Deltog idag i ett panelsamtal om civil olydnad, vid en konferens för ungdomsorganisationer i Sverige. Anna Ardin från tankesmedjan Sektor3 och Tro och Solidaritet, tidigare broderskapsförbundet ledde diskussionen och övriga medverkande var fredsaktivisten Martin Smedjeback, Salomon Apresparr som är ordförande för Fältbiologerna, förläggaren Lousie Lindfors och en konsult från Westander. Vi hade en intressant diskussion.
En känsla jag hade är att som aktiv kristen är man nog mer öppen för civil olydnad än många andra grupper i samhället. Kristna kyrkan har ju ofta haft en tradition att vara en marginell och förföljd röst. Svenska frikyrkorörelsen växte fram i civil olydnad. Det var illegalt att starta församlingar på 1850- och 1860-talet men det gjordes ändå. Stora delar av världsvida kyrkan är eller har varit förföljd, och i både kommunistländer och muslimländer är det vanligt med illegala kyrkor. Vapenvägran har en lång tradition i frikyrkan, och så sent som under sjuttiotalet var det en hel del kristna som fick korta fängelsestraff därför att man vägrade vapentjänst. Jag var själv på gränsen till detta men fick vapenfri tjänst åren 1976-77. Sedan kan ett kristet moraliskt engagemang också leda till civil olydnad, engagemang för flyktingar, mot rasism, protester mot aborter. Det som vi var överens om i debatten idag är att civil olydnad är icke-våldsaktioner.
Jag tror dessutom att en demokrati mår bra av att engagerade människor ibland demonstrerar högljutt och konkret för att visa att man inte ställer upp på majoritetslinjen. Myndigheter har inte alltid rätt. Majoritetsbeslut är inte alltid riktiga, eller bygger på korrekta underlag. Fältbiologernas civil olydnadsprotest på Gotland medförde att myndigheterna tittade på frågan en gång till och stoppade kalkbrytningen. Vi har sett flera fall senaste året att myndigheterna ändrat beslut i utvisningsärenden efter civil olydnads-aktioner.