Stefan Swärd

Allt mellan himmel och jord

Notera inlägget i Dagen i går där tre personer från nätverket för klassisk baptism undrar över Equmeniakyrkans teologi, med tanke på den boken biträdande kyrkoledaren Sofia Camnerin skrivit om kristen försoningslära.

Jag läste ju den boken när den kom ut och var med på releasemingel för den. Jag ställde samma frågor som de tre skribenterna i Dagen i går. Jag har för mig att jag skrivit ett blogginlägg om detta, men jag hittar det inte, jag har ju ingen ämnesmässig katalogisering av mina blogginlägg så det kan svara svårt att hitta om man inte vet när det skrevs. Är det någon läsare som har någon aning om när jag skrev om detta? Och kan länka till blogginlägget.

Den fråga man ställer sig – finns det inte några restriktioner längre bland teologer när det gäller omtolkningar av kristna kyrkans läror? Man bör dock komma ihåg att Equmeniakyrkan är ett samfund med högt i tak, det är många pastorer som ligger långt från Camnerins bibeltolkningar. Bland annat jag, glöm inte att Elimkyrkan/Folkungakyrkan är med i Equmeniakyrkan. Förutom EFK.

Men spektakulära omtolkningar av försoningsläran tycker jag kryper in lite överallt.

Den som satte igång den processen inom frikyrkligheten var ju PP Waldenström på 1870-talet men den så kallade subjektiva försoningsläran. Men Waldenström höll sig ju ändå inom klassiska ramar, t.ex. hade han inte släppt tanken på Guds vrede och dom över synden.

Jag återkommer till detta.

  • Gunnel

    Som jag uppfattat en doktorsavhandling är det för att bli godkänd som teol.dr. (”Försoningens mellanrum” av Sofia Camnerin år 2008). Och inte fråga om att få sin bibelkunskap godkänd. Pastor Nils Tägt skrev boken: ”Försoningens hemlighet” utan tanke på att bli godkänd av någon teologisk fakultet. Där är det bibelundervisning!
    Alla teologer och exegeter borde börja med bibelundervisning igen! Jag har läst ”Försoning behövs” också och artikeln i tidningen Dagen och fattar varför jag inget fattar!

  • Roger Gustavsson

    Hittar inte inlägget du söker Stefan men den 5 februari i år nämner du helt kort Camnerins och Fritzons avhandling.

    http://www.stefansward.se/2013/02/05/ett-forsok-att-summera-bibelsynsdebatten-del-2/

    “Jag är också förundrad över att så mycket av moderna teologin har flyttat fokus från bibeltexten som utgångspunkt till mänskliga tolkningar och utgångspunkter. Har t.ex. läst den nya boken av de framstående GF-teologerna Camnerin och Fritzon där man skriver om försoningsläran utan att utgå från bibeltexterna. Istället utgår man från allmänetiska teorier och kloka tolkningsmodeller, men inte utifrån bibeltexter. Teologer citerar varandra, kors och tvärs, och vad olika teologer har sagt, vad Bibeln säger blir en perifer fråga.”

    Den 28 mars i år skriver gästbloggaren Anders Gerdman också något om samma avhandling på tal om det han kallar för “trons omförhandling”.

    http://www.stefansward.se/2013/03/28/gastblogginlagg-av-anders-gerdmar-2/

  • Bohuslening

    http://www.sek-vbd.se/aktuellforskning.asp

    http://www.kyrkanstidning.se/nyhet/korset-som-protest-mot-lidandet

    Camerin har ju fört fram sina tankar tidigare i sin akademiska gärning till offentligheten. I boken som gavs ut 2012 uttalades tankarna i tydlig jagform skilt från akademins uttryckssätt

  • Pingback: Se upp vid bygget! | Gunnels plats i rymden()

  • Jonas Rosendahl

    Framförallt så höll Waldenström emot den så kallade ”nyteologin” med allt han kunde, men efter honom stormade den in.
    Är det någon som vet var denne Camnerin fått sin teologiska skolning?

  • bohuslaning

    Ingen aning men en lätt gissning kunde vara inom liknande lärosäte som ärkebiskopen…plus en hel del feministisk teologi..



Subscribe to Stefan Swärd