ande?!

    Kan du visar mig var i Skriften det står att lärjungarna betedde sig som ett gäng berusade människor på puben? Jag finner inte något som antyder något sådant i Apostlagärningarna.

    Vidare står det i Galaterbrevet:

    ”Köttets gärningar är uppenbara: de är otukt, orenhet, lösaktighet, avgudadyrkan, svartkonst, fiendskap, kiv, avund, vredesutbrott, gräl, splittringar, villoläror, illvilja, fylleri (methuskō), utsvävningar och annat sådant.”

    Och kort därefter:

    ”Andens frukt däremot är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet, mildhet och självbehärskning. Sådant är lagen inte emot.”
    Fylleri hör alltså till köttet. Andens frukt är något helt annat.

  • stefanswrd

    Andreas Frost,
    Jag håller med dig om att man inte ska uppmuntra till olika former av manifestationer. Jag har haft erfarenheter i det förflutna när manifestationer blivit för viktiga, och då har karismatiken spårat ur. Men Bibeln visar att när människor blir fyllda av den Helige Ande är det en mäktig kraft som kommer över dem. Skildringar av Andens uppfyllelse i Apg 2, 4, 10, 19 visar att människor blir starkt berörda av detta. Apg 9 och Upp 1 är andra exempel på Gudsuppenbarelser som starkt berörde personer.
    Jag hörde inte att Randy Clark på något sätt uppmuntrade till någon form av manifestationer under dagarna i Citykyrkan. Men det är sant att många blev djupt berörda av den Helige Ande. Och uppfyllda av Anden, och sedan är det olika hur människor reagerar på detta.
    Skildringar av kristna väckelser under historiens gång visar att människors upplevelse av Anden blir en mäktig kraft som man möter, och att det ibland kan leda till att man både faller, skrattar, gråter, skakar eller något annat. Men jag håller med om att det inte är manifestationen som ska uppmuntras, utan tillbedjan av Kristus och mottagandet av Andens kraft för att betjäna människor i nöd.
    Välsignelse,
    Stefan Swärd

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=665607877 Oscar Thörn

    För det första är ditt inlägg byggt på ett felslut. Du har bestämmt dig för att Randy är demoniserad och inte troende på Jesus, ett påstående som du inte har fört i bevis. På så sätt har du byggt upp ett argument där du kan bortse från den Bibliska texten.

    För det andra undrar jag vilken syn du har på Guds makt. Kristna syskon som alltså med gott uppstått söker förbön för att de vill växa i sin tjänst, så att Gud blir ärad och människor räddade, kommer alltså att bli demoniserade. Hur liten är Gud och hur stor är djävulen i dina ögon? Kan inte Gud beskydda sina barn? (Om det nu skulle vara så att din grundtes är korrekt, vilket jag förstås anser att den inte är…)

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=665607877 Oscar Thörn

    Mycket bra inlägg Stefan. Skulle gärna ha varit där själv, men går bibelskola på andra sidan atlanten.

    Till saken, efter att ha lästa alla kommentarer till dina inlägg om konferensen skulle jag gärna se att någon kritiker kunde presentera konktreta argument för varför Randy skulle vara ”falsk profet”. Ni implicerar att han skulle jobba för djävulen, vilken är en väldigt allvarlig anklagelse. Men i kommentarerna hittar jag inga konkreta bevis.

    Det finns gott om argument där Randy Clark på olika sätt är skyldig genom sammankoplling, där man redan har bestämmt sig och citerar olika Bibelord om falska profeter eller Stig Melin som verkar vara tycka att New Wine är okristna för att de hetter just New Wine.

    Randy Clark skriver under på hela den apostoliska trosbekännelsen, han ger Jesus äran för allt som sker, är underställt ledarskap, och leder människor till tro på Jesus som herre och frälsare.

    /Oscar Thörn

  • Inge Nilsson

    Stefan håll fast vid det som Herren har gett dig, tyvärr är det ofta så vilket framgår av många inlägg och som gör så många bittra och förvirrade, mycket av det vi ser DHA göra idag börjar i Anden men slutar så ofta i köttet. En stark varningsklocka är när vissa personer får allt för stor betydelse, man skapar exklusiva nätverk, knyter speciellt utvalda personer till sig, utvecklar olika ministres och till slut tror man att man mer eller mindre har monopol på DHA. I detta skeda har köttet i det närmaste helt tagit över och då kan vilka tokigheter som helst manifisteras. Nej DHA gläds när vanliga enkla människor frälsta av nåd i ärlig och uppriktig längtan söker Gud tillsammans, när vi låter oss bli mindre i oss själva och Kristus får bli större. Stefan jag är helt övertygad om ifall du hade varit med oss i Lakeland våren 2008 när DHA manifisterade sin kraft som starkast genom tecken och under, människor som under många år varit bundna i droger eller sjukdom blev befriade inför våra ögon och vittnade med en stor glädje, en glädje och övertygelse som man sällan annars får uppleva, då hade nog även du haft svårt att tvivla på att detta var ett verk av DHA. Obs då i början var inte focus på Todd Bentley så påtaglig, jag var på flera möten som inte Todd deltog och DHAs kraft i mötena var tom. än starkare då. Som ett exempel en morgon när en kvinna spontant satte sig vid pianot och spelade i frukost matsalen på hotellet då kom DHA med en stark beröring till alla som var där. Jag har ingen aning vem hon var, men Gud använde henne och endast Jesus fick äran. Håll fast vid det som Herren gett dig under dessa tre dagar. Det som inte var från Herren vissnar bort och bleknar.

  • http://holyspiritactivism.wordpress.com/ Micael Grenholm

    WO, tror du missförstod mig. Min poäng är att bara för att Bibeln inte säger att omvändelsen är ett dop så är det inte nödvändigtvis heretiskt om man inte drar några annorlunda konsekvenser av det. På samma sätt kallas inte nattvarden för brödunder, men det kan tolkas som det. Jag tycker det är svårt att argumentera för att nattvarden bara är en minnesmåltid när Jesus säger att det ÄR Hans kropp och blod. Men hur det är det låter jag vara osagt.

  • gäst och främling

    Jag har försökt det , men blir inte accepterad som det är nu så kan jag inte alltid läsa allt som ni andra skrivit, det blir avklippt,och ibland kommer jag inte alls in dessutom stör reklamen mycket.

  • WO

    Jag tror att själva meningen med det du skerv förstod jag, jag hängde i praktiken upp mej enbart på att du skrev så om nattvarden, att det implicerar att du har eller är mkt nära en katolsk nattvardssyn.

    Jag förstår (antar, tror) att du låtit katolskt tänkande influera dig. Det är du ju inte ensam om i dessa dagar.
    Då Jesus, sittandes tillsammans med sina vänner, säger ”detta är mitt blod, min kropp” så är det ju oerhört mycket rimligare att förstå som en liknelse, en symbol. Han stt ju där fysiskt, och brödet var och förblev bröd, liksom vinet förblev vin när de drack det. Det samma sorts tal till dem som när han säger ”Jag är vägen” ”Jag är dörren” mfl liknelser: INGEN i någon kyrka, eller någon teolog(i) har påstått att Jesus är en fysisk dörr, eller en sträcka grus elle asfalt. Sen vid samma tillfälle säger han till dem att framöver äta måltid tillsammans för att minnas honom. Han säger aldrig att de ska ha en ceremoni, en stund i en gudstjänst där det äter en liten bit bröd som ingen blir mätt av, och som en präst(?) ska ha uppgiften att välsigna så den omvandlas till Jesu egna kropp.
    Att dela måltid tillsammans är aldrig något ANNAT än ett sätt att minnas honom, i alla fall inte andligt sett, enligt vad vi kan läsa. Om vi sen känner som enskilda personer att denna stund, eller måltid ifall man faktiskt gör detta vid ett ”riktigt” måltidstillfälle, kan få betyda något mer, så kanske jag inte skall ge mig på att säga att det vore fel. Gud kan tala till var och en, men han säger aldrig emot sig själv.
    Att göra nattvarden till närmast ett tillfälle att ta emot frälsningen, att utan att omvända sig och lämna det gamla livet, men genom att delta i denna ceremoni, man skall kunna bli frälst, det är ju långt ifrån sanningen.
    DET har inte du påstått heller, men tendens till sådanst sätt att använda/se på nattvarden har börjat komma in i Pingst. Det upplever jag som ett stort problem.

  • Vaktpost

    Om du läser igen och inte tänker Randy (som jag förstår att du vill försvara och på ett eller annat sätt känner dig stå nära) kanske du kan förstå logiken. Den baserar sig *inte* på tesen att Randy Clark är demoniserad, även om slutsatsen skulle kunna bli den för dem som vågar pröva fenomen mot verklighet fullt ut.

    Jag har alltså fört ett resonemang runt olika andar och varför man i vissa sammanhang gör klokt i att undvika handpåläggningen som erbjuds. Utifrån en lång rad tunga faktorer som kan vara svåra att uttömmande rymma här, hävdar jag utan problem att New Wine-miljöerna är ett av dessa sammanhang. Personligen har jag sett tillräckligt många av dessa sk predikanter i verksamhet både i verkliga livet och via en stor (alltför stor) mängd inspelningar för att ens vilja besöka deras tillställningar, även om jag måste erkänna att det intresserar mig en smula att höra hur Clark med sina egna ord beskriver sina historiska rötter. Jag har mina källor i Gud och Hans Ord, inte i rörelser, upplevelser eller upphöjda människor.

    Beträffande Guds makt är den från min sida inte på något sätt satt i fråga. Gud beskyddar sina barn, men människor har sin frihet att gå när de själva vill. Gud tvingar ingen att stanna på sin plats om man säger så, vilket Bibeln ger gott om exempel på. Många av ledarna inom olika sk ”väckelserörelser” är bra exempel på det. När människor söker i nya (eller gamla, för den delen…) rörelser, hos andra människor och uppburna ledare eller mystiska andeyttringar istället för i Ordet och hos Gud själv går de vilse. Gud tvingar inte människor. Många av ledarna inom ollika extrema rörelser ställer sig själva som lysande exempel på just detta; deras kristenliv fungerar inte, de ber och kämpar och så börjar de av en eller annan anledning söka en genväg genom någon person eller rörelse som förefaller kraftfull. Till att börja med reagerar de ofta negativt utifrån alldeles sunda och normala bibliska referenser (Gud talar genom sitt ord och varnar). De är fortfarande på jakt efter en genväg och hamnar i bryderier. När så någon ”stor” person kommer och omtolkar antingen det de sett eller deras egen reaktion, faller de till föga och kastar sig handlöst in i förförelsen. Eftersom historierna är ganska likartade för många av dessa upphöjda människor, blir de förebilder för gräsrötterna som tolkar sina egna varningssignaler som ”otro” eller ”angrepp” eller ”köttslighet” för att sedan överlåta sig till den lockande förförelsen.

    Detta är en process som naturligtvis ser lite olika ut för olika människor. En del har aldrig blivit grundade i Ordet utan hela livet tagit näringen från människor. De drivs ofta hit och dit utan styrsel ”efter varje vindkast i läran”. Andra har en grund men är av olika skäl så benägna att söka utanför Ordet att de gradvis luras iväg. Det *finns* ett skäl till att Jesus själv varnar oss och säger att vi skall akta oss så att ingen bedrar oss. Bedrägerier är inte uppenbara anti-rörelser utan lömska, smygande system som för oss människor ofta ser bättre ut än originalet. Det återstår efter uppåt ett par hundra år med väl dokumenterad historia för dessa rörelser som finns omkring oss idag att visa på vilket sätt de för människor till Kristi kors och till lydnad inför Honom i kontrast till mänskligt självupphöjande och tomma religiösa bruk som är lätta att identifiera.

  • Micael Gustavsson

    Paulus drar i och för sig paralleller mellan det som händer vid den kristna nattvarden och både de hedniska och israelitiska offren i 1 Kor 10: 16-21. Det betyder inte att jag anser att man bör gå lika långt som RKK, men ett dike rättfärdigar inte ett annat.

  • Per-Arne Imsen

    Andens manifestationer är en sak och människors reaktioner när Gud möter dem är en annan. Manifestationerna finns i 1 Kor 12. (Detta sa Hans Sundberg i Vineyard på 90-talet.)

  • Birgit Hedström

    Hej igen gäst och främling! Sicket elände då…. Jag undrar: när texten blir avklippt syns det då inte strax under med lite svagare text orden ”see more”, som du då kan trycka på och då kommer resten av texten fram?
    Ha en fin söndag! /Birgit

  • Andreas Frost

    Jag är främst intresserad av Guds Ord, inte kristna väckelser.

    Var i Skriften finner du att vi blir som redlösa människor på puben när vi uppfylls av Guds Ande?

  • Vaktpost

    Du har rätt i att ”guilt by association” i allmänhet är svagt och otillräckligt som argument för att leda något i bevis. Dock måste jag fråga dig om du verkligen förstått djupet och vidden av de sammankopplingar som finns mellan Clark och en rad andra direkt farliga förkunnare. De är så konsekventa, avgörande och genomgripande att det är svårt att med bibehållen heder bortse från dem. Om något låter som en anka, ser ut som en anka och beter sig som en anka, kanske det inte är helt orimligt att misstänka att det är en anka?

    Nu är det ju inte sådär jättesvårt att göra en analys av vad Clark har för budskap. Det är bara förskräckligt tidsödande och den tiden har jag tyvärr inte själv. Om du letar lite, torde du nog hitta mera detaljerade genomgångar av hans läror och tankar. Själv har jag undersökt en del av vad han sagt och skrivit och såg ganska snabbt tillräckligt för att konstatera att han inte i någon nämnvärd grad tillförde något till övriga i samma fåra men inte heller att han på något sätt stod emot eller försökte korrigera deras villfarelser.

    Dina påståenden om Clark behöver också ledas i bevis. Jag vet inte hur länge du varit med och hur mycket du hunnit se, men i dessa kretsar tenderar ett ”nyspråk” att ta plats. Man byter systematiskt innehåll på gamla väl etablerade ord och uttryck tills hela läran omärkligt förvandlats till något helt främmande. Det är skrämmande lömskt!

    Randy Clark har under en mycket lång tid i huvudsak rört sig bland åsiktsfränder som t ex Hinn och Brown. Därmed finns skäl att fråga vad allt de du påstår att han står för och gör betyder om han får lägga ut texten. Vad betyder syndafallet? Vad betyder människans syndfullhet? Vad betyder omvändelse? Vad är frälsning? Vem är Jesus? Vem är Gud? Vad menar han med treenighet? Att leda människor till tro, betyder det att leda människor till Kristi kors eller till något annat med samma etikett?

    Om du har kunskap om det avvikande lärosystemet som byggts upp inom den sk trosrörelsen med sina olika benämningar och förgreningar kan du nog förstå vad jag menar med ovanstående. Om inte, blir det troligen svårare. Resan för att förstå kan vara lång, speciellt om man utgår från Hagin- och Kenyonbaserad utsiktspunkt.

    *Om* man är intresserad av vad som är sant och *om* man litar på att den tro som en gång anförtrotts åt oss är värd att kämpa för och *om* man tror att Gud både är full av nåd *och* sanning, behöver man faktiskt inte vara rädd för att sätta saker under lupp. Det är undantagslöst ett allvarligt varningstecken när prövningen av fenomen, rörelser och budskap i förhållande till Ordet sätts åt sidan. Det görs vanligen mha skrämselbudskap (det är bråttom – ta emot nu, kritik är av djävulen, ifrågasättande är köttsligt etc) och den som av en eller annan anledning är svag eller redan fått den söta förförelsesmaken i munnen faller lätt till föga.

    Den söta smaken visar sig snart bara maskera bittert vatten från en usel brunn och ännu en människa har lurats bort från Livets källa.

    Jag har ännu inte under snart trettio års tid stött på *en enda* människa som omfattar dessa läror och klarat av att förankra dem på ett hållbart sätt i Ordet. Lika lite har jag stött på någon enda som klarat av att visa att den prövning mot Ordet som lärorna fallit för varit felaktig eller överdriven. Det enda som hörs är känslomässiga utbrott, ogrundade motangrepp eller ett översittaraktigt avfärdande samtidigt som man sopar offren för den egna rörelsens framfart under närmsta mattkant. Ordet står fast medan människor och rörelser kastas runt som höstlöv i vinden.

    Hur många offer kommer detta pågående utbrott av förförelse och villfarelse att skörda enbart här i vårt lilla land?

  • Andreas Frost

    Ser nu att du pekar på skriftställen ur Apg.

    Det klassiska exemplet man tar för att försvara fylleriet är:

    Apg 2:13 Men andra sade hånfullt: ”De har druckit sig fulla av sött vin.”

    Utifrån denna lilla vers vill man få det till att lärjungarna betedde sig som onyktra människor.

    Notera att det människor förundrades över var inte lärjungarnas beteende utan:

    Apg 2:8 Hur kan då var och en av oss höra sitt eget modersmål?

    Och då gjorde sig några lustiga över det hela och sa alltså att de var fulla. På detta svarar Petrus:

    Apg 2:15 Det är inte som ni tror att dessa är berusade. Det är ju bara tredje timmen på dagen.

    Alltså, här har man verkligen missbrukat och förvanskat Skriften när man tar denna händelse som försvar för detta andliga fylleri.

  • http://www.facebook.com/josef.lowdin Josef Löwdin

    En bok som skakat om mig rejält är Jonthan Edwards bok ”Religious Affections” där han efter år av väckelser i USA skrev om tecken på ett sant verk av Gud. Många av tecknen som beskrivs här är sådana tecken Edwards tog upp som tecken som inte behöver vara sanna alls utan snarare tvärtom. Edwards bok är en ögon öppnare för vad sann väckelse är..

  • WO

    Visst, men att nattvarden, att inta måltid tillsammans med troende, till Jesu minne, är en symbolisk handling motsägs ju inte allas av det bibelstället. Innebär det du uttrycker att du menar att man är i någon sorts motsatt ”dike” än det katolska, om man ”bara” ser nattvarden som en åminnelsehandling?
    Jag tror iaf inte att det är en slump att man från katolskt håll kraftigt satsar på att just nattvarden (enligt katolsk ritual och enligt dess teologi) ska skapa strömmar av människor in till RKK från just de kyrkosammanhang där man aldrig firat nattvard som RKK gör. En början är att sakta smyga in sin syn bland ”oss” och småningom få det att se ut som om det ”nya” är det bibliska.

  • Vaktpost

    Det går att hämta boken i PDF-format här:

    http://www.ccel.org/ccel/edwards/affections

  • Micael Gustavsson

    Ja att enbart se det som en minneshandling i reduktionistisk mening ser jag som ett motsatt dike. Rent historiskt har din syn inte varit dominerande bland protestanter. Zwingli hade din syn, men inte Luther, Calvin, Hoocker eller Wesley (även om se skiljde sig åt sinsemellan).