om amerikanska presidentvalsdebatten

Det är inte lätt att förstå sig på amerikans presidentvalsdebatt. Ledande media i USA har lämnat journalistiska kriterier om saklighet, objektivitet och opartiskhet bakom sig så det är nödvändigt att ta in information från olika källor. CNN som jag annars beundrar för deras journalistik tycks ha blivit ett kampanjorgan för Demokraterna i valrörelsen. Det sänker den journalistiska trovärdigheten. När det gäller Trump är det dock inte särskilt svårt att själv skaffa sig en bild av vad han står för genom att han själv twittrar så aktivt, och att det går att ta del av vad han säger direkt vid tal och presskonferenser.

Som kristen känner jag en stor olust över presidentnivån i amerikansk politik. Arrogans, högmod, mobbing, personangrepp, låga och djupt nedsättande omdömen om politiska motståndare – tycks ha blivit självklart och vardagsmat. Det gäller allra mest Trump förstås, men tycker också att Demokraterna har dragits ner i denna smuts. Jag har följt svensk politik sedan sextiotalet och kan inte minnas någon svensk valrörelse på en konfliktnivå som nu präglar den amerikanska.

Jag är förvånad över saknaden av amerikanska profetröster som mer tydligt konfronterar synden i systemet.

Ett lysande undantag som jag råkade läsa i kväll är  den ledande amerikanske evangelikalen John Piper. Det kan inte sägas tydligare vad jag själv känner efter att ha konsumerat en hel del amerikansk media. Här är länken till hans text som jag tycker är mycket träffsäker.

Vad sägs om följande formuleringar av Piper: ”Actually, this is a long-overdue article attempting to explain why I remain baffled that so many Christians consider the sins of unrepentant sexual immorality (porneia), unrepentant boastfulness (alazoneia), unrepentant vulgarity (aischrologia), unrepentant factiousness (dichostasiai), and the like, to be only toxic for our nation, while policies that endorse baby-killing, sex-switching, freedom-limiting, and socialistic overreach are viewed as deadly. The reason I put those Greek words in parentheses is to give a graphic reminder that these are sins mentioned in the New Testament. To be more specific, they are sins that destroy people. They are not just deadly. They are deadly forever. They lead to eternal destruction (2 Thessalonians 1:9). They destroy persons (Acts 12:20–23). And through persons, they destroy nations (Jeremiah 48:29–3142).”

Det är ord och inga visor.

Herre förbarma dig över västvärlden!

 


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Sverige

    ”Den ledande amerikanske evangelikalen”
    Varför väljer du den titeln (i bestämd form) på John Piper – en kalvinist?

  • Stefan swärd

    det är nog korrekt att påpeka, han är en av många ledande evangelikaler, en skillnad mellan Sverige och USA är dock att kalvinismen är mycket utbredd i USA. Det kan man ha synpunkter på men hur som helst är kalvinismen en del av reformationen från 1500-talet och har av tradition en mycket genomtänkt teologi, även om jag för min del inte håller med om allt.

  • Sverige

    Det har ju kommenteras tidigare här det här med att upphöja människor, ge fina titlar…

    Angående kalvinismen, som fokuserar mycket på Guds suveränitet, men får inte ihop det.
    Allt som sker är Guds vilja (då blir det ju Gud som får människor att synda).
    Gud har innan världens skapelse (godtyckligt) bestämt vilka som blir frälsta och som blir förtappade.
    Människan har ingen verklig fri vilja.
    Begränsad försoning, Jesus dog bara för dom som Gud har utvalt.
    Gud älskar inte alla människor.
    Kan inte se TULIP som biblisk.

  • Tord Ivarsson

    Kalvinisterna fick inte med Guds förutseende och maktställning över tiden, in i ekvationen.
    Kalvinisterna behöver inte evangelisera. De som ska till helvetet, kommer till helvete, och de som ska till himlen, kommer dit.