Stefan Swärd

Allt mellan himmel och jord

Jag noterar att många läser här på bloggen nu och skriver kommentarer. Ska försöka svara något, innan jag lägger ut del 2 i min summerande bibelsynsskrivning.

Rekommenderar också alla bloggläsare att lyssna på den predikan som Lars Johansson höll i dag i en av Elimkyrkans söndagsgudstjänster. Lysande presentation av kärnan i kristen tro. Audioversion här. Lasse är lärare vid Örebro missionsskola. Jag markerar detta för att visa att jag inte vill kritisera lärarkollektiv på ett generellt plan.

  • Jonasq

    Inte på ett generellt plan, men på ett individuellt?

  • Tommy Wasserman

    Träffade Lasse nyss, som berättade att den första reaktionen efter gudstjänsten var att någon kom fram och uttryckte: ”Skönt att höra att du inte är liberal.” 

    Detta säger något om de tråkiga mekanismer som denna polariserande debatt satt igång. 

  • UlrikaJansso

    I predikan talar Lars om hur Gud verkar utanför oss själva och hur berättelserna om detta skrivs ned snart efter att vi fått se.

    Har skrivit en recension av boken ”Nardus och Spikar” av Maria ”enmansorkester” Johansson som gästblogg hos:
    http://unajuaje.niwega.net/2013/01/30/marias-karaoke/#more-2572

    Missa inte det ursköna klippet längst ned där Maria har en kort predikan om Petrus och Jesus vid kolelden och där Maria sjunger en sång. På slutet berättar jag även lite om vad som fick mina ögon på Jesus Kristus.

  • Pingback: Den allvarliga krisen eller ”Join me in my struggles” | In Christ alone()

  • Birgit Hedstrom

    Tack Ulrika! vilken bra och intressant recension du skrivit! underbart att du också fann Jesus, räknade ut att då har du bara varit frälst i 7-9 års tid eller så?

    Allt gott!

    Birgit

  • Sward

    Tommy,
    Så du menar att allt är mitt fel som sätter igång teologiska reflektioner på min blogg?
    hälsn
    Stefan Swärd

  • Tommy Wasserman

    Nej, men jag menar att vi har ett gemensamt ansvar att motverka den polarisering och förenkling som är mycket tydlig i denna debatt. Ibland är kommentarer på din blogg väldigt elaka och raljanta och skapar en falsk bild av den andre där man tillskriver meningsmotståndare åsikter de inte omfattar som man sedan tar avstånd från. Alla kan göra misstag, men när det kommer från samma håll hela tiden blir det inte bra. Det gynnar inte samtal och teologiska reflektioner på din blogg.

  • UlrikaJansso

     Tack igen:)

    Det där med tider och stunder är lite svårt att ringa in. Men en påtaglig sak är att bibeln blev levande för 5 år sedan och att det var först då som jag fick förstå att Hjälparen lever. Eller så visste jag det egentligen innan men ingen hade satt namn på det. Det är ju typiskt Gud att presentera sig själv, Kärleken, först och sedan komma med formalia.Det där borde jag förresten bli bättre på själv…

    Du har redan berättat lite om din väg men du talade även som litet barn med Gud?

  • Tommy Wasserman

    Jag vill alltså peka på det som Stefan Blomberg uttryckte väl. Jag citerar:

    ”Denna debatt tycker jag hittills är mycket konstig. Det verkar ställas någon slags renlärighetskrav som man måste leva upp till. Och kravet verkar handla om en hållning till bibeln som innebär att tolkning är fel och farligt. De renlärigas skara är dessutom dömande mot alla som inte tycker som de. Och då klumpas alla avvikande ihop – allt från ateister och liberalteologer till Tellbe och Greger Andersson!!”

  • Jonas Rosendahl

    Stort tack till dig Stefan att du varit så vidsynt och tillåtit en väldigt upplysande bibelsynsdebatt även om det gått lite hett till ibland. Du har inte låtit dig påverkas av de som velat kväsa debatten. Bry dig inte om de som försöker ge dig dåligt samvete – många har med stort intresse följt debatten på din blogg.

  • http://www.kolportoren.com/ Joachim Elsander

    Stefan med all respekt men just teologiska reflektioner är väl inget du uppmuntrar till. Häromdagen frågade min tolvåring, som precis av någon underlig anledning fått för sig att googla mitt namn, varför det står att pappa är ett lågvattenmärke på Google.

  • Sward

    Nja,
    Min känsla just nu är att den mest intensiva teologiska debatten inom frikyrkligheten i varje fall drivs på min blogg, jag har ju koll på hur många som läser. Så något tycks mina enkla reflekterna blogginlägg leda till teologiska reflektioner av olika slag.
    Jag har blivit enormt mycket kritiserad i bloggvärlden, för det mesta har jag hanterat detta, men det har hänt några gånger att jag rejält surnat till. Jag  beklagar ordval jag använt i de situationerna. Du skrev ett blogginlägg där barnamördare menades inspirerade av en traditionell kristen syn på dubbel utgång. Jag tolkade i varje fall det du skrev på det sättet. Det blev för mycket för mig.
    Men behöver vi reda ut detta en gång till, så gärna det.
    hälsn
    STefan Swärd

  • Jonasq

    Vem har velat ”kväsa debatten”? Det måste jag ha missat.

  • Jonasq

    Det är klart att du inte gör något fel som drar igång frejdiga debatter om teologi och bibel på din blogg. Det tror jag inte att Tommy heller menar. Men visst är det lite olyckligt det här med att ÖTHs lärare har framställts som ett gäng liberalteologer i vardande. Du har ju också i flera inlägg kopplat starkt till både Gerdmar (Livet Ord) och Erlandsson (Lutherska Bekännelsekyrkan) där polerna i debatten har framträtt som de bibeltrogna som man kan lita på (som i allt är konservativa) och de som kan misstänkas vara ”liberalteologer” (ser ett värde i historisk-kritisk bibelforskning). Erlandssom menar ju till exempel att historisk-kritisk forskning är bibeltolkning som ”bedrivs på otrons villkor”.

    Utifrån att många kristna känner sig oroliga inför bibelforskning (som man sällan har så mycket kunskap om) och utifrån att ÖTHs teologer i debatten har kommit att identifieras med just sådan forskning är det väl inte så konstigt att Lasse får just den där frågan från en av dina församlingsmedlemmar? 

    Återigen, jag tycker att det är positivt att du drar igång debatten men det har förvånat mig att ÖTHs lärare har blivit framställda på det här sättet. Och kanske ramen för diskussionen har något med det att göra?

  • Birgit Hedstrom

    Hej Ulrika!
    underbart att du fick möta Hjälparen och att bibeln blev levande för dig! man märker att den betyder mycket för dig :) jaa, hela mitt liv har jag älskat Jesus (och Han har älskat mig!!). När jag fyllde 4 år fick jag en liten barnbok ”Jesus vår vän” som jag älskade och som jag fortfarande har kvar, den står i min bokhylla. På framsidan av boken och även inuti boken finns en bild på hur barnen kommer till Jesus, och uppe i Jesu famn sitter ett barn som ser ut att vara i 4 års åldern. Jesus utstrålar sån kärlek när Han ser på barnen och jag bara älskade den bilden, precis så tänkte jag mig att jag trodde Jesus såg ut :) och barnet i Jesu famn det var ju jag det! :D. Sen någon gång i 7årsåldern tror jag det var, så fick vi barn en barnens bibel som delades ut högtidligt till oss i svenska kyrkan. Vilken skatt denna bibel blev för mig! hemma hade vi en långsmal hall och jag minns hur jag brukade hoppa och skutta fram och tillbaka i hallen samtidigt som jag kramade min barnens bibel, hårt tryckt mot mitt bröst. Lika påtaglig närvaro som jag idag kan uppleva tillsammans med Jesus, precis så mötte jag Honom som ett litet barn, och samma kärlek som jag idag har till bibeln hade jag till min barnens bibel, då för så många år sen.

    Ha en välsignad vecka i Jesu närhet!

    Birgit

  • http://www.kolportoren.com/ Joachim Elsander

    Att jag nämnde ”lågvattenmärket” var för att min dotter såg det, då påmindes jag om att det vi skriver på nätet finns kvar länge. Det tror jag vi behöver ta till oss allihop. Syftet var alltså inte att ”reda ut nåt”. Däremot dog glädjen i mitt eget bloggande då. Visst, jag misslyckades ibland (som exemplet du nämner) men jag ville verkligen reflektera över de frågor människor jag som pastor mötte brottas med.

    Din blogg är å andra sidan en plats för hetsiga diskussioner och debatter. De behövs också ibland, och där ska du ha cred, du är duktig på det! Men för mig är ”teologiska reflektioner” att ännu mer lyssna på den andre.

    Ett syfte med din blogg (Jag skriver ett, därför att jag vet att du driver andra frågor där jag är helt överrens med dig) är som jag förstår det mer att dra gränser och slå vakt om de ”trosfrågor” du finner viktiga. Det har du ju din fulla rätt att göra. Men reflektioner blir det ofta inte, mer ”anfall är bästa försvar”. Förstår inte den vilja som anas att söka stoppa människor i olika fack som ”liberalteolog”, ”ateistiskt influerad”, ”Inte tror att Gud kan göra under” etc, som jag tycker främst dina gästbloggare gett utryck för.

    Jag har gång på gång berättat vad ÖTH betytt för mig, senast i en intervju i EFK:s tidning Direkt. För mig var mina studier där avgörande. Därför blir jag bekymrad när du låter gästbloggare skriva insinuerande och misstänggörande om några av Sveriges bästa bibelärare och den skola de verkar på, bibellärare som dessutom är med i samma rörelse som du själv. Jag är glad att du uppskattade Lasse, även jag uppskattar honom väldigt mycket. Precis som jag uppskattar Greger, Mikael och de andra. Jag ser att du nyanserar bilden av ÖTH i ditt eget inlägg. Det är bra. Tror det vore mycket olyckligt att bygga ifrågasättanden och onödiga gränsdragningar här.

  • UlrikaJansso

     Tack Birgit!

    Barnaskapets tro förändras inte med åldern?

    Nu blir det många frågor men helt utan krav på svar. Vill bara dela reflektioner.

    Gud välsignar dig och bevarar dig, Sitt barn.

    /Ulrika

  • Birgit Hedstrom

    Hej igen! tron på Jesus som min Herre och Frälsare har alltid varit lika konstant, men naturligtvis allt eftersom man blir äldre, olika saker händer i livet och så har jag lärt känna fler ”djup” i Jesus än när jag var barn,  och samtidigt har jag faktiskt inte lika många färdiga svar som jag hade i en del livsfrågor när jag var yngre. Tex när jag var runt 20 år trodde jag verkligen att jag i princip hade svar på människors ALLA olika frågor. Men senare kanske när jag var i 35 års åldern hade jag insett att jag hade inte svar på alla frågor. Nu kan jag utan problem säga om jag tex pratar med en person som inte är kristen: ”ja, det är svårt att förstå (det eller det) och jag har faktiskt inte svar på det”. (Tex lidandets gåta). Så barnaskapets tro har växt sig djupare hela livet, men den Jesus jag kände redan som liten är densamme.

    Birgit

  • Jan S

    Du må ha mått bra, men är det så oerhört svårt att se att vanliga icketeologer blir allvarligt bekymrade av att de som ska gå i spetsen för bibeltroheten, tillsynes nedmonterar den?

    Finns det absolut inget fog för den fara som många tycks se i detta skeende?

    Sedan blir det inte bättre att te x du stödjer Bell osv, dvs andra personer som bit för bit tar bort klassiska kristna läror.

    Du är pastor: du kommer en dag stå tillsvars för vad du lärt ut. Allting. Från det du lärde ut under din trosrörelsefas till framtidens inneteologi. Vi vanliga får också stå tillsvars, men du som herde har ett högre ansvar.

  • UlrikaJansso

     Underbar läsning igen:”…barnaskapets tro har växt sig djupare hela livet, men den Jesus jag kände redan som liten är densamme.”

  • Tommy Wasserman

    Hej Jan S. Det var ord och inga visor.

    Jag finner personligen alltid tröst i 1 Kor 3:10ff:

    ”Tack vare den nåd Gud har gett mig har jag som en klok byggmästare lagt en grund som någon annan bygger vidare på. Men var och en måste tänka på hur han bygger. Ingen kan lägga en annan grund än den som redan finns, och den är Jesus Kristus. På den grunden kan man bygga med guld, silver eller ädelstenar, trä, gräs eller halm, och det skall visa sig hur var och en har byggt. Den dagen skall avslöja det, ty den kommer med eld, och elden skall pröva vad vars och ens arbete är värt. Den vars byggnad består skall få lön. Den vars verk brinner ner skall bli utan. Själv skall han dock räddas, men som ur eld.”

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=785205323 Kennyh Widén

     Du säger:Sedan blir det inte bättre att te x du stödjer Bell osv, dvs andra personer som bit för bit tar bort klassiska kristna läror.

     

    Inte för att försvara bell på något sätt, men vad gör vi ifall det skulle visa sig att någon ”bit” av klassisk kristen tro inte stämde utan det menades något annorlunda? Försvinner hela kristna tron då? Försvinner Jesus och nåden och frälsningen ifall Jesaja har två författare eller Jonas berättelse är en fiktion? Att berätta i fiktion är ju inte direkt det ovanligaste på den tiden i den kontexten? Måste det stå i bibeln att det är en liknelse när den skrivs för att vara det? Tror vi att det fanns mer guld i Israel på Salomonstid än vad det fanns sten?  Försvinner verkligen det Jona vill säga även om det skulle vara fiktion?

     

     

    Nu är jag inte någon superteolog eller känd teologiskbloggare men jag tror verkligen inte det. Gud är större än om en berättelse är skriven i fiktion eller ej, Gud finna där i texten i bibeln och ligger bakom den även om min barnatro var helt riktig eller ifall det visade sig att uppkomsten eller innebörden var lite annorlunda. Det är för mig att vara ”bibelkritisk” men ”bibeltroende” på samma gång. För mig måste inte det ena ta ut det andra och vad jag läst i denna debatt bygger oerhört mycket argumentationer på rädsla för att barnatron kan vara lite annorlunda från sanningen.

  • lite of topic men en av de mer tråkiga följderna av det uppenbara övertramp i uttryck som Stefan gjorde i samband med fyrkedebatten är att din mycket fina blogg mer eller mindre försvan. Vi som minns den vet av erfarenhet att det går att ha en öppen och respektfull diskussion i teologiska frågor på nätet. Kvar är nu denna blogg. Det bästa man kan säga är att det är den enda mötesplatsen av någon som helt dignitet för dessa frågor. Det kan vara ett bra minne att ta med från kolportorens storhetsdagar, det går att göra denna diskussion så mycket bättre. Men väldigt mycket hänger på bloggarens anslag i de ursprungliga inläggen varifrån diskussionen sen tar fart. Sen ska jag säga att din dotters erfarenhet av att se sin pappa beskriven som ett lågvattenmärke (vilken människosyn vittnar en sådan beskrivning om egentligen) är ett klockrent exempel på varför jag slutat använda mitt riktiga namn i signaturen. 

  • En liten fundering, jo det som skrivs finns kvar länge men i detta särskilda fall; Är det inte mycket enkelt för dig Stefan att i omsorg om din kollega och medmänniska plocka bort just den citerade formuleringen från arkivet? Kanske i stil med den där gyllene regeln menar jag. 

  • http://www.samuelvargthunberg.se/ Samuel Varg Thunberg

    Även vi som inte är lärare skall stå svars för våra ord Jan S…

    Om hur vida Bell och Elsander är på rätt spår eller inte är knappast upp till dig att avgöra…

    Långa dagar och ljuva nätter / 
    Samuel Varg Thunberg

  • Jan S

    Samuel: läs vad jag skrev igen… ”Vi vanliga får också stå till svars…”.

    skillnaden är att en pastor har oerhört mycket större inflytande än ”vanliga”.

    Jo jag och andra kan och måste avgöra det.

    Det är en sådan ”kom inte vid Herrens smorde” som du har som är ursprunget till mycket elände.

    hade alla tänkt så hade inga bedragare, bluffhelare avslöjats.

  • Per Hammarström

    Jan S, du saknar helt grund för din antydan om att Joachim monterar ner bibeltroheten och bidrar till att plocka bort klassiska kristna läror. Det är helt enkelt inte sant.

    Vi kristna förstår bibelsammanhang på olika sätt. Inget konstigt med det. Om jag gör en annan tolkning än du gör, så betyder väl inte det att jag nedmonterar bibeltroheten?!

    Jag tror det är viktigt med ett respektfullt och levande samtal om vad bibeln lär och hur vi ska leva ut budskapet i vår tid. Där tycker jag att Joachim är en bland många som gör en fin insats. /Per Hammarström, Härnösand

  • http://www.kolportoren.com/ Joachim Elsander

    Vänta nu Jan S, vem har sagt något om ”Kom inte vid Herrens smorde”? Det är du som hotar och går på. Eller hur?

    Jag vet att jag står till svars inför både Gud och människor. Jag tar min uppgift som pastor och ledare på stort allvar, du är välkommen att hälsa på i Borlänge när du vill och intervjua de människor jag tjänar så kan du söka belägg för dina hårda ord om du önskar.

    Jag försöker alltid vara så ärlig och öppen jag bara kan.

    Välkommen!

  • http://www.samuelvargthunberg.se/ Samuel Varg Thunberg

    Jag är tvärt emot vad du säger inte för ”Rör inte Herrens smorde”.

    Och jag arbetar rätt aktivt med att kritisera falska helbrägdagörare och liknande ”ulvar i fårakläder” som nästlat sig in i Kyrkans väggar.

    Elsander lyfter svåra frågor som ”vi vanliga” fått kastade i ansiktet i form av absoluta svar och sanningar… Ser inget fel i det…

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=785205323 Kennyh Widén

    Hur tycker du och de som är kritiska till bibelforskning att vi ska bestämma vad som är rätt tolkning? Är det traditionen som har tolkningsföreträde och i så fall vilken tradition?  Att lyfta fram tankar som Bell och andra om kristen tro är inte fel för mig eller inte heller att inte vara bibeltrogen. Det är ju just det som det handlar om att vara med forskning kring texten, att försöka förstå mer om vad bibeln säger, bibelns kontext och bibelns budskap. Jag är inte säker att jag håller med Bell i sak men självklart ska han få ha rätt att lyfta sin tolkning till texten. Skulle kristna ledare tänkt som jag får uppfattningen att du och många andra på debatten gör skulle det aldrig kunnat bli reformation, anabaptistisk skulle aldrig kunna slå igenom som den gjorde mm t.ex.

     

    Vi kristna har idag mer grundläggande kunskap kring texten och dess historia än vad kyrkan haft sedan de skrevs tack vare forskning. Sen kanske inte alla tolkar forskningen likadant men hur vet vi då att det som är rätt är det som kyrkor tolkade förr med mindre kunskap? Ifall det skulle vara fel, då är det ju den som håller fast vid de gamla som är ursprunget till eländet. Jag tycker faktiskt synd om de stackare som har så pass lite tro till den stora mäktiga Guden att om det skulle visa sig att en liten detalj av vad man trodde var rätt inte är rätt därför tappar hela sin kristna världsbild och svarar med att kasta alla som försöker forska kring Guds ord till soptippen. 

     

    Jesus Kristus är min Gud och han är den samme även om vissa detaljer i frälsningen och guds plan inte riktigt var som kristna normalt tolkat. Tack gode Gud för det.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=785205323 Kennyh Widén

     Vilken församling är du pastor i? Har en syster som nyss bosatt sig med hennes man i Borlänge i någon församling där.

  • Jan S

    Hotat? isf rekomenderar jag att du polisanmäler mitt inlägg!

    jag skrev att du som pastor får en dag stå till svars för allt du skrivit, från din trosrörelseperiod till det du skriver i framtiden… Hur kan det vara ett hot?

    Alltför många ledare undervisar om saker utan att någongång ta ansvar för vad de säger..

    På ditt twitter länkar du b l a till teologer som flrnekar helvetet, tycker att sex utanför äktenskapet t om bör uppmuntras,

    ”Kom inte vid…” var riktat till SWT som försvarar en av hans favoritpastorer….

  • http://www.kolportoren.com/ Joachim Elsander

    Korskyrkan. De är givetvis välkomna att titta förbi!

  • http://www.kolportoren.com/ Joachim Elsander

    ”Hotar” som i ”hotfull” som i ”inte vidare trevlig”.

    Det stämmer att jag bla på twitter länkar till massa artiklar för jag tror på att samtala om dem. Inte för att jag håller med om allt som skriv.



Subscribe to Stefan Swärd