Diskuterar civil olydnad i morgon i konferens för ungdomsorganisationer

Har blivit inbjuden i morgon fredag att diskutera civil olydnad vid den årliga rikskonferensen för ungdomsorganisationer i Sverige, LSU Forum, en konferens som pågår under morgondagen i centrala Stockholm. LSU är ju ett paraplyorgan för svenska ungdomsorganisationer. Här är programmet. Anna Ardin, bl.a. engagerad i Tro & Solidaritet (det som tidigare kallades broderskapsrörelsen) kommer att vara moderator. Martin Smedjeback, känd fredsaktivist kommer att hålla i inledningen. Demokratiminister Birgitta Ohlsson är en av de medverkande under dagen.

Funderar nu över en kristen inställning till civil olydnad. Det är ett komplext ämne. Civil olydnad kan ta sig många uttryck. Ett exempel på civil olydnad är den underjordiska förföljda kyrkan i kommunistländer som trotsat lagar och myndigheter och ändå i hemlighet samlats till illegala gudstjänster. Det förekommer även idag, bl.a. i Kina och i många muslimländer där kristna gudstjänster kan vara illegala.

Jag har själv bedrivit civil olydnad under senaste året när jag varit med vid blockader vid utvisning av flyktingar, och varit med i organiserandet av att gömma flyktingar.

Greenpeaceaktionen mot kärnkraftverken häromveckan var exempel på civil olydnad, aktionen vid kalkbrottet på Gotland nyligen var ett annat exempel. Almstriden i Stockholm på sjuttiotalet var ett annat exempel.

En klassisk kristen doktrin är att vi ska underordna oss myndigheterna och staten enligt Rom. 13.

Samtidigt säger Bibeln att man ska lyda Gud mer än människor.

Att underordna sig staten gick alldeles för långt under Hitlertyskland då många av Tysklands protestantiska kristna var lojala med Hitlerregimen.

Martin Luther King och hans kamp för de svartas rättigheter i USA räknas som den civila olydnadens chefsideolog i modern tid.

Vad tycker du? När är det riktigt för en kristen att bedriva civil olydnad? Är det främst en demonstrationshandling? När man gömmer flyktingar är det mer än demonstration, man gör det för att man tror att man räddar liv. Civil olydnad kan alltså vara mer än bara demonstration?


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/mattlose/stefansward.se/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399
  • Emanuel_Hai

    Utgångspunkten är att vi ska underordna oss Överheten. Jag tycker att bevisbördan ligger på den som säger att man ska bryta mot Lagen. Men det är inte omöjligt att klara av bevisbördan. Så som jag har förstått det utifrån Bibeln så verkar det finnas två situationer där civil olydnad kan vara okej.

    1. Att predika evangeliet även ifall Överheten förbjuder det. (Här tänker jag på apg 5:29 där översteprästerna m.f förbjuder lärjungarna att predika men att de struntar i förbudet.)

    2. Att rädda oskyldiga människors liv trots att Överheten uttryckligen har befallt att de ska dödas. (Här tänker jag på de egyptiska barnmoskerna som ljuger för att rädda hebreiska barn från att dödas och att det står senare att Gud välsignade dem för detta i 2 Mos 1:15-21.)

    Dessa två punkter är mina riktlinjer. Men det finns ju gråzoner så klart. I de fall man är osäker är det kanske bättre att avstå från att bryta lagen och använda ”lagliga metoder”.

    Jag är tveksam till att använda våld när det gäller civil olydnad. Utifrån Rom 13 så verkar det som att Staten har våldsmonopol. Men här kan det självklart finnas situationer som känns som gråzoner där det kanske eventuellt kan vara okej med våld.

  • Micael Gustavsson

    En viktig poäng hos Martin Luther King var att aktionerna inte bara syftade till att tvinga fram en förändring av orättfärdiga strukturer, utan även att åstadkomma omvändelse hos de människor som utövar förtrycket. Det tycks vara en biblisk profetisk princip. Samtidigt finns ju rädda liv aspekten. Man bör inte riskera judiska liv bara för att kanske åstadkomma en nazists omvändelse.

  • wildwest63

    Det är en knivig fråga. Om alla kristna efter eget huvud skulle börja använda civil olydnad för allt som man inte tycker om så blir det anarki. Att vid s k civil olydnad bruka våld eller förstöra annans egendom måste från början uteslutas som fel.

    Om man vill gå emot lagen så får man ta konsekvenserna av det. Civil olydnad innebär ofta böter. Då får man betala. I ett förhör har man chansen att förklara sitt handlande. I goda rättssystem finns alltid möjligheten till förmildrande omständigheter. I vissa fall, som vid nödvärn, så överflyglar dessa själva brottet.

    Gömmer man flyktingar ska man nog vara mycket säker på att de man gömmer verkligen är de man tror de är. Det är därför jag inte utan vidare kan stödja flyktingaktioner utan att känna personerna ifråga. Jag känner ett fall där den storsnyftande flyktingen som snälla frikyrkotanter gömde istället visade sig vara huvudmannen i en trafficking-härva.

    I en västlig demokrati kan man aldrig generellt predika civil olydnad som ett acceptabelt sätt att verka bortsett från Emanuels två punkter: att predika evangelium, och att rädda oskyldiga människors liv.

  • http://profiles.google.com/robban.lindberg Robert Lindberg

    Personligen känner jag mig lite kluven till detta med civilolydnad. Om dagens ungdomsligister kunde lägga den energi på bön, hjälpa sin granne och arbetskamrat istället för att trackaera poliser, släppa ut höns, och lägga sig framför polisbilar så skulle vårt samhälle förändras imorgon. Dock stödjer jag fullt ut de fredliga och tillmötesgående demonstrationerna som Stefan och hans vänner hade till stöd för Jean. Förmodar att de var formade i bön med hjälp av Den Helige Anden, för utan honom så är vi lost. Om vi inte går i Den Helige Andens kraft och ledning så kan situationen bli ännu värre. Se bara vad på kyrkan och så kallade ”kristna” har gjort för fel när den inte följt Gud, detta för vi sota för varje dag som kristna, speciellt vi som vill leva rättfärdigt och hjälpa andra att finna Jesus som sin personliga frälsare. Exempelvis korstågen, Knutby och syndakataloger (hår, kjolar, bio, hårdrock) kommer inte försvinna från folk medvetande i första taget. Gud hjälp oss att inte bli så själviska att vi glömmer dig, och hur vi genom våra dåliga erfarenheter i kyrkan kan göra den till en bättre plats att vara i. Kyrkan måste välkomna alla utan att förändra sitt budskap, detta har varit svårt i varje generation. Om kyrkan ska växa och göra ett avtryck så är detta nyckeln.

  • ulrikajansson

    Är det civil olydnad, eller att lyda Gud eller att vara olydig Swärd att berätta om Elimkyrkans teologi enligt hemsidan hos Swärds församling?

    ”Även om vi är en utpräglat evangelisk kyrka erkänner vi och samarbetar i
    olika sammanhang även med till exempel katolska och ortodoxa kyrkor. Vi
    har en och samma tro.” Slutcitat

    Ta dig tid att lyssna:
    http://www.kristenmp3.se/StigAndreasson/1.Skillnaden%20mellan%20evangelisk%20och%20katolsk%20tro.mp3

  • Bo Lönegren

    Och som vanligt undviker du ämnet för diskussionen för att fortsätta din personliga kamp mot Elimkyrkan och Svärd.
    Själv tycker jag att Svärd lyfter intressanta och svåra frågor. Min egen inställning är nog närmast den som formuleras av Emanuel_Hai

  • ulrikajansson

     Ska jag tolka det som att jag i dina ögon bedriver civil olydnad?

    Är det inte att lyda Gud mer än människor att sprida evangelium?

    Vad tycker du om Stigs predikan?

  • Bo Lönegren

    Om du med civil olydnad lägger in att inte diskutera det aktuella ämnet utan väljer att envisas med att ta upp andra frågor så… För mig är det helt simpelt respektlöst.
    Nej, jag försökte men insåg snabbt att detta var ännu en av dessa självutnämnda väktare som hyllar en exklusiv trosuppfattning som i vart fall jag har väldigt svårt för.
    Slut för min del, jag vill fokusera på ämnet, civil olydnad, inte på vad olika sekter tycker.

  • ulrikajansson

     Vad var det som du försökte? Det har jag missat.

    Sekt? Är det någon särskild sekt som du tänker på?

  • Haning Burseryd

    Vore det dags att börja tala om hur vi ska vara laglydiga och visa respekt för överheten? Sådana här civil olydnads aktioner är mest ungdomlig trams. Samhället skulle bli faktiskt bättre om de kristna betedde sej på ett respektfullt sätt i samhället, Rom 13!

    Det vore hög tid fokusera på verkliga problem, när laglösheten tilltar. Men det är trendigare prata om det ena och andra ”aktionen”. Frågorna och situationerna, som är sällsynta förstoras och får fel propositioner. Nya Testamentet tar inte ställning i politiska frågor, även om det kunde gjort, t.ex. den romerska ockupationen av Israel, och slaveriet för att nämna något. Och Paulus tar tydlig ställning emot samhälls störtande verksamhet. Vördnad och respekt ingår i Pauli undervisning!

  • Anna-karin Johansson

    Du behöver bara sluta skriva och läsa bloggar. Sluta svara. Gör något annat. Hjälp din nästa.  Så, nu är du bönhörd.