Träffade igår en reformert pastor i Aix-en-Provence som heter Frederic Baudin. Han förenar en konservativ evangelikal bibelsyn och ett strikt värnande om de klassiska kristna lärorna, med ett starkt miljöengagemang. Han har utvecklat ett författarskap och föredrag han håller runt om i världen om Bibelns syn på ekologi och det som evangelikaler kallar för ”creation care”. Tyvärr finns hans böcker bara på franska, men jag har fått del av ett av hans föredrag som finns på engelska. Han jobbar och har jobbat med en evangelikal miljöorganisation som heter Arocha, som bland John Stott var med och bildade en gång i tiden.
Baudin påminde mig igår om att den kanske första evangelikalen att ta upp miljöfrågorna var Francis Schaeffer som 1970 kom ut med boken ”Pollution and the death of man”. Jag läste själv den boken redan på sjuttiotalet och den står kvar i min bokhylla, har inspirerat mitt tänkande på detta område. Schaeffer är väl så mycket konservativ evangelikal man kan vara, och calvinist. Tyvärr lever fortfarande myten att miljöengagemang och ekologiskt kristet tänkande hör till liberalteologi.
Baudin berättade om hur franska reformerta kyrkan redan på 1800-talet splittrades i en bibeltroende och konservativ del, och i en liberalteologiskt präglad del. Vi diskuterade också om att calvinismen och den reformerta teologin ger bättre teologisk grund för kristet miljötänkande än andra teologiska perspektiv, eftersom reformert teologi i så stor utsträckning betonar helheltstänkande och helhetssyn, och betonader Guds allmakt och engagemang över hela sin skapelse.