Stefan Swärd

Allt mellan himmel och jord

Nu ordnar vi i Elimkyrkan tillsammans med Korskyrkan och Citykyrkan i Stockholm, en New Wine ledarkonferens 19-21 mars. All information om konferensen hittar man här.

Huvudtalare och vår specielle gäst är Randy Clark från USA som också gästade Sverige tillsammans med Bill Johnson i augusti 2011 för den stora ledarkonferens som hölls i Malmö.

Under tre dagar kommer vi nu att få den möjligheten att lära oss mer om hur vi kan betjäna människor på samma sätt som Jesus gjorde.

Dag ett: Hur betjänade Jesus människor? Dag två: Hur gjorde den första församlingen? Dag tre: Hur kan vi betjäna på samma sätt som Jesus?

Randy Clark driver organisationen Global Awakening www.globalawakening.com.

  • Ulrika Jansson

    Gå inte dit.

  • Ulrika Jansson

    Det finns mycket att läsa om New Wines källor.

    Varje ledare som tänker ge sig in i nya rörelser är beredda att ta sitt ansvar i detta.

    New Wine skriver själva att en viktig person i rörelsen är John Wimber (man får vara ”glad” över att allting inte döljs efter smak o tycke)

    Denna länk är en början till att förstå rötterna i t.ex New Wine. Läs den och be Gud om vishet, mod och förstånd att förstå det du behöver förstå. Om du vill beskydda dig och dina får som du ansvarar för går du inte till denna konferans. Yttre saker, tider och stunder, former och skepnader förändras men innehållet i respektive källa är desamma.

    En början alltså:
    http://www.bibelfokus.se/question/110306

  • WO

    Tack Ulrika Jansson!

  • R.O

    Önskar jag kunde gå! Bra initiativ!

  • Gunnar NIlsson

    ” Hur kan vi betjäna på samma sätt som Jesus?” När man frågar så så brukar det rymma en stor portion naivitet. Så stor att det i slutändan blir förförande av människor.
    Jesu verksamhet kan delas i två delar, före och efter Cesarea Filippi. Innan var det framgång, tiotusentals människor samlades med tecken och under. Jippi! Det vill vi ha, så ska vi lära oss! Men från Cesarea Filippi, där började Jesus tala om sitt lidande och sin död. Och på så sätt att ”alla” människor övergav honom. Tänk att tala så hårt att tusentals människor vänder honom ryggen och inte står ut med honom. Han får till och med fråga de tolv om de vill lämna honom. ”Detta är ett hårt tal, vem står ut med att höra på honom.” Det är också att ”betjäna” människor på ett rätt sätt. Men vem lär ut det? Men också det ska vara med om människor ska komma till himmelen.
    Se till att inte stanna på halva vägen! För den leder lika mycket tlll förtappelse som ingen väg alls.

  • Patrick Ölund

    Det är ju sant med det du säger men varför så negativ? Är vi inte här för att betjäna människor? Att betjäna människor innebär ju ofta en självförsakelse men det innebär också att vi ska göra samme saker som Han gjorde. 

    Ulrika, var inte så negativ. Tro inte allt du läser på Bibelfokus. Ha lite eftertanke på vad som skrivs där. Författaren bakom har bara negativa saker att skriva om allting. 

  • WO

    Det är viktigast att det som sägs är sant än att det är förment positivt!

    Jag håller med om att det ser ju inte helt solljust ut på ett sätt om man ser lite ytligt på Bibelfokus artiklar. Men läser du dem ordentligt ser du (hoppas jag) att det inte bara tycks lite runt och hit och dit, Lennart är ovanligt noga med att grunda det han för fram på Bibeln. Har läst väldigt mycket av det som finns på sidan, och jag önskar att min pastor skulle ta upp åtminstone 1% av de allvarliga saker Lennart varnar för.

    Du kunde nöja dig med att läsa artiklarna om Emergent Church, så förstår du att det ÄR saker som inte är som de ska i många kristna sammanhang…

    Det finns massor med BRA saker som sker och arbetas för också, absolut!
    Men om INGEN nu tar sig för att också bena ut vad som är illa, varnar för sådant som riskerar ta sig in i församlingarna mer än det redan gjort, hur blev det då?
    Om nu nästan alla struntar (mer eller mindre) i ämnena Lennart tar upp, är det konstigt att han då upplevs som negativ, när han ganska ensam får ta den otacksamma uppgiften att informera?
    Skulle han, bara för att upplevas ”positiv,, skriva om en massa annat också kanske det skulle bli så att det allvarliga budskap han har inte upptäcks lika väl som det gör nu.

    Han har en uppgift, och den är inte rolig tror jag, men den behövs (också).

  • Christer Roshamn

    Det är med stor glädje jag kommer till ledarkonferensen för att utmanas att komma med Jesus Kristus till människor.

  • Patrick Ölund

    Jag har läst många utav de artiklar som Lennart har skrivit. Har även hört den predikoserie (2 delar) som han hade om LO. Tycker att han skriver med en arrogant ton. 

  • råland

    Det är nog faktiskt så att ”sanningen är inte alltid är så bekväm”. Bibelfokus grundar sina artiklar på Guds Ord och det får konsekvenser. Nu blir det alltså en konferens där det ska ”läras ut” hur man helar sjuka människor. Metodkristendom finns det något som jag då tänker på. … Predika istället Ordet, predika omvändelse och efterföljd DÅ kommer Guds Ord att verka till helande av sjuka och upprättelse av det som behöver upprättas.

  • WO

    Kan förstå dig på sätt och vis, ibland kan även jag känna så. Ja, du läste rätt.
    Men om du nu läst tex dessa 2 artklarna; berörde inte deras innehåll dig alls, pga Lennarts tonfall då(?), eller på att du inte ser att han är rätt ute i sak???

    Det jag menar är att det är nog inte helt enkelt att framföra liknande budskap med ett leende på läpparna, typ.

  • Kristina

    Tja om man bara går på rubrikerna och inte själv går och lyssnar så missar man kanske poängen. Kanske kan det vara så att det lärs ut att om man ska hela sjuka så ingår det kanske just att läsa och predika ordet. Gå dit och lyssna vet ja. Det kanske är jättebra. Om jag ska följa ditt resonemang så skulle jag aldrig läsa bibelfocus hemsida för jag vill läsa något som har Jesus i focus.

  • Patrick Ölund

    Jag tror att han har fel i dessa två artiklar. 

  • Ulrika Jansson

     Hur kan det vara negativt att hjälpa människor finna rätt?

    Vem skrev senast en artikel om Guds sanna, positiva?

    Jag vet:

    http://www.bibelfokus.se/evangelium

  • Ulrika Jansson

     Arrogant känner jag inte alls igen i det han skriver.

    Kan du ge ett exempel och sedan även jämföra hur du anser det mer arrogant än …ja, t.ex tonen oss emellan eller så?

    Med din teori är du väldigt negativ mot mig och andra? Varför inte vara för oss?

  • Ulrika Jansson

     Att fokusera på den upplevelse du får av att läsa någonting i stället för att pröva innehållet mot Bibeln stärker inte min positiva bild av dig.

    Ägna dig åt att försöka motivera dina påståenden i stället. Inte vill du dra in på den manipulativa vägen?

  • Ulrika Jansson

     Några kommentatorer har frågat mig om saker kring New Wines grundpelare John Wimber. Vet inte om jag kommer att kunna svara specifikt men jag har nu utan förbehåll (så gott jag förmår) börjat läsa en uppsats, 10p, gjord vid Göteborgs universitet. Den som vill får ta del av mina subjektiva ”minnesstolpar” under läsningens gång så får vi se vart vi hamnar i slutändan.

    Minnesanteckningar Wimber (W):
    -”Gode Gud, om du finns så hjälp mig”-bönesvar-vilja att studera Bibeln
    -Hamnar hos kväkarna, känner sig tvingad att bli en kristen på deras förväntningar
    -Sonen
    hamnar i akutläge och W ber”Gör honom frisk, Jesus, gör honom frisk”
    Sonen blir frisk men W har dåligt samvete för sin bön eftersom kväkarna
    inte tror på helande i våra dagar.
    -Blir andrepastor i en kväkarkyrka
    -Studerar 1970-73 vid en konservativ kväkarsammanslutning
    -Sedan studier vid ”Fuller Theological Seminary” blir fängslad av ”församlingstillväxt”
    -Lämnar 1974 pastorstjänsten och blir grundare för ”Fuller Church Growth Institute”
    -FTS -School of World Mission-Församlingstillväxtrörelsen grundat på sociologiska lagar-funktionsprinciper.
    -W
    upplever minskad frälsningsglädje i arbetet och får 1977 en lapp av en
    luthersk pastor som skrivit ned ett budskap till W ”åk hem” Han lämnar
    institutet och blir av sin fru (till namnet katolsk men uttryckte hos
    kväkarna att hon ville bli en kristen) och av Wagner (kollega från
    institutet) uppmuntrad att starta bibel och bönegrupp
    -Frun hade året innan startat gruppen hemma själv som bestod av 150 människor.
    -Tidigare
    hade hon predikat ”sin vanliga sjupunktspredikan” mot tungotal men fick
    senare via en dröm själv tala i tungor och ångrade sin predikan. Hon
    började gå på möten hos Twin Peaks Calvary Chapel. En församling ur
    Chuck Smiths arbete bland Jesusfolket. Jesusfolket startade bland hippies
    i LA på sextiotalet och kom till Sverige i form av bla
    Karismakonferanserna i Stockholm. DonMcClure , pastorn i Twin Peaks och
    Wimbers grupp sammanslöts och 1977 hade Wimber sin första predikan i
    denna församling där Vineyardrörelsen skulle utvecklas.

  • Ulrika Jansson

     Forts1
    -Församlingen undervisades under veckorna av J Amstutz om de
    andliga nådegåvorna, speciellt helandets gåva. W var ofta bortrest och
    ”överraskades” av församlingens intresse för helande samtidigt som han
    själv fokuserade på Lukasevangeliet  under långa perioder.(Kunde vara 10
    månader i sträck som ett tema)

    -W tolkar Matt9 att ”jag, W, har fått i uppdrag att bota sjuka”
    -I
    stort handlar varje predikan om helande och W upplever att Gud säger
    till honom att be för sjuka efter varje möte.Ingen blir helad utan
    tvärtom blir man smittad av varandras influensor etc

    -W upplever att Gud säger till honom att fortsätta , människor börjar lämna församlingen
    -W
    upplever ett stort nederlag då en man efter flera timmars bön inte blir
    botad. W anklagar Gud. ”Vi gör så gott vi kan-och så händer det inget”
    (ur W,s bok Helandets kraft)

    -En kvinna blir botad och W fylls av glädje och lovprisning. W ser tiden
    innan som en förberedelsetid: ”Gud måste först göra kärlet rent, innan
    han kunde fylla det med sin dyrbara läkedomsolja”
    -En ung talare från
    Jesusrörelsen talar i församlingen. Talaren skapar tumult, människor
    faller omkull. W blev bestört och tänkte ”Gode Gud jag vill sjuka genom
    jorden” W söker stöd för händelserna i Bibeln och frågar Gud varpå en människa
    ringer till W och säger ”Det är jag” W tolkar tumultet vara från Gud.

    -Liv i kyrkan igen där tumultet accepterades som någonting från Gud.
    -Tvist
    mellan W och Calvary Chapel angående manifestationerna mot bibelordet. W
    och hans grupp bryter sig ut och ansluter sig till Vineyard
    Fellowships. Grundaren K Gulliksen lämnar över ledarskapet till W.

    -W hade förnyelsehelger med temat ”Kraftevangelisation”
    -W besöker N
    Wrights församling och upplever återigen ett kaos som han tolkar är från
    den helige Ande. ”Människorna hoppade upp och ner på golvet som fiskar,
    jag (W) betedde mig likadant” Händelserna förknippade församlingen med
    händelserna kring den första pingsten.

  • Ulrika Jansson

     Forts2
    -1982 W undervisar igen på Fuller Theological Seminary Kursen
    heter först”Tecken, under och församlingstillväxt” och senare ”Det
    mirakulösa och församlingstillväxt” Teori följt av praktik av de gåvor
    som W undervisat i.  Lektionerna ledde fram till en populär bok ”Signs o
    Wonders Today” och fungerade som en handbok i församlingarna.

    -W åberopar paradigmskifte där det övernaturliga och det vardagliga ska
    mötas.”Där sker sedan kraftmätningar där Gud får visa sin makt….”
    ”Denna kraft är tillgänglig för alla troende…”
    -Wagner på FTS anordnade konferans för ledare i att binda olika sorters demoner.

    -1984 dog W,s gode vän David Watson i cancer. Watson var en av ledarna
    för förnyelsen i England och hans död förklarade en av ledarna inom
    Vineyard, B Cooks, ”Satan mördade David Watson”
    -Delade åsikter bland
    ledarna om Wimbers kurs. En av frågorna gällde helande  inom
    församlingen eller i en skola. Kursen lades ned och en komission
    tillsattes. Kursen återupptogs utan praktikdelen och Wimber som ledare.
    W  tog i stället med sig kursen utomlands bla till Sverige.
    -1983 flyttar W sin församling som fram till 1985 växt till 5000 medlemmar och 120 andra Vineyardförsamlingar hade bildats.
    -Kritik
    mot hur församlingarna växte på andras bekostnad. W inbjöd till
    gemensamma seminarier för att sedan plantera Vineyardförsamlingar i sin
    närhet. Coggins o Hiebert skriver: ”De samfundsoberoende seminarierna
    såg ut att var ett knep för att starta ett samfund”
    -1986 grundar The association of Vineyars Churches, regionalt, nationellt och internationellt samfund i pastorala frågor. Sänder ut missionärer med mål om 10.000 nya Vineyardförsamlingar de närmsta årtiondena.
    -1987 ger W och hans närmaste ut skriften ”Riding the Third Wave”
    -W
    är officiellt ledare till 1995 men fortsatte som Vineyards
    internationelle ledare och yttersta auktoritet i lärofrågor o dylikt….

  • Ulrika Jansson

     Forts3
    -1987 Wimber säger till sina följeslagare att Herren
    uppenbarat för honom att Vineyard befinner sig i ett desperat tillstånd.
    Vad framgår inte och Mike Bickle, en förkunnare från Kansas City
    erbjuder W rådgivning. Bickle leder W till B Jones, P Cain och de andra
    profeterna i Kansas City Fellowship.

    -B Jones besöker W,s hem och säger att han fått veta att parets son
    skulle bli frälst den dagen. Sonen som led av alkoholism blev befriad
    från det denna dag och W får från den dagen ett gott öra till Kansas
    City Fellowship.

    -Förelöparna till förkunnelsen i församlingen i Kansas city. Franklin
    Hall, fastan i centrum, fasta för bönesvar, även icke-troende och
    hedningar skulle enligt Hall få bönesvar bara de fastade.Hall blandar in
    astrologin, UFO,n, Zodiaken, gravitationslagar och odödlighet.

    -William Branham anamar Halls teorier. Branham ses av många som aposteln
    för den sista tidens församling. Branham talar mer om den ängel som han
    mötte tidigt än om tex den helige Ande, det är enligt Branham ängeln
    som lett honom till framgång. Branham lyder helt ängeln som är med honom
    överallt på helandemöten och Branham säger att det är ängeln som utför
    helandena.

    Branham kan avslöja uppgifter om människor som han inte mött, säger att
    ängeln som står på hans högra sida är en storväxt mörkhårig man med
    armarna i kors. När Branham en gång mötte en man som sysslade med
    ockultism sa Branham att ängeln såg ut precis som mannen. Branham sade
    sig vara rädd för ängeln även efter 100-tals möten. I våra dagar har K
    Hagin, B Hinn och P Cain tituelerat Branham som en profet. Branhams ande
    lever kvar i dag genom den handpåläggning som Branham gjorde och fördes
    in i Latter Rain Movement.

  • Ulrika Jansson

    Forts 4 (Minnesanteckningar från 10p uppsats om New wines Wimber)
    -Ledarna
    för Sharon Orphanage and Schools mycket imponerade av Halls bok.
    Besökte Branhams möten där Branham lade sina händer på dem.
    -Schism
    med pingströrelserna ang apostlar och profeter i tjänst idag. Latter
    rain förkunnade ”The manifest Sons of God” Läran utvecklades av Branhams
    lärjunge J R Stevens i ”Church of the Living Word”, tankar om
    odödlighet, återupprätta profet-apostlaämbetet, möjlighet att uppnå
    gudomlighet och auktoritär herde.

    -Spridning av Latter Rain inom etablerade församlingar-centrering av andlig makt och kraft
    -70-80-talet identifiera ledare som apostlar och profeter
    -Ledarskapskonferanser
    i församlingstillväxt ämnen: andlig krigföring mot demoner,
    psykologiska tester för att se andliga gåvor, målinriktad bön efter
    vissa metoder,

    -Pastorerna lär församlingen hur man ska kontrollera, hur man rätt
    hyllar och prisar för att få kraft, hur man utför tecken och under.
    -Kampanjer i andlig krigföring, skrämma bort djävulen.
    -Fokus på det onda utanför människan

    -M Bickle blir efter div uppenbarelser pastor i Kansas City. Bildar med
    andra Grace Ministries:”ett team av män som åtagit sig att få se
    församlingen helt återställd till den härlighet som beskrivs i Guds Ord”

     

  • Ulrika Jansson

     Forts 5
    (-Hoppar över texten om ”extremen” Bob Jones /Kansas för att nå fram till kopplingen till Wimber snabbare)
    -Paul
    Cain mötte en ängel som ville att han skulle predika som Paulus. Att
    Cain skulle binda sjukligheter hos människor. Cain var osäker pga
    ängelns ganska hemska röst.

    -Cain håller vid 18-års ålder helandemöten och möter O.Roberts, T.L Osborn, F.Hall och W.Branham.
    -Märkliga ”besök” (Så dumma/hädiska påståenden om Jesus att jag inte ids anteckna dem nu)
    /
    -Cain
    upplever direktiv från Gud som skulle leda Cain till makt och kraft.
    Cain levde under stillhet under 25 år och möter sedan ledarna för Kansas
    City Fellowship. Där togs Cain emot som en Fader.

    -Åren 88-91 Cain ”superstar” inom Vineyard. Världskonferanser med Cain som huvudperson.
    -1990 Wimber och Cain tillsammans i Göteborg där Cain tjänstgjorde med sina gåvor.
    -Cains
    budskap ang Joels armé  och andra texter om ”superkristna” och ett
    släkte av ”övervinnare” och fokus på församlingens sista tid.

    -Kansas City Fellowship får kritik av Pastor E Gruen i församlingen Full
    Faith Church of Love i en 233 sidor lång rapport: ”Documentation of the
    Aberrant Practices and Teachings of Kansas City Fellowship”
    -Kansas
    City Fellowships inkorporeras med Vineyard och Wimber. Wimber tog på
    sig medlarrollen i konflikten med Gruen.  Ett uppgör kring att Gruen
    inte skulle sprida sin rapport mer. Bickle (KCF) går in under Wimbers
    ledarskap.
    -Det som skulle korrigeras fick i stället genom Vineyardrörelsen större spridning i tex Vineyards betällningskataloger.
    -Gruens
    kritik handlade bla om KCF,s teologiska och profetiska förkunnelse,
    sekteristiska tendenser, den utvalda avkomman=blivande superkyrkan,
    ”Joels armé”, elitism, profeternas privata mystiska upplevelser,
    -Cain
    profeterar att en väckelse skulle bryta ut i England
    1990.Förväntningarna ledde till ”The London Dockland Conferans” Wimber
    deltog och hämtade dit sin familj från USA för att de skulle vara med på
    konferansens sista möte när ”det skulle ske” men återvänder besviken till USA.
    -Wimber
    ställer ärliga frågor om vad som gick snett och återgår i förlängningen
    till att lägga tyngdpunkten på Vineyards traditionella förkunnelse.
    Wimber distanserar sig från Cain och profetgruppen splittras.

  • Ulrika Jansson

     Avrundar första delen med anteckningar från uppsatsen med:

    När pingströrelsen låg i sin
    linda, kom en av dess allra första profetior, det var på Azusa Street i
    Los Angeles 1906 och den löd:

    I de sista dagarna skall tre saker hända i den stora Pingstväckelsen:
    Det kommer att vara en överbetoning på kraft snarare än på rättfärdighet.
    Det kommer att vara en överbetoning på lovprisning till en Gud de inte längre ber till.
    Det kommer att vara en överbetoning på Andens gåvor, snarare än Kristi Herravälde.



Subscribe to Stefan Swärd