Nu höjer jag rösten

Med anledning av tidningen Dagens minst sagt vinklade huvudrubrik idag kring denna debatt så känner jag mig nödgad att kommentera detta. Det handlar om tjejen som egentligen inte borde få vara med i en EFK-församling för hon är homosexuell.

Nu blir jag inte så diplomatisk i vad jag säger, mer spontan och personlig.

Jag har varit EFK-pastor i Stockholm 20 år. Och jobbat med kristet ledarskap i Stockholm hela mitt vuxna liv. Det finns nog ingen sexuell störning eller frestelse som jag inte har mött under dessa år. Jag har mött människor som sexuellt attraherats av lik, av djur, jag har mött sexmissbrukare, har jobbat en hel del med att hjälpa pedofiler m.m. Jag vet inte hur många dagar av mitt liv jag har engagerat mig i att hjälpa och stötta människor som brottas med sin homosexuella läggning. Och jag tror att det sista vi ska göra är att förtränga, tysta ner, sopa under mattan. Hela min pastorsgärning har handlat om att få folk att sluta sopa under mattan, och alla våra böjelser, frestelser, skavanker, det vi skäms för – behöver upp till ytan och bearbetas inför Gud och i församlingsgemenskapen. Det är nödvändigt för rening, upprättelse och befrielse.

Det största sveket mot de homosexuella vänner jag har haft handlar om att säga att nu är allt tillåtet, du får gärna leva så här, och vara med i församlingen. En del av dem söker sig till gemenskapen för kraft och hjälp till ett nytt liv. En kompis till mig levde ett promiskuöst homosexuellt liv i 20-årsåldern, och mötte Jesus. Och blev förvandlad, och kom helt på egen hand till insikt om att han levde fel och omvände sig, och började från början. Trots bisexuella böjelser, gifte han sig heterosexuellt och har sedan lyckats leva i ett troget heterosexuellt äktenskap. Och tar avstånd från från homosexuell livsstil på grund av sin kristna övertygelse. Han skulle aldrig vilja ha en kyrka som skulle acceptera den homosexuella livsstilen och inte vilja utmana till omvändelse.

Och jag tycker att det är ganska tröttande med dessa resonemang om att den och den får inte vara med.

Vi har en kyrka i Sverige där alla får vara med, utan något krav på omvändelse, efterföljelse, överlåtelse, engagemang, kristen livsstil, närvaro, att man lever efter Bibeln – det är Svenska Kyrkan. Där kan du vara med och vara rasist, förtrycka kvinnor, vara självisk materialist, vara våldsbenägen, du behöver inte ens tro, du kan vara hur girig och avundsjuk som helst, utveckla vilka sexuella böjelser och beteenden som helst, och ingen kommer att bry sig.

Frikyrkorna bildades på 1850-talet och framåt för att vi inte gillade den modellen. Frikyrkorna bildades för att man ville ha ett församlingsliv i överlåtelse, med aktiv närvaro, och där man aktivt utvecklade en kristen livsstil enligt Bibeln och i efterföljelse till Jesus.

Därför vill jag vara med i en frikyrka. Jag vill inte vara med i en mesig kyrka. Trots att jag är en välkänd kristen ledare så kämpar även jag med synden. Jag vill bli tillrättavisad, utmanad, ifrågasatt, men samtidigt älskad och bemött med nåd. Jag vill att min benägenhet till andlig ljumhet konfronteras, jag vill att den själviskhet, girighet och materialism som man lätt utvecklar som väletablerad Stureplanskonsult, jag vill bli utmanad i detta i min kyrka. Jag har vid ett antal tillfällen böjt knä vid korset i Söderhöjdskyrkan för att bekänna min synd som gäller ljumhet och materialism.

Alla som vill att frikyrkorna ska bli som Svenska kyrkan, och de församlingar som vill vara sådana, där alla får vara med utan några omvändelsekrav, är det inte bättre att de går med helt och hållet i Svenska Kyrkan. Och vi som vill ha församlingar med fokus på lärjungaskap, efterföljelse, konfrontera vår synd – kan inte vi få satsa på detta – utan att ständigt förhånas och utsättas för gliringar av olika slag.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • wildwest

    Jonas: Beklagar. Det är svårt med ironi utan kroppsspråk.

  • http://himmelochjord.swedmedia.se stefan

    Vänner, jag bloggar på enstaka kafferaster, och hinner inte hänga med när det hettar till. I all hast, en kommentar till inlägg 29 Anders, och 39 Benny.

    Jag håller med om att homosexualitet är ett komplext ämne. Jag håller med om att man måste skilja på promiskuös livsstil och troget homosexuellt förhållande.

    Min avsikt med texten var inte alls att bland ihop promiskuositet, och böjelser som allmänt vara sjukliga, med homosexualitet. Jag bara berättade lite om mina erfarenheter. Och jag tog ett antal olika exempel på hur vi kan brottas med synden.

    Beklagar att det uppfattades på det sättet. Håller med om att vi alltid ska tala med respekt om allt och andra.

    Min beskrivning av Svenska Kyrkan – den är inte vacker, men den avgörande frågan är om det stämmer. Kan någon argumentera emot och visa att jag har fel, så gör det gärna.

    Utgångspunkten för detta inlägg var Dagens vinkling och rubriksättning, genom att nämna något om mina egna erfarenheter och praxis så vill jag visa att det ges en skev bild av EFK i tidningen.

  • http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=168126 Metodistpastor Berndt Isaksson

    Stefan Swärd överöses med beröm :

    http://mikaelkarlendal.pingstkyrkan.net/?p=72

  • David P

    Om bibeln kallar (både GT och NT) homosexualitet för synd. Varför skulle homosexualitet som synd vara bättre än ett promiskuöst leverne eller attraktion till lik? är inte bibeln rättsnöret i detta? Lyssna på frasen ”en laglydig tjuv” – tänk på det… visst är det ett adjektiv som inte passar ihop med efterföljande substantiv?! ok… lyssna nu på frasen ”en homosexuell kristen” … lite samma sak. Anders du kan bli fri. För Herren Gud den Allsmäktige är det möjligt – han kan befria dig. Frågan är bara, vill du bli fri? om svaret är nej så föreslår jag att du omvänder dig innan du kallar dig kristen.

  • Dan C

    David P:
    Nja, jag håller inte riktigt med dig även om jag förstår vad du menar. Känn själv på frasen ”en nykter alkoholist” tex. På samma sätt går det givetvis att vara en trovärdig kristen samtidigt som man är avhållsamt homosexuell. Jag har hört talas om Medvandrarna. Det verkar vara en balanserd skara med rätt inriktning. Men vet inte så mycket själv om detta.

  • http://www.monicaolssonkolkman.blogspot.com/ Monica

    Tack Stefan, för att du klargör det.

    Wildwest, glöm inte att månggifte var vanligt på Gamla Testamentets tid. Numera är vi ganska övertygade om att det inte tillhör en kristen livsstil. Någonstans ändrades det (genom Jesus?). Så blanda inte in politiska ungdomsförbund i det hela.

  • Rodica Dobondi

    Stefan , du har helt rätt. Varje sund kristen på hela Jorden tänker som du.

    Det är en sak att brottas med synden och en annan sak att argumentera för den .
    Jesus dog på korset . Varför ? därför att det räckte inte med att alla ska vara med och ingen ska känna sig utanför. Det krävdes ett offer.Vad är det så svårt att fatta? Att vara kristen är att vara en Kristus efterföljare. Läs hans undervisning , istället för att känna er kränkta .

    Det är inte bara homosexualitet som är synd. Vi är alla syndare .Ingen är perfekt . Gud ser oss genom Jesus blod och ser inte våra synder. Har vi rätt att missbruka detta?
    Jag fortsätter som jag vill för Gud är god och älskar mig ändå.Mycket själviskt.

    Kristna i alla tider har fått betala dyrt , ibland med livet för att de var kristna och stog för Jesus. Detta pågår även idag. Och här mitt i välfärden skapar vi en ny Jesus , en ny Bibel , en ny Gud som ska tillfräställa JAGET och passa in i vår självcentrerade värld.
    Nej kära syskon . Vi är alla syndare. Vår storre bror Jesus uppmannar oss att komma till korset , att dö varje dag med honom , att be om förlåtelse , att omvända oss.
    Vill vi leva med Honom ? vill vi ärva med honom ? vill vi vara en del av evigheten med honom ? Då måste vi följa reglerna dvs göra det Han säger. Ha hans sinne .
    Vi är inte perfekta , i egen kraft kommer vi aldrig att bli men Han har sänd en Hjälpare.
    Det är mycket bättre att ta hjälp än att tycka synd om sig själv , känna sig missförstått och kränkt. Allt för att rättfärdiga mitt livs stil oavsätt vad den är. Om mitt sätt att leva inte är kompatibel med Bibeln det är jag som ska ändra på mig och inte tvärt om.
    Att var amedlem i en församling eller medlem i Guds familj är inte samma sak.
    Tack Stefan , Gud välsigne dig.

    En sak till ang materialism . Gör ett studie besök på ett sjukhem . Slutet på livet. Oavsätt hur man har haft det, slutar man på några kvadrat, med en säng och kanske en fotolj och ett litet bord omkring sig. Allt annat får inte plats för det krävs uttrymme för hjälpmedel: rollstol ( kanske) lyftar, gåbord osv. Livet blir ganska enkelt och begränsad.
    Man tar ingenting med sig .
    bless

  • Mattias Agnesund

    Vari består det vinklade i Dagens rubrik?

  • E

    Några av er beskriver en önskad frikyrka med tydliga livsstilsgränser och praktiserad församlingstukt.

    Tänker ni er ändå kunna fortsätta med ekumeniska samarbeten på det lokala planet, eller ska man betrakta det som en historisk parentes?

    Kanske kan bli lite svårt med ekumenik när man beskriver andra samfund/församlingars synsätt som ovan.

  • Eric

    Stefan, du är inte ensam. Först har du Gud på din sida och sen alla andra som stöttar dig i din kamp vad Guds ord framhåller. Det är önskvärt att fler kristna ledare vågade säga ifrån.

  • Anette

    Tack för din ståndpunkt och för att du vågar säga ifrån! Man blir så trött på all mediepropaganda som låter en minoritet bli så högljudd! Så nu börjar Dagen också? Besvikelsen känns stor. Skönt att det finns någon som törs säga ifrån och man hoppas att det blir flera pastorer som läser Bibeln innantill, lämnar sin feghet bakom sig och sätter gränser!! Talar om att det faktiskt finns en Helig Ande som kan bota och lösa människan! Hur ska det annars sluta? Ska vi alla få leva hur som helst och tro att Guds nåd är nog? ”Synda på nåden” hette det visst förr……………….

    Vi älskar syndaren men inte synden.

  • http://blog.bahnhof.se/wb938188 Jonas Lundström

    David P. Var någonstans ”kallar bibeln (både GT och NT) homosexualitet för synd”?

    Begreppet homosexualitet används väl inte ens i Bibeln?

    Dessutom tycker jag det är missvisande att använda Bibeln som en lagbok som ger en serie befallningar som gäller för alla människor i alla tider. Bibeln är snarare en samling skrifter som utmålar en berättelse. Har Gud verkligen en evig syndakatalog i himlen som sedan nedskrivits i form av Bibeln? Framställer Bibeln det så?

  • http://bastasorten.blogspot.com Bästa sorten/Olle

    Riktigt Bra, Stefan!
    All uppmuntran & Välsignelse till dig.

  • wildwest

    E 58: Om med ekumenik menas samarbete mellan kristna kyrkor så börjar det tyvärr bli dags att definiera vad en kristen kyrka är. Ekumenik på centralt plan är jag överhuvudtaget skeptisk emot, ekumenik på lokalplanet är bra, men om där finns en präst/pastor som tror på gardellskt vis eller på biskop Spong och hans anhang så är det inte längre tal om en kristen kyrka. Man kan visserligen prata även med otroende, det gör vi dagligen, men ekumenikens fundament finns då inte kvar. Stora delar av Sv kyrkan är tyvärr så avfallen att den inte kan kallas kristen – då ingen ekumenik alls.

  • Lars Mörling

    Tack Stefan!
    Verkligen befriande. Man kan andas i sån luft.
    Lars Mörling

  • wildwest

    Jonas L: Ordet homosexuell fanns nog inte på Bibelns tid, men det står att män ligger med män och kvinnor med kvinnor och det får nog anses ligga rätt nära vårt nuvarande begrepp homosexualitet. Det är till och med tydligare ändå.

    Och, ja, för övrigt så tror jag exakt så och antagligen många bibeltroende med mej: det finns absoluta sanningar och avviker man från dessa har man begått en synd och har därmed kommit på kant med Gud. Dessa sanningar gäller i alla tider, i alla sammanhang, i alla kulturer, i alla länder. Det som Du kanske har hört talas om som synder i den gamla ”syndakatalogen” inom svensk frikyrkorörelse får man dock se upp med. Mycket i den var från början välmenade råd som sen blev definierade som synder. Många av dessa ”synder” är dock inte bibliska synder. En synd av idag måste kunna likställas med en synd på 1200-talet, det testet kan man alltid göra. Mördar jag nån idag är det lika fel som på 1200-talet, där är ett enkelt exempel. Homosexualitet idag är en lika stor synd som på 1000-talet osv. Biobesök 2009 är knappast en synd i sig eftersom en bio inte fanns på 800-talet.

  • Kjell

    Till Anders 29:

    Anders om du fortfarande orkar läsa och skriva här vore jag tacksam om du ville reagera på följande:

    Bibeln talar tydligt språk om att sex bara är tillåtet mellan EN man och EN kvinna i en livslång trogen relation.

    Att det finns en massa otillåtet sex bland heterosexuella tvivlar jag inte på, och att detta borde behandlas med minst lika mycket intresse är ett som är säkert.

    Jag påstår på intet sätt att homosexualitet skulle ha något med pedofili att göra. Så, var vänlig, missförstå inte detta. Jag påstår att en pedofil MÅSTE kuva sina frestelser hela livet. Och jag påstår att detta inte heller är lätt.

    Jag förstår mycket väl att det kors som det innebär att vara homosexuell är fruktansvärt tungt. Men varför skulle synden att utöva homosexuella handlingar accepteras?

    Visst, all synd som man praktiserar, verkar bli mindre oacceptabel för den som praktiserar den. Det vet vi ju alla. Men hur du än vänder dig måste du erkänna att Bibeln är tydligt i underkännandet av homosexuella handlingar.

    Varför skulle homosexuella handlingar utgöra ett undantag när det gäller vår inställning till synd?

  • http://jdfk-kefas.blogspot.com Michael G. Helders

    Hapax:
    Man kan åtminstone visa större respekt för de som lever såsom du beskriver än de som lever i polygami…om du förstår va jag menar.

  • Therese

    Tack Stefan!

    Jag tackar Gud för att det fortfarande finns sådana som du!

  • wildwest

    Kjell: Bra sagt. En pedofil måste kuva sina frestelser, en konferensflirtare måste kuva sina frestelser, en förförande kvinna måste kuva sina frestelser, en narkoman måste kuva sina frestelser att missbruka, likaväl som en alkoholist, nån som äter för mycket och – en homosexuell måste kuva sina frestelser.

  • http://himmelochjord.swedmedia.se stefan

    Inlägg 58 Mattias Agnesund,
    Om Dagens rubrik. Jag reagerar på att det ger en mycket skev bild av vad EFK står för och är. Vi har 315 församlingar i Sverige, och jag har ingen aning om vilken församling det är. Att en medlem i en EFK-församling ställer upp i en hemlig och anonym intervju, ger ett mycket märkligt intryck. Jag känner inte till någon EFK-pastor som skulle försvara en sådan typ av hemligt förfarande. Och sedan fick vi ingen chans att försvara oss eller kommentera, utan intervjun med mig ställdes i anslutning till denna intervju, det ger ungefär intrycket att så här blir det om man gör som STefan Swärd säger. Jag hade ingen aning om denna anonyma intervju när jag gjorde intervjun med Dagen. Jag har varit EFK-pastor i över 20 år och alltid försvarat öppenhet och ärlighet även när det gäller sådant som är kontroversiellt, och jag känner inte till pastorer som har andra värderingar.
    hälsar

    Stefan Swärd

  • Christer Roshamn

    Det var bra skrivet Stefan, precis som jag känner. Det är skriver jag inte för att jag är en ”ryggdunkare” utan jag tror på att Jesus Kristus förvandlar oss syndare

    Christer

  • Christer Roshamn

    Alltså vad du skriver på din blogg idag

    Christer

  • StaffanW

    Stefan, känner stark sympati för det du skriver. Vi måste börjat tala klartext – men samtidigt medge att ingen av oss lever ett syndfritt liv. Det handlar om vår inställning och våra ärliga försök att leva ett liv i Jesu efterföljelse. Här är frågan om homosexualiteten en del, men inte alls den viktigaste. Däremot kanske den absolut svåraste – om det handlar om något som är nedlagt i våra gener och som är en del av mig som människa blir det svårt att avvisa någon. Men vi lever i en tid där gränsöverskridande är ett av dagens slagord. Gränser öppnas, flyttas, utplånas, skapas, överskrids, hela tiden. För många är homosexualiteten en livsstil, något man byter alltefter vad som känns mest spännande för dagen. Och som ser gränser som något omodernt och hindrande. Utan att fundera på att ett liv i ett gränslöst tillstånd leder oss tillbaka till grottstadiet. Och som förnekar att det finns rätt och orätt – utan att fundera över att den som förnekar gränser mellan rätt och orätt inte heller har någon rätt att känna sig orättvist behandlad.
    Men jag önskar att kyrkan, istället för att enbart diskutera moralprinciper och tala om homosexuella, skulle välja Jesu egen metod och fundera över hur Jesus bemöter människor. Han möter dem där de är, inte där de borde vara. Han uppmuntrar, helar, får människor att känna glädje, ja, var och en får komma till sin rätt i Jesu sällskap. Det är viktigt för kyrkan att fullfölja Jesu egen väg: evangeliets stränga krav är vägen till glädje, inte till förtvivlan och utplåning av jaget. Man måste samtala, tala med medmänniskor, inte bara om dem. Och i medvetande om att varje människa är unik.
    Till sist – bilden av Svenska Kyrkan må vara hård – men absolut inte osann.

  • Ronny

    Du gör helt rätt Stefan !!! Jag som fd myket otukig människa som besökt prostiurerade och levt ett skamlöst liv mer än de flesta .Och velat vara mannlig prostituerad Gigolo i min sämsta tid som kristen i min sexuella förnedring .

    Mennar på fullaste allvar att förutom arvsynden .Den medfödda syndanaturen hos oss alla mig medfött .Sen syndafallet vi ärver som arten människa igenom syndafallet .Och denna min benägenhet till tillfälligt sex och porr och onnai .

    Så var det den synden som jag fick nåd och behövde bli frälst av Gud ifrån särskilt… Förutom min arv synds natur medfött .Som den jag är och vi alla födds med pga syndafallet till den unika människa vi med vårt unika liv och sociala liv och kultur och samhälle föds till.

    Och växer upp i och annpassas till på olika vis och igenom skola och bildning och in i arbetsliv och det sociala liv som finns .Och som vuxna anpassar oss så gott vi själva kan och vill . Och står tyvärr utan Gud och liv med Gud i världen och utav världen enbart och inte av Gud . Född till en förgänglig människa ,Som vi som en människa av människosläktet föds till som en kollelktiv konsekvens vi föds till .Som innebär evig skilsmässa från Gud .Och kan ej komma i kontakt med Gud eller förstå Bibeln . Evangeliet.Om Guds Goda nyheter om Guds frälsning igenom Jesus Kristus .

    Och behöver höra evangeliet och vilja.Därför att Gud vill upplysa oss om vårt behov av honom och att få nåd för vår synd och vår medfödda eviga skilsmäsa från Gud …

    Och bli frälsta till liv med Gud och få frid med Gud och tro på honom därom och hans vilja och Guds Ord enligt Guds Ord bara.–

    Och han kan och vill ge oss den nåden och övertygga oss var och en personligt därom igenom den Helige Ande Så att vi kan villja tro honom och hans Ord och Goda vilja därom i frid med Gud .

    Om han får för oss. Därför han älskar oss och vill ge oss nåd. Trots detta kollektiva straff han gett männskligheten .Och vår egen synd och rädda oss och födda oss till en ny människa med hans natur i oss som vill göra hans vilja istället för vår vilja .Som vi trots denna pånyttfödelse inte kan göra i varje fall utan honom och hans Hjälp igenom den Helige ande Saningens Ande . Hjälparen som ska hjälpa oss fram till Hela sanningen om allt . Och den nåd och sannig enlig Guds Ord om frälsning från Gud hur vi var och en behöver den och varför på Gud personliga vis som Gud vill uppenbar detta med relation med Gud för var och en .Om och när vi vill det sent eller tidigt i livet spelar ingen roll huvudsaken att det blir av …

    Och det var så Gud född mig igenom frälsningen på nytt till sitt barn .Och detta andra av världen utan Gud, till Guds eviga ljus enligt Guds Ord . Från mörkrets välde in i den älskade sonnes rike . Och ifrån detta som jag som varit mer benägen för av synd än annan synd ovanämt …

    Och jag bland annat Kjämpar trons Goda kamp mot så ofta det behövs .tills jag vänder om i från igen .Med förtröstan på Guds nåd för Kristi Kors skull och uppståndelse skull….

    Tills och om jag hinner´innan min död vända om från den helt.Och gör jag inte det .Så kommer jag till himmlen ändå för min viljas skull som frälst av Gud att jag igenom Guds nåd ändå ville tillhöra Gud… Och lever i trons villa på Gud därom. Det handlar ju om Guds som min trygghet och rättfärdighet. Som jag kan villa och vara trygg i tro på Gud och hans nåd och sanning därom enligt Guds Ord i Gud till Guds ära för Guds skull bara för att vill få behålla mig därför han älskar mig . Så jag har inget att frukta för från Gud.Han kommer att ge mig Nåd och rädda mig från allt ont i sin kärlek som förgår

    Guds frid och Gud välsign er alle sammans och alla människor och kristna och livet som Gud vill. Ronny ps 103

  • kjell

    Alla ord som vi hittat på finns inte i bibeln sex är från början ett amerikanskt ord som jag förstår används siffran 6 runt hela jorden för det som vi kallar sex.Men vad jag förstår handlade det om sådan synd i Sodom och i NT står det bland annat om synd mot naturen kan möjligen djävulens tal vara sex sex och återigen sex?

  • Kjell

    Det finns tydligen en ”Kjell” här, det är jag :-))

    Men så finns det en ”kjell” också, och det är inte jag :-0

    Unix gör skillnad på ”K” och ”k”.

    Kanske sitens administratör kan addera en siffra eller så för att undvika förvirring.

  • Ronny

    Ursäkta stavfelen och skrivfelen …Det ska bland annat stå. För att han vill behålla mig för att han älskar mig. Så jag har inget att frukta från Gud . Han kommer att ge mig nåd och rädda mig från allt ont sin Kärlek som aldrig för går .

    Och detta skrev jag som nått som inte bara gällde mig utan oss alla förstås. Därför Gud älskar ju inte bara mig utan dig och mig och alla … Frid Ronny

  • TB

    Det finns kanske rentav hopp för Sverige. Ett tag såg det väldigt mörkt ut. Tack Stefan – och alla ni andra som, trots hot om åsiktsregistrering, vågar tala ut.
    Så en liten utmaning: Var är alla ni andra pastorer och ledare i EFK? Har ni blivit ”pastor Jansson” allihopa? Skäms ni ändå inte lite, när ni låter ett fåtal kollegor stå i kulregnet för vad ni (förhoppningsvis) måste hålla med om? Kurage! Ett allmänt upprop och en förnyad trosbekännelse efterlyses.
    Undrar vad Algot Niklasson, Bernspång och ”grabbarna” hade tyckt?

  • andreas

    Stefan!!!

    Rock´n Roll!!!
    Gillar verkligen det du skriver!
    Så sant!

    Fortsätt med det, äntligen någon som inte bara bockar på huvet, gömmer sig bakom något eller är allmänt accepterande på alla plan och undanglidande.
    Liberala, intet sägande, tysta eller hala pastorer o predikanter som inte vill yttra sig, håller sig undan, inte vill bli delaktiga i ”felaktiga” diskussioner det är dussinvara idag.

  • Anonym

    Frid Stefan och ni andra!
    Först, Stefan ta det lugnt. Detta är viktigt och intressant, men var rädd om dig så du inte stressar. Det är många, och ofta, långa kommentarer. Ingen kan begära att du ska hinna läsa allt och ha koll på allt.
    Sen vill jag gärna nämna att före jag mötte Jesus så var jag bisexuell, hade ett förhållande med en kvinna en period, även i mitt jobb som prostituerad fanns flera gånger önskemål om två kvinnor som köparen ville se utföra sex tillsammans innan han själv förlustade sig på oss. När jag mött Jesus var jag långt ifrån ”rumsren” och Herren gav mig ca ett år att lära känna Honom innan jag behövde umgås med kristna. Annars hade jag nog gett upp det kristna ganska omgående…
    Men sen när jag var på kristen missbruksvård så blev jag nära vän med en kvinna och vi stämde möte för sexuellt umgänge. Vi hade inte fått kristen undervisning på detta område, men hela dagen kändes det konstigt och till sist gick jag och sa till henne att jag inte skulle komma, det kändes inte rätt. Hon höll med. Gud hade bytt ut mitt hjärta och gett mig en ny syn på saker och ting.

    Men, jag fördömer inte homosexuella! Jag har varit gift sen jag blev kristen, han ville skiljas, och jag har gift om mig. Jag sökte Gud länge och tror det var ok. Jag fick bli medlem i en frikyrka ändå. Men jag hade ångest och kämpade med traumatiska minnen, fick psykiska diagnoser och frågade pastorn om hjälp. Han och hans fru själavårdade mig, det gick snett och när jag blev rädd sa jag en svordom. Jag skulle inte få tjäna Gud i församlingen mer, men ledningen kunde inte gå med på att det var pga en svordom trots att pastorn förklarade att om man svär så ingen hör gör det inget, men jag hade svurit utanför hans trädgård. Det tog tre jobbiga månader innan de bestämde en anklagelse, vilken jag inte uppfattade stämma, men jag sa förlåt inför alla på ett församlingsmöte. Eftersom jag aldrig fick veta den anledning pastorn nämnt för ledningen pga ledningens tystnadsplikt, och jag fortfarande inte kan garantera att jag aldrig kommer att svära om jag blir pressad, så har jag gått ur frikyrkan och ber Gud om hjälp att bli stark nog att vara med. Ibland går jag på möten, och de flesta verkar inte ta illa upp. Men jag skulle aldrig drömma om att bli medlem förrän jag kommit tillräckligt långt, eller om Gud uttryckligen säger det till mig. Jag var väldigt öppen om mina problem när jag gick in i frikyrkan, men folk verkar inte ta det på allvar. Det hade nog känts bättre för mig att bli nekad att gå med i frikyrkan än att det blev som det blev.
    Så raka rör och inget flum!

    En som längtar till himlen

  • http://stenberg.wordpress.com JS

    Bra Stefan! Mycket bra!

  • kjell

    Bra Kjell
    Det är jag som är kjell det finns över 59000 som heter kjell i vårat land men jag kanske var först men jag fortsätter om jag kommer ihåg att skriva med liten bokstav.

  • åsa

    Stå på dig, i detta förvirrade land!

  • janne melkersson

    inlägg 76 kjell,
    angående Sodoms synd, när Hesekiel förklar vad den bestod av så nämns överhuvudtaget inget om sexualitet varken homo eller hetro varianten?

    ”Se, detta var din syster Sodoms synd: Högmod, överflöd av mat och bekymmerslös säkerhet utmärkte henne och hennes döttrar. Och hon hjälpte inte den nödställde och fattige” Svenska Folkbibeln 98 Hes 16:49

    Det utmärkande för deras synd var synder som de flesta av oss mer eller mindre brottas med. Detta är en vers som tåls att läsa flera gånger och som jag förstår det är det synder som är vanligare i våra församlingar än homosexualitet!

    Stefan tycker det ”är ganska tröttande med dessa resonemang om att den och den får inte vara med” jag tycker debatten om homosexualitet är lika tröttande! Varför tar den så stor plats jämfört med annan synd?

    Hesekiels vers sätter fingret på själva orsaken till Sodoms undergång. Att sedan homosexualitet blir en följd i det samhälle som lever som Sodom är en annan sak.

    Tack Stefan för din bekännelse, den manar till efterföljelse

  • Margret Sundin

    Anders Blåberg har kommenterat från EFK-ledningen på efk.se och ledningen tar avstånd och rekommenderar inga församlingar att följa Sarons väg. Det känns bra.

    Först kommer samhället, sedan Svenska kyrkan och efter ett tag följer frikyrkan var min slutsats i en uppsats för några år sedan. Då gällde undersökningen sambo, skilsmässa och omgifte. Tråkigt att detta mönster stämmer återigen.

    Att stå fast vid Ordet har kostat blod, svett och tårar i alla tider, varför skulle denna tid skilja sig. Frikyrkans frihet var dyrköpt och idag diskuteras medlemskapet i frikyrkosamfunden, dopfrågan och nu detta. Frikyrkans identitet gungar i sina grundvalar! Vad är det som hänt?

    Det är väl att EFK:s ledning tar ställning och är tydlig!

    Margret Sundin
    Citykyrkan EFK Örkelljunga

  • janne melkersson

    ps glömde bort att citera Stefans bekännelse;
    ”Jag har vid ett antal tillfällen böjt knä vid korset i Söderhöjdskyrkan för att bekänna min synd som gäller ljumhet och materialism.”

  • Bengt

    Stefan, tack för en mycket intressant och tänkvärd bloggartikel! Men varför har du inte ”pingat” den här bloggen till artikeln i Dagen (http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?ID=168509)? På den sidan finns i skrivande stund nio andra bloggar länkade. Där behövs din artikel minst lika mycket!

    Varmaste fridshälsningar

  • Margret Sundin

    Jag citerar exakt så blir det rätt.
    Anders Blåberg skriver på http://www.efk.se

    Vi har alltså frågetecken kring Sarons sätt att uttrycka medlemskap och även varningstecken. Därför rekommenderar vi inte deras vägval.

    Det är allvarligt att EFK:s största församling tar denna ställning. Därför är SS röst viktig och styrelsen i sin helhet. Tack för tydlighet!

    Margret Sundin EFK-pastor
    Citykyrkan i Örkelljunga

  • http://livetifamiljen.blogg.se Martin Svensson

    Hej Stefan!
    Bra att du är ärlig och rak. Jag skulle gärna se att du förtydligar din syn på medlemskap i församling och gemenskap i församling, likheter och skillnader mellan dessa.

    Vi ses på debatten på torsdag.

    Gud välsigne dig!
    Martin

  • saronit?

    Vi är många i Saron som känner oss hemlösa och överkörda vi har satsat allt på att få med oss alla nära och kära men nu vill vi helst lämna allt vi delar inte detta om det är ett beslut i församlingen så är vi förvånade för detta har vi inte hört talas om förrän det skrivs i Dagen

  • http://gammelsmurfen.bloggagratis.se Krister Book

    Alla ni som berömmer denna bloggs budskap, alla ni som citerar Bibeln när ni kritiserar/ har åsikter om homosexuella — en liten fråga/fundra:
    Månne detta gäller andra saker som Bibeln fördömer och har åsikter om:
    Är man välkommen i församlingen om man smyckar ut sig med örhängen, halsband och andra smycken? Förhoppningsvis INTE eftersom det finns klara direktiv om detta i Bibeln!
    Får man som rökare vara med i församlingen? Förhoppningsvis INTE eftersom det finns ord även om detta i Bibeln. Inte om rökning men om att fördärva sin kropp.
    Får man vara medlem i församlingen om man äter griskött? Förhoppningsvis INTE för det finns klara regler om detta i Bibeln.
    Får man vara medlem i församlingen om man….. Förhoppningsvis INTE eftersom det finns klara direktiv även om andra saker.
    Hur många av dem som är med i församlingen har lämnat sin fader och sin moder och följt Jesus? Eller finns det sätt att slippa göra detta och ändå vara en viktig och riktig medlem?
    Men viktigast av allt: ”Den som är utan synd kaste första stenen”. Konstaterar därmed att denna bloggs författare är helt unik eftersom han besitter just denna egenskap: han är syndfri. Men han är förvisso inte ensam för han har många som applåderar orden i bloggen. Finns många syndfria bloggläsare, bara att konstatera. Eller det kanske räcker att vara frälst och omvänd, och sedan är det OK att kasta stenar som varande syndfri…
    Hur skall vi tolka orden: ”Kvinnan tige i församlingen”? Har hört många förklaringar, men varför skulle just de som har ”rätt” åsikt vara de som har den samma ståndpunkten?? Och hur skall vi agera mot dem som har fel åsikt i denna fråga??

    mm mm mm

    NEJ jag är inte homosexuell. NEJ jag är inte med i en församling. Och anledningen till detta är BL.A den inskränkthet som finns bland allt för många kristna. Den lätthet man har att fördöma andra och pekande på sig själv som det sanna vittnet här på jorden

  • http://gammelsmurfen.bloggagratis.se Krister Book

    PS: Jag glömde ju en viktig grupp som av någon anledning är godkänd bland kristna: de som är omgifta. Detta är nämligen också en stor synd enlig Bibeln. Men hur kan dessa då accepteras som medlemmar i en församling? Varför är just homosexualitet den största av alla synder? Finns det en lista utpekad av Gud i fallande skala där homosexualitet är den enda som diskvalificerar från medlemsskap?? DS

  • Maria

    Stefan.
    Det var uppfriskande att läsa ditt inlägg. Jag drömmer även jag om att vara med i en församling där man inte sopar sina problem under mattan, utan där man jobbar för att bli mer Kristuslik. Där målet är att leva ett heligt liv, i alla lägen!!!!

    MEN, den församlingen skulle nog inte finnas om man inte får komma som man är, börja jobba med den person man är idag.
    För några år sedan hörde jag en syn på församlingen som jag sedan har begrundat mycket. Jag ser mer och mer församlingen som en skara människor som längtar efter mer av Jesus, som vill komma närmare Honom, bli mer lika Honom, leva i en relation med Honom. De börjar där de är och kommer närmare och närmare centrum – Jesus.

    Jag är inte säker på att det fungerar med en sån församlingsgemenskap, men jag tror på tanken att inte sätta gränser utåt, utan istället fokusera på hur NÄRA Jesus man kan komma. Då blir inte homosexfrågan eller girighetsfrågan den viktiga, utan man ser på all synd som något man tillsammans vill bli av med.
    För det blir samma sätt som ekrarna i ett hjul: ju närmare navet man kommer, ju närmare kommer ekrarna varandra. – Ju närmare Jesus vi kommer, ju närmare kommer vi varandra i kärlek och omsorg.
    Och det betyder – i alla fall i min församlingsdröm – att man älskar varandra mer och vill hjälpa varandra och vågar öppna sig för varandra – berätta om sina drömmar och problem. OCH kan hjälpa varandra att slippa falla så ofta.

    Jesus själv samlade ett gäng vanliga grabbar runt sig, ingen av dem var perfekt, men slipades till efterföljare i gemenskapen med honom, Och trots att Petrus levt med Jesus i tre år, ljög han ändå på skärtorsdagens kväll… Men Jesus gav inte upp hoppet om honom.
    Jag vill se mer av det i församlingen, oavsett samfund….
    Men det är bara min lilla dröm…

    //Maria – en Jesu efterföljare som fortfarande inte är fri från att prata illa om medmänniskor eller som slutat vara girirg och självisk… – men jag jobbar på det, fast förvissad om att jag tack vare nåden får vara med i Jesu skara av lärjungar.

  • Johan Claésson

    Tack Stefan!
    EFK kan vara stolta över att ha en pastor och ledare som dig.
    /Pingstvän

  • http://agnesund.se Mattias Agnesund

    Stefan (om Dagens rubrik),

    Dagen har följt vedertagna journalistiska principer. De har ingen skyldighet att i förväg berätta för dig vilka artiklar de tänker skriva i ämnet. Anonym kritik av icke namngiven person/församling kan inte gärna föranleda ett genmäle. Sedan förstår jag inte vad i ”Malins” församlings agerande som går så på tvärs med din hållning? Vad jag förstår känner pastorn INTE till hennes relation med en annan kvinna, och om han gjorde det skulle hon väl med all rätt vara orolig för sitt framtida medlemskap i fall församlingen nu följer EFK:s linje?

  • Bo

    Om jag förstått det rätt har Saron i Göteborg och Filadelfia vid Rörstrandsgatan i Stockholm båda valt att välkomna sammanboende homosexuella som församlingsmedlemmar. Det vore värdefullt om någon från Pingströrelsen också ville uttala sig i denna fråga, gärna Olof Djurfeldt om han har möjlighet. Dessutom tycker jag att de församlingar som valt att gå denna väg borde ge en mer explicit teologisk motivering till sina ställningstagande. Det tycker jag att dom är skyldiga sina bröder och systrar i vårt land.

    Nu möts man bara av luddiga formuleringar som ” att vi måste möta sökarna där dom befinner sig”, ”att vi alla är på väg” osv. Det är bara att läsa intervjun med Hagerius i tidningen Dagen för att förstå vad jag menar.

  • http://www.pictor.se Simon Wämmerfors

    Tack Stefan! Att du skriver är viktigt och du gör det väl.

    Vi i SvK får oss en känga men tyvärr finns det ju sanning i det du skriver. Vi har mycket att brottas med. Jag vill också poängtera att SvK är ett oerhört spretigt samfund. För att göra karriär i kyrkan måste man idag vara liberal, men det finns massor av människor i de fromma folklagren som sörjer ledningens vägval och som kämpar emot i bön och arbete. Det återstår att se vad som kommer att bestå och vad som är förgängligt. Under tiden kan ju vi som är medlemmar (och alla dubbelanslutna) ta sig till en vallokal i september och rösta fram de goda, kristna krafter som finns (framförallt Frimodig kyrka)!

    Allt gott

  • http://aletheia.se/ Haggaj

    Ja, kära nån vad skönt det är när nån vågar ryta i. Det är kapten Hadock-klass på den här bloggposten, och då menar jag inte i negativ bemärkelse.

  • wildwest

    Haggaj: blev enormt överraskad att för länge sen upptäcka att en del av kapten Haddocks kraftuttryck härstammar från Jesus!