Idag är jag förkyld så jag är inte med i någon gudstjänst och håller inte någon predikan. Ligger hemma i sängen.
Har lyssnat på Ekots lördagsintervju med blivande ärkebiskopen Antje Jackelén.
En bra genomförd intervju med relevanta frågor. Jag håller med Jackelén i inställningen i vissa praktiska-konkreta frågor som miljöhot, flyktingfrågor, och uppskattar även hennes avdramatiserande inställning till skolavslutningar i kyrkor.
Hon är en klok och bra kommunikatör, som behärskar en bredare uppsättning frågor. De personer som slussas fram till de högsta chefsposterna i Svenska kyrkan har fördelen att de är ganska bildade personer med breda kunskaper. Tror att hon kan få lika bra genomslag i media som KG Hammar. Vad vi frikyrkliga än tycker så blir Svenska kyrkans ärkebiskop främste företrädaren för kristenheten gentemot svenska samhället. Det är en verklighet vi måste acceptera.
Men som evangelikal kristen befinner man sig dock på ett ganska stort avstånd från Jackeléns teologiska ståndpunkter. Hennes undanglidande svar på frågan om jungfrufödelsen, hennes otydlighet om skillnader mellan kristendom och andra religioner, hennes frånvaro av kritik mot islam, både etiskt och teologiskt, är inte överraskande. Det framkom med all tydlighet i intervjun. Här finns förstås stora skillnader mot oss frikyrkliga som ser oss som evangelikala och ser Bibeln som avgörande rättesnöre för lära och liv.
Men det är ju inte konstigt att det finns skillnader. Det var ju därför frikyrkoväckelsen växte fram på 1860-talet och framåt. Skulle vi vara överens med Svenska kyrkan i det mesta skulle frikyrkorna inte ha något existensberättigande. Som högste chef för en bred folkkyrka som innefattar majoriteten av svenska folket, och som ytterst styrs av politiker, så kan hon kanske inte ha mer profilerade teologiska ståndpunkter än så.
Skulle Svenska kyrkan vara en bekännelsetrogen luthersk kyrka som styrs av de aktivt troende så skulle jag ställa betydligt högre krav på teologiska ståndpunkterna hos kyrkans företrädare.