Här är utkastet jag filar på inför försoningssamtalet i Göteborg på tisdag. Notera att det bara är ett utkast, talet utvecklar tankegångarna. Försöker visa på relevansen i ”main-stream”-försoningsläran. Ge gärna feedback. Är den bra kan det påverka mitt tal.
Om kristna försoningsläran – anförande av Stefan Swärd, Equmeniakyrkans samtalsdag Göteborg 17 dec. 2013.
1. Fem utgångspunkter.
Bibeln enda källan till kunskapen om betydelsen av Jesu död.
Jesu död helt avgörande i kristna tron. Inte någon frälsning utan detta. ”ty om vi, medan vi var Guds fiender, blev försonade med Gud genom hans sons död”. Rom. 5:10, ”också er har han nu försonat med sig, när han i sin jordiska kropp led döden.” Kol. 1:22. ”Ty Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv.” 2 Kor. 5:19.
Jesus dog för våra synders skull. ”våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä”. 1 Petr. 2:24 ”Så blev Kristus offrad en gång för att bära mångas synder”. Heb. 9:28. Synden orsaken till varför korset var nödvändigt.
Detta är inte en abstrakt teori, något avgörande i den andliga erfarenheten. ”Kristi blod renar våra samveten från döda gärningar”. Heb. 9:14 ”Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog i vårt ställe, medan vi ännu var syndare. När vi nu står som rättfärdiga genom hans blod”. Rom. 5:8,9
Bibeln har en försoningslära, dock rik, full av nyanser.
2. Jesus dog för våra synders skull.
Vad innebär det? Kopplingen mellan Jesu död då och mitt liv nu? ”Vi vet att vår gamla människa har blivit korsfäst med Kristus, för att syndens kropp ska berövas sin makt, så att vi inte längre är slavar under synden”. Rom. 6:6 Exempel: vittnesbördet av Elise Lindqvist i Klara kyrka.
3. Synd i vår tid.
Har dagens kyrka en rädsla för att ta upp detta?
Men det görs konstant utanför kyrkan. Expressen, Aftonbladet jagar ständigt syndare, liksom Kalla fakta, uppdrag granskning. Myglande kommunalråd, fifflande företagsledare, fusk, lurendrejeri, girighet – alltid på jakt för att avslöja detta.
Ex. klimatkonferenserna, miljörörelsen läxar upp världspolitiken varje år.
Modernt rättssamhälle bygger på att ondskan och brottsliga handlingar utreds, döms, bestraffas och att kompensation utgår till drabbade på något sätt. Vi blir mycket upprörda när t.ex. massmördare och våldtäktsmän inte blir gripna, dömda och bestraffade.
Men var finns nåden? På vilken grund kan någon benådas och förlåtas?
4. Jonas Gardells Gud.
Synd finns inte i Gardell-teologin. En konsekvens blir att korset blir endast martyrskap, inte en frälsande handling. Gardell tror på livet bortom döden, för alla, och att alla kommer till himlen. Det krävs inte omvändelse och inte någon särskild tro. Ett verkningslöst och icke-frälsande kors blir konsekvensen i Gardells teologi.
5. Auschwitz – när ondskan skenar.
Var en dödsindustri, ett antal tusen personer jobbade där. De var alla delaktiga i och ansvariga för massmördandet. Påverkar mänsklig ondska relationen till Gud? På vilken grund kan en fångvaktare i Auschwitz bli förlåten av Gud, försonad med Gud? Behövs någon form av kompensation, återställande för att detta ska ske. Eller kan Gud bara förlåta utan vidare? Hur påverkas brottsoffren av en villkorslös förlåtelse?
6. Andra exempel – folkmorden i Cambodja, kulturrevolutionen i Kina, Rwanda, dagens Kongo.
De som går längst i ondska blir sällan straffade av mänskliga domstolar. Brotten klaras aldrig upp. Hur ser Gud på dessa brottslingar?
7. Hur kan Gud förlåta och benåda en som begått grov ondska.
Att det finns en ånger och omvändelse borde vara självklart. Påverkar ondskan inte också vår relation till Gud? Kan Gud förlåta och benåda en person som har ägnat sig åt grov ondska. Gud förlåter och benådar på en enda grund, att han älskar. Det beror inte på vår etiska status, våra gärningar. Det är den kristna utgångspunkten.
8. En Gud som älskar – visar också vrede över ondskan.
hans kärlek uttrycker sig också i hans vrede över ondskan, kärlekslösheten, Guds totala avståndstagande mot hat, kärlekslöshet, ondska, själviskhet.
9. Allt rättstänkande bygger på att ondskan, ställs tillrätta, kompenserar, återbetalar, gör rätt för sig.
Men hur kan det göras i dessa grova fall. Brottet sonat när man betalat sina böter, suttit av sitt fängelsestraff – i vanliga fall.
10. Syndens lön är döden. Hela världen står med en skuld inför Gud. Alla har syndat.
Kristendomen handlar om att villkorslös förlåtelse, nåd och försoning med Gud är tillgänglig för alla människor. Innebär det en Gud som trivialiserar ondskan? En Gud som inte bryr sig om brottsoffren? Kan Gud bara förutsättningslöst förlåta syndaren?
Hur skulle brottsoffren i Auschwitz, Kongo, Rwanda reagera på villkorslös förlåtelse mot ondskans lakejer?
Guds svar är att Kristus bar våra synder. Kristus dog i syndarens ställe. Det signalerar att ondskan är så allvarlig att vi människor inte på något sätt kan gottgöra för eller återställa vår ondska.
Hämndens makt är bruten, brottsoffren behöver inte hämnas därför att Gud i Kristus har tagit på sig hämnden, vedergällningen – på korset.
På grundval av Jesu död på korset är förlåtelsen och nåden tillgänglig för alla. Även en fångvaktare i Auschwitz.
Pingback: Fånarna på Restad – sista delen | Gunnels plats i rymden()
Pingback: Fredag kväll | Stefan Swärd()