Jonas Lundström har lyft fram i flera kommentarer på denna blogg om inställningen till rikedom. Jag tycker att det är viktiga saker han lyfter fram och skriver därför en kommentar. Det är ett stort och omfattande ämne och det står väldigt mycket i Bibeln om pengar, materialism och rikedom, så jag uttrycker mig mycket kortfattat i punktform.
1. Jag bekänner mig som en evangelikal kristen och företräder ett samfund som har evangelikal som en identitetsmarkör, det innebär bland annat att Bibelordet är rättesnöre för lära och liv. Att tolka och förstå skriften blir det avgörande när man ska ta ställning i denna fråga, inte minst mot bakgrund att det står så mycket i Bibeln om detta ämne.
2. Jag tror på församlingsliv med fokus på lärjungaskap. Jesus sade åt sina lärjungar att lära lärjungarna att hålla allt det som Jesus har befallt. Jag tror inte på högt-i-tak-frikyrkor där folk kan leva som man vill och tolka evangeliet som man vill, lärjungaskapet och efterföljelsen är en gemensam och kollektiv process i församlingsmiljön. En omvändelse till Kristus är grunden för församlingsmedlemskapet.
3. Att hålla allt det som Jesus har befallt gäller alla områden av våra liv. Inställning till pengar, rikedom och det materiella är ett viktigt inslag i Jesu undervisning men tas också upp en hel del i breven i Nya Testamentet. Här kan jag bara ge korta fragment av NT:s skrivningar, andra läsare av detta kan gärna komplettera och förtydliga. När jag här tar upp om att vara rik och rikedom handlar det bara om materiella sidan, Nya Testamentet talar också om annan typ av rikedom.
4. Att vara rik är ett mycket relativt begrepp. För invånare i ett fattigt afrikanskt land vältrar sig alla svenskar i lyx. Jämför vi Sverige och Norge kan man hävda att norrmännen är betydligt rikare än svenskar. De som var rika på Bibelns tid saknade fullständigt många av de rikedomar vi har idag, t.ex. mobiltelefoner, bilar, kylskåp, vattentoaletter, mikrovågsugnar, flygplan etc.
5. Nya Testamentet varnar för materiell rikedom. Jesus talar om rikedomens bedrägliga lockelse i Matt. 13:22, Mark 4:19. I berättelsen om den rike ynglingen Matt. 19:16, rike bonden LUk 12:16; rike mannen Luk. 16:19 pekar Jesus på problemen för de rika, de blir bundna till denna världen, och rikedomen försvårar för omvändelsen.
6. Paulus skriver i 1 Tim 6:9,10: men de som vill bli rika, de råkar ut för frestelser och snaror, och många oförnuftiga och skadliga begär, som störtar människor i fördärv och undergång. Ty kärlek till pengar är en rot till allt ont.
7. En församlingsledare ska inte vara girig enligt Tit. 1:7, I 1 Tim 3 läser vi att församlingsledare ska vara fria från penningbegär, och församlingstjänare ska inte vara ute efter pengar.
8. Jakobs brev utmanar de rika. Att ha anseende till personen på grund av förmögenhet och ställning är synd enligt Jakobs brev. ”Er rikedom ska förmultna och era kläder förtäras av mal. Ert guld och silver ska ärga,och ärgen ska vittna mot er och förtära ert kött som eld.”
9. Jesus utmanade den rike ynglingen att sälja allt han ägde och sedan följa Jesus, i den första kristna församlingen sålde man allt man ägde och praktiserade egendomsgemenskap. Sackeus omvändelse ledde till en radikal omorientering och hälften gav han bort direkt.
10. En bra uppmaning till kristna som är rika ges i 1 Tim 6:17 Uppmana dem som är rika i den här världen att inte vara högmodiga eller sätta sitt hopp till något så osäkert som rikedom, utan till Gud som ger oss rikligt ger oss allt att njuta av, Uppmana dem att göra gott, att vara rika på goda gärningar, att vara generösa och dela med sig, och samla åt sig en skatt som är en god grund för den kommande tidsåldern.
11. Jag kan se att Jesus godkänner tiondegivandet när han säger till fariseerna att det ena ska ni göra men inte underlåta att göra det andra. I Pauli texter i Korintierbreven görs också koppling mellan tiondegivandet i GT och hur vi ska ge till dem som predikar.
12. Paulus säger i Fil 4:12 Jag kan leva enkelt och jag kan leva i överflöd. Gud ska ge er vad ni behöver säger han i v. 19 och av sammanhanget framgår att han förmodligen menar materiella tillgångar. 2 Kor. 8:9 talar om att Kristus som var rik blev fattig för att vi genom hans fattigdom skulle bli rika.
13. Ja det var lite spridda bibelcitat. Bibeln är radikal när det gäller ekonomi, det finns en asketisk linje i Bibeln, men den är inte helt konsekvent, man måste inte vara asket för att vara kristen – är min bedömning, men det asketiska livet är något gott. Bibeln är mycket tydlig när det gäller att peka på rikedomens faror, det är farligt att vara rik, och det är svårt att bli kristen och vara rik, och det är svårt att vara kristen och vara rik. Ända möjligheten att kombinera rikedom med lärjungaskap är att leva i generositet, ge bort mycket, och använda sina tillgångar i Guds tjänst och betjäna människor som är fattiga och som har behov.
14. Är man rik, lever ett bekvämt och självupptaget liv, utan att använda sina tillgångar för att ge och betjäna andra människor, har man då gått igenom den omvändelse som Bibeln talar om för kristet liv?
15. Denna fråga är en jätteutmaning för oss i hela västvärldens kyrka, men också en utmaning för kyrkan i utvecklingsländer i snabbt växande ekonomier, där det finns en snabbt växande rik medel- och överklass.
�